Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: Yeronimo op december 22, 2014, 14:17:17 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 22, 2014, 13:40:54 PM
Citaat van: Yeronimo op december 22, 2014, 13:31:30 PM
Zijn genoeg musea die er interesse in hebben. Gave vondst!
volgens mij werkt de vinder bij Naturalis..... komt vast wel goed. O0

Dan heb ik niets gezegd  :duim:

Hou hem toch maar even in de diepvries. Naturalis neemt momenteel geen vogels aan in verband met de vogelgriep.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2014, 14:56:48 PMHou hem toch maar even in de diepvries. Naturalis neemt momenteel geen vogels aan in verband met de vogelgriep.

Houden ze dan kippen of eenden bij Naturalis? Of zijn ze bang dat hun kerstkalkoen besmet raakt???
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Vraag dat maar aan de lieden die ook de vogelvangst verboden om verspreiding van de griep tegen te gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Overigens is nog niet iedereen overtuigd van de determinatie: i.t.t. Zeekoet is kortbek normaliter pas over een maand of twee in zomerkleed. Nadere bestudering van de vogel zal ongetwijfeld uitsluitsel geven.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

#5974
Zou het gezien de beduidend latere rui van Kortbekzeekoet vergeleken met Zeekoet en Alk niet om een van afgelopen zomer resterend (dus oud) ipv vroeg verkregen, nieuw zomerkleed kunnen gaan?
Frank van der Meer

NilsvanDuivendijk

Op deze foto zie ik niets dat tegen een 'dikbekkige' nominaat Zeekoet pleit, en veel tegen Kortbekzeekoet. Bv de afstand mondhoek tot eind bevedering op culmen is kleiner dan de afstand tussen eind bevedering op culmen en snavelpunt, zomerkleed in december, donker deel van zomerkleed-borst lijkt recht en horizontaal afgezet (bij Kortbek witte wig richting de keel), geen duidelijke lichte lijn boven de snijrand, geen lichte snavelpunt, er lijkt wel degelijk wat donkere 'smudge' op de achterflank te zitten en poten aan de donkere kant voor Kortbek (en prima voor Zeekoet).
Maar ik laat uiteraard graag verrassen  :angel:

theomuusse


Marco de Haas

Wie gaan er morgen zoeken  ;)  ;D
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Oenanthe

Zij die niet weten dat mannetjes goudhaan hun kruin zo kunnen opzetten dat hij volkomen rood oogt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bram Rijksen

Citaat van: Oenanthe op december 25, 2014, 00:14:10 AM
Zij die niet weten dat mannetjes goudhaan hun kruin zo kunnen opzetten dat hij volkomen rood oogt.

Dat oogt nooit volkomen rood. De waarneemster meldt een knalrood plukje, zonder zwart. Ze ziet dit tot drie keer toe, en vindt dit niet terug in de gidsen (wat ook te begrijpen is...). Het klinkt iig veel spannender dan dat je nu suggereert Maarten...

frankneijts

Vooralsnog schaar ik mij achter Maarten:
Roodkroonhaan is niet alleen extreem zeldzaam aan deze kant van de Atlantic maar die 2 (!) gevallen (beide in IJsland) betreffen ook nog 's jonge vogels/wijfjes en die hebben géén rode kruin.. Ik geef onmiddellijk toe dat ik niks weet van kansberekening maar ik kan toch wel op mijn klompen aanvoelen dat de kans op een adult man Roodkroonhaan in het Nederlandse binnenland beslist véél kleiner is dan een-niet-zo-héél-goed-bekeken/belicht-mannetje-Goudhaan-met-wellicht-een-verwaaid-kopje: ik zou in elk geval lekker onder de kerstboom blijven zitten (of gewoon zelf een leuk beestje zoeken).... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op december 25, 2014, 11:23:46 AM
Vooralsnog schaar ik mij achter Maarten:
Roodkroonhaan is niet alleen extreem zeldzaam aan deze kant van de Atlantic maar die 2 (!) gevallen (beide in IJsland) betreffen ook nog 's jonge vogels/wijfjes en die hebben géén rode kruin.. Ik geef onmiddellijk toe dat ik niks weet van kansberekening maar ik kan toch wel op mijn klompen aanvoelen dat de kans op een adult man Roodkroonhaan in het Nederlandse binnenland beslist véél kleiner is dan een-niet-zo-héél-goed-bekeken/belicht-mannetje-Goudhaan-met-wellicht-een-verwaaid-kopje: ik zou in elk geval lekker onder de kerstboom blijven zitten (of gewoon zelf een leuk beestje zoeken).... 8)

Nochtans is de bewering "Zij die niet weten dat mannetjes goudhaan hun kruin zo kunnen opzetten dat hij volkomen rood oogt" een onwaarheid. Los daarvan denk ik, om dezelfde redenen als Frank,  ook dat het niet om een Ruby-crwoned gaat.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HPM

#5982
Citaat van: frankneijts op december 25, 2014, 11:23:46 AM
...
ik zou in elk geval lekker onder de kerstboom blijven zitten (of gewoon zelf een leuk beestje zoeken).... 8)

Gevonden: Regulus kerstmanni

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op december 25, 2014, 11:23:46 AM
Vooralsnog schaar ik mij achter Maarten:
Roodkroonhaan is niet alleen extreem zeldzaam aan deze kant van de Atlantic maar die 2 (!) gevallen (beide in IJsland) betreffen ook nog 's jonge vogels/wijfjes en die hebben géén rode kruin.. Ik geef onmiddellijk toe dat ik niks weet van kansberekening maar ik kan toch wel op mijn klompen aanvoelen dat de kans op een adult man Roodkroonhaan in het Nederlandse binnenland beslist véél kleiner is dan een-niet-zo-héél-goed-bekeken/belicht-mannetje-Goudhaan-met-wellicht-een-verwaaid-kopje: ik zou in elk geval lekker onder de kerstboom blijven zitten (of gewoon zelf een leuk beestje zoeken).... 8)

Kan me voorstellen dat je het azorengeval buiten beschouwing laat, maar Ierland had er vorig jaar ook 1 (zonder rood petje).
Overigens zou ik niet ONDER een kerstboom gan zitten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

canoorlander

Misschien een Goudhaantje met een volgezogen teek op z'n kruin?
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

frankneijts

Citaat van: canoorlander op december 25, 2014, 12:44:33 PM
Misschien een Goudhaantje met een volgezogen teek op z'n kruin?

Rustig aan met die glühwein Albert, 't moet nog middag worden..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/96718949
toch nog iemand die is wezen zoeken. Blijkbaar is de groep Goudhaantjes wel gevonden....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Johan Helmus

Citaat van: HPM op december 25, 2014, 11:50:21 AM
Citaat van: frankneijts op december 25, 2014, 11:23:46 AM
...
ik zou in elk geval lekker onder de kerstboom blijven zitten (of gewoon zelf een leuk beestje zoeken).... 8)

Gevonden: Regulus kerstmanni


;D
Groeten, Johan Helmus

canoorlander

Citaat van: frankneijts op december 25, 2014, 12:50:23 PM
Citaat van: canoorlander op december 25, 2014, 12:44:33 PM
Misschien een Goudhaantje met een volgezogen teek op z'n kruin?

Rustig aan met die glühwein Albert, 't moet nog middag worden..... 8)

Tsja, maar het is zo lekker (vooral met amaretto erin)  ;)
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rikstar

#5991
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Max Berlijn

Als er een wilde in Limburg zou kunnen is dat wel de plek, met het jaar rond veel duikeenden (rui en winter) en ook een goed aantal Krooneenden.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

Zelfde patroon als Kuifzaagbek, het worden er steeds meer....
M.v.g., Justin Jansen


Martijn Bot

Citaat van: Justin Jansen op december 27, 2014, 09:08:47 AM
Zelfde patroon als Kuifzaagbek, het worden er steeds meer....
Als wij er al zo veel hebben, moet Engeland toch omkomen in die beesten. Is dat ook zo...?

Max Berlijn

UK nu 2 volgens mij. Verschil Kuifzaagbek versus Buko is, dat de eerste veel meer geringde gevallen kent dan ongeringde en bij de Buko is het andersom, verder graag niet weer dezelfde discussie.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Justin Jansen op december 27, 2014, 09:08:47 AM

Zelfde patroon als Kuifzaagbek, het worden er steeds meer....

Als de Huiskraaien op zijn komen de invasieve exotische eenden aan de beurt.
Herman van der Meer


Justin Jansen

#5999
Citaat van: Max Berlijn op december 27, 2014, 09:44:46 AM
UK nu 2 volgens mij. Verschil Kuifzaagbek versus Buko is, dat de eerste veel meer geringde gevallen kent dan ongeringde en bij de Buko is het andersom, verder graag niet weer dezelfde discussie.
Moeten we ook niet doen Max, maar t.o.v. 3 aanvaarde gevallen sinds 2004 staan er wel tussen de 10-12 bewezen escape's van Buffelkopeend in dezelfde periode (= < 25 % "wild"). En inderdaad die ene "wilde" Kuifzaagbek tegenover al die ontsnapte vogels is inderdaad geen verhouding.
M.v.g., Justin Jansen