Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

jelmerpoelstra

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 17, 2013, 13:49:27 PM
Het onbekende geluid ook niet, aangezien het rond 13:30 werd gehoord.


Jetlag?

Ben Gaxiola

Misschien niet helemaal meer het juiste topic 8) , maar een Blauwstaart werd zojuist gezien op Vlieland in het bos ten nw van camping Lange Paal.
Ben Gaxiola

Certhia

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 17, 2013, 14:29:55 PM
Misschien niet helemaal meer het juiste topic 8) , maar een Blauwstaart werd zojuist gezien op Vlieland in het bos ten nw van camping Lange Paal.

Over deflatie gesproken.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Gert Ottens

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 17, 2013, 14:29:55 PM
Misschien niet helemaal meer het juiste topic 8) , maar een Blauwstaart werd zojuist gezien op Vlieland in het bos ten nw van camping Lange Paal.
Oh ja? Dan net iets te vroeg gepiekt...!;-)

Vincent Hart

Lijkt me toch nog steeds wel een absolute droomsoort om te vinden ook al is het inmiddels zo'n beetje de 20e denk ik, en de 3e deze week.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: HPM op oktober 17, 2013, 13:12:00 PM
Citaat van: Steven Wytema op oktober 17, 2013, 12:11:38 PM
Deze kaarten van Cornell helpen misschien ook wel: lage resolutie en hoge resolutie.
Het zijn sonagrammen van (vlucht)roepen van de meeste Amerikaanse zangers.

Dat is een mooie referentie maar dit zullen geen nachtelijk vliegroepen zijn.
Overigens hellen de roepen van die onbelende naar links (ze dalen dus).

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 17, 2013, 13:49:27 PM
Het onbekende geluid ook niet, aangezien het rond 13:30 werd gehoord.

Ik bedoelde natuurlijk dat het op die 'Rosetta Stone for Warblers' om nachtelijke vliegroepen gaat, wat bij die onbekende niet het geval is.
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

gerdwichers8

Citaat van: Vincent Hart op oktober 17, 2013, 14:41:02 PM
Lijkt me toch nog steeds wel een absolute droomsoort om te vinden ook al is het inmiddels zo'n beetje de 20e denk ik, en de 3e deze week.


Het bos daar is ook altijd spannend, die soort op die plaats maakt ook een verwachting waar.

laatvlieger

Zijn er eigenlijk nog soorten die nog niet zijn gezien op Texel dit najaar?  ;)

:'( (nog geen één dag van kunnen mee pikken.... )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wouter.halfwerk

De opgenomen roep lijkt sprekend op de bay-breasted warblers die ik een half jaar in de tuin had.

Luister bv. naar deze opname http://www.xeno-canto.org/103494. Vooral als je beide roepen in audacity vergelijkt en 4 x trager afspeelt is er nauwelijks verschil te horen. Blackpoll had ik niet roepend, dus ken ik niet, maar zit in zelfde genus.

cursorius

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 17, 2013, 20:33:34 PM
De opgenomen roep lijkt sprekend op de bay-breasted warblers die ik een half jaar in de tuin had.

Luister bv. naar deze opname http://www.xeno-canto.org/103494. Vooral als je beide roepen in audacity vergelijkt en 4 x trager afspeelt is er nauwelijks verschil te horen. Blackpoll had ik niet roepend, dus ken ik niet, maar zit in zelfde genus.

En dat zeg je nu pas..... ;D

HPM

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 17, 2013, 20:33:34 PM
De opgenomen roep lijkt sprekend op de bay-breasted warblers die ik een half jaar in de tuin had.

Luister bv. naar deze opname http://www.xeno-canto.org/103494. Vooral als je beide roepen in audacity vergelijkt en 4 x trager afspeelt is er nauwelijks verschil te horen. Blackpoll had ik niet roepend, dus ken ik niet, maar zit in zelfde genus.

Sprekend lijkt me wat overdreven. Die roep helt ook achterover. Of het door de zwakke opname komt of dat het werkelijk zo is weet ik niet maar van de onbekende lijkt het frequentiebereik veel kleiner te zijn en het zwaartepunt lager.
Herman van der Meer

Vincent Hart

#3252
Vangst Ruigpootuil  met fraaie foto's: http://waarneming.nl/waarneming/view/79759321
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

arnotenhoeve

Was dat wel de bedoeling om de plek te melden hier, Vincent?

Groeten
Arno

DKoppenol

#3254
Holy fuck! Dat zijn echt gave foto's!!! :O
Niet alleen de fotos maar ook de vogel! Om die in je hand te mogen houden!!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Vincent Hart

Welke ringplaats het betreft is elders op internet te vinden; de exacte locatie van die ringplaats is nergens vermeld. Maar dank aan Hisko voor de aanpassing.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

arnotenhoeve

CiteerWelke ringplaats het betreft is elders op internet te vinden
O ja, dat zie ik nu ook!

wouter.halfwerk

Citaat van: HPM op oktober 17, 2013, 21:16:48 PM
Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 17, 2013, 20:33:34 PM
De opgenomen roep lijkt sprekend op de bay-breasted warblers die ik een half jaar in de tuin had.

Luister bv. naar deze opname http://www.xeno-canto.org/103494. Vooral als je beide roepen in audacity vergelijkt en 4 x trager afspeelt is er nauwelijks verschil te horen. Blackpoll had ik niet roepend, dus ken ik niet, maar zit in zelfde genus.

Sprekend lijkt me wat overdreven. Die roep helt ook achterover. Of het door de zwakke opname komt of dat het werkelijk zo is weet ik niet maar van de onbekende lijkt het frequentiebereik veel kleiner te zijn en het zwaartepunt lager.

Hoi Herman,

sprekend is mssn niet het juiste woord, maar het lijkt er iig sterk op. Verschil in frequentiebereik en zwaartepunt is bij dit soort geluiden erg afhankelijk van opnameomstandigheden en apparatuur. Wat je met achterover hellen bedoeld weet ik niet precies, maar als dat de frequentieafname gedeeld door de tijd is dan vind ik beide roepjes juist sterk op elkaar lijken.

Bij dit soort korte, breedbandige geluiden is je eigen gehoor vaak beter dan een sonogram, zeker als het om vergelijken van geluiden gaat.

Ik geef alleen aan dat ik het sterk vind lijken op een BBW, maar het zou maar zo kunnen dat gewone soorten (bv roodborst) af en toe ook zo roepen (alleen ken ik t niet).

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 17, 2013, 22:37:12 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2013, 21:16:48 PM
Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 17, 2013, 20:33:34 PM
De opgenomen roep lijkt sprekend op de bay-breasted warblers die ik een half jaar in de tuin had.

Luister bv. naar deze opname http://www.xeno-canto.org/103494. Vooral als je beide roepen in audacity vergelijkt en 4 x trager afspeelt is er nauwelijks verschil te horen. Blackpoll had ik niet roepend, dus ken ik niet, maar zit in zelfde genus.

Sprekend lijkt me wat overdreven. Die roep helt ook achterover. Of het door de zwakke opname komt of dat het werkelijk zo is weet ik niet maar van de onbekende lijkt het frequentiebereik veel kleiner te zijn en het zwaartepunt lager.

Hoi Herman,

sprekend is mssn niet het juiste woord, maar het lijkt er iig sterk op. Verschil in frequentiebereik en zwaartepunt is bij dit soort geluiden erg afhankelijk van opnameomstandigheden en apparatuur. Wat je met achterover hellen bedoeld weet ik niet precies, maar als dat de frequentieafname gedeeld door de tijd is dan vind ik beide roepjes juist sterk op elkaar lijken.

Bij dit soort korte, breedbandige geluiden is je eigen gehoor vaak beter dan een sonogram, zeker als het om vergelijken van geluiden gaat.

Ik geef alleen aan dat ik het sterk vind lijken op een BBW, maar het zou maar zo kunnen dat gewone soorten (bv roodborst) af en toe ook zo roepen (alleen ken ik t niet).

Dit soort tik-, tak-, tek-, tjik-, tjak-, tjekroepen ziet er op een schaal van 10 of meer seconden allemaal hetzelfde uit. Als een verticale streep met hooguit wat variatie in de dikte. Pas als je inzoomd naar minder dan 2 seconde wordt de ware aard zichtbaar. In dit geval staan ze vrij sterk naar links uit het lood.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arnotenhoeve op oktober 17, 2013, 22:23:47 PM
Was dat wel de bedoeling om de plek te melden hier, Vincent?

Groeten
Arno

Volgens de ANWB (even uit mijn hoofd) broedt de ruigpootuil in Drenthe.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Sander Haak

#3261
http://waarneming.nl/waarneming/view/79763016

Melding van 2 Zwarte Ibissen met in de toelichting:

1 Grote Grijze Snip

???

Edit: Misschien wordt grote grijze soep bedoeld, als in zeer dichte mist
Groet, Sander Haak (Woerden)

hiskodevries

zou zo maar kunnen dat otte niet weet hoe je de zeer zeldzame soorten in obsmapp te voorschijn tovert
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Sander Haak op oktober 18, 2013, 10:51:31 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/79763016

Melding van 2 Zwarte Ibissen met in de toelichting:

1 Grote Grijze Snip

???

Edit: Misschien wordt grote grijze soep bedoeld, als in zeer dichte mist

Soms staat een mens voor een raadsel. Zo voerde iemand gisteren een Steenloper in met als detail alleen dat hij een Kuifaalscholver had gedipt.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Nou vind ik bij een steenloper, in elk geval op een plek waar je een kuifaalscholver kunt dippen, determinatietechnische details niet zo heel erg nodig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sander Haak

Citaat van: Sander Haak op oktober 18, 2013, 10:51:31 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/79763016

Melding van 2 Zwarte Ibissen met in de toelichting:

1 Grote Grijze Snip

???

Edit: Misschien wordt grote grijze soep bedoeld, als in zeer dichte mist
Inmiddels "verhelderend" commentaar geplaatst door Otte.

otte zijlstra, 18-10-2013 11:52    wel nee; die Grijze Snip heb ik helemaal niet ingevoerd! ooit gezien bij Twisk.
Groet, Sander Haak (Woerden)

HPM

Citaat van: guusp op oktober 18, 2013, 11:52:13 AM

Nou vind ik bij een steenloper, in elk geval op een plek waar je een kuifaalscholver kunt dippen, determinatietechnische details niet zo heel erg nodig.

Nee, maar áls er iets staat verwacht ik iets over de betreffende soort en niet iets over een andere soort en al helemaal niet over een andere soort die niet eens gezien is.
Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: HPM op oktober 18, 2013, 12:10:59 PM
Citaat van: guusp op oktober 18, 2013, 11:52:13 AM

Nou vind ik bij een steenloper, in elk geval op een plek waar je een kuifaalscholver kunt dippen, determinatietechnische details niet zo heel erg nodig.

Nee, maar áls er iets staat verwacht ik iets over de betreffende soort en niet iets over een andere soort en al helemaal niet over een andere soort die niet eens gezien is.

Mee eens. Het is geen Twitter. :)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankcoenjaerts

#3268
Dit topic ook niet !!!

edit: laat ik aardig zijn en (nog) een keer beleefd oproepen dit topic te gebruiken waar het voor bedoeld is: zeldzaamheden melden. Voor alle geneuzel daaromheen graag nieuwe topic's openen. Met dank namens velen.

Om dit topic niet opnieuw te misbruiken mijn reactie op het bericht hier onder op deze plaats. Het ging over een afwezige Kuifali en een steenloper; daar kan ik geen "zeldzaamheid in NL" noch een rode soort in ontdekken.
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Citaat van: frankcoenjaerts op oktober 18, 2013, 13:16:38 PM
Dit topic ook niet !!!

edit: laat ik aardig zijn en (nog) een keer beleefd oproepen dit topic te gebruiken waar het voor bedoeld is: zeldzaamheden melden. Voor alle geneuzel daaromheen graag nieuwe topic's openen. Met dank namens velen.

Het ging over rode soorten.
Herman van der Meer