Integrale Ruigpootbuizerd telling voor de TOH 10 Dec

Gestart door Rikstar, november 28, 2011, 15:12:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Ik kreeg de volgende mail toegestuurd en omdat ik er het belang wel van zie wou ik dit graag met jullie delen. Helaas ben ik niet in de omgeving anders had ik er zeker wel aan meegedaan. Altijd leuk om nou erachter te komen hoeveel Ruigpoten er dit jaar in Nederland(TOH) zitten. Of gewoon een leuk dagje vogelen.
mocht dit topic niet mogen (ik kon het zo even niet in de forumregels vinden) wegens bepaalde redenen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Hieronder volgt de mail en de link met meer informatie over de telling.
http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl/?id=125#agenda2756


Hallo allemaal,   

Als werkgroep willen we integraal ruigpootbuizerds tellen op 10 december. We hebben als startpunt de Natuurboerderij in Lammerburen, Noord-Groningen.  Maar dat moet niet bepalend zijn of je wel/niet mee kan doen. Wie wil kan aangeven in eigen omgeving aan de slag te gaan (bv in Flevoland). We willen proberen zoveel mogelijk tellers op de been te krijgen die dag om daarmee een groot bereik te hebben.   De Fryske Feriening foar Fjildbiology wil die dag gelijk een slaaplaatstelling van blauwe kiekendieven er aan koppelen.  Voor wie wil helpen en eventueel ook in Noord Groningen langs de kust slaapplaatsen wil zoeken geef het aan ons door.   Lees de oproep, zegt het voort en laat weten of je mee wilt doen.   

Namens de Werkgroep Grauwe Kiekendief   

met vriendelijke groet,   Ben Koks en Madeleine Postma 
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Hee Rik,

Ik heb er inderdaad ook over nagedacht om dit hier te plaatsen, maar aangezien Ben zelf ook invoert op waarneming.nl dacht ik dat hij zelf dan ook het bericht wel had geplaatst als hij dat nodig vond.
Ik denk juist dat dit soort tellingen beter niet openbaar kunnen ivm "stropers" die wel graag zouden willen weten waar velduilen slapen etc.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

Ben zit na mijn weten niet op het forum en stropers zullen neem ik aan niet aan de telling meedoen. Ik ga er ook vanuit dat de uitkomsten van de slaapplek telling niet meteen openbaar worden gemaakt.
maar mocht je meedoen veel succes met de telling  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op november 28, 2011, 15:51:04 PM
Ben zit na mijn weten niet op het forum en stropers zullen neem ik aan niet aan de telling meedoen. Ik ga er ook vanuit dat de uitkomsten van de slaapplek telling niet meteen openbaar worden gemaakt.
maar mocht je meedoen veel succes met de telling  :duim:

Ik moet die zaterdag werken dus kan helaas niet mee doen, maar stropers doen er alles aan om aan mooie gegevens te komen. Zo was er laatste een verhaal van een fotograaf die zich aansloot bij de werkgroep ijsvogel om vervolgens op een daardoor verkregen locatie lekker fotootjes te gaan schieten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

tja, maar die lui kan je toch niet weerhouden.
Tot nu toe zie ik deze telling niet anders als andere telling zoals de klapekster of pestvogeltellingen en daar zijn tot nu toe ook geen stropers ontdekt.
Jammer dat je moet werken Folkert jan. had een leuk dagje uit geweest  :P

Citaat van: rnbflavour op november 28, 2011, 16:01:01 PM
Citaat van: Rikstar op november 28, 2011, 15:51:04 PM
Ben zit na mijn weten niet op het forum en stropers zullen neem ik aan niet aan de telling meedoen. Ik ga er ook vanuit dat de uitkomsten van de slaapplek telling niet meteen openbaar worden gemaakt.
maar mocht je meedoen veel succes met de telling  :duim:

Ik moet die zaterdag werken dus kan helaas niet mee doen, maar stropers doen er alles aan om aan mooie gegevens te komen. Zo was er laatste een verhaal van een fotograaf die zich aansloot bij de werkgroep ijsvogel om vervolgens op een daardoor verkregen locatie lekker fotootjes te gaan schieten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

fkdeboer

Citaat van: rnbflavour op november 28, 2011, 16:01:01 PM
Ik moet die zaterdag werken dus kan helaas niet mee doen, maar stropers doen er alles aan om aan mooie gegevens te komen. Zo was er laatste een verhaal van een fotograaf die zich aansloot bij de werkgroep ijsvogel om vervolgens op een daardoor verkregen locatie lekker fotootjes te gaan schieten.

Een stelling over stropers onderbouwen met een verhaal uit 2e hand over een slecht-gedragende fotograaf..

Lijkt mij geen reden om deze oproep niet hier te plaatsen..
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op november 28, 2011, 16:06:27 PM
tja, maar die lui kan je toch niet weerhouden.
Tot nu toe zie ik deze telling niet anders als andere telling zoals de klapekster of pestvogeltellingen en daar zijn tot nu toe ook geen stropers ontdekt.
Jammer dat je moet werken Folkert jan. had een leuk dagje uit geweest  :P

Citaat van: rnbflavour op november 28, 2011, 16:01:01 PM
Citaat van: Rikstar op november 28, 2011, 15:51:04 PM
Ben zit na mijn weten niet op het forum en stropers zullen neem ik aan niet aan de telling meedoen. Ik ga er ook vanuit dat de uitkomsten van de slaapplek telling niet meteen openbaar worden gemaakt.
maar mocht je meedoen veel succes met de telling  :duim:

Ik moet die zaterdag werken dus kan helaas niet mee doen, maar stropers doen er alles aan om aan mooie gegevens te komen. Zo was er laatste een verhaal van een fotograaf die zich aansloot bij de werkgroep ijsvogel om vervolgens op een daardoor verkregen locatie lekker fotootjes te gaan schieten.

Een telling is heel iets anders dan een slaapplaatstelling. Een uil uit zijn slaapplaats trekken is heel wat makkelijker dan een klapekster vangen. En daarmee zijn uilen volgens mij veel gewilder dan een klapekster, maar enfin als jullie denken dat het geen kwaad kan.....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Het lijkt me wijs niet de locaties waar slaapplaatsen bezocht/gezocht worden op een openbaar forum te vermelden. Maar vermelden dat er zo'n telling komt lijkt me geen informatie waar stropers misbruik van zouden kunnen maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2011, 16:48:45 PM
Het lijkt me wijs niet de locaties waar slaapplaatsen bezocht/gezocht worden op een openbaar forum te vermelden. Maar vermelden dat er zo'n telling komt lijkt me geen informatie waar stropers misbruik van zouden kunnen maken.

Aanmelden in een groep met kenners die de slaapplaatsen al weten/vinden en de volgende dag lekker teruggaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

fkdeboer

Ach ik denk dat de betreffende stropers die zo druk op zoek zijn naar mogelijke slaapplaatsen van uilen op dit forum, ook wel even op http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl/ zullen kijken om daar op de voorpagina dezelfde oproep te kunnen lezen.
Storm in een glas water dus.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Vincent Hart

Het lijkt me niet handig om onbekenden mee te nemen naar bekende slaapplaatsen (maar dat geldt i.h.a. voor het delen van verstoringsgevoelige info met onbekenden). Ik zie alleen niet in wat voor info stropers en ander ongedierte kunnen halen uit een oproep bekende slaapplaatsen te tellen/onbekende slaapplaatsen te vinden ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Maakt verder ook niet uit. Blijkbaar ben ik te panisch....misschien door al die verschrikkelijke verhalen als het weer eens gaat om een embargo ofzow...
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

Even dit topic weer omhoog halen.
Ik kreeg weer een mail dat er nog steeds plek is dus voor diegene die nog geen plannen heeft komend weekend... misschien een leuk idee om mee te doen.
Succes iedereen die meedoet.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Erwin Reinstra

Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
Nu weet ik niet wat precies de doelstelling is van deze telling/ dit onderzoek. Als de doelstelling bijv. is om de (voedsel)kwaliteit van akkers e.d. in de winter te meten, en dat (o.a.) de ruigpootbuizerd daarbij gebruikt wordt als indicator, kan ik de telling beter plaatsen. Maar ook dan zou ik meerdere jaren blijven tellen.
Verder is het misschien beter/ leuker de telling gewoon landelijk te maken.
In dat kader zijn er in principe ook al de jaarlijkse roofvogeltellingen. Een specifieke ruigpootbuizerdtelling zal meer vogels (kunnen) opleveren. Maar als de ruigpoten in dezelfde gebieden worden geteld waar ook al op alle roofvogels geteld wordt is de toegevoegde waarde wellicht erg beperkt.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Erwin Reinstra

Net de oproep (http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl/pdf/20111210-Integrale-ruigpoten-telling.pdf) gelezen die staat in de tekst waarnaar gelinkt wordt in de eerste post van dit topic.
Had ik eerder overheen gekeken. Geeft grotendeels antwoord op mijn vragen/ opmerkingen van hierboven.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Klaas van Dijk

hoi Erwin,

In het verre & grijze verleden (eind jaren zeventig - midden jaren tachtig) zijn er in verschillende jaren grootschalige en min of meer landdekkende specifieke roofvogeltellingen uitgevoerd. En in diverse provincies (waaronder Groningen, Drenthe en Friesland) is dit een aantal jaren achtereen erg fanatiek gedaan. Ook in Flevoland zijn vele jaren achtereen gebiedsdekkende roofvogeltellingen uitgevoerd. Zelf was ik hier toen ook redelijk nauw bij betrokken (o.a. als coördinator in Groningen, en bij de rapportage). Ook op het eiland Ameland hebben we in die tijd (en toen waren hier nog flinke aantallen Ruigpootbuizerden) een hele mooie reeks gebiedsdekkende winterroofvogeltellingen uitgevoerd.

Praktisch al dit materiaal is allemaal gepubliceerd, ook met stippenkaarten. Helaas is het meeste (bijna alles?) nog niet digitaal beschikbaar. Maar er is dus wel heel veel vergelijkingsmateriaal voorhanden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Erwin Reinstra

Hallo Klaas,
Goed dat er veel vergelijkingsmateriaal uit het (verre) verleden is.
Jammer dat de tellingen niet heel consequent volgehouden lijken te zijn en dat er zo'n beetje vanaf het moment dat het aantal ruigpoten minder werd, ook minder gericht geteld is.
Snap wel dat het veel tijd en mensen vergt, maar het hoeft ook niet jaarlijks (bijv. eens in 2-3 jaar kan ook).
Leuk/ goed dat het tellen nu weer wordt opgepakt, ook al is de insteek/ doelstelling van de telling en het onderzoek wat anders.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 18:21:39 PM
Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
[...]

Merkwaardig is dat er (volgens Waarneming.nl) dit  najaar wel grote aantallen waren, maar dat het aantal meldingen na oktober afneemt, terwijl dat in eerdere jaren toenam.
Maar het blijven er nog wel veel natuurlijk en er moet nog blijken hoe december is.
http://waarneming.nl/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011
Herman van der Meer

hiskodevries

#19
in belgie zitten ze ook niet http://waarnemingen.be/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011&month=0&sex=0
kortom waar zijn ze?
of is het een kwestie van invoermoeheid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 09, 2011, 16:37:18 PM
in belgie zitten ze ook niet http://waarnemingen.be/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011&month=0&sex=0
kortom waar zijn ze?
of is het een kwestie van invoermoeheid

Invoermoeheid zou kunnen maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er eerder invoerovermoedigheid was.
Wel leuk on te zien dat in Belgie tot nu to de piek in november zit en in Nederland in oktober.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op december 09, 2011, 15:26:16 PMKlaas, heb je wel scans van de tellingen?

Helaas nog niet. Maar ik ben wel bezig met het inscannen en online zetten van al mijn publicaties (oa. artikelen en relevante rapporten), zie http://www.mendeley.com/profiles/klaas-van-dijk/ voor een voorlopig overzicht van de stand van zaken. Wel -bijna- alles over zwanen, veel over meeuwen, maar nog bijna niets over roofvogels.

Een langetermijn project waar ik zo af en toe weer eens even wat mee verder ga. En soms zijn er ook tijdschriften die op een gegeven moment ingescand worden (dan hoef ik het dus zelf niet te doen).

Wellicht binnenkort dan toch maar eens even weer wat artikelen inscannen (die over de winterroofvogeltellingen).

Groetjes, Klaas

pwolf

Citaat van: HPM op december 09, 2011, 16:18:56 PM
Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 18:21:39 PM
Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
[...]

Merkwaardig is dat er (volgens Waarneming.nl) dit  najaar wel grote aantallen waren, maar dat het aantal meldingen na oktober afneemt, terwijl dat in eerdere jaren toenam.
Maar het blijven er nog wel veel natuurlijk en er moet nog blijken hoe december is.
http://waarneming.nl/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011

in 2010 was het weer eind november/december natuurlijk wel een tikkie anders dan in 2011 Herman. Ik hoop dat het aantal meldingen na de eerste de beste week met oostenwind en vorst weer omhoog schiet. Dat blijft onzeker natuurlijk, er gaan in deze tijd ook al aardig wat beesten dood.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Citaat van: pwolf op december 15, 2011, 23:17:01 PM
Citaat van: HPM op december 09, 2011, 16:18:56 PM
Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 18:21:39 PM
Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
[...]

Merkwaardig is dat er (volgens Waarneming.nl) dit  najaar wel grote aantallen waren, maar dat het aantal meldingen na oktober afneemt, terwijl dat in eerdere jaren toenam.
Maar het blijven er nog wel veel natuurlijk en er moet nog blijken hoe december is.
http://waarneming.nl/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011

in 2010 was het weer eind november/december natuurlijk wel een tikkie anders dan in 2011 Herman. Ik hoop dat het aantal meldingen na de eerste de beste week met oostenwind en vorst weer omhoog schiet. Dat blijft onzeker natuurlijk, er gaan in deze tijd ook al aardig wat beesten dood.

groeten, pim

Ik had het over 'eerdere jaren',  niet over alleen 2010.
Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: HPM op december 15, 2011, 23:33:27 PM
Citaat van: pwolf op december 15, 2011, 23:17:01 PM
Citaat van: HPM op december 09, 2011, 16:18:56 PM
Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 18:21:39 PM
Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
[...]

Merkwaardig is dat er (volgens Waarneming.nl) dit  najaar wel grote aantallen waren, maar dat het aantal meldingen na oktober afneemt, terwijl dat in eerdere jaren toenam.
Maar het blijven er nog wel veel natuurlijk en er moet nog blijken hoe december is.
http://waarneming.nl/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011

in 2010 was het weer eind november/december natuurlijk wel een tikkie anders dan in 2011 Herman. Ik hoop dat het aantal meldingen na de eerste de beste week met oostenwind en vorst weer omhoog schiet. Dat blijft onzeker natuurlijk, er gaan in deze tijd ook al aardig wat beesten dood.

groeten, pim

Ik had het over 'eerdere jaren',  niet over alleen 2010.

ik lees beroerd/onzorgvuldig Herman, je hebt (grotendeels) gelijk. Wellicht een fusie, in jaren zonder invasieachtig optreden van door-binnentrekkende juvenielen krijgen we pas RPB-en wanneer het in noordelijker streken voor die soort minder gunstig wordt? Trouwens, zou er een mogelijkheid zijn om voor wintergasten een seizoen te kiezen ipv een kalenderjaar? Bij een aantal soorten (eenden, ganzen, duikers) werkt de jaargrafiek zoals die nu beschikbaar is niet echt lekker.

groeten, pim 
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Citaat van: pwolf op december 16, 2011, 01:18:20 AM
Citaat van: HPM op december 15, 2011, 23:33:27 PM
Citaat van: pwolf op december 15, 2011, 23:17:01 PM
Citaat van: HPM op december 09, 2011, 16:18:56 PM
Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 18:21:39 PM
Komt er de komende jaren ook nog een vervolg op deze telling, of blijft het bij een eenmalige telling? Vraag dit (o.a.) omdat dit jaar een (uitzonderlijk) goed ruigpotenjaar is. Als je dan de getelde aantallen van dit jaar als maatstaf neemt voor de aantallen overwinterende ruigpoten in (Noord-)Nederland kom je flink hoger uit dan het gemiddelde.
[...]

Merkwaardig is dat er (volgens Waarneming.nl) dit  najaar wel grote aantallen waren, maar dat het aantal meldingen na oktober afneemt, terwijl dat in eerdere jaren toenam.
Maar het blijven er nog wel veel natuurlijk en er moet nog blijken hoe december is.
http://waarneming.nl/soort/stats/321?tab=&id=&user=0&year=2011

in 2010 was het weer eind november/december natuurlijk wel een tikkie anders dan in 2011 Herman. Ik hoop dat het aantal meldingen na de eerste de beste week met oostenwind en vorst weer omhoog schiet. Dat blijft onzeker natuurlijk, er gaan in deze tijd ook al aardig wat beesten dood.

groeten, pim

Ik had het over 'eerdere jaren',  niet over alleen 2010.

ik lees beroerd/onzorgvuldig Herman, je hebt (grotendeels) gelijk. Wellicht een fusie, in jaren zonder invasieachtig optreden van door-binnentrekkende juvenielen krijgen we pas RPB-en wanneer het in noordelijker streken voor die soort minder gunstig wordt? Trouwens, zou er een mogelijkheid zijn om voor wintergasten een seizoen te kiezen ipv een kalenderjaar? Bij een aantal soorten (eenden, ganzen, duikers) werkt de jaargrafiek zoals die nu beschikbaar is niet echt lekker.

groeten, pim

Ik ben het met je eens, Pim. Ik heb er gelijk maar een wens voor geformuleerd, met een paar voorbeelden. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg1104030#msg1104030

Herman van der Meer

Rikstar

even dit topic weer omhoog schoppen.

Vandaag weer een Mailtje gehad van de Werkgroep Grauwe Kiekendief dat de de telling herhaald zal worden op zaterdag 11 februari.

mijn mening, het lijkt alsof de aantallen al wat minder zijn dan november/december, maar wie weet wat de vorstperiode nog met zich meebrengt.

succes weer!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op februari 01, 2012, 10:33:40 AM
even dit topic weer omhoog schoppen.

Vandaag weer een Mailtje gehad van de Werkgroep Grauwe Kiekendief dat de de telling herhaald zal worden op zaterdag 11 februari.

mijn mening, het lijkt alsof de aantallen al wat minder zijn dan november/december, maar wie weet wat de vorstperiode nog met zich meebrengt.

succes weer!

Op Waarneming zijn in januari grotere aantallen doorgegeven dan in december.
Waarnemingen 1154-1242
Aantallen 1396-1469
Dat is ook gebruikelijk. In de laatste vijf jaar was alleen januari 2008 lager dan december 2007.

Herman van der Meer

Rikstar

bedankt herman  :duim:

Citaat van: HPM op februari 01, 2012, 11:21:35 AM
Citaat van: Rikstar op februari 01, 2012, 10:33:40 AM
even dit topic weer omhoog schoppen.

Vandaag weer een Mailtje gehad van de Werkgroep Grauwe Kiekendief dat de de telling herhaald zal worden op zaterdag 11 februari.

mijn mening, het lijkt alsof de aantallen al wat minder zijn dan november/december, maar wie weet wat de vorstperiode nog met zich meebrengt.

succes weer!

Op Waarneming zijn in januari grotere aantallen doorgegeven dan in december.
Waarnemingen 1154-1242
Aantallen 1396-1469
Dat is ook gebruikelijk. In de laatste vijf jaar was alleen januari 2008 lager dan december 2007.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 01, 2012, 11:21:35 AM
Citaat van: Rikstar op februari 01, 2012, 10:33:40 AM
even dit topic weer omhoog schoppen.

Vandaag weer een Mailtje gehad van de Werkgroep Grauwe Kiekendief dat de de telling herhaald zal worden op zaterdag 11 februari.

mijn mening, het lijkt alsof de aantallen al wat minder zijn dan november/december, maar wie weet wat de vorstperiode nog met zich meebrengt.

succes weer!

Op Waarneming zijn in januari grotere aantallen doorgegeven dan in december.
Waarnemingen 1154-1242
Aantallen 1396-1469
Dat is ook gebruikelijk. In de laatste vijf jaar was alleen januari 2008 lager dan december 2007.

Misschien ook afzetten tegen het totaal aantal ingevoerde waarnemingen? Ik kan me zo voorstellen dat er in januari meer vogels wordt gekeken dan in december.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013