Zoek dekking: nieuwe natuurwet komt eraan!

Gestart door Catwzl, oktober 07, 2011, 10:56:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjanH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 18, 2011, 17:14:07 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 18, 2011, 16:47:51 PM
Hallo Ronald,
Hoewel ik het hartgrondig met je eens bent en je het goed verwoord, vraag ik me af of deze politieke (niet-natuur-)discussie thuishoort op waarneming.nl. Wat vinden anderen hiervan?

de nieuwe natuurwet is immers een product van de politiek.


Tot op zekere hoogte. De nieuwe natuurwet is een wanproduct van de VVD, PVV en het CDA. Niet van de partijen die er nog enigszins een moreel besef op nahouden. Ik sluit me volledig aan bij de mening van Ronald. Wat mij betreft mag deze discussie hier dan ook blijven plaatsvinden (bij Telegraaf of Elsevier maak je werkelijk geen schijn van kans), al kan ik me ook wel vinden in de mening van Melchior. Waarneming.nl is toch in eerste instantie bedoeld voor natuur-discussies i.p.v. discussies die steeds meer de politieke richting opgaan. Maar hoe je het ook wendt of keert; natuur en politiek blijven schandelijk genoeg toch met elkaar verbonden. Met dank aan al die personen die denken dat het alleen maar om welvaart gaat i.p.v. welzijn.

KorHaan

#241
Ik vind dat Melchior wel een goed punt heeft, door zich af te vragen of zo'n stuk over politiek wel hier hoort.
De PVV heeft echter een vogel in zijn logo, kennelijk bedoeld als symbool voor de vrijheid.
Omdat ze alleen díe vogels in het wild vrijheid gunnen welke hen niet in de weg zitten, mag mijn discussiestukje ook wel blijven staan hier. Het beleid van het rechtse kabinet strekt zich ook uit op het terrein van natuur. Wil je dat beleid bestrijden, dan is het voeren van een politieke discussie onontkoombaar m.i.

Groetjes, Ronald

EDIT: ik ben blij met Arjan's reactie, met name over Telegraaf en Elsevier; dat je daar geen kans maakt, is natuurlijk niet zo vreemd. Beiden zijn spreekbuis van rechts.





Melchior van Tweel

Oke, jullie reacties zijn duidelijk. Politieke discussies mogen blijkbaar wel, ook als ze slechts zijdelings met de natuur te maken hebben.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jvogels

Citaat van: Melchior van Tweel op december 19, 2011, 07:34:09 AM
Oke, jullie reacties zijn duidelijk. Politieke discussies mogen blijkbaar wel, ook als ze slechts zijdelings met de natuur te maken hebben.

Ze hebben in context heel veel met elkaar te maken: Allen maken gretig gebruik van de nieuwste spin techniek binnen het politiek populisme: fact free politics. Het is de kern van de verontwaardiging bij  nadenkende mensen en als we niet uitkijken, het begin van het einde.

weer recht op het onderwerp: stuk van vogelbescherming nederland in volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3083220/2011/12/19/Bleker-maakt-de-natuur-onherstelbaar-kapot.dhtml



KorHaan

Citaat van: jvogels op december 19, 2011, 15:30:47 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 19, 2011, 07:34:09 AM
Oke, jullie reacties zijn duidelijk. Politieke discussies mogen blijkbaar wel, ook als ze slechts zijdelings met de natuur te maken hebben.

Ze hebben in context heel veel met elkaar te maken: Allen maken gretig gebruik van de nieuwste spin techniek binnen het politiek populisme: fact free politics. Het is de kern van de verontwaardiging bij  nadenkende mensen en als we niet uitkijken, het begin van het einde.

weer recht op het onderwerp: stuk van vogelbescherming nederland in volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3083220/2011/12/19/Bleker-maakt-de-natuur-onherstelbaar-kapot.dhtml


Ha Joost,

Mee eens; de politiek staat aan de basis van deze hele discussie. Fact free politics is het slappe scharnier waar het beleid om draait. Dingen roepen vanuit de onderbuik is echter bere-populair, dus de rechtse politiek heeft alle ruimte om fact free politics te bedrijven. Er is toch niemand die roept: "Hee, hee, klopt dat wel?"

Het smeekschrift van Vogelbescherming is weliswaar raak op inhoud, maar wordt vanuit de verdediging gevoerd. Maar er gloort hoop. Ik zit net te kijken hoe Emile Roemer tot politcus van het jaar 2011 is gekozen ( Een Vandaag op Nederland I ). Dus niet Mark Rutte. Dus niet Geert Wilders. Laten we hopen dat de "huilie-huilie" uitspraken van Wilders in 2012 tot het verleden behoren, en dat iedereen wakker wordt uit de nachtmerrie waar we met zijn allen ingekukeld zijn. Een mooiere gedachte kan ik me niet voorstellen.

Kerstgroetjes,

Ronald Sinoo



Johan Helmus

Citaat van: KorHaan op december 20, 2011, 00:53:43 AM
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/article13027053.ece/Noord-Holland%3A-'ja'-tegen-Bleker

Fijn, zo'n slikken-of-stikkenbeleid.

Groetjes, Ronald
"De kans bestaat dat provincies die niet deelnemen aan het decentralisatieakkoord met het Rijk geen of minder geld krijgen voor het natuurbehoud, zo waarschuwde gedeputeerde Jaap Bond."
Dat is gewoon chantage...
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Citaat van: Johan Helmus op december 20, 2011, 07:20:40 AM
Citaat van: KorHaan op december 20, 2011, 00:53:43 AM
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/article13027053.ece/Noord-Holland%3A-'ja'-tegen-Bleker

Fijn, zo'n slikken-of-stikkenbeleid.

Groetjes, Ronald
"De kans bestaat dat provincies die niet deelnemen aan het decentralisatieakkoord met het Rijk geen of minder geld krijgen voor het natuurbehoud, zo waarschuwde gedeputeerde Jaap Bond."
Dat is gewoon chantage...


Daar komt het wel op neer, ja.

Natuurmonumenten komt met een nieuw initiatief:

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/binnenland/article13042103.ece/'Bemiddelaar-nodig-voor-natuurplan-Bleker'

De strekking van deze tactiek is mij niet duidelijk.

Groetjes, Ronald

ArjanH

Citaat van: Johan Helmus op december 20, 2011, 07:20:40 AM
Citaat van: KorHaan op december 20, 2011, 00:53:43 AM
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/article13027053.ece/Noord-Holland%3A-'ja'-tegen-Bleker

Fijn, zo'n slikken-of-stikkenbeleid.

Groetjes, Ronald
"De kans bestaat dat provincies die niet deelnemen aan het decentralisatieakkoord met het Rijk geen of minder geld krijgen voor het natuurbehoud, zo waarschuwde gedeputeerde Jaap Bond."
Dat is gewoon chantage...


Dat is zeker chantage. Hoe weinig verbaasd me dat, met een coalitie in Den Haag waar meer dan enkele afgevaardigden van een bepaalde "partij" zich schuldig hebben gemaakt aan ontucht, fraude en mishandeling.

KorHaan

#250
Jaap Bond is behalve gedeputeerde van de provincie Noord-Holland tevens voorzitter van het bestuur van het Goois Natuurreservaat. Hij ziet - volgens mijn Nieuwsbrief van het Goois Natuurreservaat - mogelijkheden tot samengaan met Utrechts Landschap, om een Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug te vormen, inclusief het Gooi. Het initiatief hiervan kwam overigens van Utrechts landschap dat gretiger lijkt dan het GNR, maar dat is míjn inschatting, zeg ik erbij. Hoe dan ook, Jaap Bond zegt dat in de afgelopen twintig jaar al flink is geïnvesteerd in de natuur in het Gooi. Tevens wijst hij op de noodzaak om die natuur duurzaam te gelde te maken, door samenwerking met horeca, de recreatiesector, bedrijven en biomassa. Er moet dus meer verdiend worden aan natuur. Voor welke partij Jaap Bond als gedeputeerde in Noord-Holland zit, staat niet vermeld, maar ik vermoed een regeringspartij. Anders kan ik die "zachte chantage" ook niet verklaren. Tekenend is in ieder geval, dat de provincie Noord-Holland, die eerst tegen de nieuwe Natuurwet van Bleker was, nu toch heeft ingestemd ( door de knieën is gegaan).

Ik kan het niet helpen mij alvast wat "duurzame" ontwikkelingen in te beelden.... Behalve meer horeca in de natuur van het Gooi, ook kampeerterreinen en bungalowparken op de hei en in de bossen, bedrijventerreinen aan de randen waar stukjes Goois Natuurreservaat worden verkocht aan de meest-biedende, en akkers vol biomassagewassen, in plaats van boekweit en graan.

Een kwestie die een paar jaar geleden speelde hier, was of er al dan niet een ontsluitingsweg aan de rand van de hei moest worden aangelegd, om een snellere verbinding tussen de snelweg A1 en het Mediapark te bewerkstelligen. Gelukkig was de meerderheid tegen, maar een van de voorstanders van die weg was ene Hans Hillen, ingezetene van Hilversum. Dezelfde die nu minister van defensie is in het kabinet Rutte.  Die weg zou een flink stuk hei hebben gekost, en tevens een verstoring van rust en stilte, maar met de nieuwe ontwikkelingen van nu zie ik die weg zomaar weer uit de ijskast gehaald worden. Bedrijventerrein Mediapark betaalt het Goois Natuurreservaat een x bedrag voor dat randje hei, de weg komt er en de duurzaamheid van dit initiatief zal wel bestaan uit een geluidswal want dat is stukken goedkoper dan de weg ondertunnelen. Ook zou het me niets verbazen als Hans Hillen weer komt "bemiddelen".
Zomaar een voorbeeld van wat er kan gebeuren. Ik zeg niet, dát het gebeurt, maar ik zeg óók niet, dat het niet zou kúnnen gebeuren. Als politieke spelletjes en partijpolitiek achter de schermen de agenda gaan uitmaken van al die "frisse" initiatieven, hebben we weinig meer in te brengen als Gooise burgers.

Niettemin kerstgroetjes,

Ronald Sinoo



Margreet Kwh

#252
Hallo Ronald,

hier is Jaap Bond: http://www.noord-holland.nl/web/Bestuur/Gedeputeerde-Staten/Jaap-Bond.htm
Inderdaad, CDA.
Citaat van: KorHaan op december 21, 2011, 02:38:36 AM
Jaap Bond is behalve gedeputeerde van de provincie Noord-Holland tevens voorzitter van het bestuur van het Goois Natuurreservaat. Hij ziet - volgens mijn Nieuwsbrief van het Goois Natuurreservaat - mogelijkheden tot samengaan met Utrechts Landschap, om een Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug te vormen, inclusief het Gooi. Het initiatief hiervan kwam overigens van Utrechts landschap dat gretiger lijkt dan het GNR, maar dat is míjn inschatting, zeg ik erbij. Hoe dan ook, Jaap Bond zegt dat in de afgelopen twintig jaar al flink is geïnvesteerd in de natuur in het Gooi. Tevens wijst hij op de noodzaak om die natuur duurzaam te gelde te maken, door samenwerking met horeca, de recreatiesector, bedrijven en biomassa. Er moet dus meer verdiend worden aan natuur. Voor welke partij Jaap Bond als gedeputeerde in Noord-Holland zit, staat niet vermeld, maar ik vermoed een regeringspartij. Anders kan ik die "zachte chantage" ook niet verklaren. Tekenend is in ieder geval, dat de provincie Noord-Holland, die eerst tegen de nieuwe Natuurwet van Bleker was, nu toch heeft ingestemd ( door de knieën is gegaan).
...
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Johan Helmus

Bleker moet zich binnenkort verantwoorden over de vreemde wijze waarop hij subsidie verstrekte aan boeren, voor ontwikkeling van een gebied dat hij nota bene zelf aanhaalt als voorbeeld van gebiedsontwikkeling zonder overheidsbemoeienis.

http://www.nu.nl/politiek/2699149/kamer-wil-opheldering-gerommel-bleker.html
Groeten, Johan Helmus

Bart van Hoogstraten

Ik weet niet meer waar precies maar ik kwam ergens on the internets tegen dat "een blekertje maken" het nieuwe synoniem is voor een u-turn...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JRoosma

#255
Van NU.nl:

De landelijke politiek is aan zet in de kwestie over het natuurakkoord dat tot nog toe door in elk geval twee provincies is afgewezen.     
 
Dat zei een woordvoerster van het Interprovinciaal Overleg (IPO) woensdag.
Het IPO, dat het akkoord sloot met staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw en Natuur), zei af te wachten hoe de provincies stemmen die nog niet hebben geoordeeld.
Daarna is het wachten op de bespreking in de Tweede Kamer en een reactie van Bleker. Het IPO wilde verder niet inhoudelijk ingaan op de stemmingen bij de provincies.

Het is nog steeds onduidelijk wat er gebeurt, nu niet alle provincies met het natuurakkoord instemmen. Bleker wil niet zeggen wat de gevolgen zijn als één of meer provincies de plannen verwerpen.

Overijssel

Provinciale Staten van Overijssel hebben woensdagmiddag ingestemd met het natuurakkoord.
Van de 46 aanwezige Statenleden stemden er 28 voor. Het college van Gedeputeerde Staten had gevraagd om met het akkoord in te stemmen. ''Dat maakt mijn positie in de verdere onderhandelingen sterker'', aldus gedeputeerde Hester Maij (CDA).

Flevoland

De stemming in de provincie Flevoland over het natuurakkoord staat op losse schroeven. Het college van Gedeputeerde Staten heeft aan Provinciale Staten gevraagd om een besluit over het akkoord uit te stellen.
Het college wil eerst proberen via mediation een geschil op te lossen met Bleker over geld dat de provincie nog zou krijgen voor de aanleg van natuurgebied Oostvaarderswold. Pas als daar meer duidelijkheid over is, wil het college dat er wordt gestemd.
Flevoland zegt nog 200 miljoen euro te krijgen die toegezegd zou zijn voor het natuurgebied. Bij ondertekening van het natuurakkoord vervallen echter alle afspraken uit het verleden en is de provincie bang dat ze kan fluiten naar dat geld.


Jaring Roosma

JRoosma

Van de Vlinderstichting:

21 december 2011  Gaat Bleker vlinders beter beschermen?

In de Tweede Kamer gaf staatssecretaris Bleker aan dat in de concept-Natuurwet de bescherming van bedreigde soorten onvoldoende is geregeld. De Vlinderstichting roept staatssecretaris Bleker op om op dit punt de Natuurwet aan te passen.

De Vlinderstichting heeft al eerder een inspraakreactie gegeven op de conceptwet en blijkbaar waren de daar genoemde argumenten overtuigend. De Vlinderstichting noemt nu in een rechtstreekse reactie aan de staatssecretaris drie essentiële onderwerpen voor de bescherming van vlinders:

       
  • Uitgangspunten van de wet worden niet alleen economische en organisatorische onderwerpen, maar ook de noodzaak om natuur en landschap veilig te stellen voor komende generaties.
  • Vlinders die op de Rode Lijst staan, categorieën bedreigd en ernstig bedreigd, krijgen speciale bescherming en worden daartoe opgenomen in de natuurwet.
  • Ook de leefgebieden van deze bedreigde vlinders krijgen speciale bescherming en worden daartoe opgenomen in de natuurwet.
Voor deze punten heeft De Vlinderstichting concrete wijzigingsvoorstellen aangereikt.



Aanleiding voor de oproep is het feit dat 68% van de Nederlandse vlinders de afgelopen honderd jaar is verdwenen uit Nederland of nu alsnog dreigt te verdwijnen. Om deze reden is het belangrijk dat vlinders van de Rode Lijst, waaronder spiegeldikkopje en grote parelmoervlinder, worden opgenomen in de natuurwet. In de huidige concept-tekst van de Natuurwet zijn slechts drie soorten dagvlinders en hun leefgebieden nog beschermd. De staatssecretaris heeft inmiddels zelf aangegeven dat hij de bescherming van bedreigde soorten nu onvoldoende vindt in de concepttekst. Daarbij verwees hij ondermeer naar De Vlinderstichting, als organisatie die met overtuigende argumenten was gekomen. De Vlinderstichting vindt het een belangrijke stap dat de staatssecretaris de bescherming van bedreigde soorten alsnog wil gaan regelen. Wij gaan er nu vanuit dat onze wijzigingsvoorstellen in het volgende concept van de wet zijn opgenomen.
Jaring Roosma

Johan Helmus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 21, 2011, 16:53:05 PM
Ik weet niet meer waar precies maar ik kwam ergens on the internets tegen dat "een blekertje maken" het nieuwe synoniem is voor een u-turn...
Zoek maar eens op 'een blekertje doen'. Kennelijk is dat in Groningen inderdaad een synoniem voor draaien.  :P

@Jaring
Binnen de context van de conceptwet, wat toch een anti-natuur gedrocht blijft, is dit positief nieuws!
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

#258
Citaat van: MarKoHu op december 21, 2011, 11:09:33 AM
Hallo Ronald,

hier is Jaap Bond: http://www.noord-holland.nl/web/Bestuur/Gedeputeerde-Staten/Jaap-Bond.htm
Inderdaad, CDA.
Citaat van: KorHaan op december 21, 2011, 02:38:36 AM
Jaap Bond is behalve gedeputeerde van de provincie Noord-Holland tevens voorzitter van het bestuur van het Goois Natuurreservaat. Hij ziet - volgens mijn Nieuwsbrief van het Goois Natuurreservaat - mogelijkheden tot samengaan met Utrechts Landschap, om een Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug te vormen, inclusief het Gooi. Het initiatief hiervan kwam overigens van Utrechts landschap dat gretiger lijkt dan het GNR, maar dat is míjn inschatting, zeg ik erbij. Hoe dan ook, Jaap Bond zegt dat in de afgelopen twintig jaar al flink is geïnvesteerd in de natuur in het Gooi. Tevens wijst hij op de noodzaak om die natuur duurzaam te gelde te maken, door samenwerking met horeca, de recreatiesector, bedrijven en biomassa. Er moet dus meer verdiend worden aan natuur. Voor welke partij Jaap Bond als gedeputeerde in Noord-Holland zit, staat niet vermeld, maar ik vermoed een regeringspartij. Anders kan ik die "zachte chantage" ook niet verklaren. Tekenend is in ieder geval, dat de provincie Noord-Holland, die eerst tegen de nieuwe Natuurwet van Bleker was, nu toch heeft ingestemd ( door de knieën is gegaan).
...


Ha Margreet,

Dank voor het opzoeken. CDA dus. Dat betekent dat we Jaap ernstig in de gaten moeten houden. De term "rentmeesterschap" zit er bij het CDA ingehamerd. Het Goois Natuurreservaat heeft ook een rentmeester, in de positieve zin van het woord, en niet in de CDA-betekenis ervan. Deze man gun ik van harte het voordeel van de twijfel, omdat hij in zijn uitlatingen de natuur centraal stelt. Er is dus nog niets verloren, maar ik volg de ontwikkelingen die ome Jaap voorstaat met argusogen...

Groetjes, Ronald

KorHaan

Citaat van: Johan Helmus op december 21, 2011, 07:33:39 AM
Bleker valt door de mand met een van zijn 'mooi weer' verhaaltjes: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3085540/2011/12/21/Blekers-voorbeeld-natuurgebied-kreeg-miljoenen-subsidie.dhtml


Het ziet ernaar uit, dat we Henk moeten missen in de politiek, binnenkort. Deze enorm rotte kies veroorzaakt niets dan pijn. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Henk is een liegbeest die zijn zin doordrijft.

Groetjes, Ronald

KorHaan

Citaat van: Johan Helmus op december 21, 2011, 15:08:45 PM
Bleker moet zich binnenkort verantwoorden over de vreemde wijze waarop hij subsidie verstrekte aan boeren, voor ontwikkeling van een gebied dat hij nota bene zelf aanhaalt als voorbeeld van gebiedsontwikkeling zonder overheidsbemoeienis.

http://www.nu.nl/politiek/2699149/kamer-wil-opheldering-gerommel-bleker.html


De motie van wantrouwen tegen Henk, van de Partij voor de Dieren, was toch wel avantgardistisch goed gepland, als ik dit zo lees...
Binnenkort kunnen we Henk uitzwaaien...

Groetjes, Ronald

Norman

Ik help het je hopen Ronald, maar ik heb er een hard hoofd in.

Johan Helmus

#262
Er is mogelijk een deal waarbij Flevoland instemt met het decentralisatie akkoord, en Bleker in ruil daarvoor toch meebetaalt aan de Oostvaarderswold.

http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/bleker_trekt_toch_zijn_portemonnee_voor_oostvaarderswold/
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

#263
Dus Alders gaat met zijn "mediation" er nu voor zorgen dat onze Henk geen gezichtsverlies lijdt?

Het is fijn, dat het Oostvaarderswold er toch komt, maar Henk blijft zitten. Daar zijn wij met zijn allen niet blij mee. Henk moet opstappen. Terug naar zijn paardenwei.

"Mediation" is tegenwoordig ook een soort schaamlap, om te zorgen dat beide partijen allebei een beetje gelijk krijgen. Maar misschien zijn we wel zo gedegenereerd, dat we dit zien als een overwinning. Henk moet gewoon zijn plannetjes intrekken. Eigenlijk had ik verwacht dat alle provincies tegen Henks beleid zouden stemmen. Henk denkt als Henk - die van Ingrid.

Groetjes, Ronald Sinoo

JRoosma

Goed en slecht nieuws:

www.nu.nl/politiek/2700549/oppositie-stemt-natuurbegroting.html

Ger Koopmans  :angry:


Jaring Roosma

JRoosma

Van de Vlinderstichting:

Noodklok blijft luiden voor bedreigde soorten

Een amendement, ingediend tijdens de begrotingsbehandeling Natuur, waarin het kabinet werd gevraagd om voor de korte termijn geld vrij te maken voor de bescherming van ernstig bedreigde soorten heeft geen meerderheid gekregen. Voor deze soorten kan twee jaar wachten funest zijn.

De Vlinderstichting heeft, in samenwerking met enkele soortenbeschermende organisaties (RAVON, Vogelbescherming, Zoogdiervereniging, FLORON en EIS-Nederland) een Noodkloklijst opgesteld van soorten die ernstig bedreigd zijn. Deze soorten zullen,  wanneer er niet op korte termijn maatregelen genomen worden, afnemen of zelfs helemaal verdwijnen uit Nederland. Deze Noodklok-lijst was voor mevrouw Wiegman van de ChristenUnie in de Tweede Kamer reden om een amendement in te dienen bij de begrotingsbehandeling van EL&I, om geld vrij te maken voor deze soorten. Helaas was er in de Kamer geen meerderheid voor het amendement. Naast CU hebben de PvdA, SP, GroenLinks, SGP en PvdD het amendement gesteund; de samenwerkende organisaties zijn blij dat deze partijen het belang inzien van het voorkomen dat soorten uitsterven.


De aanleiding van de zorg is dat er een beleidsvacuüm ontstaan is, doordat het Rijk en de provincies in onderhandeling zijn over decentralisatie van natuurbeleid. Dit heeft er in 2011 al toe geleid dat in de meeste provincies de beschermingsprojecten zijn stilgelegd. Wanneer we nu niets doen en wachten tot de uitvoering van het nieuwe beleid bij de provincies is opgestart, zullen populaties van een aantal vlinders, vogels en andere soorten waar het heel slecht mee gaat verdwijnen. Er is een groot risico dat we soorten in Nederland verliezen. Het gaat daarbij om soorten zoals de grote vuurvlinder, de blauwe kiekendief en de muurhagedis. In veel gevallen zijn dit Natura 2000-soorten, wat betekent dat Nederland voor deze soorten verplichtingen heeft naar Europa.

Zowel PVV als CDA en D66 hebben aangegeven dat zij de bescherming van bedreigde dieren ook belangrijk vinden, maar dat dit volgens hen ook zonder 'geoormerkt geld' moet kunnen. Wij zijn blij met deze steun, en zullen de politieke partijen op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen van de soorten. De VVD heeft laten weten dat zij de verplichtingen naar Brussel willen nakomen, dus dat Natura 2000 soorten niet achteruit mogen gaan. Ook VNO-NCW heeft laten weten zich zorgen te maken over het mogelijk verdwijnen van soorten. Zodra de decentralisatie van het natuurbeleid een feit wordt, zullen provincies moeten ingrijpen om verdere achteruitgang  van soorten te verhinderen. Met behulp van het Landelijk Meetnet Vlinders volgt De Vlinderstichting de ontwikkelingen in de vlinderstand nauwgezet.  Dit Meetnet is een samenwerkingsproject van De Vlinderstichting en het CBS, in het kader van het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM), in opdracht van de Gegevensautoriteit Natuur. Binnen dit NEM worden ook andere soortgroepen gevolgd.
Jaring Roosma

KorHaan

#266
Citaat van: KorHaan op december 08, 2011, 18:49:59 PM


Ik kijk nu al uit naar de nieuwjaarsconference van Maarten van Rossem. De enige die verbaal nog met scherp schiet. Gisteren een voorproefje in DWDD; die man is goud waard. Ik raad iedereen aan te kijken op 31 december.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Ik moet even wat rechtzetten.

Maarten van Rossem komt NIET op TV op 31 december.  :(

Je kunt echter wel zijn ijzige geouwehoer op DVD bestellen. Zijn "college" over 2011 is begin december al opgenomen. Jammer, want het had voor mij absoluut op TV moeten komen. Een magistrale avond met Youp van 't Hek en Maarten van Rossem zou wel heel mooi geweest zijn.

Excuus voor de voorbarige juichstemming mijnerzijds,

Groetjes, Ronald

PS: ik heb zelf de DVD natuurlijk meteen besteld, dat spreekt.


HPM

#268
Siegfried Woldhek krijgt Inktspotprijs 2011 voor staatsieportret Henk Bleker
http://www.cultureelpersbureau.nl/2012/01/woldhek-krijgt-inktspotprijs-2011-voor-staatsieportret-henk-bleker/

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/