Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: migratorius op maart 19, 2017, 21:22:01 PM
Toen ik er eenmaal was waren opnamen zinloos.

JanHein

Dan moet je je mond ook eens houden  O0 ;)
Wietze Janse

HPM

Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 07:51:48 AM

Overigens zijn er meer waarnemingen van "Rietzangers" van de afgelopen dagen in Nederland....
(misschien verstandig om die ook eens nader te bekijken?)

Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 07:51:48 AM

Overigens zijn er meer waarnemingen van "Rietzangers" van de afgelopen dagen in Nederland....
(misschien verstandig om die ook eens nader te bekijken?)

Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.
Tsja,.... Daarover valt een hoop te zeggen, leuk voor feesten en partijen, maar niet in dit topic...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 09:00:59 AM
Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 07:51:48 AM

Overigens zijn er meer waarnemingen van "Rietzangers" van de afgelopen dagen in Nederland....
(misschien verstandig om die ook eens nader te bekijken?)

Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.

Tsja,.... Daarover valt een hoop te zeggen, leuk voor feesten en partijen, maar niet in dit topic...

Waarom niet???
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 09:03:43 AM
Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 09:00:59 AM
Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Citaat van: laatvlieger op maart 20, 2017, 07:51:48 AM

Overigens zijn er meer waarnemingen van "Rietzangers" van de afgelopen dagen in Nederland....
(misschien verstandig om die ook eens nader te bekijken?)

Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.

Tsja,.... Daarover valt een hoop te zeggen, leuk voor feesten en partijen, maar niet in dit topic...

Waarom niet???

Omdat de beste stuurlui altijd op wal staan, of modern gezegd: achter hun PC op een forum en niet in het veld.
Wietze Janse

migratorius

Citaat van: snwja3 op maart 20, 2017, 08:45:08 AM
Citaat van: migratorius op maart 19, 2017, 21:22:01 PM
Toen ik er eenmaal was waren opnamen zinloos.
Dan moet je je mond ook eens houden  O0 ;)
Gelukkig was-ie héél lang stil dus werd ik niet al teveel gestoord.

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.
Dat opperde ik ook al op DB. Maar dat de waarnemers allerlei verklaringen probeerden te bedenken waarom het wel een Rietzanger móest zijn begrijp ik wel – je probeert toch vogels als de algemeenste passende soort te determineren. En zo vroeg in het jaar is dat Rietzanger...

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op maart 20, 2017, 09:16:35 AM

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.

Dat opperde ik ook al op DB. Maar dat de waarnemers allerlei verklaringen probeerden te bedenken waarom het wel een Rietzanger móest zijn begrijp ik wel – je probeert toch vogels als de algemeenste passende soort te determineren. En zo vroeg in het jaar is dat Rietzanger.

Maar je baseert je toch op wat je hoort en niet op een datum?
Dat de ontdekkers in de gegeven omstandigheden 'met hun handen in het haar zaten' en mogelijkheden overwogen en die ook noemden kan ik begrijpen, maar later toch niet meer. Dan noem je toch kleine karekiet in plaats van rietzanger.
Overigens vind ik het een knappe ontdekking.
Herman van der Meer

Robertmeer

Zwartkoprietzanger is net ook gezien, zie DBA.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Julian Bosch

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 09:31:47 AM
Citaat van: migratorius op maart 20, 2017, 09:16:35 AM

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 08:56:09 AM
Ik vind het nogal verontrustend dat zoveel mensen het over rietzanger hadden (zie verschillende commentaren bij waarnemingen), terwijl het geluid toch heel veel van kleine karekiet heeft en erg weinig van rietzanger.

Dat opperde ik ook al op DB. Maar dat de waarnemers allerlei verklaringen probeerden te bedenken waarom het wel een Rietzanger móest zijn begrijp ik wel – je probeert toch vogels als de algemeenste passende soort te determineren. En zo vroeg in het jaar is dat Rietzanger.

Maar je baseert je toch op wat je hoort en niet op een datum?
Dat de ontdekkers in de gegeven omstandigheden 'met hun handen in het haar zaten' en mogelijkheden overwogen en die ook noemden kan ik begrijpen, maar later toch niet meer. Dan noem je toch kleine karekiet in plaats van rietzanger.
Overigens vind ik het een knappe ontdekking.

Ha Herman. In theorie klopt dat inderdaad. Je zou je puur moeten baseren op wat je hoort. Maar in het veld is het toch anders. Je staat er niet 100% objectief (met de wetenschap dat Rietzanger over het algemeen eerder terugkomt dan Kleine Karekiet; Zwartkoprietzanger is nogal zeldzaam). Bovendien stond er nogal wat wind; een opname achteraf op de pc beluisteren is toch anders. Gelukkig wel zo helder geweest om een opname te maken en gelukkig heeft het zo uitgepakt. Ik hoop dat de vogel nog een poos blijft hangen en zich met beter weer misschien ook aan meer mensen laat zien!
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

HPM

Citaat van: Julian Bosch op maart 20, 2017, 17:59:19 PM

Ha Herman. In theorie klopt dat inderdaad. Je zou je puur moeten baseren op wat je hoort. Maar in het veld is het toch anders. Je staat er niet 100% objectief (met de wetenschap dat Rietzanger over het algemeen eerder terugkomt dan Kleine Karekiet; Zwartkoprietzanger is nogal zeldzaam). Bovendien stond er nogal wat wind; een opname achteraf op de pc beluisteren is toch anders. Gelukkig wel zo helder geweest om een opname te maken en gelukkig heeft het zo uitgepakt. Ik hoop dat de vogel nog een poos blijft hangen en zich met beter weer misschien ook aan meer mensen laat zien!

Voor mij achter mijn PC maakte je eerste opname voldoende duidelijk welk probleem jullie in het veld hadden.
Als ik dat beest in het veld was tegengekomen zou het mij opgevallen zijn als een rare en onwaarschijnlijk vroege kleine karekiet en zou ik niet zomaar op een Zwartkoprietzanger gekomen zijn. Daarvoor had ik dan toch weer thuis achter mijn PC moeten kruipen. Daarom vind ik het knap dat jullie wél al dachten aan een mogelijke Zwartkoprietzanger.
Herman van der Meer

Julian Bosch

Citaat van: HPM op maart 20, 2017, 18:35:12 PM
Citaat van: Julian Bosch op maart 20, 2017, 17:59:19 PM

Ha Herman. In theorie klopt dat inderdaad. Je zou je puur moeten baseren op wat je hoort. Maar in het veld is het toch anders. Je staat er niet 100% objectief (met de wetenschap dat Rietzanger over het algemeen eerder terugkomt dan Kleine Karekiet; Zwartkoprietzanger is nogal zeldzaam). Bovendien stond er nogal wat wind; een opname achteraf op de pc beluisteren is toch anders. Gelukkig wel zo helder geweest om een opname te maken en gelukkig heeft het zo uitgepakt. Ik hoop dat de vogel nog een poos blijft hangen en zich met beter weer misschien ook aan meer mensen laat zien!

Voor mij achter mijn PC maakte je eerste opname voldoende duidelijk welk probleem jullie in het veld hadden.
Als ik dat beest in het veld was tegengekomen zou het mij opgevallen zijn als een rare en onwaarschijnlijk vroege kleine karekiet en zou ik niet zomaar op een Zwartkoprietzanger gekomen zijn. Daarvoor had ik dan toch weer thuis achter mijn PC moeten kruipen. Daarom vind ik het knap dat jullie wél al dachten aan een mogelijke Zwartkoprietzanger.

Wij hebben over Zwartkoprietzanger gegrapt, maar we hebben daar eerlijkgezegd toen nog niet ons geld op gezet. Wij hielden het toen nog op een 'afwijkend zingende' Rietzanger. Ga er maar aan staan!😉 Voor een verhaaltje over de details: https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1389/zwartkoprietzanger_in_de_biesbosch
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henri van Dodeweerd

Citaat van: frankneijts op maart 21, 2017, 15:23:00 PM
Citaat van: August op maart 21, 2017, 07:31:22 AM
Eerste foto https://waarneming.nl/waarneming/view/135631833

En hij lijkt nog ook ....... B)

Of iedereen staat naar een vroege kleine karekiet te luisteren en deze man heeft een stille zwartkoprietzanger gevonden  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


jeroenroelofsen

#8385
https://waarneming.nl/waarneming/view/135676737

Herhaling van zetten? (Als bij de Zwartkoprietzanger in de Biesbosch)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

j.steenbergen

Tsja, er zijn al een aantal mensen wezen luisteren (waaronder ik zelf): niets gehoord. Ook op de dag van de waarneming hoorden anderen daar geen karekiet-achtige, terwijl er toch veel mensen waren vanwege de buidelmezen.
Jeroen Steenbergen

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

migratorius

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 25, 2017, 22:16:27 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/135807465: Op een rivier met een grote zaagbek, kan slechter...
Lijkt me een onvolwassen mannetje? Dat helpt wellicht ook.

JanHein

Edwin Schuller

Poten zonder ringen, dat zou pas echt helpen :).
Edwin Schuller

BJHM Possen

Citaat van: Edwin Schuller op maart 26, 2017, 10:18:25 AM
Poten zonder ringen, dat zou pas echt helpen :).

Deze luie zondagmiddag wat gezocht aldaar en de rest van de Hemelrijkse waard, maar zonder resultaat. Ofwel: de poten blijven een mysterie  ;D

De omgeving lijkt overigens bijzonder geschikt voor een watervogelcollectie én in de Hemelrijkse waard verblijven nogal wat "soepganzen". Dat zegt allemaal niets over de Kokardezaagbek natuurlijk, die was voor mij onvindbaar.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Jacob Molenaar

https://vwgbiesbosch.waarneming.nl/waarneming/view/135886482 zie ik hier nu weer hetzelfde groepje buidelmezen als vorig jaar in de brabantse biesbosch? Lijkt de kaspische buidelmees ook weer tussen te zitten, alleen heeft hij in de tussentijd een ringetje omgekregen...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik vind je wel stellig. De koptekening en kleuren zijn wellicht suggestief voor de soort maar mij lijkt dit meer een gevalletje 'de foto's sluiten deze soort niet uit'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 28, 2017, 16:01:24 PM
Ik vind je wel stellig. De koptekening en kleuren zijn wellicht suggestief voor de soort maar mij lijkt dit meer een gevalletje 'de foto's sluiten deze soort niet uit'.

Met die koptekening, snavelvorm, kleurimpressie (witte buik, rossige tinten op schouder en borstzijden) rest mij geen andere optie .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op maart 28, 2017, 16:30:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 28, 2017, 16:01:24 PM
Ik vind je wel stellig. De koptekening en kleuren zijn wellicht suggestief voor de soort maar mij lijkt dit meer een gevalletje 'de foto's sluiten deze soort niet uit'.

Met die koptekening, snavelvorm, kleurimpressie (witte buik, rossige tinten op schouder en borstzijden) rest mij geen andere optie .. B)
Ik ben het eerlijk gezegd wel met Vincent eens. (Tenzij er nog andere foto's in roulatie zijn? Betere crop?). Zaken zoals witte buik en die rossige tinten zie ik eerlijk gezegd niet.snavelvorm vind ik ook moeilijk te beoordelen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Robertmeer op maart 28, 2017, 16:23:04 PM

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1397/nadere_toelichting_besluit_lammergier

"... Dit zou betekenen dat op het moment dat er een uitgevlogen Heremietibis in Nederland wordt gezien, deze soort op de Nederlandse lijst geplaatst moet worden (hetgeen de CDNA onwenselijk acht)...".

De grote vraag hier is waaróm de CDNA dat onwenselijk acht.
Herman van der Meer