Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Heeft iemand nog die vale gier (claim) gecheckt vanavond?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankneijts

Citaat van: Klaas van Dijk op april 06, 2014, 18:35:34 PM
Citaat van: garryb op april 06, 2014, 17:40:03 PMBij gerede twijfel over de zekerheid van de determinatie van een specifieke vogel alle waarnemers vragen de vogel in te voeren met een vraagteken of dit automatisch te laten gebeuren. Zulks per geval te beoordelen. Tenzij een waarnemer beargumenteerd kan aangeven in het opmerkingenveld waarom de determinatie in zijn/haar ogen wel op zeker moet. In geval van de meeste indiensoorten staat de determinatie op voorhand niet ter discussie dus ik zie geen probleem in deze werkwijze voor die paar braamsluipers en eenden.

Dit lijkt me een uitstekend en prima werkbaar voorstel.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien:
Het probleem dat Garry schetst doet zich alleen in zeer uitzonderlijke gevallen voor en daar hoeven we geen protocollen voor te ontwikkelen. In veruit de meeste gevallen is er inderdaad m.b.t. de ID geen enkel probleem en gaat indienen bij de CDNA en afhandelen van de boordelingsstatus voor waarneming.nl min of meer vanzelf en zonder problemen met de betrokkenen: CDNA, waarnemer(s) en/of waarneming.nl. Natuurlijk zijn er gevallen waarin de waarnemer blijkbaar naar de verkeerde vogel keek tijdens een twitch of dat hij/zij een vogel geheel verkeerd beoordeelde: in dergelijke gevallen wijzen wij de waarnemer op zijn/haar vergissing en vragen die te herstellen vóórdat de CDNA eraan te pas hoeft te komen. Slechts in uitzonderlijke gevallen geeft een waarnemer hieraan geen gehoor.
Rest de gevallen zoals die taling en gelukkig komen die hoogstzelden voor. Of dat nu wel of niet een gemakkelijk te beoordelen geval is, laat ik even in het midden.  Het is inderdaad geen probleem om te vragen elke waarneming van een "?" te voorzien (dat als admin zelf doen lijkt me geen optie). Waarnemers die dat weigeren hoeven dat niet beargumenteerd te doen: immers is het hùn zaak om dat met de CDNA verder 'uit te vechten' want dat is dan wel de consequentie om uiteindelijk de waarneming beoordeeld te krijgen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DKoppenol

Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 19:32:41 PM
Dat weet ik wel Jan Hein, maar als mensen tot acceptatie mogen over gaan, praktisch, op het woord van een ander, (Wie verstaat anders dan een enkele expert alleen, die weet wat hij uit dat DNA kan opmaken, wat hij ziet) dan mag je van mij op mijn beurt gerust aannemen dat ik een Geelbrauwgors in Nederland heb gezien.
Dat is om het even en dan is het mat. Uit met de belachelijkheden.
Heb je hem ook ingediend Gert? Gewoon nieuwsgierig hoor
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Reest

Beter gewist dan gemist.

Vincent Hart

Misschien heel flauw, maar alle zekere waarnemingen van beoordeelsoorten waar determinatie voor niemand duidelijk is (met de Culemborgse braamsluiper die als meerdere verschillende taxa als zeker ingevuld wordt als 'dieptepunt') van commentaar voorzien, is heel veel werk. En als de CDNA beslist heeft, heel veel dubbel werk. Het is voor iedereen duidelijk welke vogel het betreft. En nee, het klopt niet, en het is inderdaad vreemd dat mensen bij een discutabele determinatie zonder toelichting de vogel als zekere soort X invoeren. Maar is het heel erg om dat zo te laten tot het betreffende Jaarverslag?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Pim op april 06, 2014, 20:46:51 PM
Heeft iemand nog die vale gier (claim) gecheckt vanavond?
Als je aan de zekere kant van de discussie wilt staan, morgen heel vroeg gaan posten. Vogel zal daar vast zijn gaan slapen. Overigens, zonder een goede beschrijving van de waarnemer, sluit ik ook niet uit het misschien een Zeearend betreft. Ook leuk natuurlijk.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op april 06, 2014, 21:06:48 PM
Citaat van: Pim op april 06, 2014, 20:46:51 PM
Heeft iemand nog die vale gier (claim) gecheckt vanavond?
Als je aan de zekere kant van de discussie wilt staan, morgen heel vroeg gaan posten. Vogel zal daar vast zijn gaan slapen. Overigens, zonder een goede beschrijving van de waarnemer, sluit ik ook niet uit het misschien een Zeearend betreft. Ook leuk natuurlijk.
hoewel we al eens eerder ook Monniksgieren vroeg in het jaar hebben gehad...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Corstiaan Beeke

#4597
Citaat van: migratorius op april 06, 2014, 18:53:42 PM
Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 17:54:38 PM
k'Zou zo zeggen: Laat de waarnemers zelf een poging ondernemen de vogel juist te identificeren; al dan niet met vraagteken of desnoods uitkomen op een andere soort.
In hun eigen hoofden zit toch ook geen automaat?
Wat zeg je nou Gerd? Zelf denken? Bij dit soort vogels laten we het direct aan de "experts" over (liefst die met de meest welkome theorie). Waarom iedereen die Steppekiek als 3e-kj meldt terwijl de eerste fotograaf al meldde dat het wel dezelfde vogel als twee jaar terug moest zijn verbaast mij bijvoorbeeld ook!
Maar dat mensen gaan kijken begrijp ik natuurlijk wél (ik ben vandaag nota bene naar die purperkoet geweest met de ijdele hoop dat het om een purperhoen zou gaan).

JanHein

Jan Hein, gewoon omdat ik graag wat bij leer... Ik vind die theorie dat het dezelfde Steppekiekendief zou zijn als in 2012 nogal uit de lucht gegrepen. Ik geef meteen toe dat ik geen expert ben in de oudere mannetjeskleden van kiekendieven, ik heb de vogel ook niet gezien, maar op een aantal foto's is behoorlijk serieuze bruinige tekening zichtbaar, met name op de rug, armpennen en staart. Daarom zou ik het denk ik ook een 3kj noemen. Ik vraag me sowieso af of een 4kj nog van een adult te onderscheiden is. Hier zijn vast ook wel ergens goede publicaties over?

Edit: Ik zie net dat de discussie hier http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=10703&page=zoek ook al loopt, had ik even gemist...

Steven Wytema

Citaat van: frankneijts op april 06, 2014, 20:47:19 PM

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien:
Het probleem dat Garry schetst doet zich alleen in zeer uitzonderlijke gevallen voor en daar hoeven we geen protocollen voor te ontwikkelen. In veruit de meeste gevallen is er inderdaad m.b.t. de ID geen enkel probleem en ...


Nou ja, ik denk dat hier wel een heikel punt ligt: de laatste jaren merk ik iig een verschuiving van "uitzonderlijke gevallen" naar "redelijk frequent".
Zo kan ik me diverse claims van Sperweruil herinneren nadat ie (blijkt uiteindelijk) toch echt vertrokken was, vergaat de Arendbuizerd laatste tijd hetzelfde, zag ik vandaag een fraaie Blauwe Kiek-foto langskomen waar een verkeerd naamkaartje op was geplakt.. en heb ik hetzelfde zien gebeuren met -soit- minder hapklare brokken als Humes Blako, Kaspische Plevier, Bona, Grote Kruisbek, etc etc.
En dat vind ik (en ik denk met mij meerderen) een zorgelijke ontwikkeling.


Om die reden zou het lovenswaardig zijn om niet alles maar klakkeloos over te nemen van de "wijze heren" (die volgens mij die term liever niet horen)
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op april 06, 2014, 22:01:28 PM
Citaat van: frankneijts op april 06, 2014, 20:47:19 PM

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien:
Het probleem dat Garry schetst doet zich alleen in zeer uitzonderlijke gevallen voor en daar hoeven we geen protocollen voor te ontwikkelen. In veruit de meeste gevallen is er inderdaad m.b.t. de ID geen enkel probleem en ...


Nou ja, ik denk dat hier wel een heikel punt ligt: de laatste jaren merk ik iig een verschuiving van "uitzonderlijke gevallen" naar "redelijk frequent".
Zo kan ik me diverse claims van Sperweruil herinneren nadat ie (blijkt uiteindelijk) toch echt vertrokken was, vergaat de Arendbuizerd laatste tijd hetzelfde, zag ik vandaag een fraaie Blauwe Kiek-foto langskomen waar een verkeerd naamkaartje op was geplakt.. en heb ik hetzelfde zien gebeuren met -soit- minder hapklare brokken als Humes Blako, Kaspische Plevier, Bona, Grote Kruisbek, etc etc.
En dat vind ik (en ik denk met mij meerderen) een zorgelijke ontwikkeling.


Om die reden zou het lovenswaardig zijn om niet alles maar klakkeloos over te nemen van de "wijze heren" (die volgens mij die term liever niet horen)

Steven, ik begrijp echt niet waar je heen wil......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Citaat van: WouterMonster op april 06, 2014, 14:52:19 PMhttp://waarneming.nl/waarneming/view/83091537?_popup=, iemand enig idee van een ringproject?

Zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=10708&page=zoek

CiteerOp het blauwe ringetje staat een 12 verticaal en ook horizontaal. Misschien staat er nog meer op. Ook op het gele ringetje staat iets, maar is op geen van mijn foto's leesbaar. Grijskop, type ringen, lichte beschadigingen in de pennen en beschadiging voorhoofd maken dit m.i. een kansloos geval ;-(

Vincent Hart

Overigens toch nog een waarneming van de Drentse steppekiek vanmiddag: http://waarneming.nl/waarneming/view/83093364
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Misschien is het gewoon een Slechtvalk, maar misschien als iemand deze morgen even kan checken:
http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/83081400
Ondanks de erg vage platen ziet het er toch wel een beetje spannend uit. Kan natuurlijk ook een valkeniersvogel zijn. Maar ik ben wel benieuwd of er betere foto's zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2014, 23:03:47 PM
Overigens toch nog een waarneming van de Drentse steppekiek vanmiddag: http://waarneming.nl/waarneming/view/83093364

Dezelfde beste man had de vogel vanmorgen ook op de oude plek, maar meld deze nu als blauwe. Heeft hij niet gewoon de verkeerde foto's bij deze waarneming geplakt?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

#4604
Citaat van: DKoppenol op april 06, 2014, 20:54:07 PM
Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 19:32:41 PM
.. dan mag je van mij op mijn beurt gerust aannemen dat ik een Geelbrauwgors in Nederland heb gezien.
Heb je hem ook ingediend Gert? Gewoon nieuwsgierig hoor


Voor een tekening moet tijdens de overzetting toe-en afgedaan worden van het origineel> Het houdt dan weliswaar nog genoeg blanke pit tot onderbouwing van de identificeerbaarheid maar een tekening is mogelijk manipuleerbaar, de waarnemer slechts 1 en dat is niet representatief voor publicatie.
Ik steek het gewoon in mijn eigen zak.


edit: een tekening als deze bijvoorbeeld is voor zulk een doeleinde volstrekt irrelevant.

KorHaan

Heb je die tekening zelf vervaardigd, Gerd? Die is wauw.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

gerdwichers8

Mijn huis ligt bezaaid met tekeningen van gorzen.

KorHaan

#4607
Subliem, maestro! Gij zijt een ware Vincent van Gors!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

gerdwichers8

Haha, zo'n nerd wor' je d'r wel van ja, 'k ben nu bezig met een zo'n groot kunstoor (een beter handelbare parabolische reflector) ter vervanging van dat vermaledijde oprolbare ding (wat nooit op het juiste moment bedrijfsklaar is)
't Was een opname van Dwerggors door Robb wat me toentertijd inspireerde om zelf ooit zo'n ding aan te schaffen ter identificatie van gorsspec.; misschien had ik dàt beter aan hem kunnen overlaten.

JaapHennevanger

De mogelijke Vale Gier is er echt een!! Sta er nu naar te kijken. Rustig poetsend in een boom op de waterzuivering
Jaap Hennevanger



laatvlieger

Citaat van: JaapHennevanger op april 07, 2014, 06:32:00 AM
De mogelijke Vale Gier is er echt een!! Sta er nu naar te kijken. Rustig poetsend in een boom op de waterzuivering
Gaaf! Voer je hem even in? Fotografeer je hem ook ter documentatie?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rene Janssen

Citaat van: laatvlieger op april 06, 2014, 21:06:48 PM
Citaat van: Pim op april 06, 2014, 20:46:51 PM
Heeft iemand nog die vale gier (claim) gecheckt vanavond?
Als je aan de zekere kant van de discussie wilt staan, morgen heel vroeg gaan posten. Vogel zal daar vast zijn gaan slapen
Van harte met uw goede voorspelling, twitchmedium Wouter  O0
René Janssen

Edwin Russer

Citaat van: JaapHennevanger op april 07, 2014, 06:32:00 AM
De mogelijke Vale Gier is er echt een!! Sta er nu naar te kijken. Rustig poetsend in een boom op de waterzuivering

Met foto,

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=71017&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

Is overigens vroegste ooit; één ander april geval 28e tm begin mei 1993 Durgerdam:
http://www.dutchavifauna.nl/record/2151
Steven Wytema


Stefan v. Schaik

Zit hij er nog. Zie alleen waarnemingen van voor 12 uur
Stefan van Schaik

frankmeer

Frank van der Meer

Stefan v. Schaik

Dat is spijtig. Hoef nooit op maandag te werken en juist vandaag wel......*zucht*
Stefan van Schaik

Rikstar

Komt vanzelf wel weer een nieuwe Vale gier ;)

Citaat van: Stefan v. Schaik op april 07, 2014, 16:22:24 PM
Dat is spijtig. Hoef nooit op maandag te werken en juist vandaag wel......*zucht*
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl