Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Citaat van: laatvlieger op april 04, 2017, 20:14:37 PM
Met name op basis van de pootkleur denk ik dat ik je gelijk moet geven Frank! ("braaksmilie" ...  ;)  )

Maar ik zou nog steeds wel graag betere/ andere foto's willen zien van deze vogel. Vooral om te bepalen of het een belichtingskwestie is of dat deze vogel echt zo sterk getekend is. 
Er zijn vanavond alleen gewone rietzangers gevonden in het gebied.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

ErikJansen

Citaat van: frankneijts op april 04, 2017, 20:09:34 PM
Citaat van: ErikJansen op april 04, 2017, 18:13:32 PM
Misschien een stomme vraag, maar kunnen dergelijke soorten hybridiseren?

Zodra de ID van een vogel niet zo'n 1-2-3-tje is, wordt nogal eens gauw 'hybride' gesuggereerd Erik. Bedenk echter dat in het wild hybridisatie normaal gesproken uitzonderlijk is tenzij het zeer nauw verwante soorten zijn die hetzelfde biotoop bewonen, vergelijkbaar gedrag hebben enz.. In de praktijk echter blijkt dat de ecologie van Zwartkoprietzanger en Rietzanger nogal verschilt (o.a. bewoont ZKRZ meer met Kleine Kar vergelijkbaar biotoop en ook zijn pootstructuur wijkt duidelijk af van Rietzanger) terwijl ook de zang eerder met Kleine Kar vergelijkbaar is heeft iedereen kunnen constateren die de vogel in de Biesbosch heeft bezocht. Je zult het in veruit de meeste gevallen eerder moeten zoeken in het gebrek aan kennis van 1 of beide soorten, onbekendheid van/met de totale variatie of er is simpelweg (nog) niet goed genoeg gekeken naar het voorhanden zijnde materiaal.
Dank voor je uitgebreide antwoord, Frank. Ik wilde hier ook niet hybridisatie suggereren, maar na een antwoord op mijn vraag zou ik erover na gaan denken  ;)
Hartelijke groet,
Erik Jansen

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op april 04, 2017, 20:14:37 PM
Met name op basis van de pootkleur denk ik dat ik je gelijk moet geven Frank! ("braaksmilie" ...  ;)  )

Maar ik zou nog steeds wel graag betere/ andere foto's willen zien van deze vogel. Vooral om te bepalen of het een belichtingskwestie is of dat deze vogel echt zo sterk getekend is.

Ik denk dat alles wat je hierboven "pro Zwartkoprietzanger" hebt genoemd (inclusief gedrag) ook past binnen de variatie van gewone Rietzanger, zeker als je rekening houdt met het feit dat de kwaliteit van de 2 foto's niet 100% is. In elk geval is er op deze foto's niet één hard kenmerk pro ZKRZ te zien. Echter wèl 2 keiharde kenmerken pro Rietzanger: de gelige poten en de afwezigheid van het snorretje en dan kan het, ook met betere foto's, nooit meer een Zwartkoprietzanger worden ben ik bang..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#8463
Let trouwens ook eens op dat (bij ZKRZ) spierwitte keeltje dat scherp afgesneden is van een soort van rossig bruine 'borstband' waarin wat donkerder bruine streepjes. Ik zag deze 'borstband' op veel foto's, al varieert hij wel in intensiteit, ook bij vogels die vermoedelijk tot de wat minder intens gekleurde oostelijke ssp mimica behoren. Ben benieuwd naar foto's van (adulte!) Rietzangers die hetzelfde vertonen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

Max Berlijn

#8465
We mogen dan voor altijd verschillen over de herkomst van gevallen en hoe je daarbij opstelt, hier neem ik dan weer de pet voor je af. Leerzaam!
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

#8466
Citaat van: Max Berlijn op april 04, 2017, 23:10:25 PM
We mogen dan voor altijd verschillen over de herkomst van gevallen en hoe je daarbij opstelt, hier neem ik dan weer de pet voor je af. Leerzaam!

Dat gedoe met die escapes krijg je ook nog wel eens onder de knie hoor Max, verstand komt met de jaren immers ... B)
Maar evengoed bedankt, waardeer ik zeer..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#8468
OK, dat 'overshooting' in het voorjaar van zuidelijke beestjes snap ik, maar waarom shooten die Kuifkoekoeken toch altijd zo ver over de Kempen .... https://www.dutchavifauna.nl/species/kuifkoekoek en nou deze weer: https://waarneming.nl/waarneming/view/136572973 ?! B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

Citaat van: frankneijts op april 10, 2017, 15:22:08 PM
OK, dat 'overshooting' in het voorjaar van zuidelijke beestjes snap ik, maar waarom shooten die Kuifkoeken toch altijd zo ver over de Kempen .... https://www.dutchavifauna.nl/species/kuifkoekoek en nou deze weer: https://waarneming.nl/waarneming/view/136572973 ?! B)

Is dat geen invoerfout dan?
Edwin Schuller

Oenanthe

Wat ik niet kan uitstaan is dat die beesten altijd opduiken op maandag, of dinsdag, of noem eens een werkdag, waarop ik geen gelegenheid heb om vogels te gaan kijken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Vooralsnog is er nog niet zoveel over de waarneming te zeggen. De waarnemer is gemaild met verzoek om meer info, voor zover er gezocht wordt heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: Oenanthe op april 10, 2017, 15:24:37 PM
Wat ik niet kan uitstaan is dat die beesten altijd opduiken op maandag, of dinsdag, of noem eens een werkdag, waarop ik geen gelegenheid heb om vogels te gaan kijken.
Dat is ook een beetje afhankelijk van hoever je ervoor wil reizen.
Voor de werkende menigte waren die van 1994 (Kropswolde), 2006 (Hoge Veluwe) en 2011 (Noordbroek & Wieringermeer) twitchbaar.

Veel ergerlijker vind ik die arenden die door de week overvliegen...

JanHein

BramtK

Citaat van: migratorius op april 10, 2017, 15:51:56 PM
Citaat van: Oenanthe op april 10, 2017, 15:24:37 PM
Wat ik niet kan uitstaan is dat die beesten altijd opduiken op maandag, of dinsdag, of noem eens een werkdag, waarop ik geen gelegenheid heb om vogels te gaan kijken.
Dat is ook een beetje afhankelijk van hoever je ervoor wil reizen.
Voor de werkende menigte waren die van 1994 (Kropswolde), 2006 (Hoge Veluwe) en 2011 (Noordbroek & Wieringermeer) twitchbaar.

Veel ergerlijker vind ik die arenden die door de week overvliegen...

JanHein
Vandaag slechts een Buizerd met halve staart, is mijn 1e indruk.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op april 10, 2017, 21:12:02 PM

https://waarneming.nl/waarneming/view/136598044 Geen Baard- maar een gewone Grasmus denk ik ..

Lastig, maar ik denk dat het teveel onderbroken is voor cantillans en misschien ook wel te weinig 'stotend'.
Even kijken lijkt me het beste.
Herman van der Meer

Rikstar

Waarneming is weggehaald zie ik.
Is er naar aanleiding van het email contact nog wat te zeggen over deze waarneming van de Kuifkoekoek?
Ik heb daar zelf vandaag 2 uur gezocht zonder resultaat dus vandaar toch wel benieuwd naar wat de eindconclusie is.

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2017, 15:43:29 PM
Vooralsnog is er nog niet zoveel over de waarneming te zeggen. De waarnemer is gemaild met verzoek om meer info, voor zover er gezocht wordt heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

SlechtValk

Citaat van: Rikstar op april 10, 2017, 22:08:34 PM
... toch wel benieuwd naar wat de eindconclusie is.

Ik zet mijn geld op een invoerfoutje...
Ik zie de waarneming overigens wel nog gewoon... https://waarneming.nl/waarneming/view/136572973
Vermoedelijk is hij van de homepage verdwenen omdat hij "in behandeling" is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op april 10, 2017, 22:08:34 PM
Waarneming is weggehaald zie ik.
Is er naar aanleiding van het email contact nog wat te zeggen over deze waarneming van de Kuifkoekoek?
Ik heb daar zelf vandaag 2 uur gezocht zonder resultaat dus vandaar toch wel benieuwd naar wat de eindconclusie is.

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2017, 15:43:29 PM
Vooralsnog is er nog niet zoveel over de waarneming te zeggen. De waarnemer is gemaild met verzoek om meer info, voor zover er gezocht wordt heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.
Naar mijn weten heeft Maarten (nog) geen reactie gehad van de waarnemer op zijn e-mail.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

Sorry, zag later pas dat de waarneming op; in behandeling staat.
Mocht er uiteindelijk antwoord komen van waarnemer ben ik wel benieuwd.


Citaat van: Vincent Hart op april 11, 2017, 07:42:47 AM
Citaat van: Rikstar op april 10, 2017, 22:08:34 PM
Waarneming is weggehaald zie ik.
Is er naar aanleiding van het email contact nog wat te zeggen over deze waarneming van de Kuifkoekoek?
Ik heb daar zelf vandaag 2 uur gezocht zonder resultaat dus vandaar toch wel benieuwd naar wat de eindconclusie is.

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2017, 15:43:29 PM
Vooralsnog is er nog niet zoveel over de waarneming te zeggen. De waarnemer is gemaild met verzoek om meer info, voor zover er gezocht wordt heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.
Naar mijn weten heeft Maarten (nog) geen reactie gehad van de waarnemer op zijn e-mail.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 10, 2017, 21:12:02 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/136598044 Geen Baard- maar een gewone Grasmus denk ik ..

Vanmorgen door J Bosma vastgesteld dat het inderdaad een Grasmus betreft
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

SlechtValk

Citaat van: Rikstar op april 11, 2017, 08:59:32 AM
Sorry, zag later pas dat de waarneming op; in behandeling staat.
Mocht er uiteindelijk antwoord komen van waarnemer ben ik wel benieuwd.

Inmiddels is de waarneming aangepast naar Koekoek.
Zoals ik eerder al vermoedde... invoerfoutje :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Maarten Hotting

Citaat van: SlechtValk op april 11, 2017, 22:49:51 PM
Citaat van: Rikstar op april 11, 2017, 08:59:32 AM
Sorry, zag later pas dat de waarneming op; in behandeling staat.
Mocht er uiteindelijk antwoord komen van waarnemer ben ik wel benieuwd.

Inmiddels is de waarneming aangepast naar Koekoek.
Zoals ik eerder al vermoedde... invoerfoutje :P
Het betrof inderdaad een invoerfoutje en moest Koekoek zijn.
Omdat de waarneming via de werkgroep is ingevoerd kan de waarnemer achteraf de waarneming niet meer veranderen.
Groet,
Maarten

Rikstar

Bedankt voor je reactie en navraag Maarten!!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Steven Wytema

Zou dezelfde Steppekiek van 5 dagen terug er nog steeds zitten?
https://waarneming.nl/waarneming/view/136689302
Steven Wytema


Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op april 13, 2017, 09:53:52 AM
Zou dezelfde Steppekiek van 5 dagen terug er nog steeds zitten?
https://waarneming.nl/waarneming/view/136689302
Goeie vraag, meer info opgevraagd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Vrij zekere Balkankwikstaart op Texel, zie DB alerts.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)