Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Het is zonder meer toegestaan je onzinwaarneming te verwijderen Olivier  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: Edwin Schuller op april 03, 2014, 12:50:56 PM
Citaat van: frankneijts op april 02, 2014, 23:34:43 PM
Een niet-doorgewinterde vogelaar die zonder verrekijker een Rosse Waaierstaart denkt te zien op 2 april? Hoe ongeloofwaardig kun je een waarneming maken........ 8)

Als ze voor mij een Rosse Waaier vinden doe ik daar niet moeilijk over........ 8)

Citaat van: August op maart 30, 2014, 23:04:04 PM
Hee ik zie dat de Arendbuizerd al 5 dagen niet is gemeld terwijl er wel mensen zijn geweest (nl de Ruigpootbuizerd is op de 29 ste nog ingevoerd) is hij nu echt weg? ben benieuwd

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/82982466 (ben benieuwd of de waarneming klopt!)
Waarneming inmiddels verwijderd?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Citaat van: Vincent Hart op april 03, 2014, 20:59:58 PM
Het is zonder meer toegestaan je onzinwaarneming te verwijderen Olivier  :angel:

Ah, wacht, de waarneming is gewoon afgekeurd. Maar dan is het toch niet logisch dat die nog bij de jaarlijst komt te staan op observado?

Vincent Hart

Afgekeurde waarnemingen tellen wel mee voor je persoonlijke lijsten, maar niet in de 'klassementen' waar lijstjes van meerdere waarnemers onderling vergeleken worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Citaat van: Vincent Hart op april 03, 2014, 21:52:58 PM
Afgekeurde waarnemingen tellen wel mee voor je persoonlijke lijsten, maar niet in de 'klassementen' waar lijstjes van meerdere waarnemers onderling vergeleken worden.

Zo, dat wist ik niet! Gewoon wat ingeven en je jaarlijst komt op een hoger pitje. Mooi!

Ik ga een voorstel doen denk ik ...

Douwe van der Ploeg

Citaat van: OlivierO op april 03, 2014, 21:58:35 PM

Zo, dat wist ik niet! Gewoon wat ingeven en je jaarlijst komt op een hoger pitje. Mooi!


Volgens mij houd je dan alleen maar jezelf voor de gek..
Douwe van der Ploeg

frankmeer

Frank van der Meer

August

#4568
Citaat van: Vincent Hart op april 03, 2014, 19:45:16 PM
Citaat van: August op april 03, 2014, 19:22:21 PM


Citaat van: August op maart 30, 2014, 23:04:04 PM
Hee ik zie dat de Arendbuizerd al 5 dagen niet is gemeld terwijl er wel mensen zijn geweest (nl de Ruigpootbuizerd is op de 29 ste nog ingevoerd) is hij nu echt weg? ben benieuwd

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/82982466 (ben benieuwd of de waarneming klopt!)
foto laat geen Arendbuizerd zien http://waarneming.nl/soort/photos/220?from=2014-04-03&to=2014-04-03
:right:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83058231?_popup=1 word wel wat spannender
August van Rijn

Caspergr

De zwarte ibissen bij Leidschendam zijn nu al een half jaar aanwezig. Sinds kort zitten ze vaak in de bomen bij de hut en zijn soms met takken gezien (maar deden hier niks mee). Op deze foto lijkt er zelfs een paring te zijn (of een poging tot). http://waarneming.nl/foto/view/6302258
Het zijn alle vier 2e kj vogels maar ik vraag me af of ze dan al vruchtbaar zijn. Weet iemand dit?

Steven Wytema

Naast de Drenthe- en Dordrecht-Steppekieken nog eentje langs Eemshaven:
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=146
Steven Wytema


garryb

Waarom blijft men die Nieuwkoopse taling consequent, meest commentaarloos, als Blauwvleugeltaling melden, terwijl de papieren voor een Kaneeltaling toch net iets beter lijken?? Waarom zijn de admins niet kritisch(er)? Alles (voorlopig) een vraagteken geven zou al een begin zijn ...

frankmeer

Je hebt zeker een punt Garry, en m.i. zouden kritische waarnemers de eend uit zichzelf al van een vraagteken voorzien, maar je zegt het zelf al: lijkt betere papieren te hebben. Het is dus niet uitgesloten dat het een Blauwvleugeltaling is en de ontdekker heeft inmiddels laten weten de vogel in te dienen. Stel dat deze wordt aanvaard, dan krijgt het gros van de waarnemers eerst het bericht om de waarneming op onzeker te zetten om hem vervolgens weer terug te moeten veranderen. Vandaar dat we, ook bij gevallen die kansloos lijken, liever het CDNA-oordeel afwachten.
Frank van der Meer

Wouter Monster

Groet, Wouter Monster

Jeroen Nagtegaal

De projecten in Zuid-Europa lijken te werken met één kleurirng met daarop een code. Vermoedelijk dus kweekringen..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

garryb

#4575
CiteerJe hebt zeker een punt Garry, en m.i. zouden kritische waarnemers de eend uit zichzelf al van een vraagteken voorzien, maar je zegt het zelf al: lijkt betere papieren te hebben. Het is dus niet uitgesloten dat het een Blauwvleugeltaling is en de ontdekker heeft inmiddels laten weten de vogel in te dienen. Stel dat deze wordt aanvaard, dan krijgt het gros van de waarnemers eerst het bericht om de waarneming op onzeker te zetten om hem vervolgens weer terug te moeten veranderen. Vandaar dat we, ook bij gevallen die kansloos lijken, liever het CDNA-oordeel afwachten.

Ik begrijp niet waarom je zo nodig het oordeel van de CDNA hierin wilt betrekken, of daar maanden op wilt wachten. Je bent toch vogelaar en dan gebruik je toch je gezonde verstand, literatuur en ervaringen van anderen om tot een determinatie te komen? De vogel is roodbruin en heeft een vage koptekening die veel beter past op een Kaneeltaling. Maar er is kennelijk consensus onder waarnemers en admins dat deze vogel als Blauwvleugeltaling mag worden ingevoerd, de CDNA mag het uitzoeken en verder kritisch oordelen op korte termijn door waarnemers zelf lijkt een gepasseerd station. Het oordeel Blauwvleugeltaling lijkt ingegeven door een soort tunnelvisie, elkaar napraten en valse hoop dat het wel goed zal komen met dit geval. Jan Harteman, ervaringsdeskundige bij uitstek op dit gebied, schreef zojuist op facebook dat hij tientallen Kaneeltalingen in zijn handen heeft gehad en het naar zijn oordeel deze soort betreft. Ik snap niet dat je als admin naar aanleiding van dergelijke informatie of bestaande twijfel dan geen actie onderneemt, door op zijn minst waarnemers te wijzen op de twijfel die er bestaat over de identiteit van de vogel.

Vincent Hart

Je snapt niet dat we niet al eerder actie hebben ondernomen n.a.v. informatie die we net van jou vernomen hebben? Verder gaat het wel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

#4577
Vincent, beetje flauw. Er was al veel eerder openlijke twijfel maar er wordt niets mee gedaan, dat is mijn punt. Ik neem aan dat de admins bovenop de discussie zitten, of laten ze alles aan de CDNA over? Als ik die taling als, bijvoorbeeld, zekere Siberische Taling-vrouw invoer, is dat kennelijk ook prima. Of als Brileider ...

gerdwichers8

Eens met Garry; als geen uitsluitende identificatie kan worden bereikt, beperkt tot één mogelijkheid, verdient het aanbeveling dat de invoer een pas op de plaats maakt.
Hou op met die geveinsde interesse in Garry's welzijn Vincent, hij heeft eenvoudig een goed punt.

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2014, 16:57:16 PM
Je snapt niet dat we niet al eerder actie hebben ondernomen n.a.v. informatie die we net van jou vernomen hebben? Verder gaat het wel?

Ik neem aan dat de bijdrage Jan Harteman toch niet doorslaggevend hoeft te zijn. Sta er zelf ook van te kijken hoe weinig kritisch de meeste waarnemers lijken te zijn  (persoonlijk zie ik er ook een Kaneeltaling in), maar ik vraag me wel af waar de admins volgens Garry dan de grens zouden moeten leggen? Draait er m.i. namelijk al snel op uit dat er dan over elke waarneming van een indien-soort gediscussieerd kan gaan worden. Had er bijv. bij die Siberische Braamsluiper van Culemborg ook commentaar moeten worden gegeven? Voorlopig is er per slot van rekening toch ook geen consensus dat het onmogelijk een Blauwvleugeltaling kan zijn.

Lützen

garryb

Citeermaar ik vraag me wel af waar de admins volgens Garry dan de grens zouden moeten leggen?

Bij gerede twijfel over de zekerheid van de determinatie van een specifieke vogel alle waarnemers vragen de vogel in te voeren met een vraagteken of dit automatisch te laten gebeuren. Zulks per geval te beoordelen. Tenzij een waarnemer beargumenteerd kan aangeven in het opmerkingenveld waarom de determinatie in zijn/haar ogen wel op zeker moet. In geval van de meeste indiensoorten staat de determinatie op voorhand niet ter discussie dus ik zie geen probleem in deze werkwijze voor die paar braamsluipers en eenden.

gerdwichers8

k'Zou zo zeggen: Laat de waarnemers zelf een poging ondernemen de vogel juist te identificeren; al dan niet met vraagteken of desnoods uitkomen op een andere soort.
In hun eigen hoofden zit toch ook geen automaat?

gerdwichers8

Braamsluipers zijn gewoon 'niet' te doen. Ik vraag me dan ook af waarom er zovelen voor zo'n diertje op de dijk verschijnen. Levert niks geen bijdrage en het staat voor de meesten belachelijk op 'hun' lijst.

August

Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 17:58:48 PM
Braamsluipers zijn gewoon 'niet' te doen. Ik vraag me dan ook af waarom er zovelen voor zo'n diertje op de dijk verschijnen. Levert niks geen bijdrage en het staat voor de meesten belachelijk op 'hun' lijst.
Lekker belangrijk wat jij vind, gun iedereen zijn/haar plezier om dat beestje op zijn lijst te zetten dit soort gezeur van jouw vind ik ook geen bijdrage tevens geldt dat ook voor mijn bijdrage
August van Rijn

Klaas van Dijk

Citaat van: garryb op april 06, 2014, 17:40:03 PMBij gerede twijfel over de zekerheid van de determinatie van een specifieke vogel alle waarnemers vragen de vogel in te voeren met een vraagteken of dit automatisch te laten gebeuren. Zulks per geval te beoordelen. Tenzij een waarnemer beargumenteerd kan aangeven in het opmerkingenveld waarom de determinatie in zijn/haar ogen wel op zeker moet. In geval van de meeste indiensoorten staat de determinatie op voorhand niet ter discussie dus ik zie geen probleem in deze werkwijze voor die paar braamsluipers en eenden.

Dit lijkt me een uitstekend en prima werkbaar voorstel.

migratorius

Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 17:54:38 PM
k'Zou zo zeggen: Laat de waarnemers zelf een poging ondernemen de vogel juist te identificeren; al dan niet met vraagteken of desnoods uitkomen op een andere soort.
In hun eigen hoofden zit toch ook geen automaat?
Wat zeg je nou Gerd? Zelf denken? Bij dit soort vogels laten we het direct aan de "experts" over (liefst die met de meest welkome theorie). Waarom iedereen die Steppekiek als 3e-kj meldt terwijl de eerste fotograaf al meldde dat het wel dezelfde vogel als twee jaar terug moest zijn verbaast mij bijvoorbeeld ook!
Maar dat mensen gaan kijken begrijp ik natuurlijk wél (ik ben vandaag nota bene naar die purperkoet geweest met de ijdele hoop dat het om een purperhoen zou gaan).

JanHein

gerdwichers8

Dat weet ik wel Jan Hein, maar als mensen tot acceptatie mogen over gaan, praktisch, op het woord van een ander, (Wie verstaat anders dan een enkele expert alleen, die weet wat hij uit dat DNA kan opmaken, wat hij ziet) dan mag je van mij op mijn beurt gerust aannemen dat ik een Geelbrauwgors in Nederland heb gezien.
Dat is om het even en dan is het mat. Uit met de belachelijkheden.

Tom1980

_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Reest

Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 19:32:41 PM....... aannemen dat ik een Geelbrauwgors in Nederland heb gezien.

Je blijft toch lachen met zo iemand..... :rolleye:
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: Reest op april 06, 2014, 20:25:57 PM
Citaat van: gerdwichers8 op april 06, 2014, 19:32:41 PM....... aannemen dat ik een Geelbrauwgors in Nederland heb gezien.

Je blijft toch lachen met zo iemand..... :rolleye:

Jij kunt je niet meten met Gerd.
Herman van der Meer