Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

De eerste levende griel in de provincie groningen sinds 12 november 1907 !
( Boekema, Vogels van Groningen, 2016).
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

frankneijts

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:48:06 AM
Ik denk dat Gerd het oneens is met de ID als Kleine Torenvalk en wat de consequenties daarvan zijn voor de NL lijst e.d. (maar ik 'spar' al wat langer met Gerd.. 8) ) maar ik vind de foto's ook niet zo overtuigend eerlijk gezegd. De handpenformule lijkt ogenschijnlijk wel te kloppen voor Kleine TV (p10 duidelijk langer dan p7) maar als dat in werkelijkheid p9 is omdat p10 daarachter verborgen zit, wordt het een ander verhaal natuurlijk..

Een een betere blik op de onderste (rechter-)vleugel laat zien dat dit laatste het geval is: p10 is ca. even lang als p7 (vleugeltop a.h.w. bestaande uit 4 vingers) en dat maakt het een gewone Torenvalk: bij Kleine is p10 duidelijk langer dan p7 waardoor de vleugeltop a.h.w. uit maar 3 vingers bestaat.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 13:55:31 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:48:06 AM
Ik denk dat Gerd het oneens is met de ID als Kleine Torenvalk en wat de consequenties daarvan zijn voor de NL lijst e.d. (maar ik 'spar' al wat langer met Gerd.. 8) ) maar ik vind de foto's ook niet zo overtuigend eerlijk gezegd. De handpenformule lijkt ogenschijnlijk wel te kloppen voor Kleine TV (p10 duidelijk langer dan p7) maar als dat in werkelijkheid p9 is omdat p10 daarachter verborgen zit, wordt het een ander verhaal natuurlijk..

Een een betere blik op de onderste (rechter-)vleugel laat zien dat dit laatste het geval is: p10 is ca. even lang als p7 (vleugeltop a.h.w. bestaande uit 4 vingers) en dat maakt het een gewone Torenvalk: bij Kleine is p10 duidelijk langer dan p7 waardoor de vleugeltop a.h.w. uit maar 3 vingers bestaat.

:duim: Had een soortgelijk projectje onderweg maar je bent er al.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

gerdwichers8

goniometrische correctheid is een 'must' in het juist lezen van handformules; de linkervleugel  hoort er daarom ook bij.
Zo makkelijk is het volgens mij niet om zonder analoge waarneming van alle aspecten binnen tenminste een deel van de 360 graden (cirkel die ook de schroef van de rover beschrijft), met zekerheid de juiste samenstelling van beide vleugels en ook de staart (de laatste is waardeloos hier),te verwerken.
Goed goniometrisch inzicht kan bij een foto, als enige, bij het-slechts-ene-beeld, uitkomst bieden omdat binnen één klik, ook de andere kant van de vogel kan worden verwerkt. Het goniometrisch inzicht moet voor goede beoordeling van dat laatste veel hoger ontwikkeld worden/zijn. Bij veldwaarneming daarentegen is een accumulatie van verschillende aspecten direct bruikbaar of tekortschietend (wanneer de foto uitkomst biedt)



of het er daarmee één is zou goed kunnen; al laat een diagnostisch kenmerk als de donkere tekening van de hand-en armpennen te wensen over. Zeker bij gemis van ad. grote dekveren, staartlengte/patroon, nagelkleur.

HPM

De Vale gieren zijn eergisteren aan het begin van de middag voor het laatst gemeld. Vanmorgen zaten er rond de 10 bij Mudau, Baden-Württemberg. Zouden best dezelfde kunnen zijn.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:48:06 AM
.... dat dit laatste het geval is: p10 is ca. even lang als p7
Dag Frank,

Ik vind het nogal wat om op basis van dat armetierige hoopje pixels zo'n stellige uitspraak te doen. Het feit dat de andere vleugeltop een andere hp formule laat zien geeft al aan dat het tricky is. Overigens zal datzelfde feit (weinig pixels) ook meteen de nekslag zijn voor een (makkelijke) aanvaarding. Wat ik wel voor Kleine Tova vindt pleiten is de rossige buik, schijnbaar egale kopkap en ondervleugel (al had de vleugeltop donkerder gekund). En jizz natuurlijk  :angel: .
Nogmaals, ik denk dat Torenvalk hier zeker niet uitgesloten is (want ben het wel eens dat jouw hp formule er zo uit lijkt te zien), maar als deze foto op Lesbos was genomen had ik m makkelijk weggeschreven als Kleine.

Maar ik geloof dat Gerd ongeveer hetzelfde zegt  8)
Steven Wytema


frankneijts

Misschien ook even hier kijken Steven wat Nils van deze vogel zegt: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/18682#r1671210 ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op mei 10, 2016, 22:04:04 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:48:06 AM
.... dat dit laatste het geval is: p10 is ca. even lang als p7
Dag Frank,

Ik vind het nogal wat om op basis van dat armetierige hoopje pixels zo'n stellige uitspraak te doen. Het feit dat de andere vleugeltop een andere hp formule laat zien geeft al aan dat het tricky is.

Nou Steven, het zijn toch echt méér dan voldoende pixels om de relatieve lengte van de handpentoppen van de rechtervleugel te kunnen bepalen (zie de nummering). En de andere vleugeltop laat niet zozeer een "andere formule" zijn maar daarvan is niet duidelijk welke handpentoppen je nu wel of niet ziet. Dáár zou dat relatiief geringe aantal pixels wèl een rol kunnen spelen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Ah, de man met de "kennis die we nog niet hadden" (althans, ik vind Nils vaak met kenmerken op de proppen komen waarvan je het bestaan niet eens af wist! Maar dat terzijde). Anyway: dat kenmerk ken ik dus nog niet, maar vind het nog niet direct heel overtuigend als ik grote vriend google images afstruin (één van de diverse plaatjes met enigszins versmalling op p9). Het kan er bij mij ook moeilijk in dat een vogel zijn p10 even bovenop zijn p9 legt in vlucht, maar op de foto zou het wel eens kunnen dat deze juist door de korrelige pixels wegvalt tegen de achtergrond van p9 (maar je 'ziet' hem dus wel).
Allrighty, doek is al met al dus bij deze wel gevallen, heb m ook net van netfugl afgehaald.
Foto op DB is trouwens stukken duidelijker dan die hier op het forum.
Steven Wytema


Bram Rijksen

Voor de geïnteresseerden (en pure zelfbevlekking natuurlijk..): achtergrondinfo en beschrijving bij de waarneming van Bastaardarend van vorige week toegevoegd en aangepast:

http://waarneming.nl/waarneming/view/118079242

frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op mei 10, 2016, 22:04:04 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:48:06 AM
.... dat dit laatste het geval is: p10 is ca. even lang als p7
Dag Frank,

... Wat ik wel voor Kleine Tova vindt pleiten:..... En jizz natuurlijk  :angel: .......



Ga je nou weer gewoon op harde kenmerken letten? Ook op Lesbos hoop ik...😎😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: Bram Rijksen op mei 11, 2016, 00:01:37 AM
Voor de geïnteresseerden (en pure zelfbevlekking natuurlijk..): achtergrondinfo en beschrijving bij de waarneming van Bastaardarend van vorige week toegevoegd en aangepast:

http://waarneming.nl/waarneming/view/118079242
Gaaf Bram. Deze had ik door een week afwezigheid nog niet gezien. Gefeliciteerd!
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op mei 10, 2016, 23:26:26 PM
... Het kan er bij mij ook moeilijk in dat een vogel zijn p10 even bovenop zijn p9 legt in vlucht...



Maar Steven: hoe denk je anders dat een vogel zijn vleugelpunt samenvouwt? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

http://waarnemingen.be/waarneming/view/118318827 een Clanga spec richting Nederland vanuit België. Opletten in Zeeland! Breskens?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jos Welbedacht

Als het dezelfde vogel is, dan heeft hij 78 km/uur gevlogen mits non stop en in een rechte lijn van de locatie in Vlaanderen naar Kootstertille. Ik weet niet of dat reële snelheden zijn voor zwevende roofvogels, maar met wind mee misschien wel mogelijk. Het zou me echter niet verbazen als het om twee verschillende vogels gaat... er zullen vast meer clangae/aquilae/hieraaeti rondvliegen dan we te zien krijgen!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

arnoniehof

Hij ging bij mij in ieder geval niet heel hard door de lucht. Kwam rustig aanzeilen
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

gerdwichers8

ik blijf ze maar missen die aquila's; nu weer een mooi 2kj Schreeuw-. Je zou zeggen: peanuts Maar ik kan beter een week of wat ergens in Oost-Europa rondkijken; onbegonnen werk hier.

arnoniehof

Ik heb even een vraag over me waarneming.
Ik vind normaal nooit iets bijzonders tot nu.
Wat moet ik doen. Moet ik deze melden bij het CDNA?
En welke soort moet ik doorgeven. Zoals hij nu staat vermeld of als een schreeuw? Deze soort wordt vaker genoemd tot nu toe.

Ik hoor graag even wat het juiste is om te doen?

alvast bedankt
vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

frankneijts

Citaat van: arnoniehof op mei 11, 2016, 20:13:07 PM
Ik heb even een vraag over me waarneming.
Ik vind normaal nooit iets bijzonders tot nu.
Wat moet ik doen. Moet ik deze melden bij het CDNA?
En welke soort moet ik doorgeven. Zoals hij nu staat vermeld of als een schreeuw? Deze soort wordt vaker genoemd tot nu toe.

Ik hoor graag even wat het juiste is om te doen?

alvast bedankt
vr gr Arno

Altijd indienen Arno en in dit geval als Schreeuwarend (als de CDNA het daar niet mee eens is hoor je dat vanzelf.. 8) ). Maak een zo adequaat mogelijke beschrijving van relevante omstandigheden en de vogel zelf. Zoek je beste foto's erbij en bewerk die zo goed mogelijk of laat dat doen (had Michèl Gieskes zich daar niet voor aangemeld?) en stuur het zaakje digitaal op. Succes ermee (de uitslag krijgen we vanzelf allemaal te lezen..)!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Lijkt mij ook het juiste uitgangspunt; Schreeuw- is eigenlijk wat ik hier zie. t'Is wel waar dat betere foto's belangrijk detail aan het licht brengen; met name de intensiteit van de bandering tot aan de vleugelachterrand en de breedte ervan is niet te beoordelen.
Maar uit hetgeen zichtbaar is, wijst niets vooralsnog op een hybride en dat zegt wèl iets.


mooi ding Arno :duim:

falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

arnoniehof

#7613
dank je wel Gerdwicher :)

En bedankt Frank, ik heb zojuist het dier ingediend als schreeuwarend.
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

frankneijts

Citaat van: arnoniehof op mei 11, 2016, 22:28:02 PM
dank je wel Gerdwicher :)

En bedankt Frank, ik heb zojuist het dier ingediend als schreeuwarend.

Goed gedaan jochie ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Bos

Is wel heel snel. Zie p.26 van
http://www.raptor-research.de/pdfs/a_sp100p/a_sp145_Labus%202009-Artikel.pdf

Citaat van: Jos Welbedacht op mei 11, 2016, 19:05:11 PM
Als het dezelfde vogel is, dan heeft hij 78 km/uur gevlogen mits non stop en in een rechte lijn van de locatie in Vlaanderen naar Kootstertille. Ik weet niet of dat reële snelheden zijn voor zwevende roofvogels, maar met wind mee misschien wel mogelijk. Het zou me echter niet verbazen als het om twee verschillende vogels gaat... er zullen vast meer clangae/aquilae/hieraaeti rondvliegen dan we te zien krijgen!
Groet,
Johan

Martijn Bot

Hoor zojuist dat de Griel in Eemshaven wederom is verjaagd, nu door fotograferen die het veld in zijn gelopen. Los van het feit dat dit totaal zinloos en volslagen idioot is, zit dit veld vol broedende Veldleeuweriken, Graspiepers en Tapuiten. De kans dat we door deze actie naast de Griel ook enkele kostbare broedvogels zijn kwijtgeraakt is zeer reëel. Om meerdere redenen een schandalige actie, dus.

Oenanthe

Citaat van: Martijn Bot op mei 12, 2016, 12:38:32 PM
Hoor zojuist dat de Griel in Eemshaven wederom is verjaagd, nu door fotograferen die het veld in zijn gelopen. Los van het feit dat dit totaal zinloos en volslagen idioot is, zit dit veld vol broedende Veldleeuweriken, Graspiepers en Tapuiten. De kans dat we door deze actie naast de Griel ook enkele kostbare broedvogels zijn kwijtgeraakt is zeer reëel. Om meerdere redenen een schandalige actie, dus.
Ik weet niet of je bericht klopt maar als dat zo is hebben de betrokkenen een van de laatste broedgevallen van de tapuit in Nederland in gevaar gebracht. Hopen ze zo misschien weer een soort te krijgen die dezelfde status heeft als de griel? Verdwenen als broedvogel dus lekker zeldzaam dus erop af als er zich nog eens een vertoont. Leeghoofden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Edwin Schuller

Waarbij de zeldzaamheid feitelijk geen factor zou mogen zijn bij broedende vogels...
Edwin Schuller

Martijn Bot

Citaat van: Oenanthe op mei 12, 2016, 12:42:38 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 12, 2016, 12:38:32 PM
Hoor zojuist dat de Griel in Eemshaven wederom is verjaagd, nu door fotograferen die het veld in zijn gelopen. Los van het feit dat dit totaal zinloos en volslagen idioot is, zit dit veld vol broedende Veldleeuweriken, Graspiepers en Tapuiten. De kans dat we door deze actie naast de Griel ook enkele kostbare broedvogels zijn kwijtgeraakt is zeer reëel. Om meerdere redenen een schandalige actie, dus.
Ik weet niet of je bericht klopt maar als dat zo is hebben de betrokkenen een van de laatste broedgevallen van de tapuit in Nederland in gevaar gebracht. Hopen ze zo misschien weer een soort te krijgen die dezelfde status heeft als de griel? Verdwenen als broedvogel dus lekker zeldzaam dus erop af als er zich nog eens een vertoont. Leeghoofden.
Laat ik het zo zeggen: het had er alle schijn van dat er gebroed werd/ging worden. Het veld was bezaaid met Tapuiten, die zongen en zich nogal territoriaal gedroegen. Aan konijnenholen is daar ook geen gebrek, dus de randvoorwaarden zijn in orde. Dat wil zeggen: rust en afwezigheid van (halve) schoenzolen is ook een belangrijke factor...