Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Citaat van: Rob Koelman op februari 14, 2017, 21:07:16 PM
De mogelijke Siberische Braamsluiper van Nijmegen blijkt vandaag in een mistnet gevlogen te zijn.
...

Nou nog iemand die de vogel van Breda wilt vangen...
Edwin Schuller

hiskodevries

NEEEE. de hobby vereist dat vraagtekens blijven bestaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op februari 16, 2017, 16:28:56 PM
NEEEE. de hobby vereist dat vraagtekens blijven bestaan.

Bij deze: ??.
Edwin Schuller

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op februari 16, 2017, 16:28:56 PM
NEEEE. de hobby vereist dat vraagtekens blijven bestaan.
MOOI ZO!!! Morgen wordt het forum Determinatie door Hisko opgeheven  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pdeknijff

Vangen hoeft niet.
Een goed oplettende waarnemer die 1 of meer poepjes kan veiligstellen is ook afdoende.
Wattenstaafje (1 kant gebruiken) en pergamijnen postzegelzakje om deze (met de vieze kant naar onderen) in te doen is alles wat je nodig hebt.

Dat kun je niet menen Hisko, waarom moeten we dan nog steeds die Buizerd fases, Kuifeendgeslachten of kievit biotoop invullen?

Dat zijn ook vraagtekens die jij waarschijnlijk leuk zal vinden en waar jij ons mee lastig valt!

gr, Peter

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 16, 2017, 16:28:56 PM

NEEEE. de hobby vereist dat vraagtekens blijven bestaan.

Precies. Je moet niet overal je wattenstaafje in willen steken.
Herman van der Meer

pdeknijff

Wat wil je dan Herman?
Terug naar de tijd dat alles werd neergeschoten wat vreemd was?
Zie dit maar als het nieuwe vogelen, of wij het nu wel of niet mogen van je, tegenhouden kun je het toch niet meer.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: pdeknijff op februari 16, 2017, 17:35:48 PM

Wat wil je dan Herman?
Terug naar de tijd dat alles werd neergeschoten wat vreemd was?
Zie dit maar als het nieuwe vogelen, of wij het nu wel of niet mogen van je, tegenhouden kun je het toch niet meer.

Ik heb niets tegen het gebruik van DNA, Peter. Maar ik denk niet dat dat 'nieuwe vogelen' van je erg populair zal worden. Ogen, oren, kennis en gezond verstand zullen zich echt niet later verdringen door wattenstaafjes en pergamijnen zakjes.
Maar misschien komt er nog wel eens een telefoonapp die het DNA-profiel van het gefotografeerde kan vaststellen en vergelijken met een database, zodat de vogelaartjes gelijk weten dat ze een mannetje Merel uit Nederland voor de lens hebben gehad.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Ik word bijna een beetje bang voor je Peter. :)

Dus als we vangen of 'wattenstaven' dan maar schieten. Zolang we er uiteindelijk maar achterkomen wat het is. Daar wringt bij mij de schoen.

Ik denk dat Hisko en Herman (net als ik) er geen moeite mee hebben dan sommige zaken een mysterie blijven. Ook daar ligt schoonheid.

pdeknijff

Ik heb niets tegen onbekend, dat moet ieder voor zich weten, maar anderen verwijten of kwalijk nemen dat zij wel verder willen komen gaat me te ver, zeker als die denigrerende houding keer op keer op deze pagina te lezen is. Bemoei je er dan niet mee, of ga postzegels verzamelen.
Voorlopig blijft DNA de enige manier om die Braamsluipers beter te leren kennen.
Ik vind dat meer dan de moeite waard, want er worden nu dingen ontdekt die we 10 jaar geleden niet kinden vermoeden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Edwin Schuller

Edwin Schuller


HPM

Citaat van: pdeknijff op februari 16, 2017, 18:13:30 PM

Ik heb niets tegen onbekend, dat moet ieder voor zich weten, maar anderen verwijten of kwalijk nemen dat zij wel verder willen komen gaat me te ver, zeker als die denigrerende houding keer op keer op deze pagina te lezen is. Bemoei je er dan niet mee, of ga postzegels verzamelen.
...

Ik weet niet waar je dat allemaal leest. Bij mij in ieder geval niet. Ik zei al dat ik niets tegen het gebruik van DNA heb, en bij die braamsluipers kan ik het me goed voorstellen, hoewel dat ook kan (en gebeurt) zonder er met een netje achteraan te gaan. Maar dat is dus iets anders dan alles wat men tegenkomt maar te gaan belagen (zoals bijvoorbeeld bij die maasvlaktezanger gebeurde) en dat dan het onontkoombare 'nieuwe vogelen' te noemen. Vogelen is meer dan alleen shit.
Ik pleit alleen voor terughoudendheid als het gaat om vang- en andere acties om dna-materiaal te verzamelen. Wat betreft vangacties heb ik nog steeds vertrouwen in het gezond verstand van het Vogeltrekstation.
Herman van der Meer

RWester

Citaat van: HPM op februari 16, 2017, 19:06:19 PM
Citaat van: pdeknijff op februari 16, 2017, 18:13:30 PM

Ik heb niets tegen onbekend, dat moet ieder voor zich weten, maar anderen verwijten of kwalijk nemen dat zij wel verder willen komen gaat me te ver, zeker als die denigrerende houding keer op keer op deze pagina te lezen is. Bemoei je er dan niet mee, of ga postzegels verzamelen.
...

Ik weet niet waar je dat allemaal leest. Bij mij in ieder geval niet. Ik zei al dat ik niets tegen het gebruik van DNA heb, en bij die braamsluipers kan ik het me goed voorstellen, hoewel dat ook kan (en gebeurt) zonder er met een netje achteraan te gaan. Maar dat is dus iets anders dan alles wat men tegenkomt maar te gaan belagen (zoals bijvoorbeeld bij die maasvlaktezanger gebeurde) en dat dan het onontkoombare 'nieuwe vogelen' te noemen. Vogelen is meer dan alleen shit.
Ik pleit alleen voor terughoudendheid als het gaat om vang- en andere acties om dna-materiaal te verzamelen. Wat betreft vangacties heb ik nog steeds vertrouwen in het gezond verstand van het Vogeltrekstation.

De vangactie van de braamsluiper mocht worden verricht met toestemming van het Vogeltrekstation. Dus met gezond verstand :angel:...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Citaat van: RWester op februari 16, 2017, 20:51:54 PM
Citaat van: HPM op februari 16, 2017, 19:06:19 PM
Citaat van: pdeknijff op februari 16, 2017, 18:13:30 PM

Ik heb niets tegen onbekend, dat moet ieder voor zich weten, maar anderen verwijten of kwalijk nemen dat zij wel verder willen komen gaat me te ver, zeker als die denigrerende houding keer op keer op deze pagina te lezen is. Bemoei je er dan niet mee, of ga postzegels verzamelen.
...

Ik weet niet waar je dat allemaal leest. Bij mij in ieder geval niet. Ik zei al dat ik niets tegen het gebruik van DNA heb, en bij die braamsluipers kan ik het me goed voorstellen, hoewel dat ook kan (en gebeurt) zonder er met een netje achteraan te gaan. Maar dat is dus iets anders dan alles wat men tegenkomt maar te gaan belagen (zoals bijvoorbeeld bij die maasvlaktezanger gebeurde) en dat dan het onontkoombare 'nieuwe vogelen' te noemen. Vogelen is meer dan alleen shit.
Ik pleit alleen voor terughoudendheid als het gaat om vang- en andere acties om dna-materiaal te verzamelen. Wat betreft vangacties heb ik nog steeds vertrouwen in het gezond verstand van het Vogeltrekstation.

De vangactie van de braamsluiper mocht worden verricht met toestemming van het Vogeltrekstation. Dus met gezond verstand :angel:...

Ja, en ik neem dan ook aan dat dat gezond verstand niet alles zal toestaan wat maar bij mensen opkomt en ik hoop dat hetzelfde geldt voor acties die geen toestemming van VT nodig hebben.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Het moet niet gekker worden :o Een vrij zekere Daurische Klauwier Den Helder.

https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/103963?page=0
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Schuller

Citaat van: Edwin Russer op februari 19, 2017, 13:26:50 PM
Het moet niet gekker worden :o Een vrij zekere Daurische Klauwier Den Helder.

https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/103963?page=0

Er wordt nu aan Bruine gedacht...
Edwin Schuller

gerdwichers8

#8297
Met zo'n extreem lichte snavel is het wattenstaafje meer dan welkom; lastig als er kans op hybriden zijn, maar beide soorten zijn nogal variabel. Het ziet er voor Bruine goed uit.( Vrouw 1e w?)

edit: de bouw van de snavel is goed maar de zwarte tip van de snavel breekt echt open

garryb

https://waarneming.nl/waarneming/view/134740914

Vrij zekere Amerikaanse Zilvermeeuw op het strand van Callantsoog, al drie(!) dagen present. Een potentieel nieuwe voor NL die allang meer aandacht had verdiend.

JJ Blom

#8299
Citaat van: gerdwichers8 op februari 19, 2017, 14:59:17 PM
Met zo'n extreem lichte snavel is het wattenstaafje meer dan welkom; lastig als er kans op hybriden zijn, maar beide soorten zijn nogal variabel. Het ziet er voor Bruine goed uit.( Vrouw 1e w?)

edit: de bouw van de snavel is goed maar de zwarte tip van de snavel breekt echt open

Wat bedoel je met "breekt echt open"? Op deze site http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=2402&Bird_Image_ID=132705&Location= staan tientallen voorbeelden. De vogel van Den Helder zou in deze verzameling niet opvallen. Het is dan ook een eerste winter vogel. Wattenstaafjes zijn niet nodig.
Groeten, Jan-Jacob

Cornelis Fokker

Op de foto's is te zien dat er momenteel een zandsuppletie gaande is bij Callantsoog. Iemand een idee hoelang dat nog duurt?
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

JohanvantBosch

#8301
Citaat van: Cornelis Fokker op februari 20, 2017, 13:01:32 PM
Op de foto's is te zien dat er momenteel een zandsuppletie gaande is bij Callantsoog. Iemand een idee hoelang dat nog duurt?

Leon gaf aan dat de suppletie nog zeker twee weken duurt.


Zelf ben ik benieuwd wat het effect van het wat ontstuimiger weer van deze week gaat zijn. Dat kan in ieder geval mogelijk twee effecten hebben:
- suppletie wordt tijdelijk stil gelegd
- op andere plekken langs de kust komt meer voedsel beschikbaar
Beide zouden invloed kunnen hebben op de aanwezigheid van meeuwen (en dus de mogelijke smith) bij Callantsoog.

gerdwichers8

Citaat van: JJ Blom op februari 20, 2017, 11:54:18 AM
Op deze site staan tientallen voorbeelden.  Wattenstaafjes zijn niet nodig.

Je mag natuurlijk je gokje wagen maar ik zou dat doen bij een mooi zwart gedoopte snaveltip, net als bij die tientallen voorbeelden op deze site.
Niet met een voor Bruine extreme kenwaarde die probleemloos binnen Daurische ligt. Zonder absolute ID blijft zo'n waarde zwemen.

JJ Blom

#8303
Citaat van: gerdwichers8 op februari 20, 2017, 13:12:42 PM
Citaat van: JJ Blom op februari 20, 2017, 11:54:18 AM
Op deze site staan tientallen voorbeelden.  Wattenstaafjes zijn niet nodig.

Je mag natuurlijk je gokje wagen maar ik zou dat doen bij een mooi zwart gedoopte snaveltip, net als bij die tientallen voorbeelden op deze site.
Niet met een voor Bruine extreme kenwaarde die probleemloos binnen Daurische ligt. Zonder absolute ID blijft zo'n waarde zwemen.
Gerd, ik was niet volldedig, ik vergat de link er bij te geven, daardoor ontstaat verwarring: kijk eens op deze site van de Oriental Bird Club:
http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=2402&Bird_Image_ID=132705&Location=

Qua vleugelformule (korte p2), staartformule (korte t6) is dit een Bruine. De snavel is tevens fors en de handprojectie om en nabij de 50%.
Allemaal waarden die bij Daurische onbekend zijn. Een ietwat lichtere snaveltip zal daar niets aan af doen, zeker niet als daar met een simpele zoekopdracht met google al soortgelijke waarden te vinden zijn.

Maar ik ben maar een eenvoudige boer uit de Zaanstreek die niet zoveel ervaring heeft met deze soorten zoals jullie hier (maar Google is our friend!).
Groeten, Jan-Jacob

gerdwichers8

We kunnen zo onderhand de bek met dezelfde bek vergelijken en zien dat het probleem zichzelf oplost.

frankneijts

Citaat van: JJ Blom op februari 20, 2017, 13:44:17 PM
Citaat van: gerdwichers8 op februari 20, 2017, 13:12:42 PM
Citaat van: JJ Blom op februari 20, 2017, 11:54:18 AM
Op deze site staan tientallen voorbeelden.  Wattenstaafjes zijn niet nodig.

Je mag natuurlijk je gokje wagen maar ik zou dat doen bij een mooi zwart gedoopte snaveltip, net als bij die tientallen voorbeelden op deze site.
Niet met een voor Bruine extreme kenwaarde die probleemloos binnen Daurische ligt. Zonder absolute ID blijft zo'n waarde zwemen.
Gerd, ik was niet volldedig, ik vergat de link er bij te geven, daardoor ontstaat verwarring: kijk eens op deze site van de Oriental Bird Club:
http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=2402&Bird_Image_ID=132705&Location=

Qua vleugelformule (korte p2), staartformule (korte t6) is dit een Bruine. De snavel is tevens fors en de handprojectie om en nabij de 50%.
Allemaal waarden die bij Daurische onbekend zijn. Een ietwat lichtere snaveltip zal daar niets aan af doen, zeker niet als daar met een simpele zoekopdracht met google al soortgelijke waarden te vinden zijn.

Maar ik ben maar een eenvoudige boer uit de Zaanstreek die niet zoveel ervaring heeft met deze soorten zoals jullie hier (maar Google is our friend!).

Niet te bescheiden Jan-Jacob.. Het is prachtig als je over de ID van bepaalde soorten kunt discussiëren met een berg veldervaring maar dat is, zodra het over zulke soorten als deze klauwieren gaat, slechts weinigen gegeven. Velen zullen het dus, net als jij, moeten hebben van hun google-kwaliteiten en vermogen om details op afbeeldingen scherp te kunnen duiden en eraan kunnen refereren. Sterker: je moet al wel héél veel veldervaring hebben om dat te kunnen matchen met de kennis die je via google op kunt doen zeker als het gaat om zulke variabele soorten.. Immers gaan weliswaar steeds meer vogelaars naar allerlei verre uithoeken om vogels te zien maar slechts héél weinigen doen dat ook om daar bepaalde soorten grondig te bestuderen. Veruit de meesten proberen een zo lang mogelijke soortenlijst bij elkaar te vogelen en besteden niet of nauwelijks aandacht aan bijzondere ID-problemen.
(En de discussies die de admins elk voorjaar rond half maart weer hebben met soms ook ervaren vogelaars die problemen hebben met Gras- en Boompiepers, tonen aan dat dit niet alleen geldt voor zeldzame pietjes in Verweggistan ...) B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Ik heb in Verweggistan dit jaar één Bruine Klauwier goed bekeken: een verrassende cristatus waar verder alleen lucionensis overwinterde.
Die zat overigens ellendig ver weg (dat geldt voor iedere cristatus die ik gezien heb: Londen, Azewijn, South Andaman), dus die vogel van Den Helder is zeker interessant. Hopelijk blijft hij nog effe zitten. Kan ik er met die meeuw een dagje Kop van NH van maken.

JanHein

Dennis de Heer

Ik heb vandaag op het strand bij de Amerikaanse Zilvermeeuw een verrekijkertasje gevonden van het merk Bushnell. Stuur me even een pm als je dit kwijt bent geraakt
Met vriendelijke groet,

Dennis de Heer

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Edwin Russer

#8309
Citaat van: Rein Genuït op februari 21, 2017, 06:34:07 AM
Met alle respect voor Leon natuurlijk, https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/19905#r97335068

Natuurlijk alle respect voor Leon, alleen al vanwege om het feit in de vele uren die hij er al in heeft gestoken! Maar een scenario a la Kleine Sprinkhaanzanger zou natuurlijk echt bizar zijn B)

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2