Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Rinus, er zit toevallig een ringbaan in de buurt... Waarschijnlijk toevallig weer in het net beland.

Groet Gert Jager

Jan van der Laan

Citaat van: Reest op november 17, 2014, 11:44:23 AM
Kan iemand mij vertellen waarom die Turkestaanse klauwier wordt/werd gevangen?
Laat het beestje toch met rust.
Rinus

Rinus, de vogel was erg vliegerig en bestreek een groot terrein. De meeste waarnemingen komen van de noordkant van het Hoefijzermeer ten oosten van de van Oldenborgweg. Maar de vogel stak ook wel eens de weg over en daar ergens (exacte locatie  wordt in principe vervaagd) bevinden zich ook de netten van de ringgroep. 10 tegen 1 dat de vogel tegen zo'n net is aangevlogen. Maar het zal geen gerichte vangactie zijn.

Oenanthe

Pas vanmorgen om kwart over 10 richting de ringers gecommuniceerd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Folkert Jan

Citaat van: Reest op november 17, 2014, 11:59:53 AM
Maar zijn die netten er nog????
Sinds gisteren is dit van kracht, dacht ik:

De tijdelijke regeling vermeldt onder andere:
Artikel 8 Verbod jagen en doden van wild
1. In afwijking van artikel 31 Flora- en faunawet is het verboden te jagen.
2. Het is verboden in het wild levende dieren te vangen of te doden. Daartoe zijn alle bestaande aanwijzingen, toestemmingen, vrijstellingen en ontheffingen op grond van de artikelen 65, 67, 68, 72 en 75 van de Flora- en Faunawet opgeschort.

Artikel 75 van de FF wet heeft betrekking op handelingen ten behoeve van de wetenschap, waaronder het vang- en ringwerk in Nederland valt.

Dit betekent dat TOT NADER ORDER het vangen van wilde vogels is VERBODEN.


Rinus

Waar is deze beslissing na te lezen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Edwin Schuller

Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2014, 12:48:42 PM

Ondertussen in Castricum: http://waarneming.nl/waarneming/view/95402646

Mooi toch? Dan hebben ze de conditie kunnen vergelijken met die van vier dagen terug. Kunnen ze zien of hij door het slechte weer echt zo slecht heeft gegegeten.
Overigens vind ik het wel grappig dat die melder er schande van spreekt maar toch maar wel even de soort (nog een keertje) scoort.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Reest op november 17, 2014, 14:09:02 PM
...
Hij spreekt alleen terecht schande van wat er blijkbaar is gebeurd.
...
Dit lijkt me nou niet de meest ideale manier van conclusies trekken Rinus.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: Reest op november 17, 2014, 14:09:02 PM

Een beetje zielige/stomme opmerking meneer HPM.
Betreffende persoon had hem al 'gescoord', een aantal dagen terug.
Hij spreekt alleen terecht schande van wat er blijkbaar is gebeurd.
Of gaat het iedereen hier om te scoren, scoren en nog eens scoren ten koste van álles?
Ik dacht dat hier vogelliefhebbers zaten. Niet allemaal dus.
Rinus

Ik heb hem niet gescoord, meneer Reest, maar die  klager al twee keer (zoals ik al schreef). Wie is dan volgens jou de vogelliefhebber?
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Reest op november 17, 2014, 15:32:17 PM
...wat er blijkbaar is gebeurd....
De definitie van 'conclusie' is ietwat anders Joost.

Rinus


Goed dat je dat tenminste zelf ook beseft.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Steven Wytema

Alle ringers zijn zeer goed op de hoogte van wat toelaatbaar is tbv de gezondheid van de vogel; beter dan meneer Olbers dunkt me. Als ze dat niet zijn handelen ze namelijk in strijd met hun ringvergunning en dan ben je die kwijt. Ik kan me inleven dat een confrontatie met een vogel die in de handen wordt gehouden nogal shockerend kan zijn, maar zn woorden komen op mij nogal 'beledigend' over.
Afijn, in t eerste geval kan hij er ook niet veel aan doen. Ik hoop dat er van alle kanten begrip is voor elkaar en laten we niet (voor de zoveelste keer) op dit forum achteraf ruzie gaan maken over wat beter was geweest voor de vogel.

Nu weer over op welke soort het zou kunnen zijn, ok?
Steven Wytema


hiskodevries

de ringers zijn blijkbaar niet op de hoogte van de actualiteit.
Het is gewoon verboden om wat dan ook te doen met alles wat veren heeft.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: HPM op november 17, 2014, 13:23:09 PM
Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2014, 12:48:42 PM

Ondertussen in Castricum: http://waarneming.nl/waarneming/view/95402646

Mooi toch? Dan hebben ze de conditie kunnen vergelijken met die van vier dagen terug. Kunnen ze zien of hij door het slechte weer echt zo slecht heeft gegegeten.
Overigens vind ik het wel grappig dat die melder er schande van spreekt maar toch maar wel even de soort (nog een keertje) scoort.

Herman, als ze de vogel een half uur lang vasthouden om hem alleen maar aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, is dat een schande. Punt andere lijn.
Ringen is: ringen, meten, wegen, ... en dan weer vrij laten. Dát is wat Edwin aanhaalt, en als je niet ziet dat dat te ver gaat ligt dat niet aan Edwin.

En of ringers op de hoogte zijn, dat kan gerust, maar dat zijn stropers ook. De vraag is of ze er naar handelen. En als Edwin aanhaalt dat de vogel louter voor het zicht werd vastgehouden is dat verkeerd, daar moet je zelfs niet over discussiëren wat mij betreft.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Tim de Boer

Citaat van: HPM op november 17, 2014, 13:23:09 PM
Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2014, 12:48:42 PM

Ondertussen in Castricum: http://waarneming.nl/waarneming/view/95402646

Mooi toch? Dan hebben ze de conditie kunnen vergelijken met die van vier dagen terug. Kunnen ze zien of hij door het slechte weer echt zo slecht heeft gegegeten.
Overigens vind ik het wel grappig dat die melder er schande van spreekt maar toch maar wel even de soort (nog een keertje) scoort.

Vogel was 3 gram afgevallen sinds de eerste vangst begreep ik.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Edwin Schuller

Citaat van: OlivierO op november 17, 2014, 15:49:43 PM
Herman, als ze de vogel een half uur lang vasthouden om hem alleen maar aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, is dat een schande. Punt andere lijn.
Ringen is: ringen, meten, wegen, ... en dan weer vrij laten. Dát is wat Edwin aanhaalt, en als je niet ziet dat dat te ver gaat ligt dat niet aan Edwin.

En of ringers op de hoogte zijn, dat kan gerust, maar dat zijn stropers ook. De vraag is of ze er naar handelen. En als Edwin aanhaalt dat de vogel louter voor het zicht werd vastgehouden is dat verkeerd, daar moet je zelfs niet over discussiëren wat mij betreft.

Om misverstanden te voorkomen; ik postte alleen de link hier. De waarneming is niet van mij.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 17, 2014, 15:47:44 PM

de ringers zijn blijkbaar niet op de hoogte van de actualiteit.
Het is gewoon verboden om wat dan ook te doen met alles wat veren heeft.

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1727902#msg1727902
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: OlivierO op november 17, 2014, 15:49:43 PM
Citaat van: HPM op november 17, 2014, 13:23:09 PM
Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2014, 12:48:42 PM

Ondertussen in Castricum: http://waarneming.nl/waarneming/view/95402646

Mooi toch? Dan hebben ze de conditie kunnen vergelijken met die van vier dagen terug. Kunnen ze zien of hij door het slechte weer echt zo slecht heeft gegegeten.
Overigens vind ik het wel grappig dat die melder er schande van spreekt maar toch maar wel even de soort (nog een keertje) scoort.

Herman, als ze de vogel een half uur lang vasthouden om hem alleen maar aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, is dat een schande. Punt andere lijn.
Ringen is: ringen, meten, wegen, ... en dan weer vrij laten. Dát is wat Edwin aanhaalt, en als je niet ziet dat dat te ver gaat ligt dat niet aan Edwin.

En of ringers op de hoogte zijn, dat kan gerust, maar dat zijn stropers ook. De vraag is of ze er naar handelen. En als Edwin aanhaalt dat de vogel louter voor het zicht werd vastgehouden is dat verkeerd, daar moet je zelfs niet over discussiëren wat mij betreft.

Daar hebben we al eens uitgebreid over gediscussieerd naar aanleiding van de vangst van een Kleine Sprinkhaanrietzanger in de Ooijpolder.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op november 17, 2014, 16:06:46 PM
Citaat van: OlivierO op november 17, 2014, 15:49:43 PM
Citaat van: HPM op november 17, 2014, 13:23:09 PM
Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2014, 12:48:42 PM

Ondertussen in Castricum: http://waarneming.nl/waarneming/view/95402646

Mooi toch? Dan hebben ze de conditie kunnen vergelijken met die van vier dagen terug. Kunnen ze zien of hij door het slechte weer echt zo slecht heeft gegegeten.
Overigens vind ik het wel grappig dat die melder er schande van spreekt maar toch maar wel even de soort (nog een keertje) scoort.

Herman, als ze de vogel een half uur lang vasthouden om hem alleen maar aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, is dat een schande. Punt andere lijn.
Ringen is: ringen, meten, wegen, ... en dan weer vrij laten. Dát is wat Edwin aanhaalt, en als je niet ziet dat dat te ver gaat ligt dat niet aan Edwin.

En of ringers op de hoogte zijn, dat kan gerust, maar dat zijn stropers ook. De vraag is of ze er naar handelen. En als Edwin aanhaalt dat de vogel louter voor het zicht werd vastgehouden is dat verkeerd, daar moet je zelfs niet over discussiëren wat mij betreft.

Daar hebben we al eens uitgebreid over gediscussieerd naar aanleiding van de vangst van een Kleine Sprinkhaanrietzanger in de Ooijpolder.

Topic 'Ringbanen en twitchers'
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=242170.0
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Moet zo'n waarneming als deze niet eigenlijk op "vangst" staan? Op deze manier kan ik er ook nog een hoop bij tellen (Alle vangsten die ik gezien heb werden immers vrijgelaten en zag ik dan ook een kortstondig moment "vrij in het wild"). http://waarneming.nl/waarneming/view/95407808
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Certhia

#5840
Euh!!? Cliff swallow?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=304585.msg1727941;boardseen#new

Edit: Verre van overtuigend maar ik was even gealarmeerd. Ik kan hier op mn werk niks met foto enhancement.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

JaapHennevanger

#5841
Citaat van: Jacob Molenaar op november 17, 2014, 17:03:59 PM
vale? http://waarneming.nl/waarneming/view/95409824


Lijkt mij een gewone Gierzwaluw. Op de laatste foto is o.a. te zien dat de grote dekveren net zo donker zijn als de middelste dekveren. Maar meer foto's met beter licht zijn wel welkom.
Jaap Hennevanger



M. Hoogteijling

Hier een link met wat "telregels na ringvangst", onderaan pagina. Omdat de vogel al eerder gedetermineerd was (ok, bijna gedetermineerd) is de vogel vandaag wel direct na vangst weer telbaar
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=9&fid=4179&page=6
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

Ik kan o.b.v. wat Enno schrijft die conclusie niet direct volgen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

M. Hoogteijling

#5844
Ik interpreteer: eerste keer dat de vogel werd gevangen was ook eerste determinatie en dus wachten tot zonsopgang. 2e x vangen: vogel was nu al in het veld gedetermineerd en dus direct na vangst telbaar. Ben benieuwd naar andere interpretaties
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

frankneijts

Citaat van: JaapHennevanger op november 17, 2014, 19:04:56 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op november 17, 2014, 17:03:59 PM
vale? http://waarneming.nl/waarneming/view/95409824


Lijkt mij een gewone Gierzwaluw. Op de laatste foto is o.a. te zien dat de grote dekveren net zo donker zijn als de middelste dekveren. Maar meer foto's met beter licht zijn wel welkom.

Zie eigenlijk niks dat pleit voor Vale en ben bang dat dat met andere foto's niet verandert... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: M. Hoogteijling op november 17, 2014, 20:39:05 PM
Ik interpreteer: eerste keer dat de vogel werd gevangen was ook eerste determinatie en dus wachten tot zonsopgang. 2e x vangen: vogel was nu al in het veld gedetermineerd en dus direct na vangst telbaar. Ben benieuwd naar andere interpretaties
De eerste vraag is denk ik of de vogel vandaag zelf een net is ingevlogen of dat de vogel bewust gevangen is. In het eerste geval lijkt me volgens "Enno's telregels" - waarvan je je overigens af kunt vragen in hoeverre die "leidend" zijn - de vogel pas weer telbaar vanaf eerste licht morgen. In het laatste geval, als de vogel bewust i.h.k.v. de determinatie gevangen is, lijkt me die volgens dezelfde regels direct weer telbaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Citaat van: M. Hoogteijling op november 17, 2014, 20:39:05 PM
Ik interpreteer: eerste keer dat de vogel werd gevangen was ook eerste determinatie en dus wachten tot zonsopgang. 2e x vangen: vogel was nu al in het veld gedetermineerd en dus direct na vangst telbaar. Ben benieuwd naar andere interpretaties

De CDNA accepteert geen waarnemingen van soorten waarvan de identiteit niet voor 100% vaststaat. Aangezien dat volgens mij bij deze klauwier nog niet het geval is zou ik me maar niet in de eerste plaats druk maken over de telbaarheid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Zover als ik de baan op Castricum ken mogen ze enkel vangen op de locatie waar de netten ook regulier staan. Een gerichte vangactie lijkt me dan ook uitgesloten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

Citaat van: Vincent Hart op november 17, 2014, 20:51:18 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op november 17, 2014, 20:39:05 PM
Ik interpreteer: eerste keer dat de vogel werd gevangen was ook eerste determinatie en dus wachten tot zonsopgang. 2e x vangen: vogel was nu al in het veld gedetermineerd en dus direct na vangst telbaar. Ben benieuwd naar andere interpretaties
De eerste vraag is denk ik of de vogel vandaag zelf een net is ingevlogen of dat de vogel bewust gevangen is. In het eerste geval lijkt me volgens "Enno's telregels" - waarvan je je overigens af kunt vragen in hoeverre die "leidend" zijn - de vogel pas weer telbaar vanaf eerste licht morgen. In het laatste geval, als de vogel bewust i.h.k.v. de determinatie gevangen is, lijkt me die volgens dezelfde regels direct weer telbaar.
Jongens dit is toch onzin deze discussie wie hem wil tellen gewoon lekker tellen. De vogel zit er een aantal dagen. De blauwstaart die daar ooit zat was geloof ik ook 4 keer gevangen in niemand die het wist Op dat moment was pas later te zien op trektellen.nl.
August van Rijn