Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucasn

Even proberen dan maar! Vijf minuten fietsen
Groet,
Lucas Nieuweboer

SlechtValk

Is die Siberische taling sinds vandaag weg, of is er gewoon helemaal niemand heen gegaan?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

lucasn

Qua sperweruil niks te zien. Nog een andere vogelaar ook op zoek. Een wat gevlekte buizerd zal wel het meest waarschijnlijk zijn.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maartenwielstra

Misschien bezweken aan een griepje...

BJHM Possen

Citaat van: frankneijts op februari 11, 2017, 15:25:27 PM
Citaat van: BJHM Possen op februari 11, 2017, 10:15:44 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2017, 23:55:51 PM
Vooralsnog komen we niet verder dan een vrij uitgebreide beschrijving van het bestaan van een beschrijving...

:duim: ;D

Overigens wel een bijzonder fijne reactie van de admin! Daar bereik je mijns inziens meer mee dan de "soortenpolitie" die overtuigd van eigen gelijk met enige regelmaat aan het werk is.
Hou me ten goede: ik kan de fijne ironie in de reactie van Vincent zeer waarderen (😎) en als collega-admin vind ik t fijn dat jij dat ook doet maar ik geloof niet dat je 'er iets mee opschiet' in de zin die jij hier lijkt te bedoelen. En wat bedoel je met de 'soortenpolitie'?

De constatering van Vincent vind ik briljant! Het vervolg ging daar echter niet over; dat had betrekking op de omgang van de dienst doende admin met de betreffende waarnemer.

"Soortenpolitie" is een term die ik ben gaan gebruiken voor sommige reacties op waarnemingen die ik zo af en toe zie. Het is mijns inziens ongepast om voorbeelden aan te halen; iedereen reageert naar ik aanneem in beginsel op een manier die hij/zij passend vindt (en dat ik recent zelf als leugenaar ben weggezet betrof geen admin). In mijn optiek zijn de reacties af en toe behoorlijk primair -misschien eigen aan internet- en worden waarnemers soms behoorlijk "weggezet". Dat is denk ik niet nodig en werkt minder motiverend. Uiteindelijk bestaat dit platform (waarneming.nl) vanwege de waarnemers, die naar ik aanneem in beginsel te goeder trouw zijn. Ik ben echter ook niet van mening dat een en ander met opzet gebeurt en kan mij voorstellen dat het erg vermoeiend is -als admin- als bijvoorbeeld na een melding van een zeldzame soort deze opeens overal in het land opduikt. 
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Edwin Schuller

Citaat van: maartenwielstra op februari 11, 2017, 17:41:30 PM
Misschien bezweken aan een griepje...

Zou toch mooi zijn als iemand hem kon oprapen... wie weet hebben we na analyse dan een 'echte' SibTaling te pakken.
Edwin Schuller


JohanvantBosch

Citaat van: maartenwielstra op februari 09, 2017, 18:50:20 PM
Betreft de Siberische Taling. De linkerpoot is nog magertjes vastgelegd. Een aandachtspunt dus voor fotografen! Het kan lastig worden van afstand, maar blijf a.u.b. netjes op paden (Leeweg, maar ook pad naar manege -en bij goede inschatting eventueel ruiterpad in bosrand?-). Een toenaderend mens op open vlakte vormt een bedreiging voor een groep vogels. Het zou verjaging in de hand kunnen werken en andere vogelaars de kans op twitchen daarmee ontnemen. Daarnaast is de vogel misschien niet topfit of zelfs grieperig (ik lees veel over slapen en 'gapen'). Ook dat is m.i. een aandachtspunt voor twitchers die nog gaan kijken.

twee aardige pootjes foto's vandaag, van Joost van der Sluijs:
https://waarneming.nl/foto/view/12774941
https://waarneming.nl/foto/view/12774939

Gerben Mensink

En hij zwemt inmiddels al net zo dicht bij de bebouwing als de vogel van Almo destijds 😎
groet,
Gerben Mensink

peter van santbrink

Citaat van: Gerben Mensink op februari 12, 2017, 19:12:14 PM
En hij zwemt inmiddels al net zo dicht bij de bebouwing als de vogel van Almo destijds 😎

blijkbaar is vogel gevlogen door een dubieuze handeling om een leuk plaatje te schieten, zie bijschrift: https://waarneming.nl/waarneming/view/134554428

migratorius

Citaat van: peter van santbrink op februari 13, 2017, 15:48:32 PM
Citaat van: Gerben Mensink op februari 12, 2017, 19:12:14 PM
En hij zwemt inmiddels al net zo dicht bij de bebouwing als de vogel van Almo destijds 😎

blijkbaar is vogel gevlogen door een dubieuze handeling om een leuk plaatje te schieten, zie bijschrift: https://waarneming.nl/waarneming/view/134554428
Maar ook weer geland blijkbaar. Welke coryfee was het dit keer...?

JanHein

Bas vd Burg

Geen idee welke 'lampekap' het was, ik kwam aan toen de smienten + talingen rondjes aan het draaien waren boven de golfbaan. Gelukkig weer geland, een deel van de groep vloog namelijk weg in westelijke richting.

De vogel zit idd nu dichterbij de bebouwing, samen met krakeenden, smienten, slobeenden.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012



Rob Koelman

De mogelijke Siberische Braamsluiper van Nijmegen blijkt vandaag in een mistnet gevlogen te zijn.

Er is daarbij vast wel een spontaan uitgevallen veertje verzameld, aan de hand waarvan het juiste taxon bepaald kan worden. Ik ben benieuwd...

https://waarneming.nl/soort/view/105161?from=2017-02-14&to=2017-02-14
Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke

Hoe komt dat mistnet daar dan? Een ringMUS project?

Rob Koelman

Citaat van: Timo Roeke op februari 14, 2017, 22:49:48 PMHoe komt dat mistnet daar dan? Een ringMUS project?

Ging om een gerichte actie om de braamsluiper te vangen. Volgens een Facebook bericht was de toestemming daarvoor netjes geregeld.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op februari 14, 2017, 23:02:13 PM
Citaat van: Timo Roeke op februari 14, 2017, 22:49:48 PMHoe komt dat mistnet daar dan? Een ringMUS project?

Ging om een gerichte actie om de braamsluiper te vangen. Volgens een Facebook bericht was de toestemming daarvoor netjes geregeld.

Wordt er nu voortaan voor elke (veronderstelde) zeldaamheid netjes toestemming geregeld om er met netjes achteraan te gaan?
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op februari 15, 2017, 09:18:35 AM
Wordt er nu voortaan voor elke (veronderstelde) zeldaamheid netjes toestemming geregeld om er met netjes achteraan te gaan?
Nee. Waarom zou het?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Citaat van: HPM op februari 15, 2017, 09:18:35 AM
Citaat van: Rob Koelman op februari 14, 2017, 23:02:13 PM
Citaat van: Timo Roeke op februari 14, 2017, 22:49:48 PMHoe komt dat mistnet daar dan? Een ringMUS project?

Ging om een gerichte actie om de braamsluiper te vangen. Volgens een Facebook bericht was de toestemming daarvoor netjes geregeld.

Wordt er nu voortaan voor elke (veronderstelde) zeldaamheid netjes toestemming geregeld om er met netjes achteraan te gaan?
Dat is al jaren zo. Met veel van die overwinterende braamsluipers is dit ook al eerder zo gedaan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Timo Roeke

Nu ga ik muggenziften. Toestemming of ontheffing?
Ik kan een ieder hier toestemming geven om in mijn tuin huismussen te vangen maar dat maakt het nog steeds illegaal.
Bovendien vind ik het onethisch om vogels te vangen met als doel het vaststellen van een eventuele zeldzaamheid. Of is de vogel ook geringd voor eventuele terugvangst?
Zeker in hartje winter wanneer zijn voedselbron meer dan schaars is. Is het vetpercentage gemeten bij de vangst? Of is er enkel een veertje getrokken?

Helaas kan ik het op Facebook niet terugvinden. Anders had ik daar naar informatie gezocht. Het is niet mijn bedoeling om dit hele topic weer te laten ontsporen maar vind het wel een 'dingetje' als ik uit ga van het ergste in mijn medemens. 

laatvlieger

Je bent idd aan het muggenziften. Vooral omdat het niks nieuws is.
Natuurlijk is dat met ontheffing anders is het gewoon strafbaar. Er zijn maar een paar ringers die dat overal in Nederland mogen en er zijn er heel veel die dat in een bepaalde regio mogen. Naast die ontheffing heb je ook toestemming van de terreineigenaar nodig.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JJ Blom

Het is toch ook onderdeel van een onderzoek op Europees niveau waarbij getracht wordt dmv DNA de geografische herkomst van Braamsluipers te bepalen die hier in het late najaar en winter opduiken? Het blijkt dat die van heel ver komen, zo was de uitkomst van een lezing op de Dutch Birding dag (schijnt, ik was niet aanwezig). Misschien is op hun site daar meer over te lezen?
Groeten, Jan-Jacob

caliprobola

Citaat van: Timo Roeke op februari 15, 2017, 09:41:29 AM
Ik kan een ieder hier toestemming geven om in mijn tuin huismussen te vangen maar dat maakt het nog steeds illegaal.
Ik weet niet hoe het in Nederland wetgevend zit maar in Vlaanderen kan ik (met mijn ringvergunning) op elke locatie vangen als ik toestemming heb van de eigenaar (en ik heb in tientallen tuinen huismussen geringd...).

HPM

Citaat van: JJ Blom op februari 15, 2017, 10:09:20 AM

Het is toch ook onderdeel van een onderzoek op Europees niveau waarbij getracht wordt dmv DNA de geografische herkomst van Braamsluipers te bepalen die hier in het late najaar en winter opduiken? Het blijkt dat die van heel ver komen, zo was de uitkomst van een lezing op de Dutch Birding dag (schijnt, ik was niet aanwezig). Misschien is op hun site daar meer over te lezen?

Dat staat los van 'het met een netje achter zeldzame vogels aanhollen.'

In Nederland is er meer nodig dan toestemming van de grondeigenaar/-gebruiker.
Herman van der Meer

caliprobola

Citaat van: HPM op februari 15, 2017, 11:12:22 AM
Dat staat los van 'het met een netje achter zeldzame vogels aanhollen.'

In Nederland is er meer nodig dan toestemming van de grondeigenaar/-gebruiker.

Citaat van: laatvlieger op februari 15, 2017, 09:50:42 AM
Natuurlijk is dat met ontheffing anders is het gewoon strafbaar. Er zijn maar een paar ringers die dat overal in Nederland mogen en er zijn er heel veel die dat in een bepaalde regio mogen. Naast die ontheffing heb je ook toestemming van de terreineigenaar nodig.
Zonder bewijs van tegendeel ga ik er van uit dat alles volgens de regels gebeurd is.

HPM

Citaat van: caliprobola op februari 15, 2017, 11:58:59 AM

Zonder bewijs van tegendeel ga ik er van uit dat alles volgens de regels gebeurd is.

Ik wilde niet suggereren dat het niet volgens de regels gegaan is. Ik neem aan dat het dat wel was.
Maar dit soort acties zijn niet gebruikelijk en het lijkt mij goed om dat zo te houden.
Herman van der Meer

Maurice Elf

Citaat van: Timo Roeke op februari 15, 2017, 09:41:29 AM
Helaas kan ik het op Facebook niet terugvinden. Anders had ik daar naar informatie gezocht.

Van "Avifauna van Gelderland":

'Siberische' Braamsluiper Natuurplaza Nijmegen gevangen voor nader onderzoek
dna-onderzoek kan herkomst uitwijzen
(foto Harvey van Diek)

Sinds 9 februari 2017 verblijft er bij Natuurplaza aan het Toernooiveld in Nijmegen een braamsluiper van mogelijk oostelijke herkomst. Aanvankelijk liet de vogel zich voornamelijk 's avonds in de late schemer zien, maar vooral horen. Vandaag liet hij zich ook herhaaldelijk overdag zien, en kon hierbij mooi worden gefotografeerd. Met toestemming van het vogeltrekstation mocht de braamsluiper worden gevangen door een gecertificeerde ringer voor nader onderzoek. Dit is vanmiddag gebeurd, toen de vogel weer bij zijn slaapboom aan kwam. In een korte sessie zijn van de vogel de maten opgenomen en is deze uitgebreid gefotografeerd. Tevens zijn een aantal veertjes verzameld voor DNA-onderzoek. Nadat hij geringd was is deze weer bij zijn slaapbomen losgelaten, waar hij ook is gaan slapen.

Er was behoorlijk weinig kennis over de herkomst van oostelijke braamsluipers in Nederland, maar door mitochondriaal DNA (mtDNA)-onderzoek, waarbij mtDNA van in Nederland gevangen braamsluipers wordt vergeleken met die uit broedgebieden in het verre oosten, wordt steeds meer bekend over de herkomst van de diverse braamsluiper(onder)soorten in ons land. Door DNA-resultaten te koppelen aan kleedkenmerken wordt zo ook meer bekend hoe deze braamsluipers in het veld te determineren

Door de ringer Bram Ubels zal een verslag over de vangst later bekend worden gemaakt.

Van 11 januari t/m 15 april 2014 verbleef in de wijk Terweijde in Culemborg (Gld) een braamsluiper, die aan de hand van DNA-onderzoek kon worden gedetermineerd als Siberische Braamsluiper. Dit is, samen met de Vale Braamsluiper een ondersoort van de Humes Braamsluiper
https://www.dutchavifauna.nl/species/humes_braamsluiper

Achtegronden over DNA-onderzoek en de herkenning van oostelijke braamsluipers en hun voorkomen in Nederland is hier te lezen

DNA-analyse bevestigt nieuwe Siberische Braamsluipers
https://www.dutchbirding.nl/idcorner/920/dna-analyse_bevestigt_nieuwe_siberische_braamsluipers#920

Vangst van een Siberische Braamsluiper in Bloemendaal op 17 en 20 oktober 2012 - achtergronden en hints voor herkenning
https://www.dutchbirding.nl/idcorner/768/vangst_van_een_siberische_braamsluiper_in_bloemendaal_op_17_en_20_oktober_2012_-_achtergronden_en_hints_voor_herkenning#768

webreferenties
Waarneming.nl – Siberische Braamsluiper
https://avi-gelderland.waarneming.nl/soort/view/105161

foto's
Dutch Birding – Fotogallerij – Siberische Braamsluiper
https://www.dutchbirding.nl/gallery/1?species=2813&group=NL

Graag wil ik Harvey van Diek hartelijk danken voor het mogen gebruiken van zijn foto!
foto: 'Siberische Braamsluiper, Natuurplaza, Toernooiveld, Nijmegen, 17 februari 2017 (©Harvey van Diek)
Tekst: Remco Wester,14 januari 2017
Mvg Maurice

Timo Roeke

Hartelijk dank voor de moeite Maurice.