Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Yeronimo op juni 13, 2014, 11:12:25 AM
Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 10:37:39 AM
Citaat van: guusp op juni 13, 2014, 09:47:33 AM

Ook vorig jaar was meen ik een goed jaar, dus dan ga je toch denken aan een trend.

Vorig jaar waren het er meer dus dan ga je toch denken aan afname.

Vorig jaar had 12 maanden, dit jaar zitten we nog niet eens op de helft. Vorig jaar had geen zomer/voorjaarsgevallen volgens waarneming.nl en dit jaar wel. Scherp blijven Herman ;)

Wat dit betreft ben ik even scherp als Guus.
Bovendien zeggen enkele piek- of daljaren helemaal niets over een trend.
Herman van der Meer

Joachim Vreeman

Grauwe Fitis Vlieland: http://waarneming.nl/waarneming/view/85434204

Toch leuk op de laatste dag van je vakantie en mogelijk komt er nog een tweede toetje...

Gefeliciteerd Marc!

Henri25

Citaat van: Joachim Vreeman op juni 13, 2014, 15:56:34 PM
Grauwe Fitis Vlieland: http://waarneming.nl/waarneming/view/85434204

Toch leuk op de laatste dag van je vakantie en mogelijk komt er nog een tweede toetje...

Gefeliciteerd Marc!

Ga jij hem even bekijken dit toetje? http://waarneming.nl/waarneming/view/85444173
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Guus Peterse

Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 13:58:59 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 13, 2014, 11:12:25 AM
Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 10:37:39 AM
Citaat van: guusp op juni 13, 2014, 09:47:33 AM

Ook vorig jaar was meen ik een goed jaar, dus dan ga je toch denken aan een trend.

Vorig jaar waren het er meer dus dan ga je toch denken aan afname.

Vorig jaar had 12 maanden, dit jaar zitten we nog niet eens op de helft. Vorig jaar had geen zomer/voorjaarsgevallen volgens waarneming.nl en dit jaar wel. Scherp blijven Herman ;)

Wat dit betreft ben ik even scherp als Guus.
Bovendien zeggen enkele piek- of daljaren helemaal niets over een trend.
Ik schrijf ook heel bewust: dan ga je denken aan een trend. Of er echt sprake is van een trend zal de komende jaren moeten blijken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Corstiaan Beeke

Hier een leuk stukje over de ontdekking van de eerste Struikrietzanger voor Walcheren (en pas de tweede voor Zeeland) van de hand van ontdekker Jaco Walhout: http://vwgwalcheren.nl/vogels/waarnemingen/70-struikrietzanger-bij-westkapelle.html

m.dijksterhuis

Mogelijke Struikrietzanger van gisteren lijkt mij toch Zanglijster.
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/85444173

Documentatie Grauwe Fitis van gisteren op Vlieland toegevoegd, met onder andere wisselzang van Winterkoning en Grauwe Fitis.

groeten, Marc

HPM

Citaat van: m.dijksterhuis op juni 14, 2014, 13:53:24 PM

Mogelijke Struikrietzanger van gisteren lijkt mij toch Zanglijster.
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/85444173
...

Terecht, want dat is zo Zanglijster als het maar kan zijn.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Melding van een Bruinkopgors zaterdag j.l. op Rottumerplaat: http://waarneming.nl/waarneming/view/85484899
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

#5048
Citaat van: migratorius op juni 13, 2014, 11:39:40 AM
Citaat van: thomas u op juni 13, 2014, 11:24:00 AM
vanaf een jaar geleden tot nu zijn er al 11 verschillende struikrietzangers gemeld.... Dat is meer dan een CDNA soort  :rolleye:
Het is in heel Noordwest-Europa een uitzonderlijk goed jaar voor Struikrietzanger (op http://ornitho.de/ staat nu een plaatje van de verspreiding in Duitsland dit jaar; ook in Groot-Brittannië zijn al diverse zingende exemplaren gemeld).
Tot dit jaar was het totaal aantal (aanvaarde) voorjaarsmeldingen ooit slechts vier! Zelfs met de waarnemingen dit voorjaar blijft de soort gemiddeld zeldzaam genoeg om voorlopig nog door de CDNA beoordeeld te worden.

JanHein


In Oost Finland tussen Parikkala en Nurmes hadden we vorige week 228 territoria tegen slechts 2 Bosrieten; 5-8 Grote Karren; 30+ Rietz; 2 Kleine Spotvogels en 90 Spotvogels. Ook een erg goed jaar daar voor de soort.
Een echte tuinvogel lijkt het wel, die alleen in gecultiveerde terreintjes met veel loofhout en kruidenrijke ondergroei optreedt.
De vogels die zongen waren veelal ongepaard terwijl de  gepaarde weinig zongen en vaak slechts enkele strofen lieten horen maar meer met de nestplaats en de partner in de weer waren; die 228 heeft dan ook voornamelijk betrekking op pas gearriveerde vogels. In optimale stukken zitten de vogels gedrongen op elkaar (alles komt samengepropt op de spaarzame 'cultuurgrond eilandjes' midden in de taiga). Territorium grootte minder dan 400-900 vierkante meter.








edit: sorry, ik verschreef me een 0

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jildert

Terekruiter bij de Grutte Brekken (vanaf uitkijkpunt Lemmer) door Sietse Bernardus!

colossus

Meldt Sietse Bernardus zelf niet, Jildert?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Yeronimo

Heet dan wel geen Jildert, maar Sietse meldt inderdaad niets via waarneming.nl. Gelukkig deelt hij zijn waarneming wel via andere kanalen zodat we er allen van kunnen genieten. :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer


Julian Bosch

Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

Roland_Wantia

Volgens de waarnemer (zie zijn site) ook alweer weg de zee op.

25tot50

Ja wel jammer dat ze naar volle zee is gevlogen maar wel een lucky Bastard die waarnemer maar wel jammer dat er gelijk commentaar wordt geleverd  met die ene zin  " Overigens jammer dat je kennelijk niet de gelegenheid hebt gevonden locale vogelaars te waarschuwen. "
Dan denk ik bij me zelf wees blij dat hij die gevonden is en hij heeft geluk jammer helaas voor die andere vogelaars volgende keer beter.

Groeten Isidro

Citaat van: Roland_Wantia op juni 28, 2014, 18:24:17 PM
Volgens de waarnemer (zie zijn site) ook alweer weg de zee op.

gerdwichers8

Als het brood al gebakken is, kun je desgewenst het overgebleven gist alsnog (prima) consumeren.
Niks mis mee, maar het is een beetje zuur, inderdaad.

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Vincent Hart

Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Henri25

Citaat van: Vincent Hart op juni 29, 2014, 13:23:07 PM
Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.

Kijk, dat de waarnemer geen mogelijkheid  had deze vogel door te geven is natuurlijk duidelijk, en dat snappen we allemaal. Ik vond de toon waarop deze reactie werd geplaatst bij de waarneming toch absurd. Laat eigen emoties over deze gemiste vogel lekker buiten je taak als administrator en feliciteer de beste man met zijn vondst  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Citaat van: Henri25 op juni 29, 2014, 13:44:10 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 29, 2014, 13:23:07 PM
Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.

Kijk, dat de waarnemer geen mogelijkheid  had deze vogel door te geven is natuurlijk duidelijk, en dat snappen we allemaal. Ik vond de toon waarop deze reactie werd geplaatst bij de waarneming toch absurd. Laat eigen emoties over deze gemiste vogel lekker buiten je taak als administrator en feliciteer de beste man met zijn vondst  :angel:

Ja, vond ik ook. Nog geen woord over de ontdekking en de uitstekende foto('s).
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 29, 2014, 13:54:03 PM
Citaat van: Henri25 op juni 29, 2014, 13:44:10 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 29, 2014, 13:23:07 PM
Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.

Kijk, dat de waarnemer geen mogelijkheid  had deze vogel door te geven is natuurlijk duidelijk, en dat snappen we allemaal. Ik vond de toon waarop deze reactie werd geplaatst bij de waarneming toch absurd. Laat eigen emoties over deze gemiste vogel lekker buiten je taak als administrator en feliciteer de beste man met zijn vondst  :angel:

Ja, vond ik ook. Nog geen woord over de ontdekking en de uitstekende foto('s).

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=261004.msg1644767#msg1644767

;)

Volgens mij staat in de link dat hij naar huis ging om zijn camera te halen en toen al had gekeken of het klopte. Vervolgens zat de vogel er nog en heeft hij die plaatjes gemaakt.
Jammer want hij zou goed haalbaar zijn geweest voor de locals, maar dit gebeurt nou eenmaal. Er komt er wel weer eens 1 die langer blijft!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

25tot50

Hoi Vincent het was ook slimmer van die Wim om maar voortaan Obsmapp er op te zetten op z'n telefoon (als hij een telefoon bij zich had)
dan kon hij het gelijk erop zetten op waarneming.nl maar ja helaas dat het later aan kwam.

Groeten Isidro



Citaat van: Vincent Hart op juni 29, 2014, 13:23:07 PM
Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.

25tot50

Gelijk heb je Henri goed gezegd ik vind het ook trots dat hij zo iets heeft waargenomen  ;D

Groeten Isidro

Citaat van: Henri25 op juni 29, 2014, 13:44:10 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 29, 2014, 13:23:07 PM
Over de Koningseider: Wim geeft in zijn commentaar aan dat hij de vogel pas thuis van de foto's op naam kon brengen. De vogel was toen al weg. Hij heeft dus niet de gelegenheid gevonden de waarneming eerder door te geven, precies zoals ik suggereerde in mijn commentaar. Dat leek (en lijkt) me 'jammer' voor locale vogelaars, die gedurende de minimaal 1,5 uur dat de vogel aanwezig was, de vogel wellicht ook hadden kunnen zien als het Wim wel gelukt was de vogel eerder door te geven.

Kijk, dat de waarnemer geen mogelijkheid  had deze vogel door te geven is natuurlijk duidelijk, en dat snappen we allemaal. Ik vond de toon waarop deze reactie werd geplaatst bij de waarneming toch absurd. Laat eigen emoties over deze gemiste vogel lekker buiten je taak als administrator en feliciteer de beste man met zijn vondst  :angel:

thijs_vdkamp

Is er trouwens al weer iets vernomen van de roodstuitzwaluw bij Amerongen?
Thijs
Mattheüs 6:26a

Calonectris

Citaat van: thijs_vdkamp op juli 01, 2014, 09:40:42 AM
Is er trouwens al weer iets vernomen van de roodstuitzwaluw bij Amerongen?

Zie hier.
Filip Collet.

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)