Een aangevallen ekster die niet vlucht

Gestart door Marije, januari 16, 2012, 20:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Vandaag heb ik iets heel raars beleefd. Althans ik vond het een rare beleving.
Er zat bij ons in de tuin een ekster die lekker aan het snoepen was van doppinda's, die in de boom in onze tuin hingen.
Op een gegeven ogenblik begint hij flink lawaai te schoppen.

Wat blijkt? Er loopt een poes gericht richting de boom. Hoe dichter de poes de boom nadert, hoe harder de ekster
begint te schreeuwen en te schelden.
De poes is niet onder de indruk, neemt een sprong en klimt als een razende roeland de boom in.

Hoe snel de kat ook naderde bij de ekster, het gekke beest bleef gewoon op zijn tak zitten schreeuwen.
Uiteindelijk kon ik het niet langer meer aanzien en heb met veel kabaal de deur opengemaakt en de kat verjaagd.
Pas op dat moment vloog ook de ekster weg.

De hele dag houdt mij dit al bezig. En dan vooral de vraag, waarom vluchtte de ekster niet?
Is er iemand die mij het gedrag van de ekster kan verklaren?

debbie

Ik heb dat inderdaad al vaker meegemaakt. Zo kunnen ze katten goed in de maling nemen.
Ekster zit in de boom en de kat klimt in de boom. Als de kat erg dichbij kwam ging de ekster 1 tak omhoog, dus de kat ging ook een tak omhoog. Dit ging maar door totdat de kat voor straf een halve dag in de nok van de boom zat want die durfde er niet meer uit.
De ekster zat inderdaad een hoop lawaai te maken, maar wegvliegen deed hij niet.
vriendelijke groet Debbie S. www.vogellogboek.nl

Henri van Dodeweerd

Jammer dat je ze verjaagd hebt. De ekster had zich heus niet laten pakken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marina

Veel katten gaan er juist achter aan als de vogel vlucht, terwijl als de ekster blijft zitten en kabaal maakt de kat gewoonlijk eieren voor haar geld kiest. De ekster heeft dat snel door, maar is wel op zn hoede om snel weg te vliegen als de kat té dichtbij komt. Volgens mij schatten ze de kat in, of ze kennen de katten uit de buurt, maar ze weten precies hoe ver ze bij welke kat kunnen gaan.

Bij mij in de tuin komen dagelijks eksters, voorjaar/zomer een heel gezin en in de winter blijven er altijd 2 of 3 om een vorkje mee te prikken.
In het begin deed onze kat wel wat halfslachtige pogingen, na een paar forse scheldpartijen van eksters kant en lichtelijke verbazing van poezenkant (huh? hij vliegt niet weg? wat is daar nu voor lol aan?) is er nu vooral sprake van een beschaafd wederzijds negeren.

De poes blijft lekker in het zonnetje liggen en de eksters proppen hun zakken vol met pinda's en oudbakken kattenbrokjes.


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Yeronimo

Er zijn genoeg Eksters die katten pesten (link).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marije

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 16, 2012, 20:24:25 PM
Jammer dat je ze verjaagd hebt. De ekster had zich heus niet laten pakken.

Kun je uitleggen waarom je dit jammer vindt?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marije op januari 16, 2012, 21:50:36 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 16, 2012, 20:24:25 PM
Jammer dat je ze verjaagd hebt. De ekster had zich heus niet laten pakken.

Kun je uitleggen waarom je dit jammer vindt?

Omdat ik liefst helemaal geen verstoring zie van dieren. De ekster is zelf kranig genoeg om zich te verdedigen. Zie onder andere de link in 1 van de vorige berichten. In zo'n geval is verstoring absoluut niet nodig. Al zou de kat hem pakken, dan was hij niet snel genoeg en dat heeft over het algemeen ook wel een reden. Dan heeft hij gewoon pech gehad.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Henri, bedenk je wel dat een kat een HUISdier is. Ik zorg er zelf ook goed voor dat er geen kat meer bij mij in de tuin komt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Mensen zijn een veel schadelijker diersoort.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 10:47:46 AM
Mensen zijn een veel schadelijker diersoort.


Als er één ongevraagd door mijn tuin loopt zal ik 'm wegsturen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 11:25:38 AM
Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 10:47:46 AM
Mensen zijn een veel schadelijker diersoort.


Als er één ongevraagd door mijn tuin loopt zal ik 'm wegsturen.

;D dan is t vast een vogelaar
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Overigens vind ik dat er best wel wat aandacht mag komen voor de miljoenen vogels die door katten worden gedood. Als je de regelgeving voor honden ziet (hondenbelasting, aanlijnplicht, opruimplicht etc.) verbaast het me altijd dat je in principe onbeperkt katten vrij kan laten rondlopen door andermans tuinen. De belasting van katten op de omgeving is wat mij betreft zwaarder dan die van honden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

Citaat van: Yeronimo op januari 16, 2012, 21:48:20 PM
Er zijn genoeg Eksters die katten pesten (link).

Roofdieren liggen wel vaker onder vuur van kraaiachtigen. Kijk hier maar eens naar het filmpje van de steenarend (die van 10 seconden).

http://www.virtual-bird.com/video.htm
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

#13
Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 11:59:42 AM
Overigens vind ik dat er best wel wat aandacht mag komen voor de miljoenen vogels die door katten worden gedood. Als je de regelgeving voor honden ziet (hondenbelasting, aanlijnplicht, opruimplicht etc.) verbaast het me altijd dat je in principe onbeperkt katten vrij kan laten rondlopen door andermans tuinen. De belasting van katten op de omgeving is wat mij betreft zwaarder dan die van honden.

Ben ik niet met je eens.
Die "schade" die katten toe zouden brengen vind ik schromelijk overdreven.
Waar ik overigens wél voor wil pleiten is dat mensen die een kat nemen, daar ook goed voor zorgen. Dus: normaal eten geven, bijtijds steriliseren/castreren, en niet achterlaten als ze dat toevallig zo uitkomt.
Zolang er nog mensen zijn die hun kat buiten zetten omdat ze op vakantie gaan, gaan scheiden, een kind krijgen, gaan verhuizen, dat ie op de bak plast (want die moet je dan weer verschonen) of dat ie dat juist niét doet (omdat de bak niet verschoond is), of omdat ie niet bij de kleur van de nieuwe bank past, moet je niet gaan zeuren dat die katten eten om te overleven.

Jij en ik zijn vegetariër maar je weet best dat de meeste mensen dat niét zijn, en die kat is dat ook niet. Dat is een keus van die vleesetende mensen, maar die kat heeft geen keus!

Je kunt die kat niet kwalijk nemen dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. Dat verandert echt niet als je kattenbelasting gaat invoeren, dan krijg je alleen maar méér (ongecastreerde en snel vermenigvuldigende) zwerfkatten. Daar doe je alleen de jagers een plezier mee, die hebben dan weer een excuus om iets dood te maken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marcel van kammen

@Marina: hoe kun je de schade die katten aanrichten nou overdreven vinden? Een feit is een feit en is dus niet iets wat overdreven kan worden.

Botervlieg

Toch is het apart dat mensen met een hond het beest altijd in huis of eigen tuin houden of (on)aangelijnd mee naar buiten,
en dat velen hun katten zo naar buiten doen, overdag, met vakantie, of als ze het beest zat zijn.

Waarom de hond wel (thuis en/of aangelijnd) en de kat niet? Waarom mogen/houden we katten gewoon los buiten en honden niet?

(Ik heb wel twee katten, maar die komen niet verder dan mijn eigen balkon.)

Henri van Dodeweerd

Een kat krijgt in mijn tuin ook water over zich heen. Zeker als ze op de deurmat schijten. Maar in dit geval had de ekster zich toch niet laten pakken door de kat. Daar zijn ze veel te slim voor. Dan is het in mijn ogen juist leuk om te zien hoe hij die kat pest.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Norman

Katten zijn een onnatuurlijke toevoeging aan het biotoop van de in het wild levende dieren. En daarmee per definitie schadelijk als ze een vogel pakken. Dit is namelijk een extra slachtoffer van een onnatuurlijke predator. Predatie is niet erg, maar de natuur heeft niet voor niets een veel kleinere dichtheid predatoren dan prooidieren. Katten worden vaak in onnatuurlijk hoge dichtheden gehouden dat jonge vogels moeite hebben groot te worden. Veel meer moeite dan in een natuurlijke omgeving.

Overigens is het doorgaans een kansloze discussie met een katteneigenaar om deze te vragen om de katten binnen te houden. Het gros begint te miauwen (!) dat dit niet kan bij een kat. Flauwekul natuurlijk. Een kat is van nature een lui dier die het liefst niet verder loopt dan zijn warme slaapplek, zijn eetbak en de kattenbak.

Ik vind het ook merkwaardig dat veel katteneigenaren het doodnormaal vinden dat hun huisdieren bij iedereen door de tuin struint, maar dat als iemand zijn hond (ik heb geen hond) in andermans tuin laten lopen/poepen/graven zijn we het allemaal eens dat dat niet kan.

Ik moet het afkloppen. De katten van mijn buren lopen door onze tuin, slapen in onze tuin, maar jagen en poepen/piesen niet in onze tuin. Maar ik heb het ook anders meegemaakt, dat je zomers niet in de tuin kon zitten en je geen vogel in de tuin had.

Overigens heb ik niets tegen katten. Huisdieren moet je gewoon binnen houden in huis of in je eigen tuin.

joostheeremans

Uiteraard spelen eigenaren een grote rol in de negatieve effecten die een kat heeft, zij laten de kat immers naar buiten (en daarmee buiten hun tuin), je hebt wat mij betreft gelijk dat de kat dus geen blaam treft. Waar ik me over verwonder (maar nu gaan we erg off  topic) is dat katten zo vrij zijn in Nederland wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld honden. Ik weet niet of er ooit onderzoek is gedaan naar de negatieve effecten van katten op weidevogels, maar ik zie persoonlijk velen malen vaker een kat in weidevogel gebied dan een vos. Nou kan je deze twee in levenswijze wellicht slecht met elkaar vergelijken (vossen meer nachtactief), maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat ook katten negatieve effecten hebben op de weidevogels. In ieder geval attenderen de weidevogels mij op die kat door te alarmeren.


Over de effecten van kattenbelasting kunnen we slechts speculeren, al geloof ik niet dat heel veel mensen voor die paar tientjes afscheid nemen van hun kat. Als je ziet wat te prijzen zijn van eten, speeltjes, vervoerskisten of bijvoorbeeld een dierenartsbezoek. Daarnaast is de hondenbelasting ook ingevoerd om het aantal zwerfhonden juist terug te dringen. Overigens schijnt de wet op dit moment geen mogelijkheid te bieden om een kattenbelasting in te voeren, aangezien de hondenbelasting expliciet voor honden geldt en niet voor huisdieren. Dat er katten worden afgeschoten gebeurt op dit moment al (ik geloof 13.000 in 2010) en is voor de katten erg vervelend, maar ook een teken. Er zijn in Nederland veel zoogdieren die worden bestreden (of eufemistischer, beheerd). Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar wanneer we inheemse roofdieren doden om hun negatieve invloed te beperken, kunnen we natuurlijk niet de andere kant op kijken wanneer exoten dezelfde negatieve invloed hebben, alleen vanwege het feit dat het ooit huisdieren waren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Ik verwijs hierbij graag naar een andere kattentopic, waarbij uitgebreid wordt ingegaan op hoe het komt dat zwerfkatten (het gaat hier dus vooral om de katten zonder eigenaar, dat zijn de katten die een probleem vormen) juist in achterstandswijken voorkomen. Mensen die met hun kat naar de dierenarts gaan en speeltjes kopen, dat zijn niet de buurten waar veel zwerfkatten zijn. Maar juist mensen die hun kat niet laten steriliseren, daar zit het probleem. En wie geen geld wil uitgeven voor een sterilisatie, die wil er al helemaal geen belasting voor betalen.

Honden die niet onder appél staan zijn overigens minstens zo schadelijk als katten.Was het maar waar dat iedereen zn hond keurig aangelijnd hield.  En heeeel veel mensen hebben hun hond niet onder appél of het kan ze niet schelen. Of ze vinden het wel stoer dat hun hond een zwaan heeft gepakt. 
Meeuwen moet je ook niet uitvlakken, dat zijn pas echt valse krengen. (Ja, ik heb de pest aan meeuwen, maar voor mij hoeven ze niet dood).

Over natuurlijke predatoren kun je discussiëren (en dat gebeurt hier ook al jarenlang in diverse eindeloze topics waar over en weer dezelfde argumenten worden herhaald).
Feit is dat wij (=de mens) zowat alle natuurlijke predatoren hebben uitgeroeid. Wat er nog overgebleven is (vossen, buizerds) doen we ons best om die alsnog uit te roeien. Het is logisch (=evolutie) dat de gedomesticeerde dieren het overnemen. Of denk je dat de wolf, die we allemaal zo graag binnen willen halen, vegetarisch is? We leven niet meer in de oertijd, alleen onze hersenen denken dat nog.

Het is makkelijker om de kat/hond/vos/buizerd/kraai/vul-maar-een-predator-in de schuld te geven, dan de hand in eigen boezem te steken en er voor uit te komen dat wij a) overbevolkt zijn en het leefgebied van anderen inpikken b) hypocriet zijn als het om predatoren gaat en zelf naar de slager lopen c) wij te beroerd zijn om onze katten te laten steriliseren. Ik las in een ander topic alhier: "geld voor sterilisatie is er niet, maar wel voor een krat bier"

Maar zoals ik al zei, deze discussie wordt hier al jaren gevoerd. En net als die over de jacht met geweren is die net zo uitzichtsloos.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 13:57:21 PM
....Nou kan je deze twee in levenswijze wellicht slecht met elkaar vergelijken (vossen meer nachtactief).....

Vos is nachtactief geworden door de jacht op deze dieren. In de gebieden waar niet gejaagd word zie je de Vos gewoon overdag. Bijvoorbeeld in de AWD en OVP.

joostheeremans

Citaat van: Norman op januari 17, 2012, 14:14:41 PM
Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 13:57:21 PM
....Nou kan je deze twee in levenswijze wellicht slecht met elkaar vergelijken (vossen meer nachtactief).....

Vos is nachtactief geworden door de jacht op deze dieren. In de gebieden waar niet gejaagd word zie je de Vos gewoon overdag. Bijvoorbeeld in de AWD en OVP.


Ja ik bedacht me net dat ik ook geregeld katten met muizen heb aangetroffen 's nachts. Daarnaast vindt de balts volgens mij ook uitsluitend 's nachts plaats.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Katten zijn van nature ook nachtdieren, ook al omdat hun prooidieren-van-nature (muizen) 's nachts leven. Vanwege onze omgang met mensen zijn ze dagactief geworden, vooral door de nieuwe "prooi" (kalkoen/kip in tonijnsaus op een bedje van broccolisaus die uitsluitend overdag geserveerd wordt. De katten passen zich makkelijk aan, hoor!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

C.Dekker

@Norman
Waar haal je de wijsheid vandaan dat een vos normaal niet snachts zou jagen?
Omdat er niet meer op vossen gejaagd word in de door jou genoemde gebieden geeft waarschijnlijk meer aan dat het normale voedsel van de vos bijna op is en dat ze daarom overdag moeten gaan jagen.
Daarbij weet ik dat er daar in de AWD een vos loopt die zo gewend is aan mensen dat dat beest zich helemaal nergens meer aan stoort en dus ook niet echt een normaal vossen leven leidt.
Met vriendelijke groet Cock
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Stan.

@ norman, ik vind de kat het enige dier dat (voor mij) acceptabel is te houden als huisdier, juist omdat een kat de vrijheid heeft te gaan waar hij wil. Ik vind het niet kunnen een dier op te sluiten, zij het in een kooi of in een huis. (hoewel een heel huis natuurlijk wel vele malen minder erg is.)

Ik denk dat de effecten van katten op populaties van wilde dieren hier overdreven worden, zeker als er gezegd wordt dat ze erger zijn dan honden.
- Katten leven grotendeels in woonwijken. Hier zijn alle natuurlijke predatoren niet of nauwelijks aanwezig, het enige wat je nog kan verwachten is hier en daar een sperwer. Ik denk dan ook niet dat het percentage vogels en muizen dat ten prooi valt aan katten vele malen hoger is dan het percentage dat in natuurgebieden door natuurlijke vijanden wordt gepakt.
Honden, echter, zijn bijna continu in beschermde en bijzondere natuurgebieden te vinden. Ik ben nog nooit in een natuurgebied geweest waar honden verplicht aangelijnd horen te worden, of zelfs niet toegestaan zijn, waar ik géén loslopende honden gezien heb. Het overgrote deel van de mensen heeft hun hond ook niet onder enige vorm van controle. Honden zijn één van de redenen waarom we zo goed als geen broedvogels meer op het strand en de heide hebben. Ik kan zo even geen vogelsoorten bedenken die door toedoen van katten in vergelijkbare problemen zijn gekomen.
- Niet alleen het aantal katten, maar ook het aantal vogels wordt in woonwijken en steden door middel van (bij)voeren onnatuurlijk hoog gehouden. Zonder dat katten de zieke exemplaren uit de populatie verwijderen zou de populatie in zijn geheel misschien wel zwakker worden, zeker als je bedenkt dat vogels bij voederplaatsen vaak met zijn allen in elkaars uitwerpselen en vieze badwater zitten.
Honden zijn in tuinen een stuk verwoestender dan katten. Honden woelen hele stukken tuin om, dat heb ik een kat nog nooit zien doen.
Door mijn tuin lopen elke dag minstens tien katten, maar die worden grotendeels genegeerd door de vogels. Als er af en toe één hond in de tuin is, is het echter meteen grote paniek. In mijn buurt zijn er ook een kat en een kip doodgebeten door een hond. Katten vormen doordat ze minder grote prooien aankunnen voor een kleiner deel van de diersoorten een gevaar.
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 14:13:01 PM
Ik verwijs hierbij graag naar een andere kattentopic, waarbij uitgebreid wordt ingegaan op hoe het komt dat zwerfkatten (het gaat hier dus vooral om de katten zonder eigenaar, dat zijn de katten die een probleem vormen) juist in achterstandswijken voorkomen. Mensen die met hun kat naar de dierenarts gaan en speeltjes kopen, dat zijn niet de buurten waar veel zwerfkatten zijn. Maar juist mensen die hun kat niet laten steriliseren, daar zit het probleem. En wie geen geld wil uitgeven voor een sterilisatie, die wil er al helemaal geen belasting voor betalen.

Honden die niet onder appél staan zijn overigens minstens zo schadelijk als katten.Was het maar waar dat iedereen zn hond keurig aangelijnd hield.  En heeeel veel mensen hebben hun hond niet onder appél of het kan ze niet schelen. Of ze vinden het wel stoer dat hun hond een zwaan heeft gepakt. 
Meeuwen moet je ook niet uitvlakken, dat zijn pas echt valse krengen. (Ja, ik heb de pest aan meeuwen, maar voor mij hoeven ze niet dood).

Over natuurlijke predatoren kun je discussiëren (en dat gebeurt hier ook al jarenlang in diverse eindeloze topics waar over en weer dezelfde argumenten worden herhaald).
Feit is dat wij (=de mens) zowat alle natuurlijke predatoren hebben uitgeroeid. Wat er nog overgebleven is (vossen, buizerds) doen we ons best om die alsnog uit te roeien. Het is logisch (=evolutie) dat de gedomesticeerde dieren het overnemen. Of denk je dat de wolf, die we allemaal zo graag binnen willen halen, vegetarisch is? We leven niet meer in de oertijd, alleen onze hersenen denken dat nog.

Het is makkelijker om de kat/hond/vos/buizerd/kraai/vul-maar-een-predator-in de schuld te geven, dan de hand in eigen boezem te steken en er voor uit te komen dat wij a) overbevolkt zijn en het leefgebied van anderen inpikken b) hypocriet zijn als het om predatoren gaat en zelf naar de slager lopen c) wij te beroerd zijn om onze katten te laten steriliseren. Ik las in een ander topic alhier: "geld voor sterilisatie is er niet, maar wel voor een krat bier"

Maar zoals ik al zei, deze discussie wordt hier al jaren gevoerd. En net als die over de jacht met geweren is die net zo uitzichtsloos.


Ik heb geen enkele moeite met predatie door inheemse soorten, maar bij exoten heb ik er wel moeite mee. Ik vind het bijvoorbeeld erg vreemd dat in gebieden waar actief op kraaien en vossen wordt gejaagd, waar ganzeneieren worden geschud en waar hoge uitkijkposten voor roofvogels worden verwijderd, katten vrij mogen rond lopen. Ik heb niks tegen katten, maar het zijn nou eenmaal huisdieren. Je kan in mijn ogen geen huisdier nemen voor 's ochtends en 's avonds en overdag de natuur of je buren opschepen met dat beest. Nog afgezien van de negatieve effecten op andere dieren, heb ik ook al erg vaak moeten remmen of uitwijken voor een overstekende kat. Nou zal een aanrijding mij niet al te veel fysieke schade opleveren (tenzij ik uitwijk richting een boom of iemand in mijn nek krijg) maar dat het verkeer er onveiliger op wordt lijkt me duidelijk. Verkeersveiligheid is bijvoorbeeld één van de redenen waarom er wordt gejaagd op de Veluwe. Nou wil ik niet oproepen tot een bestrijding van katten, maar er zijn wat mij betreft wel erg veel redenen aan te dragen waarom een kat in huis zou moeten blijven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: C.Dekker op januari 17, 2012, 14:36:20 PM
... aan dat het normale voedsel van de vos bijna op is en dat ze daarom overdag moeten gaan jagen...

Denk ik niet? Volgens mij wordt er in de AWD nog steeds gejaagd op konijnen door valkeniers?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: C.Dekker op januari 17, 2012, 14:36:20 PM
@Norman
Waar haal je de wijsheid vandaan dat een vos normaal niet snachts zou jagen?
Omdat er niet meer op vossen gejaagd word in de door jou genoemde gebieden geeft waarschijnlijk meer aan dat het normale voedsel van de vos bijna op is en dat ze daarom overdag moeten gaan jagen.
Daarbij weet ik dat er daar in de AWD een vos loopt die zo gewend is aan mensen dat dat beest zich helemaal nergens meer aan stoort en dus ook niet echt een normaal vossen leven leidt.
Met vriendelijke groet Cock


Maar hoe rijm je dat met de OVP? Daar is voedsel voor de vos geen beperkende factor en zijn ze ook dagactief.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

gko

#28
in mijn tuin jagen sommige merels katten zonder pardon de buurt uit, leuk om te zien
hoe zo'n grote kat in paniek voor de veel kleinere merel op de vlucht slaat
met vr gr gkoopman

Marina

De kat kun je echt geen exoot noemen.
Vóór ze 9500 jaar geleden werd gedomesticeerd om de graanvoorraaden te beschermen kwamen ze al in het wild voor.


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682