Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Edwin Schuller

Citaat van: Jacob Molenaar op juli 06, 2016, 16:20:32 PM
Ja, maar is die foto ook op die plek gemaakt?

Dat lijkt mij ook de belangrijkste vraag. Die boom ziet er niet echt uit als je doorsnee Nederlandse wilg, en op Google Maps zie ik hem zo 1-2-3 ook niet terug. De pijl staat nu midden in een weiland. Dat wil allemaal niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar een vraag om bevestiging bij de waarneming kan nooit kwaad :).
Edwin Schuller

caliprobola

De boom is iets cypres-achtig. Daar staat het mediterraan gebied vol van maar tegenwoordig natuurlijk ook menig Zeeuwse tuin... De precisie van de waarneming staat ruim genoeg om enkele tuinen in mee te hebben...

HPM

Citaat van: caliprobola op juli 06, 2016, 16:38:04 PM
De boom is iets cypres-achtig. Daar staat het mediterraan gebied vol van maar tegenwoordig natuurlijk ook menig Zeeuwse tuin... De precisie van de waarneming staat ruim genoeg om enkele tuinen in mee te hebben...

De coordinaten komen ook in een tuin (nou ja, op het dak van een huis) uit. Een tuin met coniferen.
Herman van der Meer

sam

En de korte levenslijst en locatie van de andere waarnemingen is ook niet bemoedigend.  ;)

Max Berlijn

Nog iets bekend over de zoekactie naar de KleZwaKo van vanmiddag/avond? Veel mensen? Struik terug te vinden?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oscar Balm

Maartje Bakker om 06-07 19:01:
Er word gezocht maar tot nu negatief
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

OlivierO

Biotoop: Broekbossen.

Dat lijkt mij niet te kloppen qua locatie ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Citaat van: Jacob Molenaar op juli 06, 2016, 16:20:32 PM
Citaat van: HPM op juli 06, 2016, 16:13:09 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op juli 06, 2016, 16:04:39 PM

KLEINE ZWARTKOP?? http://waarneming.nl/waarneming/view/120718437

Dat lijkt mij wel.
Ja, maar is die foto ook op die plek gemaakt?
Nu wordt er een zeldzaamheid geclaimd met een overtuigende foto en gaan we ons afvragen of de foto wel op de geclaimde plaats is gemaakt? Buitengewoon kinderachtig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2016, 23:01:46 PM
Nu wordt er een zeldzaamheid geclaimd met een overtuigende foto en gaan we ons afvragen of de foto wel op de geclaimde plaats is gemaakt? Buitengewoon kinderachtig.

http://northdownsandbeyond.blogspot.nl/2013/07/breaking-news-rare-bird-hoaxes.html  ;)

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2016, 23:01:46 PM
Nu wordt er een zeldzaamheid geclaimd met een overtuigende foto en gaan we ons afvragen of de foto wel op de geclaimde plaats is gemaakt? Buitengewoon kinderachtig.

Je verwart "kinderachtig" met "oplettend". De locatie klopt niet, daar kan je je kop naast leggen, het gaat niet wijzigen. De vraag is: hoeveel klopt het niet, in afstand. Enkele kilometer? Of eerdere 1500 kilometer?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

August

Citaat van: Max Berlijn op juli 06, 2016, 22:17:27 PM
Nog iets bekend over de zoekactie naar de KleZwaKo van vanmiddag/avond? Veel mensen? Struik terug te vinden?
In totaal 20 man. De exacte boom niet kunnen vinden, maar in de omgeving wel een aantal van dit soort struiken. Ik vermoed dat de pijl gewoon verkeerd staat. Zonder exacte lokatie van de waarnemer word het zeer lastig zoeken.
August van Rijn

Rob Koelman

De melder van de kleine zwartkop heeft blijkbaar nog altijd niets van zich laten horen, wat een veeg teken (maar géén bewijs) is ten aanzien van de (on)betrouwbaarheid van de waarneming...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: OlivierO op juli 06, 2016, 23:20:10 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2016, 23:01:46 PM

Nu wordt er een zeldzaamheid geclaimd met een overtuigende foto en gaan we ons afvragen of de foto wel op de geclaimde plaats is gemaakt? Buitengewoon kinderachtig.

Je verwart "kinderachtig" met "oplettend". De locatie klopt niet, daar kan je je kop naast leggen, het gaat niet wijzigen. De vraag is: hoeveel klopt het niet, in afstand. Enkele kilometer? Of eerdere 1500 kilometer?

Het is ook wel hard. Een 'onbekende' die een zeldzaamheid meldt die door 'bekenden' niet kan worden terug gevonden. Dat kan dus niets anders dan een fout van de melder of een hoax zijn.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: August op juli 06, 2016, 23:23:08 PM
Citaat van: Max Berlijn op juli 06, 2016, 22:17:27 PM
Nog iets bekend over de zoekactie naar de KleZwaKo van vanmiddag/avond? Veel mensen? Struik terug te vinden?
In totaal 20 man. De exacte boom niet kunnen vinden, maar in de omgeving wel een aantal van dit soort struiken. Ik vermoed dat de pijl gewoon verkeerd staat. Zonder exacte lokatie van de waarnemer word het zeer lastig zoeken.
Het is per definitie zeer lastig zoeken naar een klein zangertje in juli, met alles vol in het blad terwijl te vogel niet meer zingt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

de beste man heeft een @hotmail adres, notoir moeilijk bereikbaar via andere sites. ik weet niet of een admin de man al eens rechtstreeks een email heeft gestuurd. Die komen vast beter aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2016, 23:01:46 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op juli 06, 2016, 16:20:32 PM
Citaat van: HPM op juli 06, 2016, 16:13:09 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op juli 06, 2016, 16:04:39 PM

KLEINE ZWARTKOP?? http://waarneming.nl/waarneming/view/120718437

Dat lijkt mij wel.
Ja, maar is die foto ook op die plek gemaakt?
Nu wordt er een zeldzaamheid geclaimd met een overtuigende foto en gaan we ons afvragen of de foto wel op de geclaimde plaats is gemaakt? Buitengewoon kinderachtig.

Niks kinderachtig maar normale procedure als een dergelijke foto van een dergelijke zeldzaamheid (nog géén 10 waarnemingen) van een waarnemer met zó'n beperkte 'track record' zó 'plompverloren' (met als enige toevoeging "fouragerend") op deze site verschijnt.. Een dergelijke claim zou immers heel wat méér geloofwaardigheid genereren als de datum meer zou overeenkomen met wat 'normaal' is voor die soort in NW-Europa, als het een wat vagere foto zou betreffen (type: als je m oplicht en vergroot kun je nèt zien wat t is..), als de locatie exact overeenkomt met de aanwezigheid van een soortgelijke boom en er een niet al te slecht klinkend verhaaltje bij zou staan ("Hoorde een raar krassend geluidje en zag dit voor mij onbekende beestje door de takken scharrelen waarbij dat rode oog in de zwarte kop meteen opviel..Thuisgekomen op internet net zo lang gezocht tot .... enz.)
Maar laat nog steeds onverlet dat t best eens wààr zou kunnen zijn ... B)

Overigens is Kleine Zwartkop een standvogel die in principe het hele jaar door zingt (al is-ie in de zomer wel wat stiller). Maar het betreft hier, mits t verhaaltje klopt, ongetwijfeld een ongepaard beestje en die zingen nog wel een tijdje door. En als er 1 mediterrane Sylvia is die je makkelijk kunt vinden op basis van zijn meest gebruikte roep ('een niet startende auto/motor') dan is te deze wel ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op juli 07, 2016, 10:49:57 AM
de beste man heeft een @hotmail adres, notoir moeilijk bereikbaar via andere sites. ik weet niet of een admin de man al eens rechtstreeks een email heeft gestuurd. Die komen vast beter aan.
:right:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: frankneijts op juli 07, 2016, 10:51:43 AM
(nog géén 10 waarnemingen) van een waarnemer met zó'n beperkte 'track record'
17 om precies te zijn (van 4 verschillende accounts): http://waarneming.nl/search_advanced.php?q=peter+driessen&x=0&y=0

even off-topic het valt mij op dat er talloze dubbele accounts zijn, het zou fijn zijn als accounts op een of andere manier actief samengevoegd kunnen worden (en/of echte inactieve -> bijv > 2 jaar geleden aangemaakt en nog steeds 0 waarnemingen, verwijderd worden).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

M. Hoogteijling

De pointer staat bij waarneming van de Kleine Zwartkop vandaag op een andere plek dan gisteren (scheelt volgens maps ca 400m. Weet niet of we op de aangegeven plek zijn geweest gisteren, in elk geval wel in de buurt), en met 100m precisie ipv 1000m. Waarnemer heeft gereageerd en wat aangepast dus wie weet is de moeite waard als iemand in de buurt toch nog een keer checkt.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Gerard Troost

wellicht kan een bomen/planten kenner eens rondneuzen op streetview? Ik zie hier: 51.366758, 3.424020 wel wat staan wat eventueel zou kunnen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op juli 07, 2016, 14:10:55 PM
wellicht kan een bomen/planten kenner eens rondneuzen op streetview? Ik zie hier: 51.366758, 3.424020 wel wat staan wat eventueel zou kunnen?

Daar had ik gisteren ook gekeken. Zie eerdere bericht.
Waar de pijl nu staat is 'onbereikbaar' maar ziet er wat dat betreft niet veelbelovend uit.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik heb via de mail contact met de waarnemer, heb hem gevraagd zo mogelijk nog iets concreter te worden over de locatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2016, 14:45:51 PM
Ik heb via de mail contact met de waarnemer, heb hem gevraagd zo mogelijk nog iets concreter te worden over de locatie.
top! Zoals bijvoorbeeld of hij nog weet welke route hij afgelegd heeft. #ontknopingisdichtbij :)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ben Gaxiola

Citaat van: gtroost op juli 07, 2016, 14:10:55 PM
wellicht kan een bomen/planten kenner eens rondneuzen op streetview? Ik zie hier: 51.366758, 3.424020 wel wat staan wat eventueel zou kunnen?

Daar was het niet...
Ben Gaxiola