Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

deze fotograaf heeft in het verleden diverse keren foto's geplaatst die volgens hem gemaakt waren in dezelfde omgeving. Als admin heb ik toen e.e.a. uitgezocht en er bleek geen bal van te kloppen. Het zou me niets verbazen als dat bij deze foto ook het geval is...

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 21:35:36 PM
Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 20:46:30 PM
Hoe zinvol is het zo'n soort in deze periode op verborgen te zetten (en dan wel op de dag zelf je foto te showen waaruit blijkt dat je kennelijk heel dichtbij t beest zat)?

Ik weet niet of je de laatste tijd nog wel eens naar buiten hebt gekeken of zelfs buiten bent geweest, maar het vriest flink en er ligt een pak sneeuw. Alleen dat al lijkt mij een uistekende reden om te proberen zo'n vogel zoveel mogelijk met rust te laten en niet een horde bezoekers te genereren.
Mee eens, maar waarom dan wel gaan fotograferen? Zie je die Smienten die nog dichterbij zitten? Maar die zijn waarschijnlijk niet belangrijk, want die zijn niet zeldzaam :S Waarom vliegt die eend uberhaupt? En de vele mensen die in deze tijd Snippen of andere soorten optrappen langs beekjes?

Citaat van: Bram Rijksen op januari 20, 2013, 21:35:52 PM
deze fotograaf heeft in het verleden diverse keren foto's geplaatst die volgens hem gemaakt waren in dezelfde omgeving. Als admin heb ik toen e.e.a. uitgezocht en er bleek geen bal van te kloppen. Het zou me niets verbazen als dat bij deze foto ook het geval is...
Bram, wat is dan het werkelijke verhaal hierachter hoe het wel zit?
Theo van Veenendaal

Dorine

Als het gebied zo kwetsbaar is zoals die fotograaf aangeeft dan had ie zijn foto ook voor zich moeten houden want nu bereik je alleen maar dat er andere zijn die dat beest ook graag willen zien en vastleggen en gaan zoeken en "banjeren" in misschien wel een groter gebied dan waar die smient zit. Fotografen en ook wel vogelaars struinen niet alleen waarneming.nl af voor bijzondere vogels.
Dorine van Asten
peregrines.nl

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 21:37:38 PM
Citaat van: HPM op januari 20, 2013, 21:35:36 PM
Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 20:46:30 PM
Hoe zinvol is het zo'n soort in deze periode op verborgen te zetten (en dan wel op de dag zelf je foto te showen waaruit blijkt dat je kennelijk heel dichtbij t beest zat)?

Ik weet niet of je de laatste tijd nog wel eens naar buiten hebt gekeken of zelfs buiten bent geweest, maar het vriest flink en er ligt een pak sneeuw. Alleen dat al lijkt mij een uistekende reden om te proberen zo'n vogel zoveel mogelijk met rust te laten en niet een horde bezoekers te genereren.
Mee eens, maar waarom dan wel gaan fotograferen? Zie je die Smienten die nog dichterbij zitten? Maar die zijn waarschijnlijk niet belangrijk, want die zijn niet zeldzaam :S Waarom vliegt die eend uberhaupt? En de vele mensen die in deze tijd Snippen of andere soorten optrappen langs beekjes?


Waarom die vliegt? Je hebt toch wel eens gezien dat eendenen ganzen  in dergelijke groepen zich wel eens per vleugel verplaatsen? Dit ziet er echt niet uit als opvliegen door verstoring.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Zeker tijdens sneeuw vliegen vogels volgens mij eerder korte stukje dan ze lopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 21:37:38 PM
Mee eens, maar waarom dan wel gaan fotograferen? Zie je die Smienten die nog dichterbij zitten? Maar die zijn waarschijnlijk niet belangrijk, want die zijn niet zeldzaam :S Waarom vliegt die eend uberhaupt? En de vele mensen die in deze tijd Snippen of andere soorten optrappen langs beekjes?


Gelukkig vliegt de vogel min of meer naar de fotograaf toe. Kennelijk is er dus weinig last van verstoring... Anders was hij wel de andere kant op gevlogen. En ook de Smienten die dichterbij zitten, lijken mij niet echt verstoord.


Ik neem overigens aan dat jij dan ook helemaal niet naar buiten gaat in deze periode? Dan verstoor je ook...


Maar goed, hier gaan we toch niet uitkomen ;)


Groeten, Arjen

Steven Wytema

#1446
Citaat van: Rick van der Weijde op januari 20, 2013, 21:13:08 PM
Ja, ga deze discussie nog eens voeren. Komen we heel vaak heel veel verder mee...  :-X
Dat had je goed gezien!  ;D


edit: anders is dit misschien een goede kaart om te zoeken
of kijk op http://waarneming.nl/gebied/view/22885?sp=176, kan ook goed werken...
Steven Wytema


Theovanv

Citaat van: ArjenDrost op januari 20, 2013, 21:48:48 PM
Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 21:37:38 PM
Mee eens, maar waarom dan wel gaan fotograferen? Zie je die Smienten die nog dichterbij zitten? Maar die zijn waarschijnlijk niet belangrijk, want die zijn niet zeldzaam :S Waarom vliegt die eend uberhaupt? En de vele mensen die in deze tijd Snippen of andere soorten optrappen langs beekjes?


Gelukkig vliegt de vogel min of meer naar de fotograaf toe. Kennelijk is er dus weinig last van verstoring... Anders was hij wel de andere kant op gevlogen. En ook de Smienten die dichterbij zitten, lijken mij niet echt verstoord.


Ik neem overigens aan dat jij dan ook helemaal niet naar buiten gaat in deze periode? Dan verstoor je ook...


Maar goed, hier gaan we toch niet uitkomen ;)


Groeten, Arjen
Nee blijkbaar niet. Je hoeft het ook niet eens te zijn, maar wel jammer dat er ook niet op een behoorlijke manier over van gedachte gewisseld kan worden...
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Als dat je inzet was, had je de fotograaf misschien minder als dader moeten afschilderen, en jezelf minder als slachtoffer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Laurens89

Een foto pas later op het internet zetten zoals hier gesuggereerd wordt, helpt ook niet, dan krijg je achteraf opmerkingen als: waarom heb je dat toen niet gezegt of gemeld.

Zie echter ook wel een punt in het feit dat je als vogelaar met telescoop op een grotere afstand kunt gaan staan dan de afstand vanaf waar de fotograaf de foto heeft genomen.

Justin Jansen

Citaat van: Bram Rijksen op januari 20, 2013, 21:35:52 PM
deze fotograaf heeft in het verleden diverse keren foto's geplaatst die volgens hem gemaakt waren in dezelfde omgeving. Als admin heb ik toen e.e.a. uitgezocht en er bleek geen bal van te kloppen. Het zou me niets verbazen als dat bij deze foto ook het geval is...
Mooi einde discussie lijkt me, en weer zoeken ipv mailen.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 21:52:43 PM
Citaat van: ArjenDrost op januari 20, 2013, 21:48:48 PM

Maar goed, hier gaan we toch niet uitkomen ;)


Groeten, Arjen

Nee blijkbaar niet. Je hoeft het ook niet eens te zijn, maar wel jammer dat er ook niet op een behoorlijke manier over van gedachte gewisseld kan worden...

IK denk dat jij degene bent die hier niet behoorlijk mee om kan gaan. Het is telkenss hetzelfde liedje: jij bent stikjaloers vanwege een niet-openbare waarneming en dat neem je de waarnemer uiterst kwalijk, en dan probeer je hem zwart te maken door te zeggen dat hij zelf verstoort.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv link=topic=190863.msg1337328#msg1337328 date=1358714258

quote author=Bram Rijksen link=topic=190863.msg1337327#msg1337327 date=1358714152]
deze fotograaf heeft in het verleden diverse keren foto's geplaatst die volgens hem gemaakt waren in dezelfde omgeving. Als admin heb ik toen e.e.a. uitgezocht en er bleek geen bal van te kloppen. Het zou me niets verbazen als dat bij deze foto ook het geval is...
Bram, wat is dan het werkelijke verhaal hierachter hoe het wel zit?



Geen idee waar hij deze vogel heeft gefotografeert; op wrn.nl en op birdpix had hij toen de mooiste foto's van lepelaars, slechtvalken, klapeksters etc, allemaal gefotografeerd in de bovenpolder en utr. heuvelrug e.o. Vragen over de opvallende overeenkosten tussen deze vogels en vogels die hij eerder op andere plaatsen fotografeerde werden afgeserveerd als suggestief; hoe durvden we aan zijn integriteit te twijfelen! Al vrij snel bleek dat geen van deze beesten daadwerkelijk op die datum of ook maar in de buurt van de opgegeven locaties waren gefotografeerd. Daarna werden locaties en data bij de detailinformatie aangepast om ons te doen geloven dat die slechtvalk echt daar geplaat was. Maar ja, om daarvoor nou net de meest fotogenieke slechtvalk van Nederland voor te gebruiken (die van Terschelling, welke fotograaf kent 'm niet) is dan niet zo handig. Met stille trom heeft hij daarna de foto's van wrn.nl verwijderd, en die op birdpix aangepast. Maar bij alle foto's die daar nog staan en staan ingevoerd met locate 'Utrechtse heuvelrug' heb ik dus zo mijn twijfels over de authenticiteit...
en zal je net zien dat deze wel klopt..)


Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op januari 20, 2013, 22:09:00 PM
Citaat van: Theovanv link=topic=190863.msg1337328#msg1337328 date=1358714258

quote author=Bram Rijksen link=topic=190863.msg1337327#msg1337327 date=1358714152]
deze fotograaf heeft in het verleden diverse keren foto's geplaatst die volgens hem gemaakt waren in dezelfde omgeving. Als admin heb ik toen e.e.a. uitgezocht en er bleek geen bal van te kloppen. Het zou me niets verbazen als dat bij deze foto ook het geval is...
Bram, wat is dan het werkelijke verhaal hierachter hoe het wel zit?



Geen idee waar hij deze vogel heeft gefotografeert; op wrn.nl en op birdpix had hij toen de mooiste foto's van lepelaars, slechtvalken, klapeksters etc, allemaal gefotografeerd in de bovenpolder en utr. heuvelrug e.o. Vragen over de opvallende overeenkosten tussen deze vogels en vogels die hij eerder op andere plaatsen fotografeerde werden afgeserveerd als suggestief; hoe durvden we aan zijn integriteit te twijfelen! Al vrij snel bleek dat geen van deze beesten daadwerkelijk op die datum of ook maar in de buurt van de opgegeven locaties waren gefotografeerd. Daarna werden locaties en data bij de detailinformatie aangepast om ons te doen geloven dat die slechtvalk echt daar geplaat was. Maar ja, om daarvoor nou net de meest fotogenieke slechtvalk van Nederland voor te gebruiken (die van Terschelling, welke fotograaf kent 'm niet) is dan niet zo handig. Met stille trom heeft hij daarna de foto's van wrn.nl verwijderd, en die op birdpix aangepast. Maar bij alle foto's die daar nog staan en staan ingevoerd met locate 'Utrechtse heuvelrug' heb ik dus zo mijn twijfels over de authenticiteit...
en zal je net zien dat deze wel klopt..)
Haha idd ;) Maar wel een vreemd verhaal inderdaad.

@Vincent: Ik voel me geen slachtoffer, ook als de plek wel bekend is weet ik niet of ik er heen zou gaan. Het gaat mij om het principe.

Herman herman, je weet het niveau ook altijd nog verder te verlagen....eerst je met cynisme doordrongen berichtjes en dan weer een persoonlijke aanval....je weet jezelf weer lekker neer te zetten.
Theo van Veenendaal

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Corstiaan Beeke

Eigenlijk niet het juiste topic, maar bizar genoeg om toch ook even hier melden: vanmiddag rond 14.15u zag Thomas Luiten een Kwartel bij een onbewoonde boerderij tussen Zoutelande en Westkapelle, Zeeland. Na een dik uur heeft hij met enkele andere inmiddels toegesnelde vogelaars de vogel nog een keer op zien vliegen. Thomas heeft goede foto's. Vanavond ongetwijfeld meer info.

frankneijts

Citaat van: Corstiaan Beeke op januari 22, 2013, 16:42:14 PM
Eigenlijk niet het juiste topic....

Och... misschien zitten er momenteel wel minder Kwartels in Nederland dan Humes Blako's.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lucasn

Staat een zwartkeellijster gemeld op dutchbirdalerts, ze hebben merel kunnen uitsluiten  ;)
Groet,
Lucas Nieuweboer

hjkrajenbrink

#1458
Ten aanzien van die Amerikaanse Smient vond ik dit bericht: http://www.nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zeldzame_gast_in_amerongse_polder_34121560.html


Misschien het checken waard (de aantekening van Bram Rijksen indachtig), als de hele boel niet is dichtgevroren.
Groeten,
Henk

Folkert Jan

Tja wat is de bron? Komt dit rechtstreeks van Harry, of is dit gewoon naar aanleiding van de berichten hier, op birdpix op dba?

De smienten in die omgeving schijnen wel gecheckt te zijn
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Citaat van: hjkrajenbrink op januari 23, 2013, 10:45:19 AMTen aanzien van die Amerikaanse Smient vond ik dit bericht: http://www.nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zeldzame_gast_in_amerongse_polder_34121560.html

...

En zie daar... meteen ook de reden waarom ik meedoe aan het lijstspelletje: status ('me status' voor intimi).  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hjkrajenbrink

Hoeveel collector's items hebben jullie al?  ;D


Ik heb geen idee wat de relatie tussen journalist en fotograaf is. Ik werd getipt door m'n collega die uit die buurt komt dat dit op de website staat.
Groeten,
Henk

hiskodevries

Via email
CiteerBeste mensen van Waarneming.nl

Ik zag vanochtend in een kale struik in de tuin, een bijzondere lijster zitten. Ik dacht eerst in de verte een zanglijster te zien, maar met de kijker erbij, leek het op de vogel , die ik in de bijlage meestuur. Deze foto heb ik van het net geplukt, dus niet zelf gemaakt. Het lijkt dus precies op een dwerglijster. Maar omdat het volgens de vogelgids heel zeldzaam is, durf ik hem niet zomaar op uw site te plaatsen.

Wat denkt u, zou het kunnen, in dit jaargetijde?

Ik woon in Purmerend- Zuid ( Noord-Holland), in een redelijk groene buurt met veel water en landerijen in de buurt, en ben een redelijk ervaren vogelkijker. De onderkant van de buik was dus stippelvrij en de keel /nek was licht geel gekleurd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Steven Wytema

Het zou de eerste overwinterende Catharus in de WP zijn als ik me niet vergis.
Catharussen zijn ook een stuk kleiner dan (zang)lijsters... komen eerder in de buurt van Nachtegaal.
Een 1w/vrouw Zwartkeellijster is wellicht een optie? (of nog beter: Roodkeellijster.. "licht geel gekleurde nek/keel")
Devies as usual: foto's!
Steven Wytema


hiskodevries

steven, ik ben slechts de boodschapper. mevrouw is nu aan het werk. maar ze zal morgen met toestel paraat zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

Een kouwelijke Zanglijster kan natuurlijk ook best wel wat weghebben van een Dwerglijster.. Dus vooralsnog sluit ik niet uit dat mevrouw een Zanglijster heeft gezien.

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/73424363
ik ben benieuwd!! maar wat zou het anders kunnen zijn? ......
afwijkende merel?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Sander Haak

Citaat van: Rikstar op januari 25, 2013, 15:47:28 PM
ik ben benieuwd!! maar wat zou het anders kunnen zijn? ......

Een Goudvink
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rick van der Weijde

http://waarneming.nl/waarneming/view/73426339
De vogel van Texel, gezien de belabberde staat van het verenpak?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013