Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: migratorius op oktober 22, 2016, 22:55:59 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 22, 2016, 22:39:29 PM
Citaat van: nvgilst op oktober 22, 2016, 22:24:16 PMBen ik de enige die kotsmisselijk word van de extra informatie bij veel van de meldingen van de Provençaalse Grasmus?
Jagen, rennen, proberen in te halen, waarom je niet gewoon normaal gedragen en op een rustiger manier proberen de vogel te zien? Of is dit het zgn jagersinstinct wat in mensen zit en waar ze zogezegd "niets aan kunnen doen"?

Welkom in de wereld van het twitchen!

Kritiek wordt door twitchers overigens niet gewaardeerd en zelfreflectie is een onbekend woord...
De meeste twitchers komen niet meer naar het waarneming.nl-forum vanwege dit soort onzin.
Er moet gewoon iemand als het mis dreigt te gaan een grote bek opzetten en dan gaat alles goed (zoals gisteren).

JanHein

Het gedrag wordt wederzijds maar onzin gevonden. Dat heb je zo op een gemengd forum.

Herman van der Meer

nvgilst

Bedankt voor de verduidelijking GuusP & M. Hoogteijling.
Mijn rotgevoel kwam door onderstaande teksten.
CiteerGrasmus eenvoudig te zien terwijl deze in sneltreinvaart door de greppel en schrale bosjes in zuidelijke richting vloog met een rennende massa twitchers in de achtervolging als gevolg.
CiteerRennen, stilstaan en kijken, en weer verder rennen, proberen om 'm in te halen.
CiteerDe vogel verplaatste zich onophoudelijk, net als de Goudhaantjes maar ongetwijfeld ook onder invloed van de opgewonden twitchers, die hem niet wilden kwijtraken.
CiteerDe vogel vloog telkens hard voor ons uit, waardoor je hard moest rennen (eigenlijk proberen de vogel in te halen) om de vogel enigzins te zien te krijgen.
CiteerDoor de grote drukte kwam de vogel niet rustig tevoorschijn, maar vloog steeds wild verder.
CiteerEen aantal keer gezien en ook redelijk goed. Toch een bijsmaak aan deze vogel. Hij werd constant opgestoten en men luisterde niet naar elkaar mbt het houden van enige afstand. De vogel vloog vaak op en werd constant opgestoten. Zelfs na drie uur toen wij terugkwamen om nog een poging te wagen liep men nog steeds dwars door de struiken om de vogel op te stoten. Er werd geen geduld betracht om te wachten tot de vogel tevoorschijn kwam. Erg jammer...
CiteerVaak zien opvliegen meestal als gevolg van te opdringerige vogelaars/fotografen, jammer.
CiteerWerd urenlang opgejaagd door met name fotografen.

Guus Peterse

Tsja, ik was er  (lang) niet de hele tijd bij natuurlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op oktober 23, 2016, 11:05:32 AM

Tsja, ik was er  (lang) niet de hele tijd bij natuurlijk.

Afgezien daarvan is het natuurlijk helemaal niet raar dat mensen 'aanslaan' bij het lezen van zulke berichten en het zien van de foto's. De altijd weer terugkerende verdediging van 'je kan er niet over oordelen als je er niet bij was' is dan ook een dooddoener van jewelste.
Herman van der Meer

Robertmeer

Citaat van: Rob Koelman op oktober 22, 2016, 22:39:29 PM
Citaat van: nvgilst op oktober 22, 2016, 22:24:16 PMBen ik de enige die kotsmisselijk word van de extra informatie bij veel van de meldingen van de Provençaalse Grasmus?
Jagen, rennen, proberen in te halen, waarom je niet gewoon normaal gedragen en op een rustiger manier proberen de vogel te zien? Of is dit het zgn jagersinstinct wat in mensen zit en waar ze zogezegd "niets aan kunnen doen"?

Welkom in de wereld van het twitchen!

Kritiek wordt door twitchers overigens niet gewaardeerd en zelfreflectie is een onbekend woord...
Rob, kun je nou eens kappen met deze insinuaties? We weten dat jij niks met twitchen hebt, dat hoef je niet tot vervelens aan toe te herhalen. Verreweg de meeste massale twitches verlopen zonder problemen (eigen ervaring), waarbij zowel de vogelaars als de vogel in kwestie geen last ondervindt van elkaar. Uiteraard heb je ook in de twitchscene rotte appels, die heb je overal. Verdiep je eerst eens ergens in voordat je zulke stemmingmakende berichten plaatst. Dit soort berichten zijn dus de oorzaak dat veel mensen afhaken op dit forum.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Oscar Balm

Ik was er net als Guus niet de hele tijd bij. Toch herken ik alles wat nvglist schrijft.

Maar is het oorzaak of gevolg?
In de duinen was m.i. het zeker even oorzaak: vogel vloog een stukje, lande en werd meteen 'belaagd'.
Ik hobbelde gedurende 1 km vrolijk mee met de meute want ik wilde hem natuurlijk ook scoren.
Dus ik ben net zo schuldig.
Daarna heb ik het opgegeven. Ivm conditie en te kleine kans op een foto (zonder foto geen waarneming).

Of de vogel ook doorgevlogen zou zijn zonder de meute?
Zou, gezien zijn gedrag later (het deel waar Guus op doelt en waar de vogel het voortouw nam), zeker kunnen.

Of de vogel rustig zou hebben blijven zitten als er meer afstand was gehouden? Tsja wie weet.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

temmie

Selectieve verontwaardiging om een figuurlijke (en letterlijke?) dooie mus.

Als je kotsmisselijk wordt van het overenthousiast achternahollen van een ten-dode (of toch meer kans op natuurlijke dood) -opgeschreven dwaalgast, dan keer je binnenstebuiten van bvb. habitatvernietiging in Borneo en de foothills van de Andes, jagen op roofvogels in Batumi, niet-selectief schieten op alles wat beweegt in het Midden-Oosten, vogelhandel in Indonesië en vogelvangst in Cyprus / Egypte / ... en alle vogels en soorten die bejaagd / gevangen / vergiftigd / ... worden.
Het is niet omdat het twitchers zijn (of fotografen), dat ze heiliger zijn dan de paus. Maar het is nog een héél stuk beter dan alles wat ik hierboven vernoemde. Ik zie alleen veel minder commentaar en reacties op zulke posts.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

HPM

Citaat van: Robertmeer op oktober 23, 2016, 12:47:21 PM

... Dit soort berichten zijn dus de oorzaak dat veel mensen afhaken op dit forum.

Mensen die de mening van anderen niet respecteren (ook al zijn ze het er niet mee eens) kunnen overal gemist worden als kiespijn.
Als je ze mist kun je ze gaan opzoeken op hun eigen twitchersforum, hoewel het ze daar kennelijk ook niet bevalt.
En denk ook eens aan die andere mensen die weggepest zijn van dit forum of waarbij dat geprobeerd is.
Het is een en al hypocrisie en intolerantie.
Herman van der Meer

caliprobola

Zeiken kan overal maar doe je bij voorkeur op de daartoe voorziene plaatsen. Laten we het hier terug over waarnemingen van zeldzame vogels in Nederland hebben.

petermeer

Vuilnisman, kunnen er nog een paar zakken mee?
Citaat van Henk Spaan (Sportjournalist, televisiepresentator en columnist)




Citaat van: nvgilst op oktober 22, 2016, 22:24:16 PM
Ben ik de enige die kotsmisselijk wordt van de extra informatie bij veel van de meldingen van de Provençaalse Grasmus?
Jagen, rennen, proberen in te halen, waarom je niet gewoon normaal gedragen en op een rustiger manier proberen de vogel te zien? Of is dit het zgn jagersinstinct wat in mensen zit en waar ze zogezegd "niets aan kunnen doen"?

Citaat van: Rob Koelman op oktober 22, 2016, 22:39:29 PMWelkom in de wereld van het twitchen!
Kritiek wordt door twitchers overigens niet gewaardeerd en zelfreflectie is een onbekend woord...

Citaat van: HPM op oktober 23, 2016, 11:33:24 AM
Afgezien daarvan is het natuurlijk helemaal niet raar dat mensen 'aanslaan' bij het lezen van zulke berichten en het zien van de foto's. De altijd weer terugkerende verdediging van 'je kan er niet over oordelen als je er niet bij was' is dan ook een dooddoener van jewelste.

Citaat van: HPM op oktober 23, 2016, 13:22:36 PM
Mensen die de mening van anderen niet respecteren (ook al zijn ze het er niet mee eens) kunnen overal gemist worden als kiespijn.
Als je ze mist kun je ze gaan opzoeken op hun eigen twitchersforum, hoewel het ze daar kennelijk ook niet bevalt.
En denk ook eens aan die andere mensen die weggepest zijn van dit forum of waarbij dat geprobeerd is.
Het is een en al hypocrisie en intolerantie.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HPM

Citaat van: petermeer op oktober 23, 2016, 20:45:23 PM
Vuilnisman, kunnen er nog een paar zakken mee?
Citaat van Henk Spaan (Sportjournalist, televisiepresentator en columnist)
..

Vergeet niet om hem boven je hoofd dicht te knopen, waarde admin.
Herman van der Meer

petermeer

Daar zijn jullie vast te zwaar voor Herman.

Nu maar weer over naar het melden van Zeldzaamheden in Nederland.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).


renesmid

Nou tot slot wil ik het nog even opnemen voor de twitchers. Ik heb deze vogelaars hoog zitten en vermaak me kostelijk bij het lezen van de commentaren bij de zeldzame waarnemingen. Zoveel levensgeluk te lezen is toch prachtig?

Één van deze (bekende) twitchers heb ik jaren geleden eens aan het werk gezien bij het scoren van een Slangenarend in het Fochtelerveen. Geen verrekijker en geen telescoop bij zich. Een mede vogelaar zag door zijn telescoop de "Slangenarend", ver weg biddend boven de heide.
Is dat hem???? Eh... ja lijkt er wel op aldus de vogelaar.....oké bedankt en weg was de twitcher. Dit is toch prachtig vermaak? Een Koolmees nauwelijks kunnen onderscheiden van een Pimpelmees, laat staan een Sprinkhaanzanger herkennen. Ik vind het prima dus laat een ieder zijn/haar vermaak hebben want dat heb ik ook.

Maar laten we niet vergeten dat het merendeel van de twitchers ook echt liefhebbers zijn, met veel kennis en ervaring, en natuurlijk graag een zeldzaamheid zien. Dat vind ik zelf ook leuk. Dus op naar de volgende zeldzaamheid.
René Smid

Jacob Molenaar

En de volgende witkopgors, nu een in Zeeland: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/101314?page=0
(interesseert niemand meer natuurlijk na dit recordjaar, hoeveel hebben we er inmiddels al dit jaar?)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

j.steenbergen

Dat is toch juist interessant? Waar komen ze opeens allemaal vandaan?
Jeroen Steenbergen

migratorius

Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 24, 2016, 17:42:05 PM
En de volgende witkopgors, nu een in Zeeland: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/101314?page=0
(interesseert niemand meer natuurlijk na dit recordjaar, hoeveel hebben we er inmiddels al dit jaar?)
Ik vind het zeker wél interessant, want dit zou natuurlijk aardig met de Bergheggenmussen samen kunnen hangen.
Minstens zes exemplaren dit najaar denk ik? 3 à 4 Vlieland, 0 à 2 Texel, 1 Walcheren, maar wellicht kan een Vlielandganger me corrigeren.
Ter vergelijking: in de UK ook al 4 (allemaal Shetland), Duitsland iig 1 (vandaag op Spiekeroog), Zweden 3 gefotografeerd vanaf 14/10.

JanHein

BramtK

Weer een Provençaalse grasmus op de Mavla. Dat die per definitie ten dode is opgeschreven, dat geloof ik niet dus hier wat meer info over de soort, het herkomstgebied en de populatietrends: http://www.birdlife.org/datazone/species/factsheet/22716984

Wees dus een beetje voorzichtig.  ;) :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Schuller

En nog een Izabeltapuit bij Vrouwenpolder, Zeeland. Het gaat lekker zo!
Edwin Schuller

migratorius

Citaat van: BramtK op oktober 25, 2016, 13:38:07 PM
Weer een Provençaalse grasmus op de Mavla. Dat die per definitie ten dode is opgeschreven, dat geloof ik niet dus hier wat meer info over de soort, het herkomstgebied en de populatietrends: http://www.birdlife.org/datazone/species/factsheet/22716984

Wees dus een beetje voorzichtig.  ;) :blink:
Of dezelfde? Ze kunnen zich (gelukkig) prima verstoppen.

JanHein

frankmeer

Die van Westkapelle in 2013 heeft zich maar liefst 4 dagen weten te verstoppen tussen dag van ontdekking en dag van laatste waarneming.
Frank van der Meer

HJDT

Als je het lijstje met zeldzaamheden van de afgelopen twee/drie weken op een rijtje zet is dat best indrukwekkend! Najaar 2016 doet slechts een heel klein beetje onder voor het afgelopen voorjaar.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Corstiaan Beeke

Citaat van: frankmeer op oktober 25, 2016, 14:45:01 PM
Die van Westkapelle in 2013 heeft zich maar liefst 4 dagen weten te verstoppen tussen dag van ontdekking en dag van laatste waarneming.

En vergeet deze niet: http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/113682214 Eenmanswaarneming, drie weken (!) na de ontdekking (ook eenmanswaarneming)...

Jacob Molenaar

Citaat van: migratorius op oktober 24, 2016, 19:01:07 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 24, 2016, 17:42:05 PM
En de volgende witkopgors, nu een in Zeeland: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/101314?page=0
(interesseert niemand meer natuurlijk na dit recordjaar, hoeveel hebben we er inmiddels al dit jaar?)
Ik vind het zeker wél interessant, want dit zou natuurlijk aardig met de Bergheggenmussen samen kunnen hangen.
Minstens zes exemplaren dit najaar denk ik? 3 à 4 Vlieland, 0 à 2 Texel, 1 Walcheren, maar wellicht kan een Vlielandganger me corrigeren.
Ter vergelijking: in de UK ook al 4 (allemaal Shetland), Duitsland iig 1 (vandaag op Spiekeroog), Zweden 3 gefotografeerd vanaf 14/10.

JanHein

En weer eentje: http://waarneming.nl/waarneming/view/125864137
Een mannetje dit keer.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

javanerkelens

Mijn man blijkt vandaag een Pelikaan gespot te hebben op de Beulaker te Giethoorn.
Helaas geen foto ter bewijs, maar hij heeft de auto aan de kant gezet en de vogel vanaf 10 meter bekeken.
Misschien toch iets om even op te letten of dat mensen die in de buurt wonen van Giethoorn de vogel weten te spotten en op de gevoelige plaat weten te leggen ter bewijs.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: javanerkelens op oktober 25, 2016, 20:22:59 PM
Mijn man blijkt vandaag een Pelikaan gespot te hebben op de Beulaker te Giethoorn.
Helaas geen foto ter bewijs, maar hij heeft de auto aan de kant gezet en de vogel vanaf 10 meter bekeken.
Misschien toch iets om even op te letten of dat mensen die in de buurt wonen van Giethoorn de vogel weten te spotten en op de gevoelige plaat weten te leggen ter bewijs.

Vermoedelijk deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/125859340 (Een escape).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

javanerkelens

Ja, dat moet hem zijn geweest.
Dat is leuk...

Bedankt Bart!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jorick

Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

M. Hoogteijling

Amerikaanse grote stern? http://waarneming.nl/waarneming/view/125996238

Kortere, dikkere snavel, zwarte , wat langere kuif, een enkel zwart centrum op tertials.... Lijkt goed toch?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

Een Veldrietzanger werd vandaag (als Kleine Spotvogel...) geringd in het Zwanenwater: http://trektellen.nl/count/view/476/20161103
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers