Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Omdat 3 Middelste jagers in juli in het binnenland niet bepaald algemeen zijn:
http://vwgbiesbosch.waarneming.nl/waarneming/view/77418743
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

garryb

#2491
Lijken mij 3kj lichte fase Kleine jagers. Puntige middelste staartpennen zijn diagnostisch in dit kleed, bij Middelste van die leeftijd zijn deze korter en stomper of amper zichtbaar. Geheel lichte kop, dunne snavel en bouw/jizz pleit ook voor Kleine Jager m.i. Niettemin ook erg zeldzaam!

Adri Clements

Weer wat geleerd. En inderdaad, nog steeds zeldzaam.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Citaat van: Max Berlijn op juli 09, 2013, 18:35:46 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=58474 vervaagd??, zou de Ameland vogel kunnen zijn?
Vermoedelijk vervaagd omdat je op de betreffende locatie niet kunt (mag) komen. Meer info opgevraagd bij de waarnemer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op juli 09, 2013, 18:39:21 PM
Citaat van: Max Berlijn op juli 09, 2013, 18:35:46 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=58474 vervaagd??, zou de Ameland vogel kunnen zijn?
Vermoedelijk vervaagd omdat je op de betreffende locatie niet kunt (mag) komen. Meer info opgevraagd bij de waarnemer.
waarnemer wil niet dat er mensen komen.
August van Rijn

GertJ

Citaat van: August op juli 09, 2013, 19:28:58 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 09, 2013, 18:39:21 PM
Citaat van: Max Berlijn op juli 09, 2013, 18:35:46 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=58474 vervaagd??, zou de Ameland vogel kunnen zijn?
Vermoedelijk vervaagd omdat je op de betreffende locatie niet kunt (mag) komen. Meer info opgevraagd bij de waarnemer.
waarnemer wil niet dat er mensen komen.
Tja, dat kun je maar op 1 manier regelen : helemaal niks melden op waarneming.nl. Als je weet dat hij er zit wordt het net wat moeilijker om de wens van de waarnemer te respecteren..
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Dat is niet helemaal waar Gert. Als je een waarneming onder embargo invoert, zien bezoekers van Waarneming.nl geen enkele locatie-info. In dit geval vervaagde de ontdekker zijn waarneming. Bij vervaagde waarnemingen is de gebiedsnaam zichtbaar. Een vogelaar die in de buurt was is o.b.v. de gebiedsnaam op de juiste locatie terechtgekomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Citaat van: Vincent Hart op juli 09, 2013, 20:34:27 PM
Dat is niet helemaal waar Gert. Als je een waarneming onder embargo invoert, zien bezoekers van Waarneming.nl geen enkele locatie-info. In dit geval vervaagde de ontdekker zijn waarneming. Bij vervaagde waarnemingen is de gebiedsnaam zichtbaar. Een vogelaar die in de buurt was is o.b.v. de gebiedsnaam op de juiste locatie terechtgekomen.
En dat is dan precies wat ik wel bedoel: de vogel is uiteindelijk toch via deze gebiedsnaam bekend geworden.
Is toch een beetje een halfslachtige situatie. [size=78%]Ik trouwens ook gaan zoeken als ik de gebiedsnaam had.[/size]
Groet Gert Jager

Martin Prins

Gert, Vincent wil duidelijk maken dat je twee mogelijkheden hebt om niet alle info van een waarneming door te geven:
- onder embargo: (vrijwel) niets te zien voor 'gewone' bezoekers van deze site;
- vervaagd: niet exacte locatie maar wel 'gebiedsaanduiding'(?) zichtbaar.
Groet,
Martin Prins

GertJ

Citaat van: Martin Prins op juli 09, 2013, 21:42:05 PM
Gert, Vincent wil duidelijk maken dat je twee mogelijkheden hebt om niet alle info van een waarneming door te geven:
- onder embargo: (vrijwel) niets te zien voor 'gewone' bezoekers van deze site;
- vervaagd: niet exacte locatie maar wel 'gebiedsaanduiding'(?) zichtbaar.
Dan heeft de waarnemer eigenlijk verkeerd gekozen. Of het viel wel mee met het niet bekend willen maken.
Ik weet niet of hij nu dolblij is om deze fantastische soort te laten zien of dat hij nu in een hoekje zit te balen...
Groet Gert Jager

Yeronimo

Zo een vogel wil je natuurlijk met iedereen delen lijkt mij toch? Wellicht schaamde hij zich voor het landschap eromheen omdat die wel redelijk leeg was met vogels  ;D

Ook nog even iets anders. Wellicht hebben anderen het al opgepikt maar de tapuit in kwestie was een poos uit beeld. Mijn verzoek naar de persoon met het nummerbord 49-RZ-XP (Skoda Octavia) is om in het vervolg te overleggen als je dichter naar de vogel toe wilt (voor zicht of foto). Nu ging je terwijl wij allemaal stonden te kijken naar het prachtige vogeltje toe in de auto wat de vogel duidelijk niet kon waarderen. Hierna was die ver weg en vloog uiteindelijk richting een erf om daar een tijd lang uit beeld zijn. Er zijn altijd mensen nog onderweg en daarom is het altijd aardig het dier op een mooie positie te laten zitten zodat iedereen ervan kan genieten.

Overigens staat dit punt ook beschreven in de gedragsregels van waarneming.nl en ieder andere site waar je, je bij aan kan sluiten zal dit punt waarschijnlijk ook noemen.

Citeer'1. Houd voldoende afstand tot het dier zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk dat een dier het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren. Een telescoop kan in deze goede diensten bewijzen. Andere mensen die later arriveren krijgen zo ook een kans het dier te zien. Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en het dier niet hinderen. In het belang van de documentatie van een geval kan - na overleg - een enkele fotograaf of videograaf soms worden verzocht meer naderbij te gaan dan anderen. Overigens is ook het maken van tekeningen en schetsen aan te bevelen.'
(http://waarneming.nl/gedragsregels.php)

En voordat anderen hier overheen vallen, ja er is getracht contact te zoeken met de man en dit is ook doorgegeven, maar hij leek zich er niet veel van aan te trekken volgens mij. Vandaar het even openbaar te gooien.

Gelukkig heeft iedereen de tapuit vervolgens mooi gezien doordat anderen hem gelukkig weer terug vonden. Top!  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

isi1972

Goed gedaan Jeroen ben het met jou 100% mee eens  :duim:

Groeten isidro

Citaat van: Yeronimo op juli 09, 2013, 23:19:22 PM
Zo een vogel wil je natuurlijk met iedereen delen lijkt mij toch? Wellicht schaamde hij zich voor het landschap eromheen omdat die wel redelijk leeg was met vogels  ;D

Ook nog even iets anders. Wellicht hebben anderen het al opgepikt maar de tapuit in kwestie was een poos uit beeld. Mijn verzoek naar de persoon met het nummerbord 49-RZ-XP (Skoda Octavia) is om in het vervolg te overleggen als je dichter naar de vogel toe wilt (voor zicht of foto). Nu ging je terwijl wij allemaal stonden te kijken naar het prachtige vogeltje toe in de auto wat de vogel duidelijk niet kon waarderen. Hierna was die ver weg en vloog uiteindelijk richting een erf om daar een tijd lang uit beeld zijn. Er zijn altijd mensen nog onderweg en daarom is het altijd aardig het dier op een mooie positie te laten zitten zodat iedereen ervan kan genieten.

Overigens staat dit punt ook beschreven in de gedragsregels van waarneming.nl en ieder andere site waar je, je bij aan kan sluiten zal dit punt waarschijnlijk ook noemen.

Citeer'1. Houd voldoende afstand tot het dier zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk dat een dier het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren. Een telescoop kan in deze goede diensten bewijzen. Andere mensen die later arriveren krijgen zo ook een kans het dier te zien. Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en het dier niet hinderen. In het belang van de documentatie van een geval kan - na overleg - een enkele fotograaf of videograaf soms worden verzocht meer naderbij te gaan dan anderen. Overigens is ook het maken van tekeningen en schetsen aan te bevelen.'
(http://waarneming.nl/gedragsregels.php)

En voordat anderen hier overheen vallen, ja er is getracht contact te zoeken met de man en dit is ook doorgegeven, maar hij leek zich er niet veel van aan te trekken volgens mij. Vandaar het even openbaar te gooien.

Gelukkig heeft iedereen de tapuit vervolgens mooi gezien doordat anderen hem gelukkig weer terug vonden. Top!  :duim:

Folkert Jan

Jaja just in vanuit de toh app groep!

Aziatische gopl buitendijks bij de tapuit
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GertJ

Citaat van: Folkert Jan op juli 10, 2013, 08:42:52 AM
Jaja just in vanuit de toh app groep!

Aziatische gopl buitendijks bij de tapuit
Bij de tapuit die wel of niet nog aanwezig is?
Groet Gert Jager

H.Valkema

Groeten,
Haije Valkema

HPM

Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

Herman van der Meer

Steven Wytema

is er ook al verder (oostelijker) langs de dijk gezocht? Als de 12:20 waarneming op de juiste plek staat (2 km westelijker) is die tapuit 'on the move' en kan hij nu al in Holwerd of nog verder zitten.
Steven Wytema


Folkert Jan

Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 09:55:11 AM
Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

Welke sneren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 09:55:11 AM
Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

@Herman: ben jij er gisteravond geweest? Nee, veronderstel ik. Waar bemoei jij je in dat geval mee? Als je een grap probeert te maken, laat dit vergezeld gaan van een smiley. Als je tegen twitchen bent (en dat 'ben' je voor zover ik mij herinner): accepteer dat anderen dit anders zien en hou dan op met deze zinloze discussie. 
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op juli 10, 2013, 10:54:45 AM
Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 09:55:11 AM
Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

@Herman: ben jij er gisteravond geweest? Nee, veronderstel ik. Waar bemoei jij je in dat geval mee? Als je een grap probeert te maken, laat dit vergezeld gaan van een smiley. Als je tegen twitchen bent (en dat 'ben' je voor zover ik mij herinner): accepteer dat anderen dit anders zien en hou dan op met deze zinloze discussie.

Accepteer dat anderen het anders zien.
Herman van der Meer

dupont

Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 11:37:43 AM
Citaat van: dupont op juli 10, 2013, 10:54:45 AM
Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 09:55:11 AM
Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

@Herman: ben jij er gisteravond geweest? Nee, veronderstel ik. Waar bemoei jij je in dat geval mee? Als je een grap probeert te maken, laat dit vergezeld gaan van een smiley. Als je tegen twitchen bent (en dat 'ben' je voor zover ik mij herinner): accepteer dat anderen dit anders zien en hou dan op met deze zinloze discussie.

Accepteer dat anderen het anders zien.

Dat is bekend van je. Schreeuw het van de daken! M.i. kan je, als je weinig/niets met twitchen hebt, beter weg blijven uit dit forumtopic. Amen
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op juli 10, 2013, 11:39:13 AM
Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 11:37:43 AM
Citaat van: dupont op juli 10, 2013, 10:54:45 AM
Citaat van: HPM op juli 10, 2013, 09:55:11 AM
Leuk hoor zo'n tapuitenbeestje. Melder wil liever geen masaa's mensen over de vloer. Vervolgens gaan tientallen mensen voor zijn deur staan klagen dat ze verstoord worden door iemand in een auto. En dan krijgt de melder ook nog eens een paar sneren naar zijn hoofd.

@Herman: ben jij er gisteravond geweest? Nee, veronderstel ik. Waar bemoei jij je in dat geval mee? Als je een grap probeert te maken, laat dit vergezeld gaan van een smiley. Als je tegen twitchen bent (en dat 'ben' je voor zover ik mij herinner): accepteer dat anderen dit anders zien en hou dan op met deze zinloze discussie.

Accepteer dat anderen het anders zien.

Dat is bekend van je. Schreeuw het van de daken! M.i. kan je, als je weinig/niets met twitchen hebt, beter weg blijven uit dit forumtopic. Amen

Accepteer dat anderen het anders zien.
Ik hoef hier helemaal geen discussie over. Ik heb alleen even gezegd wat ik van de discussie en de 'argumenten' vind.
Belachelijk maken en negeren van de wensen van de melder en je alleen druk maken omdat de vogel zich een keer verplaatst.
Als ik dat nodig vind zal ik dat een volgende keer weer opmerken, of iemand dat nou leuk vindt of niet.


Herman van der Meer

ruud_altenburg

Je kunt ook on topic blijven en deze discussie elders voeren. Graag zelfs.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

HPM

Citaat van: ruud_altenburg op juli 10, 2013, 12:06:29 PM
Je kunt ook on topic blijven en deze discussie elders voeren. Graag zelfs.

Als anderen hun rare off-topic opmerkingen elders maken zal ik er er daar ook mijn mening over geven.
Herman van der Meer

Merel

Als mensen niet willen dat anderen op een zeldzame vogel afkomen, dan moeten ze geen halve waarnemingen doorgeven. Zo'n mooi beestje als die bonte tapuit is genoeg om op af te komen, zelfs als de locatie niet volledig bekend is. In dit geval kun je beter spreken van een herontdekking door Harm Dijkstra, na zeer summiere aanduiding van de locatie. Had ontdekker geen publiek gewild, dan had hij de functie embargo moeten gebruiken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

August

Citaat van: Merel op juli 10, 2013, 13:28:47 PM
Als mensen niet willen dat anderen op een zeldzame vogel afkomen, dan moeten ze geen halve waarnemingen doorgeven. Zo'n mooi beestje als die bonte tapuit is genoeg om op af te komen, zelfs als de locatie niet volledig bekend is. In dit geval kun je beter spreken van een herontdekking door Harm Dijkstra, na zeer summiere aanduiding van de locatie. Had ontdekker geen publiek gewild, dan had hij de functie embargo moeten gebruiken.
Harm was niet de eerste die hem terugvond er waren anderen die eerder waren met hulp van de ontdekker trouwens die de vogel aanwees die was trouwens verbaasd was dat er zo snel al mensen waren gekomen. De ontdekker vroeg aan deze mensen of ze het geval niet zouden invoeren . Dat hebben ze dus niet gedaan. Harm was de eerste die waarschijnlijk niks wist van dit verzoek ;)  ps de ontdekker had zelf al via zijn eigen Whats up enkele andere vogellaars op de hoogte gebracht.
August van Rijn

Yeronimo

Citaat van: August op juli 10, 2013, 13:41:17 PM
Citaat van: Merel op juli 10, 2013, 13:28:47 PM
Als mensen niet willen dat anderen op een zeldzame vogel afkomen, dan moeten ze geen halve waarnemingen doorgeven. Zo'n mooi beestje als die bonte tapuit is genoeg om op af te komen, zelfs als de locatie niet volledig bekend is. In dit geval kun je beter spreken van een herontdekking door Harm Dijkstra, na zeer summiere aanduiding van de locatie. Had ontdekker geen publiek gewild, dan had hij de functie embargo moeten gebruiken.
Harm was niet de eerste die hem terugvond er waren anderen die eerder waren met hulp van de ontdekker trouwens die de vogel aanwees die was trouwens verbaasd was dat er zo snel al mensen waren gekomen. De ontdekker vroeg aan deze mensen of ze het geval niet zouden invoeren . Dat hebben ze dus niet gedaan. Harm was de eerste die waarschijnlijk niks wist van dit verzoek ;)  ps de ontdekker had zelf al via zijn eigen Whats up enkele andere vogellaars op de hoogte gebracht.

Denk dat velen niet wisten dat het geheim gehouden moest worden (waarom eigenlijk geheim houden?) en dat pas achteraf hoorden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Het gaat maar door: wederom via de toh app groep. Een terekruiter in de breedbaartpolder. (Das die uithoek in NO groningen, je weet wel: van die breedbekken! Zodra meer info bekend volgt er vast een piepje
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: Folkert Jan op juli 10, 2013, 21:46:00 PM
Het gaat maar door: wederom via de toh app groep. Een terekruiter in de breedbaartpolder. (Das die uithoek in NO groningen, je weet wel: van die breedbekken! Zodra meer info bekend volgt er vast een piepje

Is gewoon ingevoerd hoor...met exacte plek en foto's...http://waarneming.nl/waarneming/view/77465101