regenwormen klimmen omhoog

Gestart door maartenwielstra, juli 24, 2011, 00:19:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Ik had het nog nooit eerder gezien. 6 Regenwormen die de (ietwat ruwe) wand van een schuur beklommen, verticaal omhoog! Ik moest zelf denken dat het iets met het weer (regen) te maken had in de tijd van het jaar (juli dus). Op internet vond ik dit:


''De regenworm graaft door de grond opzij te duwen , maar bovendien eet hij er ook een groot deel van op. Sommige soorten klimmen in bomen en soms vindt men ze onder schors. In India heeft men na hevige regenval regenwormen waargenomen die de heuvels en bomen opklommen, waarschijnlijk om te vermijden dat zij onder water zouden komen. Er bestaat voor hen echter geen gevaar om te verdrinken, aangezien men regenwormen maandenlang onder water kan houden zonder dat zij sterven. De exemplaren die men dood aantreft in modderpoelen, zijn waarschijnlijk door andere oorzaken omgekomen. ''

Iemand anders ervaringen met of meningen over dit gedrag bij Regenwormen?

Ik hoor het graag...

Robert Heemskerk

Zo'n klimervaring van wormen ken ik niet.

Maar wat mij zelf opviel in het bos als ik nachtvlinders ging kijken, dat regenwormen bij zonsondergang heel actief kunnen zijn.
Ze komen dan naar de oppervlakte en pakken daar liggende blaadjes die ze vervolgens de grond weer in trekken.
Deze vaak droge blaadjes maken dan veel geritsel als ze in zo'n gaatje worden getrokken..
Het duurde wel een tijdje voordat ik door had waar het geritsel vandaan kwam  ;D

groeten Robert

Ton van Haaren

Robert
dat zijn de zgn. anesische (in Engels "Anesic") regenwormen. In de jaren '70 zijn de regenwormen in drie fourageerstrategieen verdeeld door een Fransman (Bouche 1972) die zo een beetje navolging heeft gekregen over de gehele wereld. Er zijn epigeische (fourageren aan het oppervlak en maken horizontale gangen), anesiche (maken vertikale gangen en leven diep in de bodem, maar fourageren 's nachts aan het oppervlak) en endogeische soorten (maken horizontale gangen en leven in diepere bodems, alwaar ze ook fourageren in de minerale bodem). De soorten die aan het oppervlak fourageren (epigeische en anesische) zijn vaak rood gepigmenteerd om UV-schade te voorkomen, de anesische vaak alleen aan de voorzijde, de epigeische vaak helemaal.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

dmsoes

bij het speuren naar naaktslakken op bomen zie ik na regenbuien zeer regelmatig regenwormen tegen bomen opklimmen.

Groeten,

Menno

maartenwielstra

bedankt allen voor de leerzame reacties!