Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

De waarnemer voert deze waarneming vervaagd in en zal hiervoor wel zijn reden hebben. Ondertussen verschijnt de waarneming ook via RBA, met verwijzing naar de waarneming op waarneming.nl. Zo heeft het systeem van vervagen natuurlijk geen enkele zin meer. Of zie ik dat verkeerd?
groet,
Gerben Mensink

Edwin Schuller

Is inmiddels ook alweer verdwenen.... de piep dan, de vogel weet ik niet :)
Edwin Schuller

Guus Peterse

Laatste melding van Folkert Jan was dat het geluid deel leek uit te maken van zang gekraagde roodstaart. Daarna was-ie weg. Dus de waarneming op Waarneming.nl moet wellicht ook gewijzigd, of op zijn minst van vraagteken voorzien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Citaat van: Edwin Schuller op april 24, 2014, 14:15:02 PM
Is inmiddels ook alweer verdwenen.... de piep dan, de vogel weet ik niet :)
De piep is op verzoek van de DB Alerts-site gehaald omdat de plek niet vrij toegankelijk is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert

Voor de duidelijkheid:
Vanmorgen was ik aan het tellen voor de vogelatlas. De waarneming is idd vervaagd omdat het gebied niet vrij toegankelijk is... en we zitten immers midden in het broedseizoen.
beschrijving bij waarneming van vanmorgen:
Vanmorgen tijdens vogeltelling (vogelatlas)een 'fluiter'. Zang vrij explosief, zonder 'aanloop' en versneld niet aan het eind van de zangstrofe. Een keer of 10 zangstrofen gehoord en vervolgens Folkert jan gebeld.
Folkert jan heeft opnames gemaakt en worden vanavond nageluisterd met enkele roepjes (en dus ook gekraagde roodstaart.) Maar niet duidelijk een zangstrofe maar wat folkert precies opgenomen heeft weet ik ook niet...Ik wacht het even af.
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Folkert Jan

Nog ter aanvulling:


  • Ik kreeg telefoon van Robert dat hij een afwijkende fluiter had die de tsji tsji tsji mist. Ik vraag of de vogel versnelt of in hetzelfde ritme blijft. Robert geeft het laatste aan. Ik meld nog wat kleedkenmerken en regel dat ik tijd krijg om te checken
  • Op de plek aangekomen hoor ik na 15 minuten een trillende zang. Het is of zacht of ver weg. Het doet bij mij niet direct de alarmbellen rinkelen. De opname staat heel vaag op tape en naluisteren geeft geen uitkomst, omdat het er zo zacht op staat
  • Toch eerste voorzichtige piepje zodat mensen alert zijn dat er iets speelt. Aangezien Robert bij de kleine trap verzocht de locatie geheim te houden tot er overleg was geweest met SBB en dat dit keer niet vroeg ben ik er automatisch vanuit gegaan dat de plek vrij was en heb dit ook zo gepiept
  • Ik hoor meerdere malen een hu-wiet roep. Nu gaan alle alarmbellen los: westelijke bergfluiter!! Opname checken: staat er op. Toch geluid van bergfluiter naluisteren op de telefoon: klopt precies.
  • piepje 2 met de aanvullende info
  • Ik hoor de roep nu af en toe en het begint op te vallen dat het steeds van de plek komt waar een gekraagde roodstaart zit. Ik check de roep van gekraagde roodstaart, maar dit lijkt er niet op. Weer later hoor ik de hu-wiet roep in de zangstrofe van gekraagde roodstaart. Via een appgroep wordt info ingewonnen of dit bekend is. Ik krijg een bevestigend antwoord. Ik luister de opname nog eens af en in ieder geval 1 van de opgenomen roepjes zit in een zangstrofe van gekraagde roodstaart
  • Ik krijg te horen dat de plek niet vrijgegeven mocht worden en krijg van SBB het verzoek alle info te verwijderen. Ik piep de laatste info over de roodstaart en verzoek DBA de melding te verwijderen. Verder de vogel niet 1x duidelijk hard horen zingen. Vogel ook niet 1x gezien, maar dat is op die plek niet heel verwonderlijk

Excuus voor alle commotie. Ik zal de opnames vanavond na mijn werkshift uploaden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#4776
Bij deze een eerste 3tal opnamen van vanmiddag.
Bij de waarneming staat de info over de opname. Wat denkt u? Is meer van jullie dit bekend van gekraagde roodstaart?

http://waarneming.nl/waarneming/view/83722737

edit: sonogrammen toegevoegd behorende aan de opnames die geupload zijn.
Indien gewenst kan ik iemand de gehele opname van 5 en halve minuut mailen waar deze stukjes uit komen.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

Dag Folkert Jan,


wat mij betreft is de Gekraagde Roodstaart de oorzaak van die roep die lijkt op Westelijke Bergfluiter.
De laatste vangt op een lagere frequentie aan (2kHz; en dat vrij vast) en oogt audio visueel ook wat 'schoner'
Ik ken dit soort roep van GkR en heb mensen er wel eens vermoedens ten aanzien van Withalsvliegenvanger bij horen uiten.

Folkert Jan

Dat het een gekraagde roodstaart is lijkt me ook het meest waarschijnlijk, maar is het wel de roep? Lijkt mij een onderdeel van de zang. De roep van gekraagde is toch wat anders en vaak gevolgd met nog een soort tek.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

Zojuist vond ik een Bergfluiter die hoger inzet; n.m.l. vlak onder de 3 kHz. Ik zal eens kijken wat met die triller is aan te vangen.


Een dergelijke GkR is westelijk niet makkelijk te vinden; ik zal ook daar wat langer naar zoeken.

gerdwichers8

Begrijpelijk deze verwarring; het had me zelf net ook te pakken, maar ik blijf bij GkR.

jeroenroelofsen

Citaat van: Folkert Jan op april 24, 2014, 15:56:28 PM

  • Ik krijg te horen dat de plek niet vrijgegeven mocht worden en krijg van SBB het verzoek alle info te verwijderen. Ik piep de laatste info over de roodstaart en verzoek DBA de melding te verwijderen. Verder de vogel niet 1x duidelijk hard horen zingen. Vogel ook niet 1x gezien, maar dat is op die plek niet heel verwonderlijk

Geen waarde oordeel hierover, maar zou (om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen) het niet beter zijn als terrein beheerder (in dit geval SBB) van te voren bij waarneming.nl aan geeft of bijzonderheden in het betreffende gebied vrij gegeven mag worden? Het lijkt me technisch gezien niet heel lastig (shoot me if i am wrong) om waarneming binnen een bepaald gebied standaard te vervagen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Verschilt per maand wat het beleid is. Buiten broedseizoen zullen ze het wellicht veel eerder toelaten.
Daarnaast verschilt het beleid per gebied heel erg.
Dit sbb gebied is niet heel happig op toeloop al kreeg ik wel een compliment te horen dat het bij de kleine trap allemaal zo goed ging. Ook een goede leer voor mij om eerst even navraag te doen naar de mogelijkheden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op april 24, 2014, 23:34:19 PM

Dat het een gekraagde roodstaart is lijkt me ook het meest waarschijnlijk, maar is het wel de roep? Lijkt mij een onderdeel van de zang. De roep van gekraagde is toch wat anders en vaak gevolgd met nog een soort tek.

Het lijkt wel erg sterk op de roep van Bergfluiter. Roep van Gekraagde Roodstaart is het niet.
Probleem is dat ik uit de opname(s) niet kan opmaken of de roepen onafhankelijk zijn van de Gkr.
Herman van der Meer

gerdwichers8

#4784
Herman en Folkert: Gekraagde Roodstaart is een vogel die in de opbouw van zijn zang, zoals meerdere soorten een soorteigen deel heeft waarop de soort zelf goed herkenbaar is. De vogel is rijkelijk in zijn mimiek (30+ soorten). Het imitatie gedeelte ligt veelal op het tweede gedeelte van zijn zang maar de zang kan er ook mee aanvangen.

Soorten die door de Roodstaart worden geïmiteerd zijn meestal zangvogels en soorten die ratelen zijn vaak het voorbeeld. Het lijkt er wel op dat het werkelijk Westelijke Bergfluiter betreft die in het voorbeeld voor de zang heeft  voorzien.
Dat ook de roep geïntegreerd is, is in geval van een zingende vogel geen punt. Mimiek op de roep zelf (dus dat de Roodstaart de roep van een andere soort zou overnemen om zelf mee te roepen) is echter een vreemd verschijnsel.

Jildert

Witstaartkievit De Nollen (nabij Den Helder) door Mario Renden!

Jildert

Inmiddels helaas opgevlogen, zie piep DBA...

jvdlaan

Citaat van: Jildert op april 26, 2014, 13:00:41 PM
Inmiddels helaas opgevlogen, zie piep DBA...

Inmiddels weer teruggevonden op dezelfde plek!

jvdlaan

En weer hoog weg, nu naar het westen.

C.Dekker

En in het westen weer terug gevonden
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Corstiaan Beeke

Ik zie volgens mij niets raars voor een Tafeleend.

peter van santbrink

Enige kans dat de Witstaartkievit er morgen nog zit ? trekt ie 's nachts of is ie zo uit de koers dat ie nog wat moet aansterken hier ?

migratorius

Citaat van: peter van santbrink op april 26, 2014, 21:21:22 PM
Enige kans dat de Witstaartkievit er morgen nog zit ? trekt ie 's nachts of is ie zo uit de koers dat ie nog wat moet aansterken hier?
Koffiedikkijken! Er zijn in NL twee eendaagse en zeven meerdaagse gevallen, dus de kans dat hij blijft lijkt zeker aanwezig... In april was hij nog nooit gezien: http://www.dutchavifauna.nl/species/witstaartkievit

JanHein

peter van santbrink

Citaat van: migratorius op april 26, 2014, 21:29:08 PM
Citaat van: peter van santbrink op april 26, 2014, 21:21:22 PM
Enige kans dat de Witstaartkievit er morgen nog zit ? trekt ie 's nachts of is ie zo uit de koers dat ie nog wat moet aansterken hier?
Koffiedikkijken! Er zijn in NL twee eendaagse en zeven meerdaagse gevallen, dus de kans dat hij blijft lijkt zeker aanwezig... In april was hij nog nooit gezien: http://www.dutchavifauna.nl/species/witstaartkievit

JanHein

ga de gok wagen en pak morgen de eerste trein vanuit Schiedam richting Den Helder; mocht ie er niet meer zijn kan ik altijd nog de boot pakken naar Texel voor Bijeneters en Balkanbaardgrasmus  ;D

Steven Wytema

Citaat van: migratorius op april 26, 2014, 21:29:08 PM
Citaat van: peter van santbrink op april 26, 2014, 21:21:22 PM
Enige kans dat de Witstaartkievit er morgen nog zit ? trekt ie 's nachts of is ie zo uit de koers dat ie nog wat moet aansterken hier?
Koffiedikkijken! Er zijn in NL twee eendaagse en zeven meerdaagse gevallen, dus de kans dat hij blijft lijkt zeker aanwezig... In april was hij nog nooit gezien: http://www.dutchavifauna.nl/species/witstaartkievit

JanHein


Daarbij aangetekend dat de laatste twee gevallen op latere datum (totaal) ergens anders zijn teruggevonden. Dus of je die kan tellen als twitchbaar...
Bij eerder genoemde link kan je trouwens in het staafdiagram dat standaard op 'jaren' staat, ook de verblijfsduur aanklikken (dan krijg je http://www.dutchavifauna.nl/species/witstaartkievit#chart_stays)
Steven Wytema


C.Dekker

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock


HPM

Herman van der Meer

falco

Via FB: Gisteren een Griel gefotografeerd in de Ackerdijksche plassen. Ik heb nog geen preciezere info over de plek.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)