Kroos, een poging tot reanimatie van dit bericht!

Gestart door zuilim, mei 29, 2012, 12:33:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Onderstaand bericht werd wel gelezen maar helaas bleef mijn vraag onbeantwoord. Misschien is er nu iemand die kijk op kroos heeft.

Kan dit knopkroos zijn? Onderzijde roodachtig gekleurd (Zie foto door binoc). Bovenzijde (nog?) niet.
Op hetzelfde plaatje ter vergelijking Klein kroos. Net iets groter dan het mogelijke Knopkroos.
Zie ook foto van sloot waaruit meegenomen waarop licht purper getint kroos te zien is.
Vindplaats slootje in polder bij Zoeterwoude. Toevallig ontdekt bij het uitpluizen van een slokje water op mogelijk Wortelloos kroos.

Groeten,
Karel Brussee.

zuilim


rapunzel

Citaat van: zuilim op mei 29, 2012, 12:33:48 PM
Onderstaand bericht werd wel gelezen maar helaas bleef mijn vraag onbeantwoord. Misschien is er nu iemand die kijk op kroos heeft.

Kan dit knopkroos zijn? Onderzijde roodachtig gekleurd (Zie foto door binoc). Bovenzijde (nog?) niet.
Op hetzelfde plaatje ter vergelijking Klein kroos. Net iets groter dan het mogelijke Knopkroos.
Zie ook foto van sloot waaruit meegenomen waarop licht purper getint kroos te zien is.
Vindplaats slootje in polder bij Zoeterwoude. Toevallig ontdekt bij het uitpluizen van een slokje water op mogelijk Wortelloos kroos.

Groeten,
Karel Brussee.
Hi Karel,
Ik kan Wim van der Ven vragen er nog eens naar te kijken, hij heeft veel ervaring met Knopkroos.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

laatvlieger

Lijkt mij inderdaad Knopkroos. Het beeld in de sloot komt wel overeen. Als ik Knopkroos tegenkom is met name de wortelaanhechting erg paars aan de onderzijde. De bovenzijde is paars/groenig, maar wees voorzichtig met vooral Bultkroos! Knopkroos is inmiddels best algemeen geworden.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/