Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Bij planten worden vervaagde zeldzaamheden ook op de voorpagina getoond. Ik vind dat geen probleem, aangezien dit in elk geval aantoont of bepaalde orchideeën al in bloei staan. Om dat nu juist voor vogels anders te gaan behandelen zou raar zijn.
Ik begrijp niet dat de waarnemers niet voor "verborgen" hebben gekozen (wat een beetje meer inspanning vraagt om de waarneming te zien), of nog liever voor helemaal niet invoeren.

JanHein

jeroenroelofsen

Ik denk dat het vinkje voor vervagen nog aan staat sinds het geval in Lettele. Toen leek er op een bepaald moment gedrag te zijn dat op een broedpoging kon wijzen. Vervolgens is er denk ik, terecht, voor gekozen om dit zo te houden omdat, zoals ik ook al eerder zei, de kans dat er een broed geval komt steeds aannemelijk wordt. En dan wil je liever niet dat er hordes mensen komen kijken.
Toch is het wel belangrijk om de buitenwereld te laten weten dat er "iets" gaande is. Dat houd mensen scherp omdat het op andere plekken ook KAN gebeuren
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 10, 2016, 15:07:52 PM
...
Toch is het wel belangrijk om de buitenwereld te laten weten dat er "iets" gaande is. Dat houd mensen scherp omdat het op andere plekken ook KAN gebeuren

Serieuze vogelaars horen er al lang scherp op te zijn en niet alleen maar als blijkt dat er iets is ingevoerd.
Als ze ondanks alles nog niet scherp waren zullen ze dat misschien pas worden als er later bekend zou worden gemaakt dat er een territorium/broedgeval geweest is. Maar dan zal het wel weer zijn: waarom wisten wij dat niet en hun vriendjes wel?
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: Folkert Jan op juni 10, 2016, 13:42:33 PM
Kun je iets zeggen over hoe waarschijnlijk de juistheid van de determinatie is?
Goede vogelaars, niet unaniem overtuigd. Heard-only zonder opname. Er wordt gecheckt.
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 10, 2016, 15:07:52 PM
Ik denk dat het vinkje voor vervagen nog aan staat sinds het geval in Lettele.
Dat vermoed ik ook en daar lijkt me niet zoveel mis mee.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: Vincent Hart op juni 10, 2016, 17:36:37 PM
Citaat van: Folkert Jan op juni 10, 2016, 13:42:33 PM
Kun je iets zeggen over hoe waarschijnlijk de juistheid van de determinatie is?
Goede vogelaars, niet unaniem overtuigd. Heard-only zonder opname. Er wordt gecheckt.
Benieuwd wat dat op gaat leveren. Toch best een lastige soort wat dat betreft.
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 10, 2016, 15:07:52 PM
Ik denk dat het vinkje voor vervagen nog aan staat sinds het geval in Lettele.
Dat vermoed ik ook en daar lijkt me niet zoveel mis mee.
[/quote]
Nope, maar dat schreef ik ook al ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Richardus

Citaat van: HPM op juni 10, 2016, 15:40:40 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 10, 2016, 15:07:52 PM
...
Toch is het wel belangrijk om de buitenwereld te laten weten dat er "iets" gaande is. Dat houd mensen scherp omdat het op andere plekken ook KAN gebeuren

Serieuze vogelaars horen er al lang scherp op te zijn en niet alleen maar als blijkt dat er iets is ingevoerd.
Als ze ondanks alles nog niet scherp waren zullen ze dat misschien pas worden als er later bekend zou worden gemaakt dat er een territorium/broedgeval geweest is. Maar dan zal het wel weer zijn: waarom wisten wij dat niet en hun vriendjes wel?
Dit voedt dan weer enkel de "waarom de vriendjes wel en wij niet" discussie. De eeuwige socialen vs eenlingen discussie binnen de vogelaarswereld.

HPM

Citaat van: Richardus op juni 10, 2016, 20:55:55 PM
Citaat van: HPM op juni 10, 2016, 15:40:40 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 10, 2016, 15:07:52 PM
...
Toch is het wel belangrijk om de buitenwereld te laten weten dat er "iets" gaande is. Dat houd mensen scherp omdat het op andere plekken ook KAN gebeuren

Serieuze vogelaars horen er al lang scherp op te zijn en niet alleen maar als blijkt dat er iets is ingevoerd.
Als ze ondanks alles nog niet scherp waren zullen ze dat misschien pas worden als er later bekend zou worden gemaakt dat er een territorium/broedgeval geweest is. Maar dan zal het wel weer zijn: waarom wisten wij dat niet en hun vriendjes wel?

Dit voedt dan weer enkel de "waarom de vriendjes wel en wij niet" discussie. De eeuwige socialen vs eenlingen discussie binnen de vogelaarswereld.

Dat heeft niets met socialen of eenlingen te maken.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#7717
Op zich opmerkelijk om een soort/geval van een (mogelijke) Dwerguil te vervagen die in een terrein waar je niet in kan (maar van de openbare weg prima te horen/checken) zit, maar een territoriale Struikriet er al dagen op te zetten.... Altijd maar weer denigrerend doen over mensen die "lijstjes" bijhouden (Trinus). Dat doet hij vast zelf ook (hoe kan je anders zaken terugvinden). Er blijft niks mis met he delen van waarnemingen zodat andere er ook lol aan kunnen beleven (en niet alleen de vriendjes) mits verantwoord. Er blijft overal een risico in zitten. Bij delen massale toeloop (maar dat is vaker alleen een veronderstelt probleem en bleek bij vele gevallen geen of een controleerbaar probleem, weet je bijv. hoeveel mensen inmiddels jaarlijks de Maastrichtse Oehoes bezoeken) bij niet (of gedeeltelijk) delen het wegvallen van (sociale) controle.
PS: ik hoop nu wel dat de Struikriet zichtbaar blijft..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op juni 11, 2016, 09:44:33 AM
...
weet je bijv. hoeveel mensen inmiddels jaarlijks de Maastrichtse Oehoes bezoeken) ...

Van welke afstand is dat?
Ik meen me van Lettele een behoorlijke bezoekerspuinhoop te herinneren.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: Max Berlijn op juni 11, 2016, 09:44:33 AM
Altijd maar weer denigrerend doen over mensen die "lijstjes" bijhouden (Trinus).

Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij in zijn vrije tijd doet. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat een waarneming van een vogel ook een nieuwswaarde heeft, ongeacht of de vogel wel of niet bezocht kan worden. Opmerkingen in de trant van "als ik niet naar de vogel toe kan hoeft hij ook niet op de voorpagina vermeld te worden" begrijp ik dan ook niks van. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

GertJ

Citaat van: HPM op juni 11, 2016, 10:24:50 AM
Citaat van: Max Berlijn op juni 11, 2016, 09:44:33 AM
...
weet je bijv. hoeveel mensen inmiddels jaarlijks de Maastrichtse Oehoes bezoeken) ...

Van welke afstand is dat?
Ik meen me van Lettele een behoorlijke bezoekerspuinhoop te herinneren.
Volgens mij ben je er zelf niet geweest of wel?
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op juni 11, 2016, 11:33:17 AM
Citaat van: HPM op juni 11, 2016, 10:24:50 AM
Citaat van: Max Berlijn op juni 11, 2016, 09:44:33 AM
...
weet je bijv. hoeveel mensen inmiddels jaarlijks de Maastrichtse Oehoes bezoeken) ...

Van welke afstand is dat?
Ik meen me van Lettele een behoorlijke bezoekerspuinhoop te herinneren.

Volgens mij ben je er zelf niet geweest of wel?

Dat lijkt me niet ter zake doende. Lees en kijk de zaak gewoon even terug.
Herman van der Meer

Max Berlijn

Ik was wel bij Lettele, 2x, geen tape gehoord, veel mensen in een openbaar wandel gebied die inderdaad soms van de paden afgingen (maar dat zie ik hier dagelijks) en een vogel die totaal zijn/haar eigen gang ging. Waneer je dan thuis s'avonds de commentaren las op dit forum van mensen die er niet geweest waren leek het alsof ik "naar een andere wedstrijd had gekeken"... Maar goed, On Topic maar weer.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op juni 11, 2016, 12:58:49 PM

... veel mensen in een openbaar wandel gebied die inderdaad soms van de paden afgingen (maar dat zie ik hier dagelijks) ...  Waneer je dan thuis s'avonds de commentaren las op dit forum van mensen die er niet geweest waren leek het alsof ik "naar een andere wedstrijd had gekeken"...

Volgens mij commentaren naar aanleiding van verhalen, foto's en video's van mensen die er waren. Niet te ontkennen.
En als het allemaal zo goed was gegaan zou het geval niet (opnieuw) verborgen zijn, lijkt mij.
Het hangt kennelijk allemaal af van wat men dagelijks ziet en wat sommigen daarom kennelijk normaal vinden. (Ja maar meneer de rechter, bij ons in Limburg rijden we altijd veel te hard door het rode licht, dus dat is helemaal niet erg!)
Herman van der Meer

Vincent Hart

Het tekenende is Herman, dat je verhalen van mensen die er bij waren die niet in jouw straatje passen afdoet als 'goedpraten', en verhalen die er wel in passen kenmerkt als 'niet te ontkennen'. Zoals ook toen al aangegeven - lees het vooral zelf ook terug - was de beeldvorming dat de vogel van Lettele zwaar verstoord zou zijn geweest bezijden de waarheid. En nee, als jij er niet bij bent geweest heb jij niet het recht je eigen waarheid te kiezen enkel en alleen gebaseerd op dat die het best in jouw doctrine past.

Overigens Max, de waarnemers van de actuele mogelijke Dwerguil hebben mijns inziens een prima afweging gemaakt om de plek niet vrij te geven, maar in beperkte kring die plek te delen in de hoop - tot nu toe vergeefs - dat er een vervolgwaarneming zou komen. Komt die er alsnog, en is het er inderdaad een, dan wordt uiteraard opnieuw gekeken wat er mogelijk is. Dat door andere vogelaars bij de zekere struikriet op Texel een andere afweging gemaakt wordt - andere plek, andere (on)mogelijkheden - heeft met de Dwerguil-melding verder weinig te maken. 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 11, 2016, 13:41:12 PM

Het tekenende is Herman, dat je verhalen van mensen die er bij waren die niet in jouw straatje passen afdoet als 'goedpraten', en verhalen die er wel in passen kenmerkt als 'niet te ontkennen'.....

Weet je wat nou zo tekenend is? Dat jij altijd denkt dat anderen rare steegjes hebben.
Het enige straatje wat ik hier bewandel is dat in gevallen als dit het belang van de vogel(s) altijd voor gaat, hoeveel vogelaars er ook staan te trappelen om wat voor redenen dan ook. Dat lijkt me een keurige hoofdweg om te bewandelen, ook al komen er een paar donkere steegjes op uit.
Herman van der Meer

HJDT

Maar het blijft natuurlijk vreemd om de verhalen van de zwartkijkers enorm uit te vergroten en overdrijven ("enorme waarnemerspuinhoop" om maar eens wat te noemen) en vervolgens niet in te gaan op verhalen waaruit blijkt dat het allemaal wel meeviel, of zelfs dat er helemaal niks aan de hand was en het schromelijk overdreven is allemaal.

Daarbij maakt het wel degelijk uit of je er wel of niet bent geweest lijkt me. Het moeilijke is namelijk dat je geen flauw idee hebt van de normen en waarden van de personen die commentaar leveren (positief of negatief). Deze is namelijk altijd gekleurd, hoe je het ook bekijkt en zegt daarmee dus eigenlijk alles over de persoon die het commentaar geeft en zo goed als niks over hoe de situatie werkelijk was.


Ik ben ook bij de Dwerguil van Lettele geweest en heb tijdens dat bezoek geen enkele misstap geconstateerd. Betekent dat dat die er niet geweest zijn? Ik zou het niet durven beweren. Dat niet iedereen dat besef heeft wordt bij vrijwel elke gemelde zeldzaamheid pijnlijk duidelijk. Commentaar leveren vanaf de zijlijn is kinderlijk eenvoudig, hetzelfde is waar voor het stelselmatig ontkennen van elke kritische noot.




Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HPM

Michel, ik zou zeggen: lees vooral nog eens wat ik nou eigenlijk schreef en waar ik op reageerde. Dan kan het misschien ook zonder verdraaiingen, uit hun verband rukken en dingen in de mond leggen.
Herman van der Meer

j.steenbergen

Misschien tijd om weer 's te stoppen met dit zich eeuwig herhalend onderwerp? Iedereen zal deels gelijk hebben, verder wordt ik er vooral erg moe van.
Jeroen Steenbergen

Max Berlijn

In topic maar weer mensen. De discussie met de thuiszittende zwartkijkende bankzitters heb je op elk forum, of het nu over vogels of autobanden gaat. Hun houding (en het hebben van het laatste woord) is niet te veranderen behalve door af en toe beledigende zaken weg te halen door een moderator, hetgeen gebeurt.


Opmerkelijk dat de als nachttrekker bekend staande genoemde Struikrietzanger na gisteren 08.21 niet meer is gemeld.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op juni 12, 2016, 09:10:11 AM
...
Opmerkelijk dat de als nachttrekker bekend staande genoemde Struikrietzanger na gisteren 08.21 niet meer is gemeld.

Trekken is vast niet de enige beweging die ze krijgen.
Herman van der Meer

Steven Wytema

De ralreiger die zojuist gemeld is zit langs de bovenrand van de polder, ten zuiden van 'Boveneinde zuidzijde'.
http://waarneming.nl/soort/maps/309?from=2016-06-17&to=2016-06-17&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Volgens mij een gebied dat redelijk te overzien is
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op juni 17, 2016, 20:40:02 PM
...
Volgens mij een gebied dat redelijk te overzien is

Is met (5)kilometervervaging 'redelijk te overzien'?
Herman van der Meer

StevenGeurts

Citaat van: Steven Wytema op juni 17, 2016, 20:40:02 PM
De ralreiger die zojuist gemeld is zit langs de bovenrand van de polder, ten zuiden van 'Boveneinde zuidzijde'.
http://waarneming.nl/soort/maps/309?from=2016-06-17&to=2016-06-17&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Volgens mij een gebied dat redelijk te overzien is

Dus, de reiger wordt vervaagd omdat de waarnemer van mening is dat verstoring hier onwenselijk is, en jij komt de locatie hier melden met reclame dat het gebied te overzien is?

Vind ik raar.

erikwouda

Gebied is slecht te overzien. Ben er net geweest, zonder succes.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Steven Wytema

Citaat van: StevenGeurts op juni 17, 2016, 21:42:13 PM
Citaat van: Steven Wytema op juni 17, 2016, 20:40:02 PM
De ralreiger die zojuist gemeld is zit langs de bovenrand van de polder, ten zuiden van 'Boveneinde zuidzijde'.
http://waarneming.nl/soort/maps/309?from=2016-06-17&to=2016-06-17&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Volgens mij een gebied dat redelijk te overzien is

Dus, de reiger wordt vervaagd omdat de waarnemer van mening is dat verstoring hier onwenselijk is, en jij komt de locatie hier melden met reclame dat het gebied te overzien is?

Vind ik raar.

.. dat het gebied te overzien is vanaf de openbare weg.
Sommige mensen hebben idd een mening, maar die blijkt later dan soms ook slechts een enkele point-of-view. Omdat bijvoorbeeld de reiger niet alleen vanuit zn achtertuin te zien is maar ook vanaf de openbare weg oid.

Fijn dat Erik iig even is gaan kijken.
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op juni 17, 2016, 22:13:52 PM

... Sommige mensen hebben idd een mening, maar die blijkt later dan soms ook slechts een enkele point-of-view....

Zoals jouw mening?

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Mijn buurman heeft daar zijn boomgaard. Aangrenzend alleen maar boomgaarden die niet zomaar te betreden zijn. Totaal niet overzichtelijk, tenzij de vogel langs de openbare weg zit.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: StevenGeurts op juni 17, 2016, 21:42:13 PM
Citaat van: Steven Wytema op juni 17, 2016, 20:40:02 PM
De ralreiger die zojuist gemeld is zit langs de bovenrand van de polder, ten zuiden van 'Boveneinde zuidzijde'.
http://waarneming.nl/soort/maps/309?from=2016-06-17&to=2016-06-17&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Volgens mij een gebied dat redelijk te overzien is

Dus, de reiger wordt vervaagd omdat de waarnemer van mening is dat verstoring hier onwenselijk is, en jij komt de locatie hier melden met reclame dat het gebied te overzien is?

Vind ik raar.

Alsof verstoring op andere momenten wel wenselijk is  ;D
Srry kon het niet laten. No harm intended
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Citaat van: StevenGeurts op juni 17, 2016, 21:42:13 PMDus, de reiger wordt vervaagd omdat de waarnemer van mening is dat verstoring hier onwenselijk is[...]
Voor de goede orde: Het risico van verstoring van de vogel is niet altijd de reden dat een waarneming vervaagd wordt; deze aanname kun je dus niet zonder meer doen. Sterker nog, verstoring ligt in een dergelijke omgeving (geen broedbiotoop voor zover broeden al aannemelijk is in Nederland, foerageerbiotoop niet beperkt) niet voor de hand. Aangezien dit allemaal na te gaan is zonder de exacte locatie te kennen, lijkt me dat dan ook de afweging die andere Steven gemaakt heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers