donkergroene polletjes in het duinzand

Gestart door albertine r., februari 02, 2012, 16:30:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Wie weet deze? Zou makkelijk moeten zijn, want komt veel voor, maar kan niets vinden wat er echt op lijkt  :huh:
Groeit in een soort van matten op het duinzand. De matten lijken in stukjes gebroken, en bestaan dan uit allemaal kleine, stijve polletjes, donkergroen, die wat slordig in het zand staan. De plantjes staan dicht tegen elkaar aan gedrongen en zijn klein. Heb er eigenlijk nog nooit sporenkapsels op gezien, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62906189
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2012-02-02 Amsterdamse Waterleidingduinen
Foto's:




bij voorbaat dank, Albertine

Ben Kruijsen

mijn eerste indruk purpersteeltje maar het is allemaal niet zo duidelijk te zien op de foto's

ps post met collectie van vermeende Orthotr. striatum vandaag ontvangen. Ik kijk er spoedig naar. Bedankt.

Ben Kruijsen

nog een tip: fotografeer een mospluk ook van boven vochtig (dus niet nat) en soms is droog van boven ook nuttig.

albertine r.

Zou verrassend zijn als het purpersteeltje zou zijn. Ken haar alleen van de mooie kapsels. Maar was al bang dat in dit geval een overzichtsfoto meer duidelijkheid zou bieden. Ik meen ooit 's ergens gelezen te hebben dat de brokkelige mat kenmerkend was, maar weet niet meer waar. Dit plukje heb ik thuis, maar is lastig te fotograferen want het is allemaal superklein en op elkaar gedrongen (zelfs voor een mosplantje).  Dus ik zal de koude trotseren en in het duin gaan fotograferen.

groet Albertine


Ben Kruijsen

nu buiten de mossen fotograferen wordt lastig. Stuur maar wat op Albertine.,

albertine r.

Denk dat je gelijk hebt en dat het idd Gewoon Purpersteeltje is - komt ervan als je alleen maar naar mooie kapsels kijkt!  ;). Heb nieuwe foto's gemaakt, na het plantje water gegeven te hebben. Vanaf iets meer afstand zijn de details beter te zien, denk ik. Ik heb de oude foto's verwijderd bij Waarneming, maar ze lijken hier op het forum voort te leven?
Zal de nieuwe foto's dus ook hier nog maar uploaden, ze zullen op Waarneming wel een ander nummer gekregen hebben, maar dat kan ik niet vinden.

groet Albertine 




albertine r.



Margreet Kwh

#8
Hallo Albertine,

als je je pagina ververst, krijg je de laatste stand van zaken.
Je kunt je foto ook doorlinken vanaf je waarnemingspagina.
Hier wordt het uitgelegd: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

albertine r.

@ben - bedankt weer voor het meedenken! Stom dat ik de link tussen de massaal voorkomende purperen kapseltjes en de even massaal op dezelfde plekken voorkomende polletjes niet heb gelegd!

@markohu - ook stom, een vervangen foto werkt natuurlijk hetzelfde als een oorspronkelijke foto  ;D, script kun je gewoon op dezelfde wijze ophalen.

nou ja, ik leer het nog wel eens allemaal (hoop ik),
groet Albertine

Ben Kruijsen

blijven oefenen, dan doen we in feite allemaal.