Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2013, 17:45:20 PM
Ik vermoed dat (vrijwel) alle najaarsgevallen 1ekj vogels betreffen.
Iets dat momenteel bij bijna alle (kleinere) zangvogels zo is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Back on topic een struikrietzanger op Texel, met volgens de waarnemer gunstige omstandigheden voor een verblijf tot morgen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

Citaat van: deDVC op oktober 10, 2013, 18:24:41 PM
Siberische Boompieper Schier, via lauwersmeer.com.


Je bent de derde vandaag! 't Is druk met die SiBoPie's op Schier...


Citaat van: tukkerbird op oktober 10, 2013, 15:24:47 PM
De eerste Siberische boompieper voor dit jaar wordt ook weer gemeld.

http://waarneming.nl/waarneming/view/79642505


Citaat van: dupont op oktober 10, 2013, 14:54:13 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=61934&page=1 : Sibopi op Schier!
Nou Pieter, lekker eilandhoppen vandaag, go go go!

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2013, 17:49:15 PM
Back on topic een struikrietzanger op Texel, met volgens de waarnemer gunstige omstandigheden voor een verblijf tot morgen ...


De foto (http://waarneming.nl/waarneming/view/79646348) weerspreekt de determinatie i.i.g. (nog) niet.

martinharskamp

Citaat van: Gert Ottens op oktober 10, 2013, 18:50:11 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2013, 17:49:15 PM
Back on topic een struikrietzanger op Texel, met volgens de waarnemer gunstige omstandigheden voor een verblijf tot morgen ...


De foto (http://waarneming.nl/waarneming/view/79646348) weerspreekt de determinatie i.i.g. (nog) niet.

Inmiddels nog een paar foto's toegevoegd: http://waarneming.nl/waarneming/view/79646348 Ik heb er nog een paar, de rest heb ik naar Arend Wassink gemaild, die zal ze wel bewerken en ergens posten...

Vincent Hart

Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat de foto's een zekere struikriet niet weerspreken, Gert ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wouter.halfwerk

ziet r op het eerste gezicht erg goed uit. Vleugels niet voorbij lijf, opgericht postuur, staart niet in verlengde v.h. lijf.
Kan niet helemaal zien hoe lang de tertials zijn, maar vleugel komt iig kort over. Nu t geluid nog ;)

August

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 10, 2013, 19:42:03 PM
ziet r op het eerste gezicht erg goed uit. Vleugels niet voorbij lijf, opgericht postuur, staart niet in verlengde v.h. lijf.
Kan niet helemaal zien hoe lang de tertials zijn, maar vleugel komt iig kort over. Nu t geluid nog ;)
Ja had jij maar zulke foto,s  ;)
August van Rijn

gerdwichers8

Dat banaankenmerk is een afpelbaar glad kenmerk zo is gesteld; maar de versmallingen op p3 en 4 en de positie ervan t.o.v de tertials, de grondkleur van stuit die overeenstemt met de rest van de bovendelen ziet er goed uit. Wel jammer dat de proportionele verhouding van de kop t.o.v het lijf niet in te schatten zijn.

wouter.halfwerk

Als goeie fotos van de gehele vleugel noodzakelijk zijn voor acceptatie van het cdna dan had ik idd graag een mooie foto gehad.
Maar liever de vogel goed zien, dan op andermans fotos te moeten vertrouwen, toch? ;)


Johan Buckens

Op de foto van Martin zijn idd de versmallingen op P3 en P4 duidelijk te zien. Absoluut een Struikriet, knap werk!

Johan Buckens

Blijkbaar veel vogels op de eilanden vandaag? Was het daar ook zo'n slecht weer vandaag (harde wind + aanhoudende buien)?

martinharskamp

Citaat van: Johan Buckens op oktober 10, 2013, 23:06:13 PM
Blijkbaar veel vogels op de eilanden vandaag? Was het daar ook zo'n slecht weer vandaag (harde wind + aanhoudende buien)?
De wind viel gisteren wel mee, alleen tijdens sommige buien. We hadden geen constante regen maar af en toe een bui 's middags. In de middag was er duidelijk veel aankomst op Texel. Je zag regelmatig vogels vanuit de lucht de struiken in ploffen. Die vogels zullen met het weer wat het nu op Texel is nog wel in dezelfde bosjes zitten dus het wordt weer een spannende dag. Over een uur trek ik mijn regenpak aan...

gerdwichers8

Citaat van: Johan Buckens op oktober 10, 2013, 23:03:28 PM
Op de foto van Martin zijn idd de versmallingen op P3 en P4 duidelijk te zien. Absoluut een Struikriet, knap werk!


..dit kenmerk alleen is niet uitsluitend omdat A.s.fuscus het ook heeft.

jvdlaan

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 11, 2013, 11:08:22 AM
Citaat van: Johan Buckens op oktober 10, 2013, 23:03:28 PM
Op de foto van Martin zijn idd de versmallingen op P3 en P4 duidelijk te zien. Absoluut een Struikriet, knap werk!


..dit kenmerk alleen is niet uitsluitend omdat A.s.fuscus het ook heeft.
Alleen toch aan P3 (soms een vage)? P4 bij mijn weten nooit bij de Kleine Kar-taxa scirpaceus en fuscus.

frankneijts

#3166
Citaat van: jvdlaan op oktober 11, 2013, 11:25:24 AM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 11, 2013, 11:08:22 AM
Citaat van: Johan Buckens op oktober 10, 2013, 23:03:28 PM
Op de foto van Martin zijn idd de versmallingen op P3 en P4 duidelijk te zien. Absoluut een Struikriet, knap werk!


..dit kenmerk alleen is niet uitsluitend omdat A.s.fuscus het ook heeft.
Alleen toch aan P3 (soms een vage)? P4 bij mijn weten nooit bij de Kleine Kar-taxa scirpaceus en fuscus.

Svensson over scirpaceus: "P3 of one or both wings has sometimes a slight notch. P4 exceptionally has a slight emarg. near tip (more frequently in southernmost nominate and in fuscus) and birds with these two characters can be very difficult to distinguish from some A. dumetorum."
Over fuscus: "Often a faint emarg. near tip of p4"
EDIT: min of meer dezelfde opmerkingen in 'de' Nils.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Maar los van het 'an sich' mogelijk niet diagnostisch zijn van de versmallingen op p3 en 4 neem ik aan dat er niemand serieus twijfelt aan de determinatie van de Texel-vogel als struikriet? Zie ook de foto van Eric Menkveld van vanochtend.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: frankneijts op oktober 11, 2013, 11:41:13 AM
Citaat van: jvdlaan op oktober 11, 2013, 11:25:24 AM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 11, 2013, 11:08:22 AM
Citaat van: Johan Buckens op oktober 10, 2013, 23:03:28 PM
Op de foto van Martin zijn idd de versmallingen op P3 en P4 duidelijk te zien. Absoluut een Struikriet, knap werk!


..dit kenmerk alleen is niet uitsluitend omdat A.s.fuscus het ook heeft.
Alleen toch aan P3 (soms een vage)? P4 bij mijn weten nooit bij de Kleine Kar-taxa scirpaceus en fuscus.

Svensson over scirpaceus: "P3 of one or both wings has sometimes a slight notch. P4 exceptionally has a slight emarg. near tip (more frequently in southernmost nominate and in fuscus) and birds with these two characters can be very difficult to distinguish from some A. dumetorum."
Over fuscus: "Often a faint emarg. near tip of p4"
EDIT: min of meer dezelfde opmerkingen in 'de' Nils.

Bedankt, had het ff niet paraat (en geen boek bij me)

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op oktober 11, 2013, 12:32:29 PM
Maar los van het 'an sich' mogelijk niet diagnostisch zijn van de versmallingen op p3 en 4 neem ik aan dat er niemand serieus twijfelt aan de determinatie van de Texel-vogel als struikriet? Zie ook de foto van Eric Menkveld van vanochtend.

Is meer een theoretische discussie Vincent want alle documentatie tot dusverre wijst toch wel nadrukkelijk naar Struikrietzanger..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wouter.halfwerk

Het geluid klinkt ook goed.

Maar hoe ziet het met de HPP? Op deze foto lijkt die ongeveer even lang als de tertials http://waarneming.nl/waarneming/view/79652477, maar dat is mssn moelijk vanuit deze hoek te zien.

Is er trouwens enig idee hoe fuscus roept? Bij phyllos zijn verschillen in roep sterk gecorreleerd met genetische divergentie, veel meer nog dan zang naar ik me van studies van o.a. Irwin weet te herinneren.


gerdwichers8

Die versmalling op hp4 heb ik op fuscus aanvang zien nemen in de gesloten vleugel ter hoogte van hp9-hp8 waarbij die vlak voor de top van hp8 verdwenen was. Dat houdt in dat ook hp7,6,5 en 4/3 (3 eindigde nagenoeg gelijk met/onder 4) voorbij de versmalling steken. De tip van hp2 is gewoonlijk niet zichtbaar en helaas in het veld slecht bruikbaar!
De eerste versmalling op hp3 ving aan kort voor de middelste tertial; die op hp4 voorbij de laatste; het ging daarbij dus weer wel om een vogel met 7/8 projecterende handpennen.
Blijf die kenmerken combineren!!

Vincent Hart

Daar is vast op Xeno Canto wel materiaal van te vinden, Wouter.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op oktober 11, 2013, 13:36:07 PM
Daar is vast op Xeno Canto wel materiaal van te vinden, Wouter.

Helaas, 2x de zang van fuscus maar geen roep: http://www.xeno-canto.org/species/Acrocephalus-scirpaceus?query=ssp:%22fuscus%22.
Ook 'Reed & Bush Warblers' maakt geen melding van de roep van fuscus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens


Vincent Hart

Zou wat zijn als die laatste verdwenen was ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

#3176
Fuscus heeft ongeveer zelfde roep als struikriet, zo kreeg ik in de bospaden (wandelgangen) te horen
Thijs Fijen


HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 11, 2013, 14:09:35 PM

Zou wat zijn als die laatste verdwenen was ...

Waarnemer heeft hem anders niet aangegeven.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 11, 2013, 16:08:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 11, 2013, 14:09:35 PM

Zou wat zijn als die laatste verdwenen was ...

Waarnemer heeft hem anders niet aangegeven.
Ah,dank u (en Gert).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers