Onbekende Korstmossen

Gestart door Henri van Dodeweerd, december 10, 2011, 17:21:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met deze korstmossen?
En zou je me dan ook kunnen vertellen hoe je deze soorten kunt herkennen?

Alvast bedankt!

PS Ik ben net begonnen met Korstmossen, vandaar dat ik deze misschien eenvoudige soorten niet herken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Nog een paar.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Henri,

De foto's zijn wel een beetje onscherp en (te) ver van de korstmos af. (Zeker de 4e!)

Ik wil je ook adviseren/vragen om de waarneming eerst te registreren (korstmos onbekend) en dan via de link in het menu rechts "Determineren op het forum" de foto's hier te plaatsen. Nu komen ze 2x op de server te staan.

De eerste misschien heksenvingermos of kapjesvingermos (die twee haal ik nog wel eens door elkaar).
De 3e misschien groot dooiermos?

Groetjes, Marleen

Henri van Dodeweerd

De waarnemingen staan als korstmos onbekend op waarneming.nl
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 10, 2011, 17:29:09 PM
De waarnemingen staan als korstmos onbekend op waarneming.nl

Heel goed. Dan evengoed het advies om de link daar te gebruiken. Scheelt voor jezelf ook tijd/gedoe. En scheelt voor waarneming onnodig server-ruimte.

Als je naar de betreffende waarneming gaat, zie je de link rechts in het menu, de onderste van het rijtje geloof ik.

Henri van Dodeweerd

Ik wist niet eens dat het kon.

De eerste lijkt me na het vergelijken op de heksenvingermos.

Dank je.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 10, 2011, 17:31:33 PM
Ik wist niet eens dat het kon.

De eerste lijkt me na het vergelijken op de heksenvingermos.

Dank je.

Geeft niet, leren mag. Doe ik ook elke dag ;)

Graag gedaan.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

alegro

Citaat van: M. Baltus op december 10, 2011, 17:25:26 PM
De foto's zijn wel een beetje onscherp en (te) ver van de korstmos af. (Zeker de 4e!)

Helemaal juist! Dat wil dus zeggen dat je eigenlijk niet kunt determineren met deze foto's. Wat er nog wel van valt te zeggen is:
De ronde grijze rozetten op foto 1 zijn hoogstwaarschijnlijk Heksenvingermos en/of Kapjesvingermos.
Foto 2 en 3 laten, alhoewel er geen details zichtbaar zijn, Groot Dooiermos zien. Maar ja, dat is ook wel zo ongeveer het makkelijkst determineerbare korstmos er wereld.
Van foto 4 kun je hooguit zeggen dat er waarschijnlijk wel een soort Citroenkorst op te zien is.

En verder kun je eigenlijk niks aanvangen met deze foto's. Afgezien van heel snel dumpen in de prullenbak, dan.
Grüezi mitenand,
Arjan