Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#7920
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 16:08:54 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM

Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.

Geen enkele zeldzame vogel op de NL lijst is zo vaak (meer dan 60% van de gevallen: 11 van de 18, ehh.. 12 van de 19) op 'onnatuurlijke' wijze (raam-, draad-, vuurtorenslachtoffer; huiskat) op die lijst terecht gekomen. Er zitten er ongetwijfeld (veel) méér dan we denken maar worden niet opgemerkt omdat het van die ongelooflijke skulkers zijn (en waarschijnlijk ook gewoon ongeleide lompe projectielen die, eenmaal opgeschrikt uit dat donkere bosje, nauwelijks koers weten te houden en overal tegenaan knallen .. B))
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: migratorius op september 26, 2016, 16:25:51 PM
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 16:08:54 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM

Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.

Als ze leven zitten ze te diep in de bosjes om (door hun geweldige bokjes-achtige bewegingen) op te vallen.
En een "sweep" van Hoek van Holland tot Den Helder is zelfs voor de geïnteresseerden die er op Breskens of in IJmuiden niet bij waren niet realistisch (duindoorns, meidoorns, duinwachters, forumreacties en vooral luiheid weerhouden ons van zulke misdragingen, haha).
Maar je zou verwachten dat ze vaker een net in zouden vliegen.

JanHein

Er zijn wel meer skulkende zeldzaamheden en die worden niet doodgevonden en zeker niet de overgrote meerderheid. En als die Goudlijsters dood zijn vertonen ze zich ineens open en bloot. En dat ze niet (vaker) worden gevangen is inderdaad ook vreemd.
Wat je aan algemene(re) soorten vindt is ook maar heel weinig, Dus Goudlijsters gaan veel dood of er zijn er ontzettend veel die nooit worden opgemerkt.
Een mysterie.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op september 26, 2016, 16:08:54 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM

Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.
ook raar dat bij dutchbirding de bron niet wordt genoemd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

Ik ontken niet dat het mysterieus is, maar van alle skulkende zeldzaamheden is de Goudlijster misschien wel de opvallendste.
Het best laat hij zich nog met de Ruigpootuil vergeleken: die is ook relatief vaak als raamslachtoffer/verzwakte vogel-in-een-park gevonden, terwijl er bijna geen ringvangsten zijn.

(Dat de bron in de DBAlert niet gemeld is wijt ik aan totale paniek/verslagenheid bij de melder!)

JanHein

redmar_woudstra

In hoeverre moeten we voor Goudlijster op (onder)soort-jacht gaan? Wordt regelmatig gesplit, dus hoe zeker zijn we bij veldwaarnemingen van de juiste (onder)soort? (aurea en niet dauma?)
groet,
Redmar

BramtK

Goudlijsters zijn óók notoire raamvliegers omdat ze dolgraag de donkerte invliegen en zo'n raam is vaak een en al donkerheid. Vergelijk Houtsnip, die vliegen toch ook belachelijk vaak tegen ramen.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op september 26, 2016, 19:07:02 PM

Goudlijsters zijn óók notoire raamvliegers omdat ze dolgraag de donkerte invliegen en zo'n raam is vaak een en al donkerheid. Vergelijk Houtsnip, die vliegen toch ook belachelijk vaak tegen ramen.

Ja, ik dacht ook aan Houtsnip. Maar die zijn wel talrijk in de trektijd.
Herman van der Meer

Roel Schwartz

Hier de verschillende ondersoorten volgens HBW:
Subspecies and Distribution
Z. d. aurea (Holandre, 1825) – E European Russia and S Siberia E to N Mongolia and Sea of Okhotsk; non-breeding S & SE China, Taiwan, mainland SE Asia, N & W Philippines.
Z. d. toratugumi (Momiyama, 1940) – Russian Far East (Amurland) and Sakhalin S to Korea, Japan and S Kuril Is; non-breeding mainly E China and Taiwan.
Z. d. major (Ogawa, 1905) – Amami I, in N Ryukyu Is.
Z. d. dauma (Latham, 1790) – W Himalayas (including Pakistan) E to Assam, SC China (Sichuan S toYunnan and Guangxi), N Myanmar, N & W Thailand and N Indochina; non-breeding mainly S & SE Asia.
Z. d. neilgherriensis (Blyth, 1847) – SW India.
Z. d. horsfieldi (Bonaparte, 1857) – Sumatra, Java, Bali, Lombok and Sumbawa.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

arnoud.vandenberg

Citaat van: HPM op september 26, 2016, 17:16:13 PM
Citaat van: migratorius op september 26, 2016, 16:25:51 PM
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 16:08:54 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM

Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.

Als ze leven zitten ze te diep in de bosjes om (door hun geweldige bokjes-achtige bewegingen) op te vallen.
En een "sweep" van Hoek van Holland tot Den Helder is zelfs voor de geïnteresseerden die er op Breskens of in IJmuiden niet bij waren niet realistisch (duindoorns, meidoorns, duinwachters, forumreacties en vooral luiheid weerhouden ons van zulke misdragingen, haha).
Maar je zou verwachten dat ze vaker een net in zouden vliegen.

JanHein

Er zijn wel meer skulkende zeldzaamheden en die worden niet doodgevonden en zeker niet de overgrote meerderheid. En als die Goudlijsters dood zijn vertonen ze zich ineens open en bloot. En dat ze niet (vaker) worden gevangen is inderdaad ook vreemd.
Wat je aan algemene(re) soorten vindt is ook maar heel weinig, Dus Goudlijsters gaan veel dood of er zijn er ontzettend veel die nooit worden opgemerkt.
Een mysterie.

Mij is altijd verteld dat ze weinig in mistnetten worden aangetroffen omdat ze door hun formaat makkelijk uit een mistnet stuiteren; net als dat bij duiven gebeurt.

Justin Jansen

Citaat van: Maarten Hotting op september 26, 2016, 16:20:03 PM
Citaat van: Rob Koelman op september 26, 2016, 16:19:40 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PMVondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Neem aan dat ie verzameld is tbv opname in wetenschappelijke collectie? Zo niet, dan gelijk contact opnemen met melder/vinder...
Wordt aan gewerkt
Graag erg welkom bij Naturalis, kan altijd assisteren (justin.jansen @ naturalis.nl). Overigens zag ik afgelopen week er ook al een liggen vers in het museum in Parijs welke op 12 september ergens in West Frankrijk tegen een raam was gevlogen (voor zover ik het begreep).
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Brandjes

Citaat van: BramtK op september 26, 2016, 19:07:02 PM
Goudlijsters zijn óók notoire raamvliegers omdat ze dolgraag de donkerte invliegen en zo'n raam is vaak een en al donkerheid. Vergelijk Houtsnip, die vliegen toch ook belachelijk vaak tegen ramen.

Wat ik dan weer zo vreemd vind: in België hebben ze toch óók ramen...!? Zijn er buiten die magnifieke veldwaarneming van Johan (en bijbehorende twitcherstroom) überhaupt Belgische waarnemingen (die zijn goedgekeurd)? Staat me bij van niet...

Groeten, Jeroen

caliprobola

Citaat van: Jeroen Brandjes op september 26, 2016, 22:28:38 PM
Wat ik dan weer zo vreemd vind: in België hebben ze toch óók ramen...!? Zijn er buiten die magnifieke veldwaarneming van Johan (en bijbehorende twitcherstroom) überhaupt Belgische waarnemingen (die zijn goedgekeurd)? Staat me bij van niet...

Groeten, Jeroen
In België zijn er 16 goudlijsters aanvaard...

vincentvanderspek

Er zijn overigena ook meerdere serieuze - maar niet aanvaarde, want niet gefotografeerde - waarnemingen van overvliegende vogels. In de periode van (vlak voor) de vogel (okt 2004) van IJmuiden zelfs meerdere. Komt er weer zo'n influxje (de Franse vogel indachtig), dan moeten er in het digitale tijdperk ook een keer foto's opduiken.

Aansluitend op Arnoud: kleinere lijsters ontsnappen al heel makkelijk uit mistnetten. De mazen zijn te fijn voor grotere vogels. Sperwers ontsnappen bijv. vaker dan dat ze blijven hangen - en dat zijn dan nog de sperwers waarbij ik dat zie gebeuren. Er zullen er nog veel meer ontsnappen waar ik geen zicht op heb.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

BramtK

Ik heb eens een Goudlijster uit een net zien vliegen terwijl een tweede slechts aan een poot in hetzelfde net hing.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Brandjes

Oh, gelukkig, Pieter, dank. En excuses voor die ongefundeerde uitspraak, dan. Ik heb het laatst een keer bekeken op www.waarnemingen.be ("geaccepteerde gevallen"). Dat resulteert blijkbaar (nog) niet in een betrouwbaar beeld...

Maar nu je dat getal 16 toch zo gemakkelijk oplepelt, Pieter: heb je ook paraat of de verhouding gesneuvelde exemplaren / levende exemplaren vergelijkbaar is met die van Nederland?

Groeten, Jeroen Brandjes

Oenanthe

Kramsvogels laten zich ook maar mondjesmaat in mistnetten vangen en daarvan zit Nederland elk najaar barstensvol. Kan je nagaan hoe groot de kans is dat een goudlijster met een mistnet gevangen wordt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 26, 2016, 23:14:38 PM

Kramsvogels laten zich ook maar mondjesmaat in mistnetten vangen en daarvan zit Nederland elk najaar barstensvol. Kan je nagaan hoe groot de kans is dat een goudlijster met een mistnet gevangen wordt.

Dan vraag ik me af hoe het dan is op ringstations waar Helgolandvallen worden gebruikt. Die hebben niet het nadeel van mistnetten.
Herman van der Meer

Calonectris

Citaat van: Jeroen Brandjes op september 26, 2016, 23:04:02 PM
Oh, gelukkig, Pieter, dank. En excuses voor die ongefundeerde uitspraak, dan. Ik heb het laatst een keer bekeken op www.waarnemingen.be ("geaccepteerde gevallen"). Dat resulteert blijkbaar (nog) niet in een betrouwbaar beeld...

Maar nu je dat getal 16 toch zo gemakkelijk oplepelt, Pieter: heb je ook paraat of de verhouding gesneuvelde exemplaren / levende exemplaren vergelijkbaar is met die van Nederland?

Groeten, Jeroen Brandjes

Van de 17 (niet 16) die op de website van BRBC vermeld staan, werden er 14 geringd. Slechts drie veldwaarnemingen dus. Opvallend: 5 ervan staan ingevoerd op 1 oktober van het jaar waarin ze gevonden werden. Mogelijk is dat omdat er geen exacte datum bekend is maar dat het ergens in oktober was en er dan default die datum aan gegeven wordt.
Filip Collet.

caliprobola

Citaat van: Calonectris op september 26, 2016, 23:26:50 PM
Van de 17 (niet 16) die op de website van BRBC vermeld staan, werden er 14 geringd. Slechts drie veldwaarnemingen dus. Opvallend: 5 ervan staan ingevoerd op 1 oktober van het jaar waarin ze gevonden werden. Mogelijk is dat omdat er geen exacte datum bekend is maar dat het ergens in oktober was en er dan default die datum aan gegeven wordt.
Ik denk dat je in dit geval "geringd" mag vervangen door "gevangen"; België heeft nogal wat historische waarnemingen van zeldzame lijsters omdat er een traditie was om lijsters te vangen voor consumptie....

HPM

Citaat van: caliprobola op september 26, 2016, 23:30:10 PM

... Ik denk dat je in dit geval "geringd" mag vervangen door "gevangen"; België heeft nogal wat historische waarnemingen van zeldzame lijsters omdat er een traditie was om lijsters te vangen voor consumptie....

Die zullen dan wel gestrikt zijn. Ook in Nederland zullen er voor het verbod op strikken wel meer lijsters zijn gevangen dan tegenwoordig. In ieder geval ging het toen om soms verbazingwekkende aantallen.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op september 26, 2016, 23:25:16 PM
Dan vraag ik me af hoe het dan is op ringstations waar Helgolandvallen worden gebruikt. Die hebben niet het nadeel van mistnetten.
Helgolandvallen doen het enkel op perfect gekozen locaties en die te vinden schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn. Mede om die reden functioneren in Europa amper goed vangende Helgolandvallen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 27, 2016, 08:23:58 AM
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 23:25:16 PM
Dan vraag ik me af hoe het dan is op ringstations waar Helgolandvallen worden gebruikt. Die hebben niet het nadeel van mistnetten.
Helgolandvallen doen het enkel op perfect gekozen locaties en die te vinden schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn. Mede om die reden functioneren in Europa amper goed vangende Helgolandvallen.

Weinig ja, maar ze zijn er wel. Ik verwacht niet dat ze daar veel Goudlijsters zullen vangen, maar misschien wel meer lijsters.
Herman van der Meer

Calonectris

Citaat van: caliprobola op september 26, 2016, 23:30:10 PM
Citaat van: Calonectris op september 26, 2016, 23:26:50 PM
Van de 17 (niet 16) die op de website van BRBC vermeld staan, werden er 14 geringd. Slechts drie veldwaarnemingen dus. Opvallend: 5 ervan staan ingevoerd op 1 oktober van het jaar waarin ze gevonden werden. Mogelijk is dat omdat er geen exacte datum bekend is maar dat het ergens in oktober was en er dan default die datum aan gegeven wordt.
Ik denk dat je in dit geval "geringd" mag vervangen door "gevangen"; België heeft nogal wat historische waarnemingen van zeldzame lijsters omdat er een traditie was om lijsters te vangen voor consumptie....

Juist. Dat is idd veel logischer. Klopt mijn redenering over de datum of zijn dat de werkelijke vangstdata? Zou wel erg toevallig zijn.
Filip Collet.

migratorius

Citaat van: Calonectris op september 27, 2016, 10:23:39 AM
Citaat van: caliprobola op september 26, 2016, 23:30:10 PM
Citaat van: Calonectris op september 26, 2016, 23:26:50 PM
Van de 17 (niet 16) die op de website van BRBC vermeld staan, werden er 14 geringd. Slechts drie veldwaarnemingen dus. Opvallend: 5 ervan staan ingevoerd op 1 oktober van het jaar waarin ze gevonden werden. Mogelijk is dat omdat er geen exacte datum bekend is maar dat het ergens in oktober was en er dan default die datum aan gegeven wordt.
Ik denk dat je in dit geval "geringd" mag vervangen door "gevangen"; België heeft nogal wat historische waarnemingen van zeldzame lijsters omdat er een traditie was om lijsters te vangen voor consumptie....

Juist. Dat is idd veel logischer. Klopt mijn redenering over de datum of zijn dat de werkelijke vangstdata? Zou wel erg toevallig zijn.
1 oktober is blijkbaar een goede dag voor Goudlijsters (maar niet per se voor werkende lijsters).

JanHein

m.dijksterhuis

Kijk ik hier nou zo gek tegen aan of is het toch een Gestreepte strandloper?
http://waarneming.nl/waarneming/view/124056071

gr, Marc

BramtK

Dat of een Slobeend, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vincentvanderspek

#7947
Citaat van: HPM op september 27, 2016, 09:04:29 AM
Citaat van: Oenanthe op september 27, 2016, 08:23:58 AM
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 23:25:16 PM
Dan vraag ik me af hoe het dan is op ringstations waar Helgolandvallen worden gebruikt. Die hebben niet het nadeel van mistnetten.
Helgolandvallen doen het enkel op perfect gekozen locaties en die te vinden schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn. Mede om die reden functioneren in Europa amper goed vangende Helgolandvallen.

Weinig ja, maar ze zijn er wel. Ik verwacht niet dat ze daar veel Goudlijsters zullen vangen, maar misschien wel meer lijsters.

@ HPM: in Nederland functioneert er niet één zoals bijvoorbeeld in Ribachy (Kaliningrad) of Ventes Ragas (Litouwen). Die heb ik beide gezien: erg spectaculair. Voor zover ik weet staat er in Nederland alleen één op Texel. Daarmee worden wel vogels gevangen, maar de aantallen zijn verre van spectaculair. Op Texel was in oktober 2003 overigens een vangst van een Goudlijster, maar ik weet niet of die in een mistnet of in de val was.

Van Lennep (Bloemendaal) heeft relatief recent een Helgolandval gehad, maar de resultaten vielen zo tegen, dat ie volgens mij zelfs weer is afgebroken.

Citeer1 oktober is blijkbaar een goede dag voor  Goudlijsters (maar niet per se voor werkende lijsters). https://www.dutchavifauna.nl/record/4240
@ JanHein: die geluidsopname blijft echt geniaal - dat ik erbij stond, helpt wellicht wel ;-)
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

HPM

Citaat van: vincentvanderspek op september 27, 2016, 21:17:18 PM
Citaat van: HPM op september 27, 2016, 09:04:29 AM
Citaat van: Oenanthe op september 27, 2016, 08:23:58 AM
Citaat van: HPM op september 26, 2016, 23:25:16 PM
Dan vraag ik me af hoe het dan is op ringstations waar Helgolandvallen worden gebruikt. Die hebben niet het nadeel van mistnetten.
Helgolandvallen doen het enkel op perfect gekozen locaties en die te vinden schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn. Mede om die reden functioneren in Europa amper goed vangende Helgolandvallen.

Weinig ja, maar ze zijn er wel. Ik verwacht niet dat ze daar veel Goudlijsters zullen vangen, maar misschien wel meer lijsters.

@ HPM: in Nederland functioneert er niet één zoals bijvoorbeeld in Ribachy (Kaliningrad) of Ventes Ragas (Litouwen). Die heb ik beide gezien: erg spectaculair. Voor zover ik weet staat er in Nederland alleen één op Texel. Daarmee worden wel vogels gevangen, maar de aantallen zijn verre van spectaculair. Op Texel was in oktober 2003 overigens een vangst van een Goudlijster, maar ik weet niet of die in een mistnet of in de val was.

Van Lennep (Bloemendaal) heeft relatief recent een Helgolandval gehad, maar de resultaten vielen zo tegen, dat ie volgens mij zelfs weer is afgebroken.

Citeer

Nee, zomaar midden het duin zetten zal niet lukken denk ik. Geografisch moet het wel een beetje uitnodigend zijn. Een kale boel of een smalle strook.
Herman van der Meer

pdeknijff

Er zijn, al weer heel lang geleden (zo'n 30 jaar), zeer serieuze plannen geweest om een zeer grote Helgolandval op de dam tussen de Westplaat en het het Oostvoornse meer neer te zetten die in het voorjaar en najaar gebruikt kon worden. Was toen een zeer goede plek. De financiering was bijna rond en is helaas in een vrij laat stadium niet gegund. Wij (Norman en ik) zijn toen ook op Texel wezen kijken. Was toen al een hopeloze lokatie. Te veel struiken en bomen rondom de kooi en de vangmonden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff