Een haarmuts wellicht?

Gestart door albertine r., januari 25, 2012, 16:13:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Tsja...? een (gewone) haarmuts misschien? Groeit op een afgebroken tak. 

http://waarneming.nl/waarneming/view/62793028
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2012-01-25 Amsterdamse Waterleidingduinen
Foto's:


groet Albertine

Ben Kruijsen

interessant materiaal Albertine. Ik zit ook aan Orthotrichum, Haarmuts,  te denken. Orthotr. striatum heeft zulke spitse blaadjes. Ik zou graag wat materiaal beter willen bekijken. Heb je wat verzameld?

albertine r.

Nee, 't was maar zo'n klein plukje dat ik dacht 'laat maar groeien!'. Maar ik weet de plek denk ik nog wel, en de tak had ik al wel wat apart gelegd (voor als de foto zou mislukken)  ;D - zal kijken of ik van de week nog wat voor je kan verzamelen.

groet Albertine

Ben Kruijsen

een paar plantjes liefst met een kapsel is voldoende. Dan kan de rest blijven staan.

Ben Kruijsen

Albertine,

ik heb het materiaal dat je me stuurde net onder de binoculair bekeken. Het is Orthotrichum lyelii, Broedhaarmuts. Een leuke soort waarvan we pakweg 20 jaar geleden bij een vondst heel enthousiast zouden worden, toen nl echt zeldzaam.  Deze goed herkenbare soort (met de loupe in het veld) is enorm toegenomen. Nu staat de soort zelfs als algemeen te boek. http://www.verspreidingsatlas.nl/2845#
Wil het materiaal terug?

albertine r.

Oh leuk, een plantje met een verhaal! Jammer dat ze het kennelijk bijzonder mooie sporenkapsel niet heeft. Maar ik heb de bij de tak behorende boom gevonden en daar zaten nog wat plukjes op, dus wie weet... 
Heb ik toch nog een vraagje. Als je de foto uitvergroot: die bruine friemeltjes aan de onderkant zijn de broedlichamen?

Ik heb nog een paar plantjes hier, dus je hoeft het materiaal niet terug te sturen. Fijn dat je er even naar hebt willen kijken!

groet Albertine 

Ben Kruijsen

Citaat van: albertine r. op februari 03, 2012, 13:41:02 PM
Oh leuk, een plantje met een verhaal! Jammer dat ze het kennelijk bijzonder mooie sporenkapsel niet heeft. Maar ik heb de bij de tak behorende boom gevonden en daar zaten nog wat plukjes op, dus wie weet... 
Heb ik toch nog een vraagje. Als je de foto uitvergroot: die bruine friemeltjes aan de onderkant zijn de broedlichamen?

Ik heb nog een paar plantjes hier, dus je hoeft het materiaal niet terug te sturen. Fijn dat je er even naar hebt willen kijken!

groet Albertine
hoi Albertine,

lyellii met kapsels? Dat kun je vergeten, is super zeldzaam in Ned. 1x in de Biesbosch geloof ik.
Die friemeltjes zijn de broedlichamen die één- tot meercellig zijn en op de bladschijf zitten. Kijk maar eens rond op internet.