Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

#2850
Ik vind de twee Kleine Geelpootruiters toch erg op elkaar lijken, met name het patroon van de donkere, nog zomerkleed, dekveertjes zou wel heel gaaf zijn als het echt te bewijzen is..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Marten Hornsveld

Net Wouter even gesproken. Vogel is doorgevlogen wrs richting berkheide. Hij is er zeer zeker van dat het om een Purple Martin gaat en heeft veel ervaring met de soort. Foto's zijn te matig om iets over de determinatie te kunnen zeggen op het moment.

Kenmerken zoals hij ze beschrijft:
Opgepikt in ooghoek met idee dat het een late gierzwaluw kon zijn. Maar de vogel heeft brede vleugels, donkere grijze borst en grijze buik, duidelijk gevorkte staart. Gelijk zijn fototoestel gepakt en na twee foto's de vogel uit het zicht verloren.
Hopelijk vindt iemand hem nog terug op een van de telposten!

Certhia

Ben hoe dan ook wel benieuwd naar de foto's.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Tim de Boer

Citaat van: Certhia op september 08, 2013, 19:42:49 PM
Ben hoe dan ook wel benieuwd naar de foto's.

verwacht er maar niet te veel van;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Bas vd Burg

Je ziet erg weinig op de foto iig. Er is vrijwel direct na eerste bericht op diverse plekken gezocht/gepost (lentevreugd, winning 3 berkheide, hoog punt langs wassenaarse slag) maar helaas..... Wel veel rondhangende zwaluwen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Valkenburgse Meer
(ook veel Boerenzwaluw en Huiszwaluw, maar geen kanshebber helaas),

Zijn alle zwaluwenslaapplaatsen bekend en afgezocht?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Sander Bot

Ik dacht, misschien wat vroeg voor een Amerikaantje, blijkt ie 2 dagen te laat.
Beide vorige gevallen in de WP waren op 6 september......

wouter.halfwerk

De vogel vloog vrij laag en langzaam, niet in een strakke lijn. Hopelijk is ie ergens in Berkheide neergestreken. Zou fantastisch zijn als ie nog wordt opgepikt. Ik kan zelf met de beste wil vd wereld morgen niet zoeken, maar veel geluk voor diegene die nog een gokje durft te wagen

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

maartenwielstra

Mijn commentaar bij mogelijke Grauwe Fitis, omdat de embargo ook het commentaar niet laat zien:


''Beschermd terrein, vandaar embargo. Roep eenmaal gehoord, geen bomen op directe plek van roep, dus ik vermoed geuit tijdens vlucht. Vrijwel direct ging er een lampje branden; het was GEEN witte kwikstaart, maar wie weet een verwarde Roodborst of iets dergelijks. Morgen ben ik hier weer wegens werkzaamheden. Mocht het wat worden, sla ik alarm.''

toegevoegd: ik hoorde eigenlijk 'gewoon' de roep van de GraFi. Maar het bleef helaas bij een enkel roepje, dus vandaag op onzeker.

maartenwielstra

Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Yeronimo

Citaat van: maartenwielstra op september 10, 2013, 00:26:03 AM
Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Om toch erop te reageren. Vorig jaar had ik ook een overvliegende Morinelplevier in Leeuwarden tijdens het nachtvlinderen. Volgens mij is deze soort inderdaad een reguliere nachtvlieger maar wordt weinig opgemerkt doordat weinig mensen 's nachts op pad zijn of het geluid niet herkennen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

cursorius

Citaat van: maartenwielstra op september 10, 2013, 00:26:03 AM
Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Er was toch weinig te vlinderen vannacht Maarten?

maartenwielstra

Citaat van: cursorius op september 11, 2013, 09:34:09 AM
Citaat van: maartenwielstra op september 10, 2013, 00:26:03 AM
Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Er was toch weinig te vlinderen vannacht Maarten?


Jeroen heeft gelijk, en Leo; inderdaad. Ik dacht: laat ik voor de bui ff mijn hondje uit (neem een hond allemaal!), maar toen ik de donkere wolken zag aanwaaien gingen mijn gedachten al dwalen over Morinel, Ortolaan, Breedbekje...en helaas werd het slechts een Morinel ;)

cursorius

Citaat van: maartenwielstra op september 11, 2013, 13:00:41 PM
Citaat van: cursorius op september 11, 2013, 09:34:09 AM
Citaat van: maartenwielstra op september 10, 2013, 00:26:03 AM
Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Er was toch weinig te vlinderen vannacht Maarten?


Jeroen heeft gelijk, en Leo; inderdaad. Ik dacht: laat ik voor de bui ff mijn hondje uit (neem een hond allemaal!), maar toen ik de donkere wolken zag aanwaaien gingen mijn gedachten al dwalen over Morinel, Ortolaan, Breedbekje...en helaas werd het slechts een Morinel ;)

Je weet dat ik al n hond heb. Die leverde mij gisteren alleen n Witgatje op.

maartenwielstra

Citaat van: cursorius op september 11, 2013, 14:42:25 PM
Citaat van: maartenwielstra op september 11, 2013, 13:00:41 PM
Citaat van: cursorius op september 11, 2013, 09:34:09 AM
Citaat van: maartenwielstra op september 10, 2013, 00:26:03 AM
Deze is wel zeker: nachtmorinel zonet naar zuid om 00:00 te Noordwijkerhout. Opname volgt nog bij de waarneming. Op basis van meldingen volgens mij behoorlijk zeldzaam, maar naar mijn idee is Morinelplevier (eigen ervaringen) een reguliere nachtvlieger.

Er was toch weinig te vlinderen vannacht Maarten?


Jeroen heeft gelijk, en Leo; inderdaad. Ik dacht: laat ik voor de bui ff mijn hondje uit (neem een hond allemaal!), maar toen ik de donkere wolken zag aanwaaien gingen mijn gedachten al dwalen over Morinel, Ortolaan, Breedbekje...en helaas werd het slechts een Morinel ;)

Je weet dat ik al n hond heb. Die leverde mij gisteren alleen n Witgatje op.


En jou ook een Blauwstaart toch? Ik zou ook opschrikken van zo'n huge dalmatier. Maar laten we maar stoppen voordat we worden gecorrigeerd door de admins. Het is immers geen komkommertijd meer ;)

GertJ

Het zal hier wel niet thuishoren maar ik zet het toch neer:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=231327.msg1482865#msg1482865
Via Twitter een "fall" noordpunt Texel
Groet Gert Jager

frankmeer

En dan vergeten ze nog de Grauwe fitis en Dwerggors ;)
Frank van der Meer

GertJ

Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 15:30:47 PM
En dan vergeten ze nog de Grauwe fitis en Dwerggors ;)
@ Wietse: hoe moet je een fall piepen? Is daar een speciale code voor?  ;)
Groet Gert Jager

jelmerpoelstra

Citaat van: GertJ op september 12, 2013, 15:33:06 PM
Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 15:30:47 PM
En dan vergeten ze nog de Grauwe fitis en Dwerggors ;)
@ Wietse: hoe moet je een fall piepen? Is daar een speciale code voor?  ;)


In Zweden (ja hoor, daar gaat ie weer  ;) ) kun je i.p.v. een specifieke soort ook "zangvogels", "zeevogels" en "steltlopers" piepen, bedoeld voor dit soort gevallen. Alsmede "gevonden/verloren voorwerpen", bv.

Thijs Fijen

Citaat van: jelmerpoelstra op september 12, 2013, 16:18:55 PM
Citaat van: GertJ op september 12, 2013, 15:33:06 PM
Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 15:30:47 PM
En dan vergeten ze nog de Grauwe fitis en Dwerggors ;)
@ Wietse: hoe moet je een fall piepen? Is daar een speciale code voor?  ;)


In Zweden (ja hoor, daar gaat ie weer  ;) ) kun je i.p.v. een specifieke soort ook "zangvogels", "zeevogels" en "steltlopers" piepen, bedoeld voor dit soort gevallen. Alsmede "gevonden/verloren voorwerpen", bv.
Vind ik een nuttige aanvulling voor het Nederlandse systeem!
Thijs Fijen

garryb

#2873
Eerste Bladkoning van het seizoen; gevangen op Vlieland (overigens zeker niet de vroegste ooit).
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=49

snwja3

Citaat van: Thijs Fijen op september 12, 2013, 16:45:18 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op september 12, 2013, 16:18:55 PM
Citaat van: GertJ op september 12, 2013, 15:33:06 PM
Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 15:30:47 PM
En dan vergeten ze nog de Grauwe fitis en Dwerggors ;)
@ Wietse: hoe moet je een fall piepen? Is daar een speciale code voor?  ;)


In Zweden (ja hoor, daar gaat ie weer  ;) ) kun je i.p.v. een specifieke soort ook "zangvogels", "zeevogels" en "steltlopers" piepen, bedoeld voor dit soort gevallen. Alsmede "gevonden/verloren voorwerpen", bv.
Vind ik een nuttige aanvulling voor het Nederlandse systeem!

Kan nu ook.
handelwijze is dan meestal dat je een leuke soort van de fall piept en in de extra info de details van de fall vermeldt. Graag!
Wietze Janse

Gerard Troost

Ik kan me heugen dat er wel eens "Tapuit", "meer dan 1ex" gepiept is... Lijkt me zelfs zonder aanvullende info duidelijk ;) Enne doe nog maar eens zo'n fall zoals op 6 sept 2004. Ruim 600 tapuiten op Westkapelle!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HJDT

Citaat van: garryb op september 12, 2013, 20:41:44 PM
Eerste Bladkoning van het seizoen; gevangen op Vlieland (overigens zeker niet de vroegste ooit).
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=49

In de laatste 10 jaar zijn er verschillende geweest die wel erg dicht tegen augustus aan zaten, zoals in 2010 toen de eerste op 3 september werd gezien. Daarnaast zijn er nog enkele waarnemingen in de eerste week van september. Een vroegte record is dus het bij lange na niet. Hoop al een tijdje op een melding op 30-31 augustus. . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

laatvlieger

Overigens zie ik die Kleine Spotvogel die gisteren werd gevangen hier nog niet voorbijkomen. Dat was namelijk weer een nieuwe! Er zijn er dus nu al 3 gevangen en volgens mij één gezien op de Eemshaven. UIterst interessant! Wat komt er allemaal nog meer uit die hoek waar die beesten vandaan komen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

georgetanis

Citaat van: laatvlieger op september 13, 2013, 10:42:30 AM
Overigens zie ik die Kleine Spotvogel die gisteren werd gevangen hier nog niet voorbijkomen. Dat was namelijk weer een nieuwe! Er zijn er dus nu al 3 gevangen en volgens mij één gezien op de Eemshaven. UIterst interessant! Wat komt er allemaal nog meer uit die hoek waar die beesten vandaan komen?
+ deze is 5 http://waarneming.nl/waarneming/view/78846007
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Yeronimo

Citaat van: laatvlieger op september 13, 2013, 10:42:30 AM
Overigens zie ik die Kleine Spotvogel die gisteren werd gevangen hier nog niet voorbijkomen. Dat was namelijk weer een nieuwe! Er zijn er dus nu al 3 gevangen en volgens mij één gezien op de Eemshaven. UIterst interessant! Wat komt er allemaal nog meer uit die hoek waar die beesten vandaan komen?

Noordse nachtegaal, Citroenkwikstaart, Roodpootvalk, Grauwe fitis, Kleine vliegenvanger en de Struik/Veldrietzanger. Allemaal vogels die we de laatste tijd aardig wat van hebben (gehad).
Blauwstaart zit er wellicht nog ergens in? Kleine sprinkhaanzanger? Noordse boszanger? Bosgors/Wilgengors? Of nog leuker, een Roodkeelnachtegaal?

Blijft leuk dat speculeren  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden