Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

In een voetnoot bij de bespreking van de Ruigpoothoenders schrijft Nozeman in deel 2 van 'Nederlandsche Vogelen' (1789) het volgende:
"In 1748 verhaelde my zyne Hoog Edelheid, de Heer Graef van Nassau-Bergen, dat hy eens een Oerhaen (zeer zeker een wyd verdwaeld voorwerp) had geschooten.
Gants verkeerdelyk zou men uit zulk een ge­val besluiten, dat in Kennemerland, in de bosschen der Vrye Heerlykheid Bergen, buiten Alkmaer, ook Oerhoenders huishouden.
"

Een Oerhoen is wat we nu Auerhoen noemen. Dit geval wordt niet genoemd in Avifauna van Nederland 1. Wel een in 1920 bij Noordwijk aangespoelde haan. In verre staat van ontbinding, met hagel in een vleugel en een touw om de poten gebonden.
Het geval van voor 1748 was duidelijk niet dood aangespoeld, maar je kan je wel afvragen hoe het levend in de duinen van Bergen terecht was gekomen. Nozeman beschouwde het als een verdwaald exemplaar, dus het zal daar wel niet zijn uitgezet, omdat hij dat wel zou hebben geweten.
Herman van der Meer

JRoosma

Of het was een sterk verhael bij het haardvuur van zyne Hoog Edelheid.
Jaring Roosma

HPM

Citaat van: JRoosma op september 10, 2016, 15:41:16 PM

Of het was een sterk verhael bij het haardvuur van zyne Hoog Edelheid.

In die die tijd sprak iedereen natuurlijk nog vloeiend jagerslatijn.
Ik vraag me af of hij er veel twitcheraers mee getrokken heeft.
Misschien stond er weken later wel een berichtje in de Opregte Haarlemsche Courant met de vraag of hij er nog zat, omdat er vorige week geen meldingen waren.
Herman van der Meer

HPM

"Texel. Door een visscher van hier werd voor enige dagen een zeer ongewone vangst gedaan. Bij hem toch kwam aan boord een Wevervogel (Qualea Russi Finsch), die in Afrika thuis hoort en niet tot de trekvogels behoort. Vermoedelijke heeft men hier te doen met een ontsnapten vogel, doch dan was het diertje toch reeds ver van land, aangezien het gevangen werd bij het lichtschip 'De Haaks'."
(De Nederlandsche Jager, 6 sep 1902)

Kennelijk had dat beest toch een beetje last van zijn 'vagrancy potential' gekregen. Er wordt ook geen melding gedaan van een kweekring, dus hij was wel telbaar.  :blink:
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Rene Janssen

Die Marmereend zal weer wat stof tot discussie gaan geven... :D
René Janssen

Edwin Schuller

Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2016, 16:02:04 PM
Die Marmereend zal weer wat stof tot discussie gaan geven... :D

Of juist niet. Je kan net zo makkelijk de Amerikaanse Tafeleend discussie pakken en daar 'Marmereend' in lezen. :).
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op september 23, 2016, 16:03:39 PM
Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2016, 16:02:04 PM
Die Marmereend zal weer wat stof tot discussie gaan geven... :D

Of juist niet. Je kan net zo makkelijk de Amerikaanse Tafeleend discussie pakken en daar 'Marmereend' in lezen. :).

Bij platvoeten wordt niet op een vlekje meer of minder gekeken.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2016, 16:02:04 PMDie Marmereend zal weer wat stof tot discussie gaan geven... :D

Citaat van: Edwin Schuller op september 23, 2016, 16:03:39 PMOf juist niet. Je kan net zo makkelijk de Amerikaanse Tafeleend discussie pakken en daar 'Marmereend' in lezen. :).

Waar blijft de D-lijst!  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Marcel Klootwijk

Als die Marmereend van Tilburg aanvaard wordt, kunnen ze beter dit geval nog eens opnieuw bekijken. Heeft dezelfde hoeveelheid aan beschadigingen aan de vleugel en staart en was een stuk schuwer dan de vogel van Tilburg.

http://waarneming.nl/user/photos/11410?groep=0&sex=0&z=0&q=marmereend&from=2000-09-23&to=2016-09-23&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0#

Groeten Marcel
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

oceanodroma

nou Marcel, ik vind de beschadigingen bij jou vogel wel wat uitgebreider dan bij de Tilburg vogel ... Neemt niet weg dat er wel iets niet lekker zit aan de Tilburg marmer. Waarom komt er niet eens een keertje een onbeschadigde?
Dimitri Mulder
oceanodroma

HPM

Citaat van: oceanodroma op september 25, 2016, 09:54:29 AM

... Waarom komt er niet eens een keertje een onbeschadigde?

Omdat ze niet komen maar zijn.
Herman van der Meer

Wouter Puyk

Even onder de aandacht brengen!

Tussen 11u en 12u werd een zeer waarschijnlijke ad winter Reuzenzwartkopmeeuw gezien langs de Maas, ter hoogte van Neerharen.
Waargenomen door Geert Beckers (ontdekker van de eerste Audouins meeuw voor België). Enkel vliegend gezien, net tekort om 100% hard te maken. Mogelijks in Nederland nu.

mariusbolck

Zet m als onzekere wrn op wrn.nl
Misschien pikt iemand in dd regio de vogel nog op

HPM

Citaat van: mariusbolck op september 25, 2016, 13:12:24 PM
Zet m als onzekere wrn op wrn.nl
Misschien pikt iemand in dd regio de vogel nog op

Een waarneming invoeren van iets wat niet gezien is lijkt me geen goed idee.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Grauwe Fitis vlak bij het kantoor van Sovon. Ben benieuwd of ze hem morgen kunnen vinden tijdens de lunch... http://waarneming.nl/waarneming/view/124003330
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BJHM Possen

Citaat van: HPM op september 25, 2016, 11:06:46 AM
Citaat van: oceanodroma op september 25, 2016, 09:54:29 AM

... Waarom komt er niet eens een keertje een onbeschadigde?

Omdat ze niet komen maar zijn.

:duim:

Vogels (alle soortgroepen) met een volstrekt gaaf verenkleed zijn -naar mijn mening- zeer, zeer zeldzaam en mogelijk alleen nét na het broedseizoen aanwezig. Net als met zoveel andere zaken is het een relatieve schaal, wat mij betreft.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

HPM

Citaat van: BJHMP op september 25, 2016, 19:14:25 PM
Citaat van: HPM op september 25, 2016, 11:06:46 AM
Citaat van: oceanodroma op september 25, 2016, 09:54:29 AM

... Waarom komt er niet eens een keertje een onbeschadigde?

Omdat ze niet komen maar zijn.

:duim:

Vogels (alle soortgroepen) met een volstrekt gaaf verenkleed zijn -naar mijn mening- zeer, zeer zeldzaam en mogelijk alleen nét na het broedseizoen aanwezig. Net als met zoveel andere zaken is het een relatieve schaal, wat mij betreft.

Het valt wel mee met die beschadigingen van normale eenden. Ik vind het wel erg toevallig dat juist die rare buitenlanders er altijd uitzien alsof ze net uit een hok komen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op september 25, 2016, 20:09:58 PM
Citaat van: BJHMP op september 25, 2016, 19:14:25 PM
Citaat van: HPM op september 25, 2016, 11:06:46 AM
Citaat van: oceanodroma op september 25, 2016, 09:54:29 AM

... Waarom komt er niet eens een keertje een onbeschadigde?

Omdat ze niet komen maar zijn.

:duim:

Vogels (alle soortgroepen) met een volstrekt gaaf verenkleed zijn -naar mijn mening- zeer, zeer zeldzaam en mogelijk alleen nét na het broedseizoen aanwezig. Net als met zoveel andere zaken is het een relatieve schaal, wat mij betreft.

Het valt wel mee met die beschadigingen van normale eenden. Ik vind het wel erg toevallig dat juist die rare buitenlanders er altijd uitzien alsof ze net uit een hok komen.

Ik denk dat het niet meevalt Herman.. Inderdaad mankeert er nog wel eens wat aan het verenkleed van dwaalgasten maar net als BJHMP (graag een naam?!) denk ik dat dit ook bij wilde vogels va(a)k(er) voorkomt. Die dwaalgasten liggen echter (terecht overigens!) onder het vergrootglas maar als je dat ook zou doen met foto's van vogels uit het normale gebied van herkomst van die soort, zie je regelmatig min of meer dezelfde beschadigingen aan slag- en staartpennen. De Amerikaanse Tafeleend was wat dat betreft weer een mooi voorbeeld.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

#7909
Citaat van: frankneijts op september 26, 2016, 10:14:42 AM
..... maar net als BJHMP (graag een naam?!) ....

Ik dacht dat het een ongeschreven regel was dat als je een nickname van 4 of 5 hoofdletters hebt, zoals bijvoorbeeld HJDT of BJHPM, dat je dan gevrijwaard blijft van vermanende reacties van een admin als je niet met je naam ondertekent.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op september 26, 2016, 10:28:31 AM
Citaat van: frankneijts op september 26, 2016, 10:14:42 AM
..... maar net als BJHMP (graag een naam?!) ....

Ik dacht dat het een ongeschreven regel was dat als je een nickname van 4 of 5 hoofdletters hebt, zoals bijvoorbeeld HJDT of BJHPM, dat je dan gevrijwaard blijft van vermanende reacties van een admin als je niet met je naam ondertekent.
Gelet op het grote aantal keren dat ik een bericht lees waar enkel een nickname onder staat had ik eerder de indruk dat de regel dat je eigen naam op het forum verplicht is, overboord is gezet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oscar Balm

Citaat van: Oenanthe op september 26, 2016, 11:01:53 AM
Citaat van: Cygnus op september 26, 2016, 10:28:31 AM
Citaat van: frankneijts op september 26, 2016, 10:14:42 AM
..... maar net als BJHMP (graag een naam?!) ....

Ik dacht dat het een ongeschreven regel was dat als je een nickname van 4 of 5 hoofdletters hebt, zoals bijvoorbeeld HJDT of BJHPM, dat je dan gevrijwaard blijft van vermanende reacties van een admin als je niet met je naam ondertekent.
Gelet op het grote aantal keren dat ik een bericht lees waar enkel een nickname onder staat had ik eerder de indruk dat de regel dat je eigen naam op het forum verplicht is, overboord is gezet.

het staat er nog steeds

Citaat van: Dylan op december 26, 2008, 07:45:59 AM
Op dit forum opereer je onder je eigen naam. Je stelt deze in in je persoonlijke gegevens (klik op je naam als je ingelogd bent op het forum).

Onze ervaring is dat het ondertekenen met je echte naam een zinvolle en open discussie bevordert, en dat er juist ruimte komt voor inhoudelijke en beargumenteerde kritiek.

Daar kun je het mee oneens zijn, dat is je goed recht. Dan is dit niet de plek voor jou. We vinden het jammer als er hierdoor mensen afhaken, maar we hebben ervoor gekozen geen platform te bieden aan voor mensen die enkel vanachter een masker kunnen schrijven.

Kortom, je ondertekent met je echte naam, tenzij er een zwaarwegende reden voor is. In dat geval neem je per e-mail contact op met info@waarneming.nl, en dan vinden we een oplossing.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

frankneijts

Citaat van: Cygnus op september 26, 2016, 10:28:31 AM
Citaat van: frankneijts op september 26, 2016, 10:14:42 AM
..... maar net als BJHMP (graag een naam?!) ....

Ik dacht dat het een ongeschreven regel was dat als je een nickname van 4 of 5 hoofdletters hebt, zoals bijvoorbeeld HJDT of BJHPM, dat je dan gevrijwaard blijft van vermanende reacties van een admin als je niet met je naam ondertekent.

HJDT ondertekent zijn berichten met Michel ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

HPM

Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM

Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PMVondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Neem aan dat ie verzameld is tbv opname in wetenschappelijke collectie? Zo niet, dan gelijk contact opnemen met melder/vinder...
Met vriendelijke groet, Rob

Maarten Hotting

Citaat van: Rob Koelman op september 26, 2016, 16:19:40 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PMVondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751

Neem aan dat ie verzameld is tbv opname in wetenschappelijke collectie? Zo niet, dan gelijk contact opnemen met melder/vinder...
Wordt aan gewerkt
Groet,
Maarten

migratorius

Citaat van: HPM op september 26, 2016, 16:08:54 PM
Citaat van: Willem_Bosma op september 26, 2016, 15:57:09 PM
Vondst van een dode Goudlijster in Julianadorp: https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/100751
Toch raar dat die beesten zo vaak dood worden gevonden.
Als ze leven zitten ze te diep in de bosjes om (door hun geweldige bokjes-achtige bewegingen) op te vallen.
En een "sweep" van Hoek van Holland tot Den Helder is zelfs voor de geïnteresseerden die er op Breskens of in IJmuiden niet bij waren niet realistisch (duindoorns, meidoorns, duinwachters, forumreacties en vooral luiheid weerhouden ons van zulke misdragingen, haha).
Maar je zou verwachten dat ze vaker een net in zouden vliegen.

JanHein

Herman Bouman

Ik neem aan dat deze vogel een mooi plekje krijgt in een Naturalis oid?  Dat wordt vast wel verzorgd.. Wat een droomsoort en deceptie... (edit) Ja dus!! Goed werk Maarten!

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs