Hoofdmenu

zegge

Gestart door Jeanine, mei 13, 2012, 18:25:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze zegge vonden we afgelopen vrijdag in een hakhoutbosje dat vorig jaar ofzo gekapt is. De zegges stonden in een pol (volgens ons). Het gebied is vochtig.

De zegges zijn en blijven moeilijk. Zeker als ze nog niet rijp zijn.
Ik heb geprobeerd deze te determineren, maar loop steeds vast. De maten die in de Heukels staan, zijn, denk ik, van rijpe exemplaren en dat was deze nog niet.
De zegge had bovenaan een manlijke aar en daaronder (dicht bijelkaar )soms twee, soms drie vrouwelijke aren.
Het vruchtbeginsel had soms drie stempels en soms minder.

Kan iemand me helpen met deze zegge op naam te krijgen?

Enkele foto's. Ze zijn niet allemaal even scherp helaas.
Mochten er nog delen ontbreken dan hoor ik het graag. Misschien heb ik er nog foto's van.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

en de volgende foto's
m.vr.gr
Jeanine

Erik Simons

ik kreeg een sterk vermoeden van ruige zegge, en de genoemde kenmerken, foto's, bloeitijd en groeiplaats ondersteunen dat.
waar liep je vast in de sleutel?

ter controle kun je op je originele resolutie foto van de mannelijke aar en van de stengelvoet kijken of je daar ook donsachtige beharing ziet
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Jeanine

#3
Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog eens goed gaan kijken naar de zegge. Gelukkig had ik wat materiaal mee, omdat er veel stond en dus iets meenemen wel kon.

Ik ging de mist in met het determineren bij de vraag wel/geen beharing op bladschijf/bladsteel. Op de stengel die ik bekeek zag ik het niet. Bij een andere stengel was de beharing wel te zien op de bladschijf en onder de mannelijke aar.

Je had het over de Ruige zegge, maar ook de Bleke zegge sluit ik niet uit.
Ik heb zowel de Heukels als de Oecologische Flora geraadpleegd. Deze laatste gaf nog wat meer informatie waardoor ik wat meer naar de Bleke zegge neig. Ook de plaatjes die daarin staan bekijkend, lijkt de Bleke zegge meer op het gevonden exemplaar dan de Ruige.

Ik zal de kemerken hieronder neerzetten.
De kenmerken:
1. groeide in pollen
2. Mannelijke aren: 1
3. Vrouwelijke bloeiwijze: 2 of 3 aren
4. Het vruchtbeginsel heeft 3 of soms minder stempels
5. stengel
  ± 2 mm breed
6. blad ± 3á4 mm breed
7. urntjes met snavel ± 3-4 mm lang (nog niet rijp) (wat is een lange snavel?)
8. op de urntjes heb ik geen haren gezien
9. onder de mannelijke aar zitten haren
10. bladschijf heeft haren
11. bladschijf geen haren gezien
12. stengelvoet heeft haren
13. onderste schutblad boven de bloeiwijze uitstekend
14. onderste schutblad heeft dwarse ribbels. Volgens de Oecologische Flora een kenmerk van de Bleke zegge.
15. stengel vind ik meer scherp driekantig dan stomp
16. in een hakhoutbos dat een tijd geleden gekapt is. Er is geen wandelpad door.
Bij de zegge stond in hetzelfde stuk o.a.: Bosanemoon, Bleeksporig bosviooltje, Grote keverorchis, kruipend zenegroen, (waarschijnlijk meerdere soorten ) Hertshooi (nog geen knoppen en bloemen in. Weet dus niet welke soorten)

Nog een aantal foto's.




m.vr.gr
Jeanine

Erik Simons

dat is een prachtige lijst kenmerken, maar toch vermoed ik dat het ruige zegge is, weet het echter niet 100% zeker.
de groeiplaats (zeer voedselrijk, klei) maakt ruige wat waarschijnlijker.
ik mis de wat compactere bloeiwijze van bleke zegge

hopelijk reageert iemand anders hier nog op
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

bhendrikx

Als de planten inderdaad in pollen groeiden is het bleke zegge. Alleen al op dit kenmerk zijn de soorten eenvoudig te onderscheiden. Op de bovenste foto is dat echter lastig te zien. De foto van het urntje laat het urntje zien zonder duidelijke snavel. Ik zie i.i.g. geen snavel van 3a4 mm ?
M.i. dan ook bleke zegge. Beharing zegt niet zo veel aangezien beide soorten vrijwel haarloos kunnen zijn. Met name op natte standplaatsen is ruige zegge vaak vrijwel kaal.
Groeten Bart

Datura

M.i. ook Bleke zegge. Naast de kenmerken die Bart al noemt (pol, snavelloos urntje), zie ik op de laatste foto in de eerste post juist wel haren, wat (bij mijn weten) alle zegges behalve Ruige en Bleke uitsluit. Welliswaar is de bloeiwijze van Bleke zegge vaak compacter als hier op de foto, maar de bleoiwijze van Ruige zegge is veel 'losser' De onderste vrouwelijke aar is veel verder van de rest van de aren verwijderd als hier op de foto. Tot slot is van Bleke zegge het urntje kaal (t.o. behaard van Ruige zegge), de fotos van het urntjes zijn niet scherp genoeg om dit kenmerk goed te kunnen beoordelen, maar als het Ruige zegge geweest was, had je m.i. de haren moeten kunnen zien.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeanine

#7
Vanmiddag even terug geweest naar de zegge en geprobeerd een betere foto te maken waarop, volgens mij, te zien is dat deze in pollen groeit.
Ik zag duidelijk groepjes van deze zegge staan. Soms dicht bijelkaar maar altijd in een groepje.

Wat me ook opviel waren die dwarse ribbels op het onderste schutblad (zie mijn vorige post 2e foto). Volgens de Oecologische Flora een kenmerk van de Bleke zegge.
Als ik alle kenmerken nog eens naloop dan komen ze meer overeen met de Bleke zegge dan met de Ruige zegge. Net zoals Bart en Kim eigenlijk al aangeven.
Hopenlijk dat deze foto nog een bijdrage levert.
m.vr.gr
Jeanine

dirder

Toch even melden (zonder uitspraak te doen over dit geval) dat Ruige zegge ook pollen kan vormen...Er zijn boven betere kenmerken genoemd om de twee uit elkaar te houden.


Groeten, Dirk Derdeyn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Datura

Ik zal eens een knoop doorhakken. Maak er maar een zekere Bleke zegge van (Bart keurt je waarneming wel goed denk ik :)). Behaard blad in combinatie met kale, snavelloze urntjes is genoeg voor een zekere determinatie. Kenmerk van die dwarse ribbels kende ik niet, voor volgens mij staat er heeeeeel weinig onzin in de Oecoflora, dus zal zeker kloppen (bovendien klopt het met alle andere kenmerken voor Bleke zegge).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeanine

Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp/meedenken enz.
Deze zegge gaat dus de boeken in als zekere Bleke zegge.
m.vr.gr
Jeanine