Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: Ben Wielstra op juni 21, 2013, 08:36:06 AM
Geeen idee of dit al eens aan bod gekomen is: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0065857 Over zwervende Lammergieren.
Het is sowieso mega interessant wat er nu gaat gebeuren:
Stel er gaat geen verspreiding plaatsvinden bij de Pyreneeen vogels, is dat dan omdat
- de Pyreneeen vogels niet paren met de geïntroduceerde vogels van Andalusie (en/of Alpe)n (hetzij omdat ze Pyreneen vogels als beter beschouwen, hetzij omdat het een ander taxon is, en dus misschien een andere soort? (puur hypothetisch, maar wie weet))
- de migratie-gen van Pyreneeen vogels superieur is over de Andalusie(/Alpen) vogels.


(en natuurlijk: stel er gaat wel verspreiding plaatsvinden bij Pyreneeen-vogels, zijn die dan telbaar? ;))
Steven Wytema


Klaas van Dijk

Citaat van: Ben Wielstra op juni 21, 2013, 08:36:06 AMGeeen idee of dit al eens aan bod gekomen is: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0065857 Over zwervende Lammergieren.

Nee. Een erg mooi verhaal & zeer bedankt voor de link. Het mooie kaartje spreekt boekdelen. N is af en toe wat klein, maar beter iets dan niets. Mooi dat het allemaal nu op deze manier is uitgewerkt en ook voor iedereen toegankelijk is.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: FrankR op juni 21, 2013, 18:25:42 PM
Het viel mij op dat de dwaalgasten in NL uit de Alpen afkomstig zouden moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Andalusian birds: range = 24.22–609.60 km, mean = 84.23, s.d. = 76.30
en
Alpine birds: range = 48.70–869.08 km, mean = 67.73, s.d. = 46.67
Op één na alle gevallen in Nederland waren inderdaad - als zodanig herkenbare - projectvogels uit de Alpen. Die ene vogel is begin dit jaar alsnog afgewezen door de CDNA, voor de motivatie daarachter zie http://www.dutchavifauna.nl/species/lammergier
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2013, 18:32:12 PM
Citaat van: FrankR op juni 21, 2013, 18:25:42 PM
Het viel mij op dat de dwaalgasten in NL uit de Alpen afkomstig zouden moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Andalusian birds: range = 24.22–609.60 km, mean = 84.23, s.d. = 76.30
en
Alpine birds: range = 48.70–869.08 km, mean = 67.73, s.d. = 46.67
Op één na alle gevallen in Nederland waren inderdaad - als zodanig herkenbare - projectvogels uit de Alpen. Die ene vogel is begin dit jaar alsnog afgewezen door de CDNA, voor de motivatie daarachter zie http://www.dutchavifauna.nl/species/lammergier
En http://www.dutchavifauna.nl/news/28


Het is ook opvallend dat er nog 4 gevallen zijn van Lammergier op die kaart, die blijkbaar geeneens zijn opgemerkt in NL.
(naast een OVP vogel, foto in DB, Jakob zwervend van NH duinen tm Lauwers en een vogel in Zeeland)


Overigens zag ik net ook dat alle waarnemingen van de Texel vogel nog op 'zeker' staan  :angel:
Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Steven Wytema op juni 21, 2013, 18:40:36 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2013, 18:32:12 PM
Citaat van: FrankR op juni 21, 2013, 18:25:42 PM
Het viel mij op dat de dwaalgasten in NL uit de Alpen afkomstig zouden moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Andalusian birds: range = 24.22–609.60 km, mean = 84.23, s.d. = 76.30
en
Alpine birds: range = 48.70–869.08 km, mean = 67.73, s.d. = 46.67
Op één na alle gevallen in Nederland waren inderdaad - als zodanig herkenbare - projectvogels uit de Alpen. Die ene vogel is begin dit jaar alsnog afgewezen door de CDNA, voor de motivatie daarachter zie http://www.dutchavifauna.nl/species/lammergier
En http://www.dutchavifauna.nl/news/28


Overigens zag ik net ook dat alle waarnemingen van de Texel vogel nog op 'zeker' staan  :angel:
Ja, Steven wat verwacht je dan? Dat is toch ook een zekere lammergier? Kijk dat de CDNA deze gevallen als niet wilde vogels beoordeelt, maakt het niet minder een lammergier, alleen de status is anders. Om die op een vraagteken o.i.d. Te gaan zetten slaat m.i. nergens op.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

"Guilty until proven innocent" dus in elk geval.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

#2347
Citaat van: laatvlieger op juni 21, 2013, 19:02:28 PM
Citaat van: Steven Wytema op juni 21, 2013, 18:40:36 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2013, 18:32:12 PM
Citaat van: FrankR op juni 21, 2013, 18:25:42 PM
Het viel mij op dat de dwaalgasten in NL uit de Alpen afkomstig zouden moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Andalusian birds: range = 24.22–609.60 km, mean = 84.23, s.d. = 76.30
en
Alpine birds: range = 48.70–869.08 km, mean = 67.73, s.d. = 46.67
Op één na alle gevallen in Nederland waren inderdaad - als zodanig herkenbare - projectvogels uit de Alpen. Die ene vogel is begin dit jaar alsnog afgewezen door de CDNA, voor de motivatie daarachter zie http://www.dutchavifauna.nl/species/lammergier
En http://www.dutchavifauna.nl/news/28


Overigens zag ik net ook dat alle waarnemingen van de Texel vogel nog op 'zeker' staan  :angel:
Ja, Steven wat verwacht je dan? Dat is toch ook een zekere lammergier? Kijk dat de CDNA deze gevallen als niet wilde vogels beoordeelt, maakt het niet minder een lammergier, alleen de status is anders. Om die op een vraagteken o.i.d. Te gaan zetten slaat m.i. nergens op.
Die zullen dan als het jaarverslag 2013 gepubliceerd is allemaal op "goedgekeurd, niet geaccepteerd door de CDNA" komen te staan.
Escape of onzeker lijkt me hier niet aan de hand inderdaad.
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Wellicht bedoelde Steven dat de waarnemingen nu nog op zeker > goedgekeurd staan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2013, 19:45:15 PM
Wellicht bedoelde Steven dat de waarnemingen nu nog op zeker > goedgekeurd staan.
:duim:


@Gert, volgens mij heb je keuze uit de volgende statussen (net gedownload van wrn):

in behandeling
goedgekeurd op basis van kennisregels
niet goedgekeurd
(nog) niet te beoordelen
niet onderzocht
goedgekeurd
Steven Wytema


Steven Wytema

Om 20:50 heb ik een wappje gekregen vanuit Duitsland: "Boven Lingen (net over de grens in Duitsland ten NO van Denekamp) is een groep vale gieren naar overvliegend naar West gezien. Al in NL misschien?"
Heb verder nog niet gecheckt met club300de alerts oid
Steven Wytema


HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Steven Wytema

Citaat van: HJDT op juni 22, 2013, 23:36:26 PM
Leuke soort om vanuit het vliegtuig te zien: http://waarneming.nl/waarneming/view/77048623
Was donderdag, vluchtnr VY8318.
Heb nog niet kunnen vinden welke baan die doorgaans van vertrekt; Iemand vriendjes met vliegtuigspotters?
Steven Wytema


HJDT

Ondertussen begrepen dat het de Polderbaan is, die is in ieder geval deels van buitenaf te bekijken. Hoe weet jij het vluchtnummer Steven?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Albert de Jong

#2354
http://waarneming.nl/waarneming/view/77059700

Kiekjes blijven leuk. Ik dacht, laat ik deze even in de groep gooien. Volgens mij is dit een ad vrouw grauwe kiek, vanwege het zebrapatroon op de okselveren, de regelmatige bandering van de binnenhand en hoeveelheid wit rond het oog. En p1 is vrijwel even lang als p5. De lichte baan in de armpennen zou ook wel erg opvallend zijn voor een step.

Edit: ga toch voor adult, voor 2kj zou de rui erg ver zijn.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Corstiaan Beeke

Ik denk dat je gelijk hebt Albert. Lastig beest wel, ook omdat je het alleen met de foto's moet doen. Maar de combinatie van de genoemde kenmerken wijst wat mij betreft ook op Grauwe. Ik denk dat vooral de nogal nadrukkelijk aanwezige licht halsring Kris op het verkeerde been heeft gezet.

frankneijts

Ik denk een wijfje Blauwe waarvan p6 (geteld van buiten met p10 als 1e handpen) nog aan het groeien is. Zie ook: http://www.mergus.be/artikels/2012/02/17/determinatie-leeftijds-en-geslachtsbepaling-bij-de-blauwe-kiekendief-circus-cyaneus/ (vooral de laatste foto).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jameslidster

Citaat van: frankneijts op juni 23, 2013, 21:10:03 PM
Ik denk een wijfje Blauwe waarvan p6 (geteld van buiten met p10 als 1e handpen) nog aan het groeien is. Zie ook: http://www.mergus.be/artikels/2012/02/17/determinatie-leeftijds-en-geslachtsbepaling-bij-de-blauwe-kiekendief-circus-cyaneus/ (vooral de laatste foto).

Ben met Frank eens, lijkt mij ook een Blauwe waar de rui een wat andere beeld geeft
Groet,
James

gerdwichers8

Dat kan niet gekeken naar de handformule; slechts de binnenste drie handpennen zijn nieuw dus voor het cruciale deel van die formule is de rui hier niet van belang.
Dan blijven we bij een 2e j Grauwe  vrouw.

frankneijts

#2359
Citaat van: gerdwichers8 op juni 23, 2013, 21:17:21 PM
Dat kan niet gekeken naar de handformule; slechts de binnenste drie handpennen zijn nieuw dus voor het cruciale deel van die formule is de rui hier niet van belang.
Dan blijven we bij een 2e j Grauwe  vrouw.

Dat betwijfel ik Gerd: zie foto 202, blz. 193 in Forsman.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Op die foto groeit p6 nog en is p5 nagenoeg volgroeid. Bijgevolg zijn dat nieuwe veren; maar dat is op de vogel van Kris niet het geval.
Deze vogel heeft gesleten juveniele armpennen waardoor de lichte baan aan de onderzijde zichtbaar wordt maar de karakteristieke zwarte baan aan de bovenzijde bij adult vrouw Grauw afwezig is.
De lichaamsrui daarentegen is bij dit individu ver gevorderd

gwoldhek

#2361
Even een mailtje sturen naar Ben Koks
( als iemand iets van kiekendieven kan zeggen, hij toch lijkt me )

Albert de Jong

#2362
Dag Frank e.a.

Voor blauwe kiek vind ik de opvallend tweekleurige, rossige okselveren niet goed. Zoals Gerd aangeeft, zijn alleen de drie binnenste handpennen geruid. Hoe kan p6 dan nog aan het groeien zijn, terwijl die oud is? Die heeft in ieder geval duidelijk dezelfde kleur als de andere buitenste handpennen. Kortom, de handpenformule vind ik niet kloppen voor blauwe.
Een ander opvallend punt is dat de zwarte bandering in de armpennen even gelijke breedte heeft. De eindband is even breed als de middenband. Ik heb het niet gecheckt in de literatuur, maar volgens is bij ad. vrouw blauwe de eindband vaak breder dan de middenband. Verder vind ik de vogel vrij rossig gekleurd, maar dat een foto-effect zijn.

Kris stuurde me wat verkleinde foto's toe, die ik even snel in een compilatie heb gezet. Overigens dacht ik eerst ook aan een tweedejaars vogel, Gerd. Maar dat zou beteken dat deze vogel haar lichaamsveren wel erg snel geruid heeft.

@gwoldhek: dat vind ik te makkelijk. 'Even Forsman mailen' was het vroeger, maar we moeten het gewoon zelf leren.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bart van Hoogstraten

#2363
Citaat van: gerdwichers8 op juni 24, 2013, 01:10:22 AM
Citaat van: gerdwichers8 op april 09, 2013, 23:43:27 PM[/size]Het zou zelfs voor een Steppe betekenen dat ie erg ver gevorderd is in de rui op zijn lichaams bevedering. De staat aan de bovenzijde zou dat kunnen onderbouwen? Daar vertoont de vogel wel duidelijk rui op de mantel en een aantal dekveren zijn ook vervangen.[/font]

[/size]..het woord 'zelfs' is hier zo'n kronkel en het is ook nog eens insinuerend (juist ten aanzien van...... )
de brandspuit er soms op ;)

[/size] matters -> het woord 'zelfs' is hier zo'n kronkel en het is ook nog eens insinuerend (juist ten aanzien van...... )
de brandspuit er soms op
  (maar ik snap er ondertussen evengoed nog geen jota van, vooral met met die brandspuit er soms op)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op april 09, 2013, 23:43:27 PMHet zou zelfs voor een Steppe betekenen dat ie erg ver gevorderd is in de rui op zijn lichaams bevedering. De staat aan de bovenzijde zou dat kunnen onderbouwen? Daar vertoont de vogel wel duidelijk rui op de mantel en een aantal dekveren zijn ook vervangen.

..het woord 'zelfs' berust op een denkfout en is bovendien insinuerend ten aanzien van Grauwe Kiek. (alsof die nìet zo snel zijn lichaamsveren zou ruien)

Als 'zelfs' was weggelaten, was de zin goed geweest

gerdwichers8

Citaat van: Albert de Jong op juni 23, 2013, 23:12:41 PM
Dag Frank e.a.

Overigens dacht ik eerst ook aan een tweedejaars vogel, Gerd. Maar dat zou beteken dat deze vogel haar lichaamsveren wel erg snel geruid heeft.




Ik heb mezelf fundamenteel even doorgelicht en het berust niet op een kronkel dat juveniele Grauwe Kieken zelfs de hele lichaamsbevedering tijdens de winter ruien. Steppes zijn langzamer tussen de twee.
De vogel van Folkert Jan was tòch een snelle ruier, deze van Kris niet, maar beide liggen binnen de marge. Deze Grauwe zelfs nog vrij ruim.

gwoldhek

Hoi Albert, wat is er mis met iemand om raad vragen die met grauwe kiekedieven werkt en waarschijnlijk meer ervaring heeft met kleden als de meesten van ons ooit zullen hebben ?


Albert de Jong

Hoi GWolhek, helemaal niets hoor! Maar in het verleden, of eigenlijk tot voor kort, werd er vaak snel naar een expert gegrepen als het lastig werd. Ik vind het juist de uitdaging om het zelf ook te kunnen. Maar vraag Ben gerust, ik ben nieuwsgierig.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankneijts

Peter Adriaens heeft op het admin-forum gereageerd: volgens hem is dit een Grauwe vrouw (vermoedelijk 3e kj) en hij bevestigt de contra Blauwe Kiek-ruistrategie die Gerd noemt + de eveneens contra-BK okseltekening van Albert. Verder noemt hij nog het feit dat P6 niet versmald is wat bij BK het geval zou moeten zijn. Ik zal vragen of hij e.e.a. hier zelf wil toelichten.
De discussie maakt denk ik wel duidelijk dat ringtail kieken ons nog altijd flink bezig kunnen houden maar dat de kennis die nodig is om zulke vogels te determineren steeds meer aanwezig is bij ook 'gewone' vogelaars in de lage landen en dat al of niet zelf benoemde 'experts' steeds minder nodig zijn...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

Even een sterk geïmproviseerde crop in bijlage, op vraag van Frank.
Blauwe Kiek heeft vier versmalde handpennen (P6-7-8-9), Grauwe slechts drie (P7-9).
Bij deze vogel is P6 duidelijk overal even breed, dus kan het geen Blauwe Kiek zijn. Een crop door de fotograaf zelf zou wel een stuk handiger zijn...