Hoofdmenu

bosooievaarsbek

Gestart door madelief, mei 30, 2012, 23:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

madelief


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68875545
onzeker Bosooievaarsbek - Geranium sylvaticum gezien op 2012-05-30 Wassenaar - Lentevreugd
Foto's:






bij voorbaat dank Anke Burgers

De plant lijkt mij verwilderd uit de oude volkstuinen die daar hebben gezeten.

Erik Simons

poeh, dit vind ik erg lastig.
de bloem lijkt mij meer Geranium rivulare, kroonbladeren te diep uitgerand voor pratense of sylvaticum. Bovendien heeft sylvaticum normaal echt diep paarse kroonbladeren met een witte binnenkant, echt heel erg lelijk. Deze bloemen zijn best mooi....
het blad lijkt dan weer behoorlijk op dat van sylvaticum, maar de beharing is veel te sterk.

misschien Geranium sibericum??
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

HPM

Den eraan dat op Lentevreug vroeger bloemen werden geteeld.
Herman van der Meer

Erik Simons

maar misschien is het toch een wat bleek exemplaar van Geranium endressii, Roze Ooievaarsbek
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

madelief

De bloembladeren hebben een witte voet. Dat wordt bij de bosooievaarsbek genoemd.
Ik zal eens verder kijken naar de sybericum en endressii.

Ja, ze zijn, neem ik ook aan, verwilderd uit de oude volkstuinen. De bosooievaarsbek is ook in N en M Europa een tuinplant.
In Heukels staat voor de kleur: roodpaarsachtig met witte voet.

madelief

De endressii heb ik opgezocht. maar: "mijn" geranium heeft wel haren maar geen klierharen. Op de kelk en bovenaan de bloemstengel zitten dezelfde haren als elders.
De sybericum kan ik nergens vinden, niet in de flora en niet op internet.

Hoor wel weer.

ejslootweg

Lijkt mij een van de vele Geranium x oxonianum cultivars . Kruising van endressii en versicolor. Bekende tuinplanten.

groeten, Erik

groeten, Erik

madelief

Dan is de endessi dus de klierharen kwijtgeraakt door de kruising?

Alvast bedankt voor de hulp bij dit probleembloempje...

ejslootweg

Dat zou ik thuis moeten nakijken. Ik heb nu geen boeken bij de hand.

groeten, Erik
groeten, Erik

ejslootweg

Voor de kruising zelf niet gevonden, maar G. versicolor, de andere ouder in de kruising, heeft de klierharen niet. En G. endressii heeft ze ook niet altijd volgens de Engelse flora (Stace).

groeten, Erik
groeten, Erik

madelief

Beste Erik,

Fijn dat je zoveel moeite doet. Maar die kruisvormen zijn natuurlijk eigenlijk verschrikkelijk.
Waar ik die klierharen vandaan haal is uit de Heukels: "klierharen alleen aanwezig op de top van de bloemsteel en de kelkbladeren". Daar heb ik dan ook met een goede vergroting naar gekeken en niet gevonden. Maar vermoedelijk zijn die dan weg door de kruising met versicolor.