Hoofdmenu

Waslakzwam

Gestart door rchmo, november 03, 2006, 17:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Ik doe nog een poging voor een waslakzwam(?), die ik vandaag tegenkwam. Vlees donkerroodbruin. Of ook deze keer weer niet?

Rob Oudejans












Arno van Stipdonk

Heb je een stukje hars van de bovenkant losgemaakt? Waren er gele schilfertjes te zien? Verder kun je nog proberen een stukje hars op te warmen.
Als deze bij 40 graden C begint te smelten en er komen gele schilfertjes in de hars voor, dan zou dit de Harslakzwam moeten zijn.

Ook even proberen of je op de onderkant kunt schrijven om de Platte tonderzwam uit te sluiten (wat het niet is volgens mij).

han.endt

#2
Ik denk toch aan een platte tonderzwam. De basis van het bovenste exemplaar laat de typische kleur van deze zwam zien. Ook de kleur van de buisjes en de porieën komen hier goed mee overeen. Ook de platte tonderzwam heeft roodbruin vlees.
Deze exemplaren zien er door het natte weer inderdaad vreemd uit.

rchmo

Han,

Je zou best gelijk kunnen hebben. Was gisteren beetje regenachtig weer. De foto laat eigenlijk ook zien dat de zwam niet geheel glimmend is, mogelijk al een beetje opdrogend. De waslakzwam zou natuurlijk blijven glimmen. Verder deed ie me in het veld helemaal niet direkt denken aan een 'platte', vandaar. Bedankt voor het commentaar.


Rob Oudejans