2006 er klopt niets meer

Gestart door kvb, december 09, 2006, 16:39:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Geen determinatievraag maar zo maar een foto van vandaag 9 december en een verse gekraagde aardster. De eerste gekraagde aardster van dit jaar vond ik in augustus.
Waar gaat dit heen?

Kik

han.endt

Het is hier op de Veluwe vannacht flink afgekoeld en dat is nu aan de paddenstoelen te zien. Veel zachtvlezige soorten hebben een flinke knauw gehad. Komende nacht mogelijk nachtvorst en dan zie ik het einde van het paddenstoelenseizoen voor mijn omgeving toch wel naderen.

kvb

Han

Bij ons in het westen zijn de meeste soorten bijna niet determineerbaar. Ze staan als een soort spons in het veld. Wel komen er nog steeds nieuwe. Zelfs vandaag op 500 meter van mijn huis op een plek waar ik 30 keer per jaar kom een nieuwe (onbekende) gordijnzwam gevonden. Mosklokjes komen nog overal op en de rommelfranjehoeden zijn nog steeds massaal aanwezig. Het slaat werkelijk nergens op.
Ga morgen toch nog maar een keer naar de duinen om wasplaten te zoeken.

Kik

Arno van Stipdonk

#3
Het klopt dat de meeste paddestoelen er niet uitzien op dit moment. Vrijdag zag ik nog enkele Paarse schijnridders waar ik toch even vreemd tegen aan heb staan te kijken voordat ik doorhad dat het deze soort was. Veel paddestoelen zijn ook veel groter dan normaal door het vele water wat ze opgenomen hebben.

Wel een hele leuke soort staat nu nog steeds heel mooi in mijn tuintje, een soort welke normaal van juli tot oktober voorkomt, de Citroensatijnzwam. Een heel leuk zwammetje welke ook nog eens heel lekker zoet ruikt. Deze soort staat ook beschreven in Coolia 2006/1 tijdens een excursie van John Kap. Persoonlijk vind ik dit zeker een van de leukste soorten die ik dit jaar gevonden heb.

Jan Essink

CiteerGeen determinatievraag maar zo maar een foto van vandaag 9 december en een verse gekraagde aardster. De eerste gekraagde aardster van dit jaar vond ik in augustus.
Waar gaat dit heen?

Kik
Ja, 2006 is een raar jaar.
Wij vonden op 10 december nog Cantharel.

Trouwens dit jaar was het een prima Cantharellen jaar. Op sommige plekken stonden er tientallen bij elkaar.
Evenals Eekhoorntjesbrood, die was er dit jaar ook royaal aanwezig en wij vonden er zowaar nog een die er net stond.

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

cora

Vandaag in de duinen gewandeld en je merkt wel dat het nu afloopt maar ik ben wel heel gelukkig mens want ik heb vanmiddag peperbussen gezien ook een aardster.  :lol:  en nog wel wat leuke dingen die ik moet uitzoeken
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

En vanmorgen stond alles dan eindelijk alles in het ijs. Maar de paddestoelen laten zich dit jaar niet tegenhouden. Vers elfenschermpje van vandaag. Ook nog verse mosklokjes/heksenschermpje/bruine satijnzwam/champignons

Kik