parasolzwam?

Gestart door WijnandvB, december 06, 2011, 15:56:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
Deze paddenstoel heb ik op 28-11 j.l. gevonden in het bos van de Laarsenberg (bij Rhenen/Grebbeberg). Zover ik weet is de tijd voor amanieten voorbij en daarom denk ik aan een parasolzwamsoort, maar welke?
Diameter hoed circa 8 cm. Geen specifieke geur of smaak waargenomen. Knolaan de voet (zie foto). Lamellen niet broos.

Wie weet de naam?

Mvrgr, Wijnand.

lucknijnsberg

Geen parasolzwam maar een amaniet.
wil jezelf een gokje wagen voor de soort?
Luc

WijnandvB

Toch een amaniet, Luc? Nou ja, vroeg of laat leer ik het wel..... :(

Dan ga ik voor de gele knolamaniet maar zeker ben ik niet.... :-\

Mvrgr, Wijnand

lucknijnsberg

 :right:
Luc
maar die geur had je wel moeten waarnemen aardappelschillen.
En heb je 'm echt geproefd?
stoer om een amaniet te proeven, zou ik niet durven.
Amaniet-Amenooitniet!
Luc

WijnandvB

Ha Luc.
Van de meeste paddenstoelen die ik vind, snij ik een klein stukje van ca 1 cm2 af om te proeven en spuug de restanten daarna zorgvuldig uit. (Wel altijd even om me heen kijken want passeerde mensen vinden zo'n grote vent op z'n knieën in het bos toch al eigenaardig; laat staan als ie ook nog flink spuugt  :-X). Tot nu toe heb ik nooit iets gemerkt aan het darmstelsel. Wel een paar keer een flink branderige tong gehad en een keer een uur lang een afschuwelijke bittere smaak (geen Fishermans bij me; voortaan standaard in de uitrusting)
Wat m'n geurgeheugen betreft heb ik nog wel wat te oefenen want verreweg de meeste paddenstoelen vind ik naar geteelde champignons ruiken. Ik geloof ook niet dat ik geblindoekt het verschil zou ruiken tussen champignons en aardappelschillen. Bovendien rook ik regelmatig een sigaartje dus ook nog 'gehandicapt'  :lol:

Nog even over de amaniet.. Is dit de variëteit Alba?

Mvrgr, Wijnand.

Gulistan

Beste paddenstoelenliefhebbers,
Ik vind het heel dapper dat er geproefd wordt maar ik wil weer eens waarschuwen: Proef niet als je niet weet dat het geslacht of de soortgroep vertrouwd is. Want inderdaad: uitgespuugd worden de restanten, maar de gifstoffen of zo zijn dan al in je systeem. En een kleine leverbeschadiging of nierbeschadiging is ook heel erg vervelend en blijvend. Dus: Veilig om te proeven zijn russulas. In de andere geslachten en groepen eerst de echt gemene rakkers leren kennen en die vermijden voordat je gaat proeven!
Groeten van Christiane

grietaf

Bedankt voor de waarschuwing, Christiane! Ik ben daar ook niet altijd even zorgvuldig in.
Overigens zie ik bij de getoonde paddenstoel een duidelijke roodverkleuring op de plek waar de steel onderaan beschadigd is. Is het dan niet de Parelamaniet?
Grieta.

xenion

Mijn reactie hieronder is gebaseerd op informatie van internet en eigen ideeën, dit hoeft niet juist te zijn!

Het proeven van paddenstoelen is volgens mij veilig zolang je het met gezond verstand doet: kleine stukjes proeven, altijd uitspugen (!) en niet alles zomaar proeven; ik heb zelf nog nooit een Amaniet geproefd, en dat zal ik waarschijnlijk ook nooit doen.
Over het eten van paddenstoelen begin ik op het forum het liefst helemaal niet.

Braakrussula (Russula emetica) bevat muscarine, dus zo onschuldig zijn Russula's niet...
Als je van een paddenstoel een klein stukje proeft én uitspuugt krijg je uiteraard wel een héél klein beetje binnen, maar gevaarlijk is dat niet direct; de Groene knolamaniet (Amanita phalloides) zou voor een volwassene dodelijk zijn vanaf ongeveer 20-30 gram (een half tot heel exemplaar).
Ik kan niet vinden of zeer kleine hoeveelheden α-Amanitine (het gif in o.a. Amanita phalloides) al blijvende schade kan toebrengen, oftewel of vaak proeven van Amanieten ook gevaarlijk kan zijn, zou ik nog wel eens willen weten. Opgeslagen in het lichaam wordt dat gif niet voor zover ik kan vinden.
Van de Gewone krulzoom (Paxillus involutus) is wel bekend dat deze dodelijk kan zijn, soms na een enkele keer eten, soms na heel vaak eten, of dit veroorzaakt wordt doordat gif wordt opgeslagen in het lichaam of dat het een allergische reactie is is blijkbaar niet duidelijk.
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Citaat van: grietaf op december 07, 2011, 09:28:45 AM
Bedankt voor de waarschuwing, Christiane! Ik ben daar ook niet altijd even zorgvuldig in.
Overigens zie ik bij de getoonde paddenstoel een duidelijke roodverkleuring op de plek waar de steel onderaan beschadigd is. Is het dan niet de Parelamaniet?
Grieta.
Nee daar vind ik 'm niet rood genoeg voor zeker niet gezien de steel.
Ik zie de rode verkleuring wel vaker bij oude gele knollen.
Groetjes Luc