Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Citaat van: thomas u op oktober 16, 2013, 20:11:33 PM
oke, srry. Was er nou een discussie over of deze ontsnapt is of niet. Of is hij met zekerheid wild?
want als die met zekerheid wild is zou ik er graag ff heen fietsen vanaf gouda\
thomas

Over deze vogel is volgens mij geen discussie.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

thomas u

oke, bedankt voor de snelle reactie

Sanderlagerveld

Citaat van: hiskodevries op oktober 16, 2013, 16:39:55 PM
Citaat van: nick op oktober 16, 2013, 15:21:30 PM
Viavia gehoord: Spannend: Diederik en Laurens hebben 2 uur terug geluidje opgenomen bij meertje van Jochem, wat heel erg op Blackpoll Warbler lijkt. niet/heel slecht gezien, er wordt gezocht.....
Staat voor jullie klaar http://waarneming.nl/soort/info/262174
Bijgevoegd een sonogram van twee verschillende Blackpolls en de vogel van Laurens en Diederik. Wellicht dat de Blackpolls van de Texel vogel verschillen doordat het frequentieverloop steiler is in het eerste deel van de roep, maar verder lijkt het toch behoorlijk goed overeen te komen.. 

Folkert Jan

Is het geluid ook ergens te beluisteren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

cursorius

Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:34:06 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 16, 2013, 16:39:55 PM
Citaat van: nick op oktober 16, 2013, 15:21:30 PM
Viavia gehoord: Spannend: Diederik en Laurens hebben 2 uur terug geluidje opgenomen bij meertje van Jochem, wat heel erg op Blackpoll Warbler lijkt. niet/heel slecht gezien, er wordt gezocht.....
Staat voor jullie klaar http://waarneming.nl/soort/info/262174
Bijgevoegd een sonogram van twee verschillende Blackpolls en de vogel van Laurens en Diederik. Wellicht dat de Blackpolls van de Texel vogel verschillen doordat het frequentieverloop steiler is in het eerste deel van de roep, maar verder lijkt het toch behoorlijk goed overeen te komen..

En vergelijk het nu eens met 30 andere soorten die chip of chep zeggen..... dat doen bijna alle US warblers.... plus vast nog wel wat andere soorten....

Sanderlagerveld

Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

cursorius

Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Uiteraard, maar ik vraag me af waarom Blackpoll? Als ik zo'n geluidje zou horen zou ik niet weten waar ik zou moeten zoeken.... Er zijn zoveeeeeel soorten die chip zeggen..... Ook al die amerikaanse sparrows cheppen wat af.....

Marten Hornsveld


ealblas

Mogelijk nieuw taxon voor Nederland
http://waarneming.nl/waarneming/view/79742977
Hier moet toch iets meer over gezegd kunnen worden dan de vogel van het Fochteloërveen (overigens nooit meer iets van gehoord)
Eric Jan Alblas

frankneijts

Citaat van: ealblas op oktober 16, 2013, 22:08:13 PM
Mogelijk nieuw taxon voor Nederland
http://waarneming.nl/waarneming/view/79742977
Hier moet toch iets meer over gezegd kunnen worden dan de vogel van het Fochteloërveen (overigens nooit meer iets van gehoord)

Omdat de vogel er best wel spannend uit ziet, hoop ik van harte dat er nog wel wat meer foto's van de vogel zijn gemaakt, bijvoorbeeld van de gespreide vleugels en staart + nog wat (betere) close ups van de rug, stuit en bsdv. Op de nu geplaatste foto's zijn enkele essentiële 'onderdelen' niet of slecht zichtbaar (exacte hoeveelheid wit op de armpennen; exacte hoeveelheid wit op de staartpennen) of niet zo goed belicht (stuit/bsdv).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Enig idee wanneer Laurens dat gaat doen? Gaat er morgen nog worden gezocht naar deze mysterybird?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

martinharskamp

Citaat van: Folkert Jan op oktober 16, 2013, 23:27:21 PM
Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Enig idee wanneer Laurens dat gaat doen? Gaat er morgen nog worden gezocht naar deze mysterybird?

Het zoeken lijkt vandaag kansloos, hier op Texel is het nu west 7 ofzo. Ik denk dat de meeste vogelaars aan zee gaan zitten vandaag. Ik wel in ieder geval. Morgen wordt het weer rustiger weer, dan is er meer kans. Nog een probleem is dat Laurens geloof ik die villa heeft gehuurd wat bij dat gebied hoort. Als hij naar huis gaat zal je wel helemaal dat gebied niet meer inmogen.

garryb

#3222
CiteerMogelijk nieuw taxon voor Nederlandhttp://waarneming.nl/waarneming/view/79742977Hier moet toch iets meer over gezegd kunnen worden dan de vogel van het Fochteloërveen (overigens nooit meer iets van gehoord)

Hoogstens zijn er wat maten genomen maar wat betreft indicatieve kleedkenmerken is die van het Fochteloërveen ook goed gedocumenteerd (fotografisch, in vlucht bijvoorbeeld). Die vogel had minstens zoveel kenmerken die beter passen op de ondersoort
homeyeri dan excubitor. Dat je er niks meer over hoort is omdat het complexe materie is.

ealblas

#3223
Garry: het is inderdaad complex en zowel de kleedkenmerken als verspreiding van homeyeri zijn me nog altijd niet helemaal duidelijk. Ik vind het wel vreemd dat de vogel nog altijd niet rouleert omdat het toch om een nieuw taxon voor Nederland gaat (net zoals bijvoorbeeld calidus Slechtvalk en de Braamsluipers). Complexiteit lijkt mij daarom geen reden om iets niet in roulatie te brengen, zeker als het goed gedocumenteerd is.
Eric Jan Alblas

MarcelHaas

#3224
Citaat van: ealblas op oktober 17, 2013, 10:03:56 AM
Garry: het is inderdaad complex en zowel de kleedkenmerken als verspreiding van homeyeri zijn me nog altijd niet helemaal duidelijk. Ik vind het wel vreemd dat de vogel nog altijd niet rouleert omdat het toch om een nieuw taxon voor Nederland gaat (net zoals bijvoorbeeld calidus Slechtvalk).

Callidus zit momenteel in 'de ijskast' (gestrand in de derde ronde), omdat momenteel niet duidelijk is aan welke criteria die moeten voldoen. Er is een artikel in voorbereiding, meen ik. Hetzelfde geldt voor de oostelijke braamsluipers trouwens; alle gevallen daarvan worden ook achtergehouden omdat aan een herkenningsartikel wordt gewerkt (en de DNA-perikelen opgehelderd gaan worden hopelijk!). Voor Stejnegers Roodborsttapuit geldt dit ook, alhoewel de BBRC het Engelse geval inmiddels aanvaard heeft (zie jaarverslag van 2012 dat net in BB gepubliceerd is); het is nu aan de BOURC om dit taxon daadwerkelijk op de Britse lijst te plaatsen.

Het heeft natuurlijk weinig zin om een geval in roulatie te brengen waar al bij voorbaat vaststaat dat het zeer waarschijnlijk toch niet aanvaard gaat worden, vanwege gebrek aan duidelijke criteria om het geval te kunnen beoordelen! Sommige complexe gevallen vergen nu eenmaal wat meer onderzoek aan balgen, foto's en het bevragen van experts en duren daarom langer voor ze in roulatie worden gebracht.

Steven Wytema

Citaat van: ealblas op oktober 17, 2013, 10:03:56 AM
Garry: het is inderdaad complex en zowel de kleedkenmerken als verspreiding van homeyeri zijn me nog altijd niet helemaal duidelijk. Ik vind het wel vreemd dat de vogel nog altijd niet rouleert omdat het toch om een nieuw taxon voor Nederland gaat (net zoals bijvoorbeeld calidus Slechtvalk).
gokje: er rouleert niks omdat er niks is ingediend.
CDNA handelt nog altijd conform het CDNA handboek, zie daarvoor puntje 2.3
Steven Wytema


martinharskamp

Laurens Steijn heeft het geluid op waarneming.nl gezet. Waarneming staat (verkeerd) op vandaag ingevoerd als vogel onbekend. Link plakken lukt me effe niet met mijn telefoon.

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Steven Wytema

en ik vind zoals Garry zegt het geluid ook wel passen op Ovenbird.
http://waarneming.nl/sound/view/23140 vs http://xeno-canto.org/149483
Maar ook op een hele berg aan andere yanks.
Steven Wytema


diederikkok

Citaat van: Folkert Jan op oktober 16, 2013, 23:27:21 PM
Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Enig idee wanneer Laurens dat gaat doen? Gaat er morgen nog worden gezocht naar deze mysterybird?

http://waarneming.nl/waarneming/view/79749115
Zoekacties gisteren de rest van de dag waren negatief (maar groot, onoverzichtelijke gebied en weinig ogen). De vogel riep vanuit bomen voor en boven ons (ca 8x in minder dan 2 minuten) en, voordat wij hem in beeld kregen, vervloog de vogel richting oost/zuidoost naar de andere kant van het water. Mogelijk heeft de vogel het gebied verlaten, de omgeving van de Vuurtorenweg zou dan een goede optie zijn.
Nogmaals, het kan nog van alles zijn, ook een afwijkende roep van een gewone soort, maar wij waren en zijn wel gealarmeerd. Zoals Martin al aangeeft waait het vandaag erg hard wat het zoeken vrijwel onmogelijk maakt. Morgen gelukkig minder wind.

ealblas


gokje: er rouleert niks omdat er niks is ingediend.
CDNA handelt nog altijd conform het CDNA handboek, zie daarvoor puntje 2.3
[/quote]

Steven: volgens het handboek kan een waarneming na enige tijd ook op eigen initiatief van de CDNA gaan rouleren, zonder dat deze door de waarnemers zelf is ingediend. Deze gaat dan rouleren op basis van de dan beschikbare informatie zoals foto's en beschrijvingen van internetsites. In het kader van de beoordeling van dit geval zou dit dan voor het CDNA aanleiding kunnen zijn om dieper in de materie te duiken en eventueel (buitenlandse) expertise te vragen.
Wat ik maar wil zeggen is dat ik het jammer zou vinden als deze waarneming door het niet rouleren verloren zou gaan, terwijl dit toch een nieuw taxon voor Nederland zou kunnen betreffen. Tenzij er natuurlijk achter de schermen aan wordt gewerkt.

Eric Jan Alblas

HPM

Citaat van: diederikkok op oktober 17, 2013, 10:37:39 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 16, 2013, 23:27:21 PM
Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Enig idee wanneer Laurens dat gaat doen? Gaat er morgen nog worden gezocht naar deze mysterybird?

http://waarneming.nl/waarneming/view/79749115
Zoekacties gisteren de rest van de dag waren negatief (maar groot, onoverzichtelijke gebied en weinig ogen). De vogel riep vanuit bomen voor en boven ons (ca 8x in minder dan 2 minuten) en, voordat wij hem in beeld kregen, vervloog de vogel richting oost/zuidoost naar de andere kant van het water. Mogelijk heeft de vogel het gebied verlaten, de omgeving van de Vuurtorenweg zou dan een goede optie zijn.
Nogmaals, het kan nog van alles zijn, ook een afwijkende roep van een gewone soort, maar wij waren en zijn wel gealarmeerd. Zoals Martin al aangeeft waait het vandaag erg hard wat het zoeken vrijwel onmogelijk maakt. Morgen gelukkig minder wind.

Wel een erg 'vuile' opname bij de waarneming. 37 seconden wachten op de eerste roep en daarna nog eens een halve minuut. Dat moet tyoch anders kunnen.
Herman van der Meer

MarcelHaas

Eric Jan: zie ook mijn eerdere reactie. Nu is het zo dat als een geval na drie maanden nog niet is ingediend, dat inderdaad door de CDNA-archivaris (voor de duidelijkheid: dat ben ik dus sinds 1 januari 2013) in roulatie wordt gebracht.

Voor wat betreft de homeyeri van de Eemshaven: aangezien de ringer schrijft dat er geen foto's van de vleugel zijn gemaakt, lijkt me dat geval vrij kansloos... Toch? Ik zal nog eens uitzoeken of de vogel van het Fochteloerveen ooit in roulatie is geweest. Misschien moet dat dan inderdaad maar eens gebeuren...

Folkert Jan

Citaat van: diederikkok op oktober 17, 2013, 10:37:39 AM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 16, 2013, 23:27:21 PM
Citaat van: Sanderlagerveld op oktober 16, 2013, 20:46:45 PM
Laurens stuurt het geluid naar de DB site.
Als het een andere Warbler blijkt te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.

Enig idee wanneer Laurens dat gaat doen? Gaat er morgen nog worden gezocht naar deze mysterybird?

http://waarneming.nl/waarneming/view/79749115
Zoekacties gisteren de rest van de dag waren negatief (maar groot, onoverzichtelijke gebied en weinig ogen). De vogel riep vanuit bomen voor en boven ons (ca 8x in minder dan 2 minuten) en, voordat wij hem in beeld kregen, vervloog de vogel richting oost/zuidoost naar de andere kant van het water. Mogelijk heeft de vogel het gebied verlaten, de omgeving van de Vuurtorenweg zou dan een goede optie zijn.
Nogmaals, het kan nog van alles zijn, ook een afwijkende roep van een gewone soort, maar wij waren en zijn wel gealarmeerd. Zoals Martin al aangeeft waait het vandaag erg hard wat het zoeken vrijwel onmogelijk maakt. Morgen gelukkig minder wind.


Mocht iemand The warbler guide hebben. Daar staat een zoekchart van chipcalls in. Zie in dit voorbeeldbestand vanaf pagina 132.
http://www.amazon.com/The-Warbler-Guide-Tom-Stephenson/dp/0691154821/ref=pd_sim_b_6


Blackpoll staat daar helaas niet tussen, maar mogelijk dus op de pagina's die niet getoond worden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

#3234
Deze kaarten van Cornell helpen misschien ook wel: lage resolutie en hoge resolutie.
Het zijn sonagrammen van (vlucht)roepen van de meeste Amerikaanse zangers.
Steven Wytema


maartenwielstra

Laurens en Diederik, already twee enorme helden, maar ook deze strakke claim vind ik weer geweldig knap en spannend! Gefeliciteerd voor zover mogelijk, vuile opname of niet, determineerbaar of niet, twitchbaar of niet: goed gedaan mannen!

maartenwielstra

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1116


grote pijl naar noord Tecel. Wadden opgelet! Was nog niet gepiept zag ik.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Steven Wytema op oktober 17, 2013, 12:11:38 PM
Deze kaarten van Cornell helpen misschien ook wel: lage resolutie en hoge resolutie.
Het zijn sonagrammen van (vlucht)roepen van de meeste Amerikaanse zangers.

Dat is een mooie referentie maar dit zullen geen nachtelijk vliegroepen zijn.
Overigens hellen de roepen van die onbelende naar links (ze dalen dus).
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Het onbekende geluid ook niet, aangezien het rond 13:30 werd gehoord.
Ben Gaxiola