Is getand knikmos een optie?

Gestart door albertine r., februari 01, 2012, 15:01:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik dacht aanvankelijk aan gewoon peermos, maar dat is volgens mij niet echt een duinbewoner (voedselrijk zand). Dan zouden knikmossen meer in aanmerking komen. De lange uittredende nerf van Gedraaid knikmos lijkt me niet van toepassing, dus kom ik uit op Getand knikmos: rode nerf (?), sterk getande bladtop. Overigens groeide dit plukje op een dode boom op zanderige duingrond, was verder een eenzaam plukje.
Iemand enig idee wat de ware naam is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/62891429
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2012-02-01 Amsterdamse Waterleidingduinen - Panneland
Foto's:




bij voorbaat dank en groet Albertine

Ben Kruijsen

Albertine,

toevallig ken ik Getand knikmos heel goed want de soort zelf voor Nederland ontdekt samen met Tom Damm in de Kennemerduinen. Die soort groeit uitsluitend op kalkrijk duinzand dus qua milieu ligt het niet voor de hand maar .... je weet het nooit. De Bryum op jouw foto doet mij sterk denken aan een andere Bryum . B pseudotriquetrum die meestal op natte meer venige grond (oa duinvalleien) groeit. Een dode boom zou wellicht ook kunnen...... Eventueel wil ik 'm wel checken onder de microscoop. Heeft jouw materiaal stengelvilt ("draadjes op de stengel")?

kroonp

Gewoon sterrenmos (Mnium hornum) lijkt me?
Groet

Peter Kroon

albertine r.

Als je die draadjes met de loep moet kunnen zien, dan denk ik van niet, maar 't plantje is wel bevroren op het moment.

Nu ik het Getand knikmos zo in de verspreidingsatlas bekijk lijkt het toch niet zo erg op mijn plantje. Is het gewoon sterrenmos denk ik inderdaad een betere optie, tenminste als je het gedetailleerde blaadje bekijkt. Toch zou ik vanuit de omschrijving ' onmiskenbaar (!) vanwege de bladrand met tanden in paren' niet op het idee komen. Had ik nog zo mijn best gedaan om het blaadje te bestuderen, maar helaas, weer niet door naar de volgende ronde  :'(

bedankt in elk geval
Albertine

vdvaart

Volgens mij heeft Ben de tweede foto niet gezien! Ook volgens mij gewoon sterrenmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Lijkt mij ook zeker gewoon sterrenmos!
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

albertine r.

Wat een consternatie om een van de meest voorkomende mossen  :-[.... durf mijn volgende naamloze plantje bijna niet meer te plaatsen!

Maar het is nu wel clip en klaar en ze gaat mijn archief in als Gewoon sterrenmos. Hoop ooit nog eens het Getand knikmos te vinden, om te weten hoe dat er nou echt uitziet!

iedereen in elk geval bedankt voor het meedenken
groetjes Albertine










Ben Kruijsen

stom stom stom. Ik had het al kunnen zien  aan de kapselsteel die nog in de buiging doorloopt. Dat zie je bij Bryums niet zo. Uiteraard hebben jullie gelijk Gewoon sterremos. Als ik Getand knikmos in de duinen tegenkom zal ik wat foto's maken en hier op het forum zetten.

albertine r.