Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

meeuwissen

Terwijl ik de Breedbekstrandloper fotografeerde vanaf het fietspad maakte Enne van Dijken en Piet Imbosch de foto van de Terekruiter. Er gaat niets boven de Breebaartpolder in deze tijd!
Groet

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op juli 10, 2013, 21:48:39 PM
Citaat van: Folkert Jan op juli 10, 2013, 21:46:00 PM
Het gaat maar door: wederom via de toh app groep. Een terekruiter in de breedbaartpolder. (Das die uithoek in NO groningen, je weet wel: van die breedbekken! Zodra meer info bekend volgt er vast een piepje

Is gewoon ingevoerd hoor...met exacte plek en foto's...http://waarneming.nl/waarneming/view/77465101

Zag het nog niet staan toen ik het bericht kreeg, maar hij is bekend en dat is het belangrijkste
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

thomas u

folkert jan mag ik vragen waar je de zwarte zeekoet hebt gevonden?

Folkert Jan

Citaat van: familieurgert op juli 11, 2013, 16:22:05 PM
folkert jan mag ik vragen waar je de zwarte zeekoet hebt gevonden?

Ik begrijp de vraag niet echt dus heb een PM gestuurd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Oscar Balm

Het zou iets te maken kunnen hebben met de eigen ontdekkingen in je ondertekening  :angel:
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

jameslidster

Roodkopklauwier Friesland....nog meer bijzonder omdat het geen groepje van 10 is  :angel:
James

Yeronimo

Friesland is deze zomer 'the-place-to-be'. Wat is de volgende zeldzaamheid die volgt?  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

andrestr

Doe die  Bonte tapuit nog maar een keer.
Maar dan herontdekt op een vrij toegankelijke plaats en door iemand die het wel wil delen en niet alleen met vrienden.
Met vriendelijke groet André.

Marcel van kammen

fout Jeroen...friesland is altijd the place to be.


Niet dat er iets misging bij die Roodkopklauwier maar even meer uit voorzorg: beestje is prima te zien vanaf de weg en komt al foeragerend soms vlakbij zitten. Niet nodig om het beestje te gaan benaderen dus voor een mooie foto (tenzij je geen tijd hebt om een halfuurtje te wachten, maar dan moet je gewoon niet heen gaan). :-)

C.Dekker

Citaat van: andrestr op juli 12, 2013, 19:44:25 PM
Doe die  Bonte tapuit nog maar een keer.
Maar dan herontdekt op een vrij toegankelijke plaats en door iemand die het wel wil delen en niet alleen met vrienden.
Hoe bedoel je Andre?
Deze was behoorlijk toegangkelijk hoor
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

andrestr

De allereerste melding heb ik nog begrip voor dit was op verboden terrein en de ontdekker daar heeft waarschijnlijk met pijn en moeite voor een paar bekenden iets kunnen regelen.
De laatste 2 keer was wel op toegankelijk terrein maar niet meer haalbaar 's avonds en waarvan 1 eerst een vage claim was.
De andere morgen waren we heel vroeg ter plaatse maar was niet meer te vinden.
De week er voor op Ameland ook al gemist.
Ik heb alle respect voor mensen die waarnemingen onder embargo plaatsen want dit doe ik zelf ook wel eens.
Maar ik vind het jammer als mensen wel bekenden inlichten en anderen vragen dit niet te doen.
Het beestje was 's middags al ter plaatse en wordt 's avonds pas gepiept op een moment dat het voor veel mensen niet meer te doen was om nog op en neer te gaan. (Geen verwijt naar degenen die piepten want die hebben juist hun best gedaan).
Mijn opmerking is geheel gebaseerd op de invoertijden die ik gezien heb en de bedankjes in de opmerkingen bij de waarnemingen.
Met vriendelijke groet André.

Gert Ottens

Citaat van: andrestr op juli 12, 2013, 23:42:42 PM
De allereerste melding heb ik nog begrip voor dit was op verboden terrein en de ontdekker daar heeft waarschijnlijk met pijn en moeite voor een paar bekenden iets kunnen regelen.
De laatste 2 keer was wel op toegankelijk terrein maar niet meer haalbaar 's avonds en waarvan 1 eerst een vage claim was.
De andere morgen waren we heel vroeg ter plaatse maar was niet meer te vinden.
De week er voor op Ameland ook al gemist.
Ik heb alle respect voor mensen die waarnemingen onder embargo plaatsen want dit doe ik zelf ook wel eens.
Maar ik vind het jammer als mensen wel bekenden inlichten en anderen vragen dit niet te doen.
Het beestje was 's middags al ter plaatse en wordt 's avonds pas gepiept op een moment dat het voor veel mensen niet meer te doen was om nog op en neer te gaan. (Geen verwijt naar degenen die piepten want die hebben juist hun best gedaan).
Mijn opmerking is geheel gebaseerd op de invoertijden die ik gezien heb en de bedankjes in de opmerkingen bij de waarnemingen.


Wow, je bent twee keer he-le-maal voor niets op die Bonte Tapuit afgereden? Wat erg, zeg! Hopelijk kunnen de mensen in het veld daar de volgende keer rekening mee houden. Want het plezier, gemak en de lijst van vogelaars gaat natuurlijk voor alles!

Gert Ottens

Citaat van: Marcel van kammen op juli 12, 2013, 21:06:26 PM
fout Jeroen...friesland is altijd the place to be.


Niet dat er iets misging bij die Roodkopklauwier maar even meer uit voorzorg: beestje is prima te zien vanaf de weg en komt al foeragerend soms vlakbij zitten. Niet nodig om het beestje te gaan benaderen dus voor een mooie foto (tenzij je geen tijd hebt om een halfuurtje te wachten, maar dan moet je gewoon niet heen gaan). :-)


Hoorde zojuist dat er wel van alles misgaat bij die Roodkopklauwier, incl. tapen. En dan nog mauwen als iets wordt stilgehouden of pas later bekend wordt gemaakt (niet aan jou gericht, Marcel!)...

Marcel van kammen

Ik heb het gehoord idd gert.zinloos om te tapen...dat beestje kwam gister uit zichzelf tot op 20 meter maar zoals gezegd: dan zul je even een paar minuten geduld moeten hebnen.

hiskodevries

Op dit forum melden dat van alles mis gaat is weinig zinvol. behalve om af te reageren. Ik neem aan dat ter plekke aktie is ondernomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Ottens

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2013, 15:52:39 PM
Op dit forum melden dat van alles mis gaat is weinig zinvol. behalve om af te reageren. Ik neem aan dat ter plekke aktie is ondernomen.


Blijkbaar is dat laatste ook gebeurd: http://waarneming.nl/waarneming/view/77516711

Folkert Jan

#2536
Citaat van: Gert Ottens op juli 13, 2013, 13:08:48 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 12, 2013, 21:06:26 PM
fout Jeroen...friesland is altijd the place to be.


Niet dat er iets misging bij die Roodkopklauwier maar even meer uit voorzorg: beestje is prima te zien vanaf de weg en komt al foeragerend soms vlakbij zitten. Niet nodig om het beestje te gaan benaderen dus voor een mooie foto (tenzij je geen tijd hebt om een halfuurtje te wachten, maar dan moet je gewoon niet heen gaan). :-)

Hoorde zojuist dat er wel van alles misgaat bij die Roodkopklauwier, incl. tapen. En dan nog mauwen als iets wordt stilgehouden of pas later bekend wordt gemaakt (niet aan jou gericht, Marcel!)...

Tja, als het nu die rotte appels waren die mauwen als er iets wordt stil gehouden had je een punt gehad.
De boosdoeners zijn aangesproken en er zijn foto's van gemaakt, maar die personen zijn er daarna mee opgehouden en vrij snel vertrokken dus op dit moment is het plaatsen van die fotos niet aan de orde.

Van alles mis is wel een overtrokken uitspraak indien niet gespecificeerd.

Overigens is het tapen van een dwaalgast buiten de broedtijd nou ook weer niet het ergst denkbare scenario
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens

Citaat van: Folkert Jan op juli 13, 2013, 16:26:55 PM
Citaat van: Gert Ottens op juli 13, 2013, 13:08:48 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 12, 2013, 21:06:26 PM
fout Jeroen...friesland is altijd the place to be.


Niet dat er iets misging bij die Roodkopklauwier maar even meer uit voorzorg: beestje is prima te zien vanaf de weg en komt al foeragerend soms vlakbij zitten. Niet nodig om het beestje te gaan benaderen dus voor een mooie foto (tenzij je geen tijd hebt om een halfuurtje te wachten, maar dan moet je gewoon niet heen gaan). :-)

Hoorde zojuist dat er wel van alles misgaat bij die Roodkopklauwier, incl. tapen. En dan nog mauwen als iets wordt stilgehouden of pas later bekend wordt gemaakt (niet aan jou gericht, Marcel!)...

Tja, als het nu die rotte appels waren die mauwen als er iets wordt stil gehouden had je een punt gehad.
De boosdoeners zijn aangesproken en er zijn foto's van gemaakt, maar die personen zijn er daarna mee opgehouden en vrij snel vertrokken dus op dit moment is het plaatsen van die fotos niet aan de orde.

Van alles mis is wel een overtrokken uitspraak indien niet gespecificeerd.

Overigens is het tapen van een dwaalgast buiten de broedtijd nou ook weer niet het ergst denkbare scenario


Ik reageerde inderdaad wel wat primair, daarbij vooral ingegeven door een post op Facebook waarin van verstoring werd gesproken. En tapen is natuurlijk niet het ergste wat die klauwier kan overkomen. Maar blijkbaar zijn er mensen die niet gewoon kunnen wachten, en een vogel z'n natuurlijke gedrag laten vertonen, voor de tick/het plaatje. Al met al viel het hier blijkbaar toch mee (?).

C.Dekker

ik vond het niet meevallen maar maak er verder geen woorden meer aan vuil....og iemand iets leuks gezien? over maar weer naar het onderwerp van dit stukje van het forum zeldzaamheden in Nederland.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Folkert Jan

#2539
via de grunn twitchers app groep:

mogelijk zingende cirlgors bij de vuilsort stainkoeln te groningen. 3 dagen geleden ook al gehoord. vogel nog niet gezien. afwijkend zingende geelgors niet uitgesloten. Gemeld door goeie en scherpe vogelaar, maar omdat deze het zo voorzichtig brengt laat ik het hier maar even annoniem. Indien zeker volgt uiteraard een piep.

Edit: vogel zit in ruig stuk waar je niet bij kan. Daardoor opname maken door waarnemer niet gelukt. Wordt vanmiddag gezocht.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

tarsiger

http://waarnemingen.be/waarneming/view/77612994

Steenarend naar noord net onder de Nederlandse grens in Belgisch Limburg.

Simon Feys

GertJ

Citaat van: tarsiger op juli 16, 2013, 18:57:27 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/77612994

Steenarend naar noord net onder de Nederlandse grens in Belgisch Limburg.

Simon Feys
Ik weet niet wat ik van zo'n kale waarneming zonder verhaal moet denken.
Ken je de waarnemer?
Groet Gert Jager

garryb

#2542
Citeervia de grunn twitchers app groep:

mogelijk zingende cirlgors bij de vuilsort stainkoeln te groningen. 3 dagen geleden ook al gehoord. vogel nog niet gezien. afwijkend zingende geelgors niet uitgesloten. Gemeld door goeie en scherpe vogelaar, maar omdat deze het zo voorzichtig brengt laat ik het hier maar even annoniem. Indien zeker volgt uiteraard een piep.

Edit: vogel zit in ruig stuk waar je niet bij kan. Daardoor opname maken door waarnemer niet gelukt. Wordt vanmiddag gezocht.

Even samenvatten: een mogelijke nieuwe soort die nooit is gezien, evengoed een gewone soort kan zijn, door een timide anonieme waarnemer, op een onbereikbare plaats en daardoor niet documenteerbaar  ... :-\ 
Ergo: ik blijf thuis.

Folkert Jan

Citaat van: garryb op juli 16, 2013, 21:51:37 PM
Citeervia de grunn twitchers app groep:

mogelijk zingende cirlgors bij de vuilsort stainkoeln te groningen. 3 dagen geleden ook al gehoord. vogel nog niet gezien. afwijkend zingende geelgors niet uitgesloten. Gemeld door goeie en scherpe vogelaar, maar omdat deze het zo voorzichtig brengt laat ik het hier maar even annoniem. Indien zeker volgt uiteraard een piep.

Edit: vogel zit in ruig stuk waar je niet bij kan. Daardoor opname maken door waarnemer niet gelukt. Wordt vanmiddag gezocht.

Even samenvatten: een mogelijke nieuwe soort die nooit is gezien, evengoed een gewone soort kan zijn, door een timide anonieme waarnemer, op een onbereikbare plaats en daardoor niet documenteerbaar  ... :-\ 
Ergo: ik blijf thuis.


Prima jongen, houden we het de volgende keer wel voor ons zelf
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Garry heeft natuurlijk groot gelijk: de kans dat dit een Geelgors is die de laatste 1 of 2 afwijkende toontjes weglaat, is immers levensgroot. Zo 'afwijkend' is dat immers niet...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

garryb

#2545
CiteerPrima jongen, houden we het de volgende keer wel voor ons zelf
Dat is je geraden, want zulke vage shit daar komt alleen maar onrust van. Zodra er echt stront aan de knikker is graag wel een melding meteen op DB-alerts en niet eerst een uur lang op allerlei lokale app-groepjes waardoor wij niet-Grunningers later achter de feiten aan lopen/in de mongolenwaaier zitten. Bij voorbaat dank.

Martijn Bot

#2546
Garry, ik vind jouw reacties hier net zo overbodig als in jouw ogen de melding van FJ was. Ze zetten de boel onnodig op scherp, met misschien wel tot gevolg dat sommige mensen jou niets meer dan een welverdiend plekje in de mongolenwaaier gunnen, en dat zou toch jammer zijn.
O, en die timide waarnemer: dat was ik. Of die Gors iets was/is, weet ik niet. Ik vond het in ieder geval eng genoeg klinken om lokale vogelaars in te lichten (baadt het niet, dan schaadt het niet) maar de vogel liet zich de hele middag niet meer zien of horen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/77622301

snwja3

#2547
Ach, in al die jaren die ik meeloop, iets doorgeven schijn je nooit goed te kunnen doen, hoe je je best ook doet, in dit geval:
- Martijn ('oude', wijze vogelaar) doet het, volgens sommigen, weer te voorzichting
- FJ (jonge hond, impulsief) doet het, volgens sommigen, weer te snel
Tja, gewoon weer lekker doorgaan  ;) en blijven doorgeven!
Wietze Janse

frankcoenjaerts

Hulde voor je post hier Martijn !!
Met de prima conclusie van Wietze een mooie afsluiting  :duim:
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op juli 17, 2013, 07:21:56 AM
.... (baadt het niet, dan schaadt het niet) .....
http://waarneming.nl/waarneming/view/77622301

Maar Martijn, met zó'n taalfout mis je juist de 'pointe' van een dergelijke zegswijze (al is de draai die je er nu aan geeft ook wel aardig).... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'