Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Is de Haakbek van Beijum '04 een escape? Vandaag werd deze foto ingevoerd door Arno ten Hoeve. Zout op zijn staart strooien is zo te zien makkelijker.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Wat wil je hiermee aantonen? Dat het een tam beestje was? Daar was iedereen toch al wel achter?? (Hij ging bij mij op m'n microfoon zitten...)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 16:49:37 PM
Wat wil je hiermee aantonen? Dat het een tam beestje was? Daar was iedereen toch al wel achter?? (Hij ging bij mij op m'n microfoon zitten...)

(Ben er niet bij geweest maar hoe mak dan ook.. ik zou niet de behoefte voelen om hem aan te gaan zitten raken).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Maar da lijkt me een geheel andere discussie dan of het een escape is of niet... Daar is ooit al over geoordeeld door het CDNA en dit lijkt me niet echt nieuwe info.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 17:21:50 PM
Maar da lijkt me een geheel andere discussie dan of het een escape is of niet... Daar is ooit al over geoordeeld door het CDNA en dit lijkt me niet echt nieuwe info.

All right. Een wilde Haakbek met discutabele aaibaarheid dan.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 16:54:25 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 16:49:37 PM
Wat wil je hiermee aantonen? Dat het een tam beestje was? Daar was iedereen toch al wel achter?? (Hij ging bij mij op m'n microfoon zitten...)

(Ben er niet bij geweest maar hoe mak dan ook.. ik zou niet de behoefte voelen om hem aan te gaan zitten raken).
Ach, er zijn op dit forum ook mensen die het normaal vinden om meeuwen uit de lucht te pakken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 23, 2015, 17:43:50 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 16:54:25 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 16:49:37 PM
Wat wil je hiermee aantonen? Dat het een tam beestje was? Daar was iedereen toch al wel achter?? (Hij ging bij mij op m'n microfoon zitten...)

(Ben er niet bij geweest maar hoe mak dan ook.. ik zou niet de behoefte voelen om hem aan te gaan zitten raken).
Ach, er zijn op dit forum ook mensen die het normaal vinden om meeuwen uit de lucht te pakken.

Of gewoon met een uitje ...
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:29:59 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 17:21:50 PM
Maar da lijkt me een geheel andere discussie dan of het een escape is of niet... Daar is ooit al over geoordeeld door het CDNA en dit lijkt me niet echt nieuwe info.

All right. Een wilde Haakbek met discutabele aaibaarheid dan.  ;)

Er zijn wel meer vogels die een hoge aaibaarheidsfactor hebben, zeker uit het noorden:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Schoppers

Citaat van: Rob Koelman op juni 22, 2015, 13:23:29 PM
Citaat van: Martijn Renders op juni 22, 2015, 12:10:11 PMDe foto in zo'n winterse boom (op 22 juni!) doet toch enigszins aan Zwolle denken....

Citaat van: migratorius op juni 22, 2015, 13:16:03 PMGelukkig nu echt een zeldzame gast in Zwolle, in een zomerse boom! http://waarneming.nl/waarneming/view/103627599 JanHein

Hmm, op die geluidsopname hoor ik alleen een winterkoning en enkele exemplaren van Homo sapiens. Gelukkig zijn de foto's beter...


Rob en Bram.
Ondanks dat het op een winterkoning lijkt is dit toch wel degelijk de grauwe fitis.

wumizusume

Citaat van: ArjenDrost op juni 23, 2015, 17:21:50 PM
Maar da lijkt me een geheel andere discussie dan of het een escape is of niet... Daar is ooit al over geoordeeld door het CDNA en dit lijkt me niet echt nieuwe info.
Sterker nog: die info is al heeel oud! De soort wordt in Zweden ook wel <i>dumsnut</i> genoemd, en ja, de betekenis kunnen jullie daarvan wel raden. Ze laten zich gewoon heel makkelijk pakken als ze een beetje van slag (lees: uit hun gewone doen) zijn. Bij het losbarsten van de invasie in Zweden eind 1996 gingen er van de >200 exemplaren die ik zag aan de kust van Uppland ook 2 op mijn schoen zitten. Dat was nog eens een lifer!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

meeuwissen

#6550
Op dit filmpje zit een man Haakbek te zingen op een rode gasfornuisaansteker, die rode kleur is de prikkel tot zijn baltsgedrag. Hij bijt in de vingers van de vader en de vogel laat zich ook strelen door de kinderen. Filmpje gemaakt in 2009 op een camping in Colorado, let op de tent en het kampvuurtje. Leuk tafereeltje met deze geduldige vader en zijn vragende kinderen. Of is iedereen al bekend met deze video?
www.youtube.com/watch?v=j3UUPnnfNvM


Groet Guido

Rob Koelman

#6551
Citaat van: Martijn Renders op juni 22, 2015, 12:10:11 PMDe foto in zo'n winterse boom (op 22 juni!) doet toch enigszins aan Zwolle denken....

Citaat van: migratorius op juni 22, 2015, 13:16:03 PMGelukkig nu echt een zeldzame gast in Zwolle, in een zomerse boom! http://waarneming.nl/waarneming/view/103627599 JanHein

Citaat van: Rob Koelman op juni 22, 2015, 13:23:29 PMHmm, op die geluidsopname hoor ik alleen een winterkoning en enkele exemplaren van Homo sapiens. Gelukkig zijn de foto's beter...

Citaat van: Schoppers op juni 23, 2015, 21:37:08 PMRob en Bram. Ondanks dat het op een winterkoning lijkt is dit toch wel degelijk de grauwe fitis.

Inderdaad! Voor veel mensen - waaronder ikzelf - een echte eye opener...

Ik ga vanaf nu toch wat anders luisteren naar zingende winterkoningen...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

arnotenhoeve

Citeerik zou niet de behoefte voelen om hem aan te gaan zitten raken
Dag Bart,
Jouw uitspraak klinkt alsof het iets erg is? Of bedoel je dat niet? Even een uitleg omdat je zelf al zegt dat je er niet bij was.
Ik had ook geen behoefte. Totdat het beestje rustig naar me toe kwam scharrelen. Ik legde mijn hand op de grond. Hij kwam er gewoon naartoe lopen en hing met zijn kont boven mijn hand. Ik hoefde alleen maar iets mijn vingers omhoog te doen: kriebel kriebel. Hij reagéérde niet eens! Geweldig!!! (ik vermoed dat velen dat gevoel wel zullen begrijpen?). 
Toen wilde ik dat ook nog even op de foto en zat met mijn hand aan zijn staart en maakte de foto. Niks mis mee, dénk ik (nu nog steeds). Maar je mag me wel uitleggen wat daar fout aan zou zijn. Ik sta wel open om mijn mening bij te stellen.

Ik kwam die foto's deze week bij het zoeken naar een oude foto tegen. En ik dacht: hé leuk! Die zet ik bij mijn waarneming.

groeten
Arno

Bart van Hoogstraten

Citaat van: arnotenhoeve op juni 24, 2015, 17:23:45 PM
Citeerik zou niet de behoefte voelen om hem aan te gaan zitten raken
Dag Bart,
Jouw uitspraak klinkt alsof het iets erg is? Of bedoel je dat niet? Even een uitleg omdat je zelf al zegt dat je er niet bij was.
Ik had ook geen behoefte. Totdat het beestje rustig naar me toe kwam scharrelen. Ik legde mijn hand op de grond. Hij kwam er gewoon naartoe lopen en hing met zijn kont boven mijn hand. Ik hoefde alleen maar iets mijn vingers omhoog te doen: kriebel kriebel. Hij reagéérde niet eens! Geweldig!!! (ik vermoed dat velen dat gevoel wel zullen begrijpen?). 
Toen wilde ik dat ook nog even op de foto en zat met mijn hand aan zijn staart en maakte de foto. Niks mis mee, dénk ik (nu nog steeds). Maar je mag me wel uitleggen wat daar fout aan zou zijn. Ik sta wel open om mijn mening bij te stellen.

Ik kwam die foto's deze week bij het zoeken naar een oude foto tegen. En ik dacht: hé leuk! Die zet ik bij mijn waarneming.

groeten
Arno

Ik raak zelf wel eens dieren aan maar dat heeft altijd een nut (vernietiging (van bijvoorbeeld een hinderlijke steekmug), determinatie, betere foto's voor determinatie naderhand, monitoring-doeleinden of het dier uit een onnatuurlijke bedreigende situatie redden). En ik ben ook wel eens op de vingers getikt omdat ik een beestje verkeerd vastpakte (Een Gouden sprinkhaan met een achterpoot tussen duim en wijsvinger. Beest is niet beschadigd geraakt maar wel op verborgen gezet door de admin). Maar ik ga door het leven met de gouden regel: Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time. Ik kan me de sensatie van het aanraken wel voorstellen (nog een zintuig erbij, heb dat zelf ook wel hoor) maar heb er weinig begrip voor als de sensatie de enige reden is tot aanraking. Hieronder sta ik te wachten op mijn beurt totdat ze gefotografeerd, opgemeten en gewogen zijn. Sensationeel maar zonder doel sta ik mezelf dit niet toe.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gertjanvannoord

Citaat van: Alwin van Lubeck op juni 20, 2015, 23:43:25 PM
De Kleinst Waterhoenen van het Zuidlaardermeer zijn momenteel alleen nog te bereiken door de auto te parkeren aan het begin van de Noorderhooidijk en de rest te lopen. Parkeer wel zo dat de bewoners/boeren er langs kunnen!

ik heb vanavond kunnen zien dat dit verbod massaal door vogelaars genegeerd wordt
Gertjan van Noord

meeuwissen

#6555
Jammer, dat sommige vogelaars en fotografen menen te weten dat zij meer rechten hebben dan anderen. Te lui om te lopen of te fietsen? Ze verpesten de hobby voor de goedwillenden, die zich wel aan de regels houden en niet de Hooidijk inrijden. Door wangedrag van autorijdende vogelaars is al eerder een polderweg in Onnen definitief afgesloten voor wandelaars en fietsers. Jullie zijn bedankt! Moet deze weg ook op slot? Vroeg of laat zullen ook de omwonenden en de dorpelingen bij de Hooidijk een ferme hekel aan vogelaars krijgen. Ben benieuwd wat nu de volgende stap gaat worden van de beheerder.
Groet Guido

OlivierO

Spijtig dat het niet meer "sommige" is.

Leuk om het voor iedereen te verbrodden ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

August

Citaat van: meeuwissen op juni 24, 2015, 21:45:51 PM
Jammer, dat sommige vogelaars en fotografen menen te weten dat zij meer rechten hebben dan anderen. Te lui om te lopen of te fietsen? Ze verpesten de hobby voor de goedwillenden, die zich wel aan de regels houden en niet de Hooidijk inrijden. Door wangedrag van autorijdende vogelaars is al eerder een polderweg in Onnen definitief afgesloten voor wandelaars en fietsers. Jullie zijn bedankt! Moet deze weg ook op slot? Vroeg of laat zullen ook de omwonenden en de dorpelingen bij de Hooidijk een ferme hekel aan vogelaars krijgen. Ben benieuwd wat nu de volgende stap gaat worden van de beheerder.
Groet Guido
Ik lees massaal door vogellaars genegeerd word (ik geloof je direct) maar het rare is maar drie keer ingevoerd  vandaag tot nu toe http://waarneming.nl/soort/view/277?from=2015-06-24&to=2015-06-24 vandaag. Zit je wel op het juiste forum! Wat ik wil zeggen al die waarschuwingen hier bereiken ze deze overtreders wel ,worden alle kanalen wel geïnformeerd ?(zoals fotoclubs en andere waarneming sites)
August van Rijn

gertjanvannoord

dit is toch duidelijk genoeg:

Gertjan van Noord

August

#6559
Dus ze halen de hekken weg en rijden verder :rolleye:  . Heb je ook foto,s van dat massaal overtreden? Heb nu het gevoel dat er 20 tot 30 auto,s stonden .
August van Rijn

gertjanvannoord

zo is het. En de volgende automobilist kan dan met recht zeggen dat de hekken open stonden...
Gertjan van Noord

meeuwissen

Citaat van: August op juni 24, 2015, 22:31:20 PM
Citaat van: meeuwissen op juni 24, 2015, 21:45:51 PM
Jammer, dat sommige vogelaars en fotografen menen te weten dat zij meer rechten hebben dan anderen. Te lui om te lopen of te fietsen? Ze verpesten de hobby voor de goedwillenden, die zich wel aan de regels houden en niet de Hooidijk inrijden. Door wangedrag van autorijdende vogelaars is al eerder een polderweg in Onnen definitief afgesloten voor wandelaars en fietsers. Jullie zijn bedankt! Moet deze weg ook op slot? Vroeg of laat zullen ook de omwonenden en de dorpelingen bij de Hooidijk een ferme hekel aan vogelaars krijgen. Ben benieuwd wat nu de volgende stap gaat worden van de beheerder.
Groet Guido
Ik lees massaal door vogellaars genegeerd word (ik geloof je direct) maar het rare is maar drie keer ingevoerd  vandaag tot nu toe http://waarneming.nl/soort/view/277?from=2015-06-24&to=2015-06-24 vandaag. Zit je wel op het juiste forum! Wat ik wil zeggen al die waarschuwingen hier bereiken ze deze overtreders wel ,worden alle kanalen wel geïnformeerd ?(zoals fotoclubs en andere waarneming sites)
Natuurlijk zit ik op het juiste forum, dit wordt door erg veel vogelaars gelezen. Als wetsovertreder ga je natuurlijk niet je vogelwaarneming melden op een site.
De auto's bij het waterhoen (minstens 3 op 1 moment) zijn wel degelijk gesignaleerd door de beheerder, het gebied is met zijn telescoop op zeer grote afstand te overzien. Er komt intensievere controle.
Groet
Guido

gertjanvannoord

ik ben er een half uurtje geweest en heb tien auto's geteld. Er kan natuurlijk een auto van de bewoner van de molen bij hebben gezeten. Er zat ook een auto van Gronings Landschap bij ...  Er was 1 fietser, en 1 wandelaar (dat was ik zelf).
Gertjan van Noord

Max Berlijn

Is het bij dit geval niet veel beter om juist IN de auto te blijven zitten dan op het pad te gaan staan?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jeroenroelofsen

Een auto die niet ter plekke mag?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

De Roze Spreeuw van Barneveld is niet meer: http://waarneming.nl/waarneming/view/103707022 (Ik hoorde links en rechts andere vogelaars al zeggen dat hem iets mankeerde).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ubels

@ Bart van Hoogstraten "aan mijn dwergarenden mankeert in ieder geval niets", zie ik daar nou een (kleine) torenvalk bij je waarneming van 10-01-2014 in Mauritanie?

Groet,
Richard

joostheeremans

Citaat van: ubels op juni 26, 2015, 22:41:36 PM
@ Bart van Hoogstraten "aan mijn dwergarenden mankeert in ieder geval niets", zie ik daar nou een (kleine) torenvalk bij je waarneming van 10-01-2014 in Mauritanie?

Groet,
Richard


deze waarneming: http://observation.org/waarneming/view/81358393?_popup=1


en deze foto:


maar we dwalen zo wel erg af.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ubels op juni 26, 2015, 22:41:36 PM
@ Bart van Hoogstraten "aan mijn dwergarenden mankeert in ieder geval niets", zie ik daar nou een (kleine) torenvalk bij je waarneming van 10-01-2014 in Mauritanie?

Groet,
Richard

Invoerfoutje. Pas het aan en bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ubels