jagers

Gestart door Jozef, augustus 09, 2011, 13:00:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jozef

Gisteren namen wij 2 juveniele jagers waar voor de telpost Hondsbossche Zeewering waarvan wij vermoeden dat het kleinste zijn geweest. De afstand was te groot voor foto's. Waarom wij denken aan kleinste is de combinatie van kleed - geheel donkerbruine tekening met in bepaalde stand een grijze zweem met op de onderzijde witachtige handpenvlekken, aan de bovenzijde van de vleugels geen of nauwelijks witte tekening, zeer slank postuur met smalle vleugels en profiel, kleine kop en grootte, namelijk nauwelijks groter dan drieteenmeeuwen die ze achtervolgden.
Ze bleven voortdurend samen jagen en regelmatig pauzerend op de zee wachtend op voorbijtrekkende sterns of meeuwen. Ze vlogen uiteindelijk noordwaarts.
Ik heb veel ervaring met kleine maar nauwelijks met kleinste, vandaar onze vraag.
Het zou voor kleinste wel erg vroeg zijn maar misschien kunnen anderen met meer ervaring daar iets over zeggen?
Alvast dank
groeten
Jos van Oostveen

pwolf

dag Jos,

helaas is er voor een zekere determinatie wat meer detail nodig, patroon op de onderstaartdekveren, vorm en lengte van de middelste staartpennen, exact patroon van bovenvleugel. Kleine kop is overigens meer iets voor een Kleine Jager en ook met de opmerking over een grijze zweem die over de geheel donkerbruine tekening lag kan ik minstens twee kanten uit. Invoeren als jager spec wat mij betreft.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen