Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Folkert Jan op juli 05, 2013, 11:07:20 AM
Citaat van: August op juli 05, 2013, 10:49:25 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=58409
Bonte Tapuit Ameland

Zal even een TP vogelaar bellen
edit: niet bereikbaar dus bericht gestuurd

Edit: vogelaar bleek niet meer op ameland te zitten. Morgen gaan iig een paar toh vogelaars zoeken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

H.Valkema

foto van Bonte Tapuit door onze Duitse vriend gezien, betreft een zekere Bonte.. Echter vogel nog niet teruggevonden
Groeten,
Haije Valkema

andrestr

Slechte foto display van ontdekker.
Met vriendelijke groet André.


Ben Gaxiola


Op 4-7 e en update van de Roofvogelboerderij via mail: "We gaan zeker nog een vang poging ondernemen (waarschijnlijk meerdere)!". Ze hebben het dus nog niet opgegeven.
[/quote]

Dat zullen ze nu waarschijnlijk wel doen... Vogel is vandaag over Vlissingen gevlogen.  B)
Ben Gaxiola

Rene Janssen

René Janssen

HPM

#2466
Citaat van: garryb op juli 07, 2013, 14:40:58 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/77370219

Tien!


MInstens!

(Dat zijn er in deze buurt dus al minstens meer dan 42)
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Rene Janssen op juli 07, 2013, 16:17:00 PM
Geclaimde dwergarend: http://waarneming.nl/waarneming/view/77372330

Tja, geen diagnostische kenmerken van onderzijde beschreven en helemaal niks van de bovenzijde maken dit een kansloze missie...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

Citaat van: HPM op juli 07, 2013, 16:22:15 PM
Citaat van: garryb op juli 07, 2013, 14:40:58 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/77370219

Tien!


MInstens!

(Dat zijn er in deze buurt dus al minstens meer dan 42)

Euh wait... heb ik iets gemist, of is iemand vergeten commentaar te plaatsen bij die waarneming dat tien Roodkopklauwieren erg onwaarschijnlijk is?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ArjenDrost †

Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 20:31:38 PM
Euh wait... heb ik iets gemist, of is iemand vergeten commentaar te plaatsen bij die waarneming dat tien Roodkopklauwieren erg onwaarschijnlijk is?
Ja, een hele discussie met deze persoon met erg wazige foto's.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 20:31:38 PM
Citaat van: HPM op juli 07, 2013, 16:22:15 PM
Citaat van: garryb op juli 07, 2013, 14:40:58 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/77370219

Tien!


MInstens!

(Dat zijn er in deze buurt dus al minstens meer dan 42)

Euh wait... heb ik iets gemist, of is iemand vergeten commentaar te plaatsen bij die waarneming dat tien Roodkopklauwieren erg onwaarschijnlijk is?

Deze waarneming staat nu op 'niet goedgekeurd'.  Drie eerdere waarnemingen (als ik mij goed herinner van 20, 10 en 7 roodkoppen) kan ik niet meer vinden. Er was een forumtopic over dat waarschijnlijk door de consternatie snel werd gesloten en wat ik nu helemaal niet meer kan vinden.
Negeren en vergeten dus maar.


Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 20:31:38 PM
Euh wait... heb ik iets gemist, of is iemand vergeten commentaar te plaatsen bij die waarneming dat tien Roodkopklauwieren erg onwaarschijnlijk is?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=234670.0
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

SlechtValk

Hm dat topic lijkt inderdaad inmiddels gesloten te zijn. Maar ik begrijp dat deze waarnemer al meermaals grote groepen roodkopklauwieren geclaimed heeft. Ik neem aan dat er naar aanleiding van deze waarnemingen wel ff gechecked is of hij misschien niet stiekem toch gelijk had, maar is er inmiddels al duidelijk wat hij dan wel gezien zou hebben?

Een eerdere waarneming van deze zelfde waarnemer toonde wel degelijk een roodkopklauwier, dus hij zou wel moeten weten hoe die eruit ziet.

Overigens heeft hij de vervelende neiging om overmatig gebruik te maken van de crop-functie, waardoor kaders wel erg klein worden en vaak vleugelpunten er nog maar net (soms niet eens) op staan...

Maargoed back on topic: Ik ben eerder vanavond nog even op vliegbasis Soesterberg wezen kijken of de geclaimde Dwergarend daar misschien toevallig toch naar terug was gekomen, maar heb hier helaas geen Dwergarend mogen aanschouwen. (Oorspronkelijke waarnemer had al aangegeven dat deze weg was gevlogen maar je weet maar nooit he ;) ). Wel een zeer groot aantal Geelsprietdikkoppen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 21:29:11 PM
Hm dat topic lijkt inderdaad inmiddels gesloten te zijn. Maar ik begrijp dat deze waarnemer al meermaals grote groepen roodkopklauwieren geclaimed heeft. Ik neem aan dat er naar aanleiding van deze waarnemingen wel ff gechecked is of hij misschien niet stiekem toch gelijk had, maar is er inmiddels al duidelijk wat hij dan wel gezien zou hebben?
...

IK denk niet dat er veel mensen aanleiding zien om te gaan kijken als er door een persoon op drie of vier lokaties tientallen Roodkopklauwieren worden geclaimd. In Nederland is er geloof ik nooit meer dan 1 exemplaar tegelijk vastgesteld. Bovendien worden de gebieden waar het om gaat volgens mij goed tot zeer goed bevogeld dus de kans dat zo'n sensationele situatie zonder deze waarnemer onopgemerkt zou blijven lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juli 07, 2013, 22:31:13 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 21:29:11 PM
Hm dat topic lijkt inderdaad inmiddels gesloten te zijn. Maar ik begrijp dat deze waarnemer al meermaals grote groepen roodkopklauwieren geclaimed heeft. Ik neem aan dat er naar aanleiding van deze waarnemingen wel ff gechecked is of hij misschien niet stiekem toch gelijk had, maar is er inmiddels al duidelijk wat hij dan wel gezien zou hebben?
...

IK denk niet dat er veel mensen aanleiding zien om te gaan kijken als er door een persoon op drie of vier lokaties tientallen Roodkopklauwieren worden geclaimd. In Nederland is er geloof ik nooit meer dan 1 exemplaar tegelijk vastgesteld. Bovendien worden de gebieden waar het om gaat volgens mij goed tot zeer goed bevogeld dus de kans dat zo'n sensationele situatie zonder deze waarnemer onopgemerkt zou blijven lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

W.b. de waarneming(en) van méér dan 1 Roodkopklauwier tegelijk in Nederland:
Avifauna van Nederland deel 1, blz. 325: "Na het laatste broedgeval in 1956 zouden alle Nederlandse gevallen solitaire exemplaren betreffen." En daar is na de verschijning van dit boek in 1999 geen verandering in gekomen...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Meer dan 1 tegelijk hebben we er natuurlijk wel gehad. Dit voorjaar zaten er drie of vier tegelijk in Nederland. Maar die waren wel allemaal solitair.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: frankneijts op juli 08, 2013, 00:02:24 AM
Citaat van: HPM op juli 07, 2013, 22:31:13 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 21:29:11 PM
Hm dat topic lijkt inderdaad inmiddels gesloten te zijn. Maar ik begrijp dat deze waarnemer al meermaals grote groepen roodkopklauwieren geclaimed heeft. Ik neem aan dat er naar aanleiding van deze waarnemingen wel ff gechecked is of hij misschien niet stiekem toch gelijk had, maar is er inmiddels al duidelijk wat hij dan wel gezien zou hebben?
...

IK denk niet dat er veel mensen aanleiding zien om te gaan kijken als er door een persoon op drie of vier lokaties tientallen Roodkopklauwieren worden geclaimd. In Nederland is er geloof ik nooit meer dan 1 exemplaar tegelijk vastgesteld. Bovendien worden de gebieden waar het om gaat volgens mij goed tot zeer goed bevogeld dus de kans dat zo'n sensationele situatie zonder deze waarnemer onopgemerkt zou blijven lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

W.b. de waarneming(en) van méér dan 1 Roodkopklauwier tegelijk in Nederland:
Avifauna van Nederland deel 1, blz. 325: "Na het laatste broedgeval in 1956 zouden alle Nederlandse gevallen solitaire exemplaren betreffen." En daar is na de verschijning van dit boek in 1999 geen verandering in gekomen...

Ja, 'nooit' was een beetje kortzichtig uitgedrukt. Maar ook in de tijd dat er nog broedgevallen waren zullen twintig Roodkopklauwieren in een struik "ongebruikelijk" zijn geweest (Ik druk me maar ruimdenkend uit).
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juli 08, 2013, 08:23:42 AM
Citaat van: frankneijts op juli 08, 2013, 00:02:24 AM
Citaat van: HPM op juli 07, 2013, 22:31:13 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 07, 2013, 21:29:11 PM
Hm dat topic lijkt inderdaad inmiddels gesloten te zijn. Maar ik begrijp dat deze waarnemer al meermaals grote groepen roodkopklauwieren geclaimed heeft. Ik neem aan dat er naar aanleiding van deze waarnemingen wel ff gechecked is of hij misschien niet stiekem toch gelijk had, maar is er inmiddels al duidelijk wat hij dan wel gezien zou hebben?
...

IK denk niet dat er veel mensen aanleiding zien om te gaan kijken als er door een persoon op drie of vier lokaties tientallen Roodkopklauwieren worden geclaimd. In Nederland is er geloof ik nooit meer dan 1 exemplaar tegelijk vastgesteld. Bovendien worden de gebieden waar het om gaat volgens mij goed tot zeer goed bevogeld dus de kans dat zo'n sensationele situatie zonder deze waarnemer onopgemerkt zou blijven lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

W.b. de waarneming(en) van méér dan 1 Roodkopklauwier tegelijk in Nederland:
Avifauna van Nederland deel 1, blz. 325: "Na het laatste broedgeval in 1956 zouden alle Nederlandse gevallen solitaire exemplaren betreffen." En daar is na de verschijning van dit boek in 1999 geen verandering in gekomen...

.... Maar ook in de tijd dat er nog broedgevallen waren zullen twintig Roodkopklauwieren in een struik "ongebruikelijk" zijn geweest (Ik druk me maar ruimdenkend uit).

Precies en dat hoefde dan ook zelfs niet "stiekem ff gechecked" te worden....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

H.Valkema

Een vorkstaartplevier wordt net gemeld via TOH app en Lauwersmeer.com. Locatie is Blija, bij het gehucht Paardenburg. Verdere informatie ontbreekt.
Groeten,
Haije Valkema

Folkert Jan

Citaat van: H.Valkema op juli 08, 2013, 17:25:31 PM
Een vorkstaartplevier wordt net gemeld via TOH app en Lauwersmeer.com. Locatie is Blija, bij het gehucht Paardenburg. Verdere informatie ontbreekt.

Waarnemer is gemailt. Wachten op reactie
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: H.Valkema op juli 08, 2013, 17:25:31 PM
Een vorkstaartplevier wordt net gemeld via TOH app en Lauwersmeer.com. Locatie is Blija, bij het gehucht Paardenburg. Verdere informatie ontbreekt.
is t niet Vaardeburen?
Paardenbuurg kan ik niet vinden....
Steven Wytema


escher

Hé Folkert-Jan uh heb ik iets gemist in vogelaarsland?? Waar kan ik die TOH app downloaden, die meldingen wil ik ook op mijn Phone! groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Folkert Jan

Citaat van: escher op juli 08, 2013, 18:39:57 PM
Hé Folkert-Jan uh heb ik iets gemist in vogelaarsland?? Waar kan ik die TOH app downloaden, die meldingen wil ik ook op mijn Phone! groeten Carl

Het betreft geen APP. het gaat om de app "whatsapp" waarin je groepsprekken kunt aanmaken. Veel regio's hebben een APP groep waarin regiozeldzaamheden etc snel worden doorgegeven die bijvoorbeeld op waarneming.nl niet opvallen.
Je hoort wellicht wat vaker iets over de TOH app groep, omdat het een heel grote regio is waar nogal eens wat gebeurd. Het is opgericht om zo snel mogelijk duidelijkheid over vage claims te krijgen. Zodra er duidelijkheid is wordt het hier of op DBA doorgegeven.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

C.Dekker

vorkstaart word net door gegeven via app
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

escher

Ok ,maar waar kan je je voor die zgn TOH whatsapp telefoonlijst app aanmelden dan?? Of is dat alleen voor de zgn intimi uit de TOH? groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Folkert Jan

Citaat van: escher op juli 08, 2013, 20:57:33 PM
Ok ,maar waar kan je je voor die zgn TOH whatsapp telefoonlijst app aanmelden dan?? Of is dat alleen voor de zgn intimi uit de TOH? groeten Carl

In principe is het alleen voor mensen binnen de werkgroep. (Ook kleine zilverreigers etc passeren de revu) en wordt je voorgedragen als nieuw lid. Maar maak je geen zorgen. Zeldzaamheden die daarin worden besproken worden indien enigzins serieus gelijk doorgezet naar de openbare sites. Er worden bijvoorbeeld ook telefoonnummers genoemd die niet openbaar hoeven etc
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Ik zou iemand die jaarrond op Vlieland zit wel in m'n ToH Whatsapp-groep willen hebben  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Uiteraard is Carl vast meer dan welkom gok ik zo  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden