Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JaapHennevanger

#2970
Citaat van: Martijn Bot op september 19, 2013, 08:12:40 AM
Citaat van: Steven Wytema op september 18, 2013, 23:11:48 PM
Citaat van: Max Berlijn op september 18, 2013, 22:48:19 PM
Die Vorkstaartplevier heeft best een korte staart...http://waarneming.nl/soort/photos/885?from=2013-09-18&to=2013-09-18
Zou best kunnen.. aangezien donkere ondervleugel is gezien.
Wat mij wel verbaast is dat de vogel vijf keer is ingevoerd als zekere Steppevorkstaartplevier, maar niemand de moeite neemt om te beschrijven waarom en op basis waarvan de determinatie blijkbaar is rondgekomen. Een RBA zou, wanneer de vogel daadwerkelijk van spec naar step is gepromoveerd, ook wel op z'n plaats zijn geweest. FJ piepte vanmorgen i.i.g. nog als onzeker. En natuurlijk ligt Steppe voor de hand, maar betere onderbouwing dan met statistiek lijkt me wel noodzakelijk.

Toch nog even een reactie. Op de vraag waarom de waarnemers geen kenmerken noemde, is heel simpel. De vogel zat te ver weg en het werd al donker. Wel was te zien dat het om een vorkstaartplevier ging. Toen ik de vogel terugvond zat deze gelukkig een stuk dichterbij en heb ik de vogel 3x korte stukjes zien vliegen, 1x van mij af, waarbij er weinig contrast was op de bovendelen en de andere 2x kon ik de ondervleugel zien waarbij ik geen rood kon ontdekken. Dit heb ik de andere ook verteld toen zij aankwamen. Ik had graag vanochtend de vogel weer Willen zien, maar dat mislukte helaas, maar gelukkig is die vandaag toch nog gezien en goede foto's van gemaakt!
Jaap Hennevanger



DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp


Bastiaan van de Wetering

De dwergooruil hoe hij er nu uit ziet.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andrestr

Citaat van: Vincent Hart op september 20, 2013, 20:38:16 PM
Ralreiger bij Uden: http://waarneming.nl/waarneming/view/79188593
Zonde dat ie zo laat wordt ingevoerd misschien wel een leuke twitch voor komend weekend.
Misschien dat iemand even kan vragen om de lokatie wat exacter in te voeren kan soms lastige soort zijn om terug te vinden.
Met vriendelijke groet André.

Vincent Hart

Tja, de vogel zal ergens langs de rand van het aangegeven water zitten André ... En morgen niet persé op dezelfde plek als vandaag. Omdat we voor de database graag waarnemingen exact zien ingevoerd, een commentaartje geplaatst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andrestr

Er komt bij deze waarneming een nare herinnering boven van een zoektocht van enkele uren in de stromende regen naar de eerste claim van een Ralreiger dit jaar in Zeeuws-vlaanderen.
Die was wel exacter ingevoerd maar is nooit meer waargenomen.(Overigens ook geen reactie op vragen van admins gegeven).
Een startpunt is altijd wel handig op een onbekende plaats.
Daar in Zeeuws-vlaanderen leek de lokatie op de kaart ook een eitje.
Met vriendelijke groet André.

joostverhoeven

Is er al iets meer bekend van die ralreiger? waar die precies zit, wil morgenvroeg wel gaan eigenlijk!
Groeten,

Joost Verhoeven

carel

Vanmorgen met diverse mensen gezocht naar de ralreiger van 7.00 tot 11.00 uur.
niet gevonden.
Maar ik durf hardop te zeggen dat deze foto niet op de kleuter genomen is.
de oevers van de Kleuter zijn rijkelijk begroeid en hebben nergens een dergelijk zandstrandje.
geprobeerd te bellen met de waarnemer, deze was niet thuis , maar zijn vrouw vertelde dat het achter de kleuter was en niet op de kleuter.
verder gezocht naast het duits lijntje in de sloot die daar loopt, nergens iets gevonden.
Maar zolang er geen duidelijke plek info is zou ik de moeite sparen.
gr Carel

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Adri Clements

http://www.natuurlijkalblasserwaardenvijfheerenlanden.nl/

Kleine klapekster in de Vijfheerenlanden, zowel gisteren als vandaag. Met foto's, door Wim Jongejan. Probleem is altijd dat hij er geen locaties bij zet. Wie vind m?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Adri Clements op september 21, 2013, 19:22:45 PM
http://www.natuurlijkalblasserwaardenvijfheerenlanden.nl/

Kleine klapekster in de Vijfheerenlanden, zowel gisteren als vandaag. Met foto's, door Wim Jongejan. Probleem is altijd dat hij er geen locaties bij zet. Wie vind m?


Geeft ie ook geen locatie als je het aan hem vraagt?

Adri Clements

Nog nooit gelukt. Maar probeer het eens zou ik zeggen ;-)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

hdijk

Citaat van: Adri Clements op september 21, 2013, 19:47:41 PM
Nog nooit gelukt. Maar probeer het eens zou ik zeggen ;-)
En wel andersmans vondsten bezoeken...
Hendrik Jan van Dijk

theomuusse

Altijd in het veld maar verzwijgt oa roodkeelpiepers die hij een paar minuten ervoor zag.
Hij fietst veel, dus could be anywhere.
Theo

Wouter Puyk

Dan hebben we hier een vogelaar die gezenderd zou moet worden ipv een vogel.

HPM

Om met Hisko te spreken: Dit is niet de plek voor dit soort discussies. Hup, naar buiten allemaal om zeldzaamheden te zoeken, of ga je vakantiewaarnemingen invoeren op Observado.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Herman van der Meer

Folkert Jan

Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op september 23, 2013, 13:35:26 PM
Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer

Het lijkt er echter op dat sindsdien de soort een stuk zeldzamer is geworden (en dat hebben we wel eens eerder meegemaakt..... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op september 23, 2013, 13:43:48 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 23, 2013, 13:35:26 PM
Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer

Het lijkt er echter op dat sindsdien de soort een stuk zeldzamer is geworden (en dat hebben we wel eens eerder meegemaakt..... 8) )

Welke denk je aan? Stofje?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: frankneijts op september 23, 2013, 13:43:48 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 23, 2013, 13:35:26 PM
Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer

Het lijkt er echter op dat sindsdien de soort een stuk zeldzamer is geworden (en dat hebben we wel eens eerder meegemaakt..... 8) )

Klopt helemaal. Het aantal waarnemingen is niet toegenomen en zelfs afgenomen, ondanks de toename van het aantal waarnemers. Ten tijde van de beslissing om de soort niet meer te beoordelen waren de waarnemingen gem 1 a 2 per jaar, maar ondanks de enorme toename van vooral de laatste tien jaar van het aantal waarnemers is het aantal waarnemingen zelfs afgenomen.

HPM

#2998
Citaat van: frankneijts op september 23, 2013, 13:43:48 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 23, 2013, 13:35:26 PM
Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer

Het lijkt er echter op dat sindsdien de soort een stuk zeldzamer is geworden (en dat hebben we wel eens eerder meegemaakt..... 8) )

Dat valt wel mee. Sinds 2008: 3, 3, 0, 5 en dit jaar tot nu toe 2.
In de vijf jaar daarvoor aanvaard: 2, 1, 1, 3, 3, 4.  Eerder waren er ook jaren met 0.
Vrijwel gelijk gebleven dus. Bij andere soorten zie je na 'vrijgeven' nog wel eens een explosieve toename.

[Bosgors]
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op september 23, 2013, 17:28:17 PM
Citaat van: frankneijts op september 23, 2013, 13:43:48 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 23, 2013, 13:35:26 PM
Het is dan ook al een aantal jaren geen indiensoort meer

Het lijkt er echter op dat sindsdien de soort een stuk zeldzamer is geworden (en dat hebben we wel eens eerder meegemaakt..... 8) )

Dat valt wel mee. Sinds 2008: 3, 3, 0, 5 en dit jaar tot nu toe 2.
In de vijf jaar daarvoor aanvaard: 2, 1, 1, 3, 3, 4.  Eerder waren er ook jaren met 0.
Vrijwel gelijk gebleven dus. Bij andere soorten zie je na 'vrijgeven' nog wel eens een explosieve toename.
hoeveel van deze gevallen zouden zijn aanvaard?
August van Rijn