Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Citaat van: Edwin Schuller op december 05, 2016, 08:57:26 AM
Citaat van: Predator op december 05, 2016, 07:38:48 AM
Foto is later toegevoegd, blijkt inderdaad helaas een ring. Op naar de volgende.

Ziet er absoluut verdacht uit -en dat zal ook wel terecht zijn- maar ik hou zelfs met die laatste foto erbij toch nog een slag om de arm.
We praten over deze foto toch:
http://waarneming.nl/fotonew/6/12438196.jpg

Bij mij geen slagen om de arm hoor.
Groet Gert Jager

Edwin Schuller

Die ja. Ik zie ook wel wat ik als ring zou moeten zien, maar of dat nou echt een ring is of wellicht toch iets van rare lichtval... een ongelukkige bobbel... water? Net zo goed als dat zogenaamd ongeringde vogels ineens toch ringen bleken te hebben zijn er ook voorbeelden van 'met zekerheid' geringde vogels die later toch weer ongeringd bleken. Ik blijf het eng vinden om zoiets met zekerheid te roepen over zo'n korrelig plaatje. Maakt verder ook niet uit... geaccepteerd gaat hij zo niet worden :)
Edwin Schuller

GertJ

Citaat van: Edwin Schuller op december 05, 2016, 09:36:31 AM
Die ja. Ik zie ook wel wat ik als ring zou moeten zien, maar of dat nou echt een ring is of wellicht toch iets van rare lichtval... een ongelukkige bobbel... water? Net zo goed als dat zogenaamd ongeringde vogels ineens toch ringen bleken te hebben zijn er ook voorbeelden van 'met zekerheid' geringde vogels die later toch weer ongeringd bleken. Ik blijf het eng vinden om zoiets met zekerheid te roepen over zo'n korrelig plaatje. Maakt verder ook niet uit... geaccepteerd gaat hij zo niet worden :).
Edwin?? Rare lichtval, bobbel?? Kijk je wel naar hetzelfde plaatje en naar dezelfde plek? Ik zie echt een knoeperd van een ring.
Metaal op een donkere poot, boven de gele snavel.
Groet Gert Jager

Edwin Schuller

Citaat van: GertJ op december 05, 2016, 10:07:58 AM
Edwin?? Rare lichtval, bobbel?? Kijk je wel naar hetzelfde plaatje en naar dezelfde plek? Ik zie echt een knoeperd van een ring.

Ja we kijken naar hetzelfde plaatje. Maar daar kunnen we verder nog heel erg lang over doorbomen, ik denk niet dat we daar uit gaan komen en zoals ik al zei; geaccepteerd wordt 'ie zo sowieso niet dus het maakt ook niet uit :).
Edwin Schuller

BramtK

Citaat van: GertJ op december 05, 2016, 10:07:58 AM
...
Metaal op een donkere poot, boven de gele snavel.

Dat geel is natuurlijk niet de snavel, die zit dan veel te ver van de kop. Lijken mij de tenen. Maar goed, zo zie je al hoe goed een en ander te beoordelen is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Schuller

Edwin Schuller

GertJ

Citaat van: BramtK op december 05, 2016, 10:13:10 AM
Citaat van: GertJ op december 05, 2016, 10:07:58 AM
...
Metaal op een donkere poot, boven de gele snavel.

Dat geel is natuurlijk niet de snavel, die zit dan veel te ver van de kop. Lijken mij de tenen. Maar goed, zo zie je al hoe goed een en ander te beoordelen is.
Tenen idd logischer. Maar voor degene die geen ring wil zien in het vierkantige ding daarboven blijft er inderdaad discussie.
Groet Gert Jager

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ik weet niet of het een kwestie van willen is. Mij lijkt vooralsnog de beste conclusie dat het heel goed een ring zou kunnen zijn, en nog heel goed niet een ring zou kunnen zijn.
Betere foto's zullen uitsluitsel moeten geven. En als die er niet komen hebben we in een andere zin uitsluitsel (geen bewezen ongeringdheid=niet aanvaard door CDNA).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Cygnus

Ik ben op basis van de foto's ook niet overtuigd dat het een ring is, maar als het een ring is lijkt de ring mij meer lijken op een ring die gebruikt wordt door ringcentrales dan de smalle ringen die door collectiehouders doorgaans worden gebruikt. In de Verenigde Staten en Canada zijn in 2015 530 Hooded Mergansers geringd, hoofdzakelijk in Missouri en Ontario, maar ook in het uiterste noordoosten van het verspreidingsgebied. Voordat een dergelijke vogel als escape wordt afgeserveerd op basis van de ring lijkt het mij beter eerst meer details over de ring te verzamelen.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

laatvlieger


Deze foto gaat het over.

Lijkt mij ook metalen ring en afhangende tenen.

Maar zoals Trinus terecht schrijft is het niet handig om een geringde vogel meteen af te doen als Escape. Stel je voor dat het een wilde gerigde vogel blijkt te zijn.... hoe spectaculair zou dat zijn!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jorick

Ik ken Amerikaanse ringmaten niet maar het lijkt me een wat smalle ring als je hem vergelijkt me EU ringprojecten bij bv Meeuwen. Metalen ring van een ringstation lijkt toch wat hoger zodat ringstation en nummer wat makkelijker onder elkaar passen.
De Hop van Ede heeft ook een smalle(re) metalen ring zonder inscriptie geloof ik.
groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....


Oenanthe

In Berkheide wordt een blauwstaart gemeld. Wat de waarnemers tot nu toe niet vermeld hebben is dat de vogel niet in openbaar toegankelijk terrein zit. Althans als de waarnemingsplaats juist is ingetekend. Ga dus niet hals over kop naar Katwijk!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Edwin Schuller

Citaat van: Oenanthe op december 06, 2016, 10:45:00 AM
In Berkheide wordt een blauwstaart gemeld. Wat de waarnemers tot nu toe niet vermeld hebben is dat de vogel niet in openbaar toegankelijk terrein zit. Althans als de waarnemingsplaats juist is ingetekend. Ga dus niet hals over kop naar Katwijk!

De DBalert suggereert gek genoeg dat hij goed te bereiken is, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/101946?page=0?
Edwin Schuller

Vincent Hart

De opgegeven waarnemingen liggen toch langs het 'oranje wandelpad', zie ook dit kaartje?

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#8177
Als het in gebied Panbos (Pan van Persijn) is, kan je een dagkaart voor kopen. Ingang Wassenaarse Weg.
Herman van der Meer

Oenanthe

De plaats die Luuk Punt beschrijft is inderdaad toegankelijk met wandelkaart voor het Panbos. Maar op het bijgevoegde kaartje staat de vogel, net als op deze site, veel verder richting strand ingetekend. En ik kan het weten want dat is mijn inventarisatiekavel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Ik snap je verhaal niet zo goed, wellicht kun je linkjes opnemen naar waarnemingen waar de stip in verboden gebied staat en aangeven waar de grens van het vrij toegankelijk gebied (wel) ligt?
Nogmaals: de stippen van de waarnemingen staan bij de Atlantikwall (11 op het eerder door mij gelinkte kaartje) en dat lijkt mij - maar ik ken de lokale situatie niet - dus openbaar terrein?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jaapbird

prima vanaf pad te zien hoor maar inderdaad netjes kaartje kopen en niet buiten de paden

Luuk Punt

De blauwstaart foerageert in een dennenbosje waar het wandelpad (oranje route volgens mij) dwars doorheen loopt. De vogel is vanaf het pad prima te zien. Vanmorgen foerageerde de vogel zelfs op het pad op enkele meters voor onze voeten.
Bij de ingang van de Pan van Persijn is een grote parkeerplaats (tegenover de pannenkoekenboerderij). Als je vanaf hier in westelijke richting het gebied in loopt, zie je na vijftig meter aan de linkerkant een betaalautomaat waar je een dagkaart à 2,-- euro kunt kopen (zowel muntgeld als pin). Vanaf hier is het een minuut of tien lopen naar de plek.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Oenanthe

Bedankt Luuk. Op basis van deze info uit de eerste hand is alles duidelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Oftewel de pointers bij de waarnemingen staan op de juiste plek, die plek is vrij toegankelijk en je zorg was voorbarig.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Citaat van: Vincent Hart op december 06, 2016, 13:40:42 PM
Oftewel de pointers bij de waarnemingen staan op de juiste plek, die plek is vrij toegankelijk en je zorg was voorbarig.
Mijn zorg was voorbarig maar de plek is niet vrij toegankelijk. Je moet een dagkaart voor het Panbos bezitten om naar de plek te mogen gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

#8187
Ingediend bij het CDNA. Twee Blauwstaarten in tuin in Edam 12 tot en met 14 November 2016 . Nu pas bekend gemaakt.
zie https://www.dutchavifauna.nl/record/67213 ps bij indien formulier zit ook een bewijsplaat van 1 exemplaar
August van Rijn

Max Berlijn

http://waarnemingen.be/waarneming/view/133004918 leuk voor de Kempen lijst als die over NL vliegt zoals gezegd?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Koelman

Citaat van: Max Berlijn op december 22, 2016, 12:51:18 PMhttp://waarnemingen.be/waarneming/view/133004918 leuk voor de Kempen lijst als die over NL vliegt zoals gezegd?

Als de waarnemer deze dwerggors ook nog even in Nederland invoert (op waarneming.nl), dan is de waarneming in ieder geval gedocumenteerd...
Met vriendelijke groet, Rob