Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: adriaens op juni 24, 2013, 12:14:56 PM
Even een sterk geïmproviseerde crop in bijlage, op vraag van Frank.
Blauwe Kiek heeft vier versmalde handpennen (P6-7-8-9), Grauwe slechts drie (P7-9).
Bij deze vogel is P6 duidelijk overal even breed, dus kan het geen Blauwe Kiek zijn. Een crop door de fotograaf zelf zou wel een stuk handiger zijn...

Heb Kris gevraagd om een crop van de handvleugel. Peter alvast bedankt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Hoewel de homogeniteit van de armpennen het gevolg kan zijn door het verval in beeldkwaliteit, moet daar toch wat van staande blijven omdat daarentegen een duidelijk verschil is met dat van de binnenste handpennen. Tenminste wordt dan de suggestie gewekt dat het daarbij om 1 generatie veren gaat.
Dat de binnenste 3 pennen reeds volgroeid zijn is voor een oudere vrouw mogelijk aan de vroege kant?
De gevingerde handpennen (patroon) aan zowel de onder-als bovenzijde doen mij ook aan de 1ste generatie (=juveniele) veren denken. Algehele kwalititeit van de dekveren lijkt een verdeling van 1ste en 2e te zijn.
Dat dit geen adult is ben ik eens maar een 3kj vind ik erg moeilijk

krisdr

#2372
Hallo,

Op vraag hier nog een super cropfoto van de Kiekendief.
plus nogmaals één vergroot met behoud van resolutie.

Groet, Kris


gwoldhek

@ Frankneijts.     en dat al of niet zelf benoemde 'experts' steeds minder nodig zijn...
Wie bedoel je hiermee Frank ?

Groet Gijs Woldhek

JohanvantBosch

Citaat van: gwoldhek op juni 24, 2013, 19:34:09 PM
@ Frankneijts.     en dat al of niet zelf benoemde 'experts' steeds minder nodig zijn...
Wie bedoel je hiermee Frank ?

Groet Gijs Woldhek

Je zou ook gewoon op het andere deel van de zin kunnen focussen Gijs. Wat mij betreft is dat waar het om gaat.  O0

Citeer... dat de kennis die nodig is om zulke vogels te determineren steeds meer aanwezig is bij ook 'gewone' vogelaars in de lage landen ...

gwoldhek

Tuurlijk Johan, dat is heel mooi, maar Frank gooit een bal op, en ik ben benieuwd

frankneijts

Citaat van: gwoldhek op juni 24, 2013, 19:56:21 PM
Tuurlijk Johan, dat is heel mooi, maar Frank gooit een bal op, en ik ben benieuwd

Wie de bal vangt gooit 'm erin...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gwoldhek

#2378
Frank, admin waarneming...iets zeggen en zonnebril opzetten, niet chique, gewoon toelichting geven is misschien handiger.
Groet Gijs Woldhek

frankneijts

Citaat van: gwoldhek op juni 24, 2013, 23:29:15 PM
Frank, admin waarneming...iets zeggen en zonnebril opzetten, niet chique, gewoon toelichting geven is misschien handiger.
Groet Gijs Woldhek

Beste Gijs,

Het heeft allemaal niks met mijn adminschap, een zonnebril of al of niet "chique" te maken: sommige vogelaars worden nu eenmaal door anderen 'expert' genoemd en sommige vogelaars zeggen of suggereren zelf dat ze die kwalificatie verdienen. Niks meer, niks minder... maar mocht je daar namen bij willen hebben dan verzoek ik je vriendelijk die er zelf bij te bedenken: materiaal genoeg op dit forum.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#2380
Betreffende de armpennen is bij Grauwe Kiekendief aan de onderzijde gevonden dat de mannen bij hun juveniele kleed vaak al een diffuse  midden baan hebben.
De vrouwen hebben deze baan veel minder en vaak compleet niet. Vogels die in hun 2e kj vanwege dit type pen al erg licht in hun onderarm overkomen zijn vrijwel altijd mannen.
Zogezegd is dit op een 2e kj vrouw Grauw niet gauw gevonden, ook niet wanneer de 1e generatie veren gesleten zijn.
Aan de bovenzijde wordt de scherpe zwarte baan aan de basis van die armpennen bij een vrouw niet gevonden bij een 2e generatie veren. Aan de onderzijde van deze veren zie je een patroon dat een derde zwarte baan nog ver optreedt naar het lijf toe. De lichtere middenbanen zijn nog bruingrijs. De echte adulte armpen van een vrouw heeft twee zwarte banen over het grootste deel van de arm. Daartussen in zie je dan een breed uitgelopen en sterk contrasterende middenbaan.


edit: ik zie in deze beschrijving ook weer mankement inzake die derde baan bij de 2e generatie pennen vrouw

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Steven Wytema

Citaat van: Rikstar op juni 25, 2013, 14:13:12 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/77096514
Weer eens een Twitchbare Dougalls?
Dat zal nog moeten blijken (of ie twitchbaar is, het is er wel 100% één heb ik uit veld te horen gekregen).
Dougalls (Sterns ih algemeen) hebben wel vaker de neiging te pas en te onpas de zee op te vliegen.
Zo ook deze zo blijkt ;). Maar wie weet creëert ie nog een patroontje.
Steven Wytema


Rikstar

Ik lees inderdaad op de DBA website dat de vogel alweer een tijdje onvindbaar is.
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=58278
Jammer. Enig idee of Fred nog foto's heeft kunnen maken?



Citaat van: Steven Wytema op juni 25, 2013, 15:43:37 PM
Citaat van: Rikstar op juni 25, 2013, 14:13:12 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/77096514
Weer eens een Twitchbare Dougalls?
Dat zal nog moeten blijken (of ie twitchbaar is, het is er wel 100% één heb ik uit veld te horen gekregen).
Dougalls (Sterns ih algemeen) hebben wel vaker de neiging te pas en te onpas de zee op te vliegen.
Zo ook deze zo blijkt ;) . Maar wie weet creëert ie nog een patroontje.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Ja, en daar staat inderdaad een Dougalls op.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: gwoldhek op juni 24, 2013, 23:29:15 PM
Frank, admin waarneming...iets zeggen en zonnebril opzetten, niet chique, gewoon toelichting geven is misschien handiger.
Groet Gijs Woldhek

Helemaal mee eens Gijs. Wat een flauw gedoe.
Groeten,

Bram ter Keurs

Fred Visscher

Dougalls zit er nu weer hoor ik net.
Gr Fred

nick

Dougalls is volgens mij ook hetzelfde beest als gisteren, zelfde vleugeltekening, en ook geen bijzondere lange staartpennen. Zou het zelf overigens geen 3e kj noemen, heb niet het idee dat die in het veld van adult te onderscheiden zijn...
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Fred Visscher

Ik durfde dat wel aan Nick, vergeleken met deze... http://waarneming.nl/waarneming/view/42873671?_popup=1
Het kan goed wel een 3kj zijn die gewoon iets verder is dan b.v de vogel van Pim Wolf uit 2004, die wat rood had aan de snavelbasis...
En maakt de CDNA er een adult van (wat gerust voor de hand ligt) dan is dat prima wat mij betreft!
Gr Fred

nick

Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 21:32:49 PM
Ik durfde dat wel aan Nick, vergeleken met deze... http://waarneming.nl/waarneming/view/42873671?_popup=1
Het kan goed wel een 3kj zijn die gewoon iets verder is dan b.v de vogel van Pim Wolf uit 2004, die wat rood had aan de snavelbasis...
En maakt de CDNA er een adult van (wat gerust voor de hand ligt) dan is dat prima wat mij betreft!


Misschien heb je wel gelijk, Fred, maar in het veld, zonder digitale camera, zal je dergelijke details nooit onderscheiden, en ik ben ook nog steeds niet helemaal overtuigd, dat de sterke donkere handpentekening genoeg is om hem nog als onvolwassen te typeren. Dit soort moeilijkheden hadden we vroeger nooit, toen de, vaak veel slechtere, foto's pas maanden later openbaar werden.......
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Albert de Jong

#2392
Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 21:32:49 PM
Ik durfde dat wel aan Nick, vergeleken met deze... http://waarneming.nl/waarneming/view/42873671?_popup=1
Het kan goed wel een 3kj zijn die gewoon iets verder is dan b.v de vogel van Pim Wolf uit 2004, die wat rood had aan de snavelbasis...
En maakt de CDNA er een adult van (wat gerust voor de hand ligt) dan is dat prima wat mij betreft!

In Sterns van Europa en Noord-Amerika staat dat tweede zomer te onderscheiden is van adult door (1) de kopkap heeft een bruinere zweem, (2) het voorhoofd heeft wat witte spikkels en (3) de kleine dekveren hebben donkergrijze centra, die een donkere vleugelboeg vormen. En 2z heeft in juli gemiddeld iets minder rood aan de snavelbasis. Ik zie dat zo snel niet terug op de foto's.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Fred Visscher

Het is ook alleen gebaseerd op de, in mijn ogen te korte, buitenste staartpennen. Als er 1 te kort is kan ik er in komen maar beiden te kort, en in deze periode wat minder...
Gr Fred

Fred Visscher

Citaat van: Albert de Jong op juni 25, 2013, 22:54:03 PM
Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 21:32:49 PM
Ik durfde dat wel aan Nick, vergeleken met deze... http://waarneming.nl/waarneming/view/42873671?_popup=1
Het kan goed wel een 3kj zijn die gewoon iets verder is dan b.v de vogel van Pim Wolf uit 2004, die wat rood had aan de snavelbasis...
En maakt de CDNA er een adult van (wat gerust voor de hand ligt) dan is dat prima wat mij betreft!

In Sterns van Europa en Noord-Amerika staat dat tweede zomer te onderscheiden is van adult door (1) de kopkap heeft een bruinere zweem, (2) het voorhoofd heeft wat witte spikkels en (3) de kleine dekveren hebben donkergrijze centra, die een donkere vleugelboeg vormen. En 2z heeft in juli gemiddeld iets minder rood aan de snavelbasis. Ik zie dat zo snel niet terug op de foto's.
Hier nog even de link naar een 3kj: http://waarneming.nl/waarneming/view/45768527  Het enige verschil bij deze vogel in zit is iets rood aan de snavelbasis...
Gr Fred

nick

Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 23:02:11 PM
Het is ook alleen gebaseerd op de, in mijn ogen te korte, buitenste staartpennen. Als er 1 te kort is kan ik er in komen maar beiden te kort, en in deze periode wat minder...
de verlengde buitenste staartpennen schijnen vaak af te breken, heb ik me wel eens laten vertellen; net als bij bijvoorbeeld Kleinste Jager
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Fred Visscher

We horen het vanzelf wel wat de "rayonhoofden" er van gaan maken Nick...
Gr Fred

Justin Jansen

Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 23:20:43 PM
We horen het vanzelf wel wat de "rayonhoofden" er van gaan maken Nick...
CDNA determineert jouw vogel niet Fred, dat moet je zelf doen.....
M.v.g., Justin Jansen


pwolf

Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 23:10:55 PM
Citaat van: Albert de Jong op juni 25, 2013, 22:54:03 PM
Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 21:32:49 PM
Ik durfde dat wel aan Nick, vergeleken met deze... http://waarneming.nl/waarneming/view/42873671?_popup=1
Het kan goed wel een 3kj zijn die gewoon iets verder is dan b.v de vogel van Pim Wolf uit 2004, die wat rood had aan de snavelbasis...
En maakt de CDNA er een adult van (wat gerust voor de hand ligt) dan is dat prima wat mij betreft!

In Sterns van Europa en Noord-Amerika staat dat tweede zomer te onderscheiden is van adult door (1) de kopkap heeft een bruinere zweem, (2) het voorhoofd heeft wat witte spikkels en (3) de kleine dekveren hebben donkergrijze centra, die een donkere vleugelboeg vormen. En 2z heeft in juli gemiddeld iets minder rood aan de snavelbasis. Ik zie dat zo snel niet terug op de foto's.
Hier nog even de link naar een 3kj: http://waarneming.nl/waarneming/view/45768527  Het enige verschil bij deze vogel in zit is iets rood aan de snavelbasis...


en, niet onbelangrijk, die wat oudere en meer gesleten p5.


geweldige soort, wij zoeken hier in het zuiden ook lekker door. Met eentje in Zeebrugge enkele dagen geleden zijn de kansen momenteel wer prima.


groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Fred Visscher

Citaat van: Justin Jansen op juni 25, 2013, 23:32:54 PM
Citaat van: Fred Visscher op juni 25, 2013, 23:20:43 PM
We horen het vanzelf wel wat de "rayonhoofden" er van gaan maken Nick...
CDNA determineert jouw vogel niet Fred, dat moet je zelf doen.....
Ja tuurlijk Justin, maar hij zou uiteindelijk de boeken in gaan, met de in hun ogen, juiste kleedgegevens lijkt mij.
Gr Fred