Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

PWink

Als 'eigenaar' van het weblog en maker van de foto's toch maar even reageren:

Het lijkt me inderdaad niet verstandig om (bijv.) op basis van een aantal foto's een schuldige aan te wijzen. Ik was al lang en breed vertrokken voordat het incident zich voordeed. Zoals op mijn blog te lezen zat de vogel toen al weer in het weiland. Overigens moest ik als digiscoper zelfs wat afstand van de vogel nemen om nog wat fatsoenlijke plaatjes te kunnen maken....

Wat die tien meter betreft, de vogel vloog op een gegeven moment op uit het weiland en landde achter ons in het plasje. De vogel benaderde de waarnemers dus tot op tien meter...

Groet,
Pascal

lesley van loo

#211
CiteerDaar zijn toch geen afspraken voor nodig? Het lijkt me nogal logisch dat als er mensen in een schuilhut zitten je niet in het volle zicht naast die hut gaat staan. Die mensen zitten daar tenslotte niet voor niets en die hut staat daar niet voor niets.

ja hier baal ik ook altijd van: als ik vanuit mijn auto ergens een vogel aan het fotograferen ben die dichtbij zit en er opeens iemand met een telescoop naast mijn auto komt staan zodat het beestje veel verder weg gaat zitten.

of als je voorzichtig naar een vogel bent toegeslopen en mooi dichtbij ligt en het beestje lekker doorgaat met wat hij deed en er dan iemand rechtop naar je toe komt lopen en naast je komt staan met een verrekijker.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

luc hoogenstein

Citaat van: August op september 17, 2011, 21:02:35 PM
Zoals Luuk Punt in een ander topic al vermelden hij heeft steeds meer het gevoel dat er steeds meer mensen op af komen die alles weten over camera,optiek en dergelijke dan vogelgedrag

Sterker nog: ik durf te beweren dat veel vogelfotografen vrij weinig tot niets afweten van de biologie van vogels. Het gaat om het plaatje voor de fotograaf zelf, kun je lekker mee scoren op websites of bij het bureau waarbij je aangesloten bent, waarbij eigenbelang eerst telt en met een beetje mazzel op de tweede plaats het belang van de vogel. Waarneming.nl faciliteert deze fotografen, zo simpel is het. Leuk, die gedragsregels, maar verandering moet vanuit de mensen zelf komen. Anders verandert er niets. Waarneming.nl zou zich meer kunnen richten op voorlichting, wellicht in combinatie met vogelgerelateerde NGO's of vwg's oid. Legio mogelijkheden!

Luc

HPM

Citaat van: luc hoogenstein op september 18, 2011, 08:51:14 AM
Citaat van: August op september 17, 2011, 21:02:35 PM
Zoals Luuk Punt in een ander topic al vermelden hij heeft steeds meer het gevoel dat er steeds meer mensen op af komen die alles weten over camera,optiek en dergelijke dan vogelgedrag

Sterker nog: ik durf te beweren dat veel vogelfotografen vrij weinig tot niets afweten van de biologie van vogels. Het gaat om het plaatje voor de fotograaf zelf, kun je lekker mee scoren op websites of bij het bureau waarbij je aangesloten bent, waarbij eigenbelang eerst telt en met een beetje mazzel op de tweede plaats het belang van de vogel. Waarneming.nl faciliteert deze fotografen, zo simpel is het. Leuk, die gedragsregels, maar verandering moet vanuit de mensen zelf komen. Anders verandert er niets. Waarneming.nl zou zich meer kunnen richten op voorlichting, wellicht in combinatie met vogelgerelateerde NGO's of vwg's oid. Legio mogelijkheden!

Luc

Ik vind dat een nogal eenzijdige kijk. Waarneming.nl facilieert niet alleen fotografen maar vooral vogelaars. Ook jou. Zonder Waarneming.nl zouden er minder vogels gemeld worden maar zouden er ook minder mensen naar bepaalde vogels gaan kijken. Ik denk dat Waarneming.nl het twitchen zelfs populair heeft gemaakt, juist ook onder onervaren mensen die geen fluit van vogels weten of wisten.
Ik vind het ook nogal eenzijdig, en niet hard te maken, dat juist veel fotografen niets van de biologie van vogels weten. Iedere jandoedel kan tegenwoordig zeldzame vogels gaan bekijken en een groot fototoestel vasthouden en iedere jandoedel doet dat dan ook. Het resultaat zie je dagelijks op Waarneming.nl en op dit forum.
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen vogelfotograaf (en geen twitcher).

Herman van der Meer

C.Dekker

Waarom geen vergoeding voor waarneming.nl gaan vragen zodat eventueel het kaf van het koren gescheiden gaat worden?
Ik ga ervan uit dat je dan al een hoop mindere vogelaars minder krijgt bij leuke waarnemingen diegene die er baat bij hebben om de waarnemingen te kunnen blijven zien bereid zijn hiervoor een bijdrage te doen.
Ben me ervan bewust dat je niet iedereen zult kunnen weren die er geen kijk op hebben en alleen voor het plaatje gaan maar denk persoonlijk dat het het proberen waard is.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

ArjenDrost †

Citaat van: C.Dekker op september 18, 2011, 11:57:25 AM
Waarom geen vergoeding voor waarneming.nl gaan vragen zodat eventueel het kaf van het koren gescheiden gaat worden?
Ik ga ervan uit dat je dan al een hoop mindere vogelaars minder krijgt bij leuke waarnemingen diegene die er baat bij hebben om de waarnemingen te kunnen blijven zien bereid zijn hiervoor een bijdrage te doen.
Ben me ervan bewust dat je niet iedereen zult kunnen weren die er geen kijk op hebben en alleen voor het plaatje gaan maar denk persoonlijk dat het het proberen waard is.


Lijkt me niet echt een handig idee. Ten eerste ga je dan veel waarnemingen missen, waardoor de database een stuk minder waardevol gaat worden. Ten tweede, als je €5000 of meer aan fotoapparatuur uitgeeft, dan zal een tientje per jaar om toegang te krijgen tot een site waar je kunt zien waar je moet fotograferen er ook nog wel af kunnen....


Groeten, Arjen

Jeroen Nagtegaal

Cock, Waarneming.nl heeft juist als doel om zoveel mogelijk data te verzamelen op één site waar voor de gebruiker geen kosten aan verbonden zitten. Daarbij zijn er ook vele andere soortgroepen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: C.Dekker op september 18, 2011, 11:57:25 AM
Waarom geen vergoeding voor waarneming.nl gaan vragen zodat eventueel het kaf van het koren gescheiden gaat worden?
Ik ga ervan uit dat je dan al een hoop mindere vogelaars minder krijgt bij leuke waarnemingen diegene die er baat bij hebben om de waarnemingen te kunnen blijven zien bereid zijn hiervoor een bijdrage te doen.
Ben me ervan bewust dat je niet iedereen zult kunnen weren die er geen kijk op hebben en alleen voor het plaatje gaan maar denk persoonlijk dat het het proberen waard is.

Door te laten betalen voor toegang tot Waarneming.nl scheidt je het kaf waar we het hier over hebben niet van het koren. Het zal op twitches hooguit wat rustiger worden. Bovendien krijg je dan ongetwijfeld mensen die gaan zeggen: Maar ik betaal er toch voor?!"

Herman van der Meer

August

Je kan ook standaard de waarnemingen vervagen en mensen die lid zijn wel de locatie laten zien? Zo gaan er geen waarnemingen verloren. En de gene die invoert kan gewoon zijn eigen lijst bekijken.!
August van Rijn

BramtK

Citaat van: PWink op september 17, 2011, 23:38:05 PM
Als 'eigenaar' van het weblog en maker van de foto's toch maar even reageren:

Het lijkt me inderdaad niet verstandig om (bijv.) op basis van een aantal foto's een schuldige aan te wijzen. Ik was al lang en breed vertrokken voordat het incident zich voordeed. Zoals op mijn blog te lezen zat de vogel toen al weer in het weiland. Overigens moest ik als digiscoper zelfs wat afstand van de vogel nemen om nog wat fatsoenlijke plaatjes te kunnen maken....

Wat die tien meter betreft, de vogel vloog op een gegeven moment op uit het weiland en landde achter ons in het plasje. De vogel benaderde de waarnemers dus tot op tien meter...

Groet,
Pascal

Misschien dat anderen beter kunnen zoeken of beter kijken dan ik, maar zoals Pascal hierboven ook schrijft, het is niet zonder meer mogelijk om een schuldige aan te wijzen voor wat betreft het wegvliegen van de Kleinste jager. Voor zover dat uberhaupt kan natuurlijk,  maar ik doel op degene die als laatste foto's heeft gemaakt en waarbij de vogel is weggevlogen. Dat is volgens mij niet te herleiden uit de foto's op waarneming.nl. Nu is het in ieder geval zo dat enkele mensen wel in het verdachtenbankje zitten, zie de vorige bladzijde, maar dat niet perse terecht is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Zomaar wat feitjes:
- De laatste foto's zijn om 14.30 gemaakt.
- Zowel fotograaf als andere waarnemer meldt dat de vogel om 14.30 wegvliegt.
- Na 14.30 is de vogel niet meer gezien.
Maar inderdaad kan het nog steeds zo zijn dat de vogel is opgevlogen door een onbekend persoon die zijn foto's niet op het net heeft geslingerd. Het zou zelfs kunnen zijn dat de vogel geheel uit eigen beweging de lucht in is gegaan...

BramtK

Oke, het gaat dus om Rutger Rotscheid. Graag lees ik een reactie van hem hier. Er hoeft wat mij betreft niemand geslachtofferd worden, maar een minimum aan fatsoen mag je van een iedr vragen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 08:40:25 AM
Oke, het gaat dus om Rutger Rotscheid. Graag lees ik een reactie van hem hier. Er hoeft wat mij betreft niemand geslachtofferd worden, maar een minimum aan fatsoen mag je van een iedr vragen.
Naam komt neem ik aan uit het veld?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Nee, een combinatie van de twee posten hierboven. Twee pagina's terug werd in dit topic al gesuggereerd dat de schuldige kon worden herleid uit de waarnemingen. De verdachtmaking stond dus al impliciet. Nu nog de wederhoor. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 08:40:25 AM
Oke, het gaat dus om Rutger Rotscheid. Graag lees ik een reactie van hem hier. Er hoeft wat mij betreft niemand geslachtofferd worden, maar een minimum aan fatsoen mag je van een iedr vragen.

Nu nog even degene die die Eleonora's valk heeft weggejaagd op het matje roepen, Bram, want wat die die voor leed heeft berokkend is met geen pen te beschrijven.  Het moet niet zo moeilijk zijn om te bepalen wie de laatste foto's heeft gemaakt. Om je vast een aanwijzing te geven: volgens mij was het een Belg.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Maar dus alleen op basis van het feit dat zijn waarneming al enigste is ingevoerd met de tijd 14.30 en foto's... Wellicht wel zo eerlijk als je het hem ook even laat weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Dat zou ik wel willen (en heb ik bij anderen ook gedaan), Jeroen, maar ik kan hem geen bericht sturen. Lijkt me iets voor een admin.

Herman, in relatie tot die valk wordt niet over verstoring gesproken.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 09:03:02 AM

Herman, in relatie tot die valk wordt niet over verstoring gesproken.

Omdat er niemand anders bij was natuurlijk, maar maakt dat het minder erg? Op die ene foto staat de vogel zelfs vliegend! Dat zal toch niet voor niets geweest zijn?



Herman van der Meer

Guus Peterse

Misschien is het nog zo gek niet om het hier expliciet te maken en zo de betreffende persoon uit te nodigen hier te reageren. Maar afgezien daarvan vind ik nog altijd de conclusie veel te snel getrokken. Want:

Citaat van: Bram Rijksen op september 19, 2011, 06:08:37 AM
inderdaad kan het nog steeds zo zijn dat de vogel is opgevlogen door een onbekend persoon die zijn foto's niet op het net heeft geslingerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

#229
Herman, in relatie tot de Kleinste jager wordt uitdrukkelijk gesproken over iemand die op vrijdag 16 september om 14.30 uur de vogel dicht wil benaderen waarbij de vogel wegvliegt. Vervolgens wordt er gesteld dat dus wel makkelijk uit de waarnemingen zal zijn af te leiden wie diegene is. Welke gelijkenis zie jij met de waarneming van die valk? Je punt ontgaat me.

Jeroen, ik heb het geprobeerd via de waarneming. Dat lukte dus niet. Ondertussen is het vreemd dat ik dat moet doen en o.a. een admin hier de verdenking nog eens post. Je had het inmiddels ook talloze keren zelf kunnen doen. Wat let je? Edit: volgens mij link je niet naar de juiste Rutger. Toch nog lastig!?

Guus, precies de reden waarom ik hier wel de naam noem i.p.v. impliciete verdachtmakingen. Zie ook mijn vorige posts.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Als je iemand openlijk verdenkt met naam, dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen en hem informeren. Ik vind niet dat ik dit moet doen omdat jij iemand openlijk verdenkt...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Jeroen, lees je de andere posts ook of roep je alleen maar wat. De verdachtmaking is al lang en breed gemaakt voordat ik een naam noem. Het is niet mijn taak om waarnemers aan te spreken, heb dat desondanks met anderen in dit geval wel gedaan, maar dat lukte me bij deze waarnemer niet. Waarneming.nl heeft toch admins!?

Ik kan deze Rutger niet vinden in het overzicht van de forumgebruikers. Ik kan hem ook geen email sturen via de waarneming. Ik stel voor dat een admin een opmerkuing bij de waarneming plaatst.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 09:47:07 AM
Herman, in relatie tot de Kleinste jager wordt uitdrukkelijk gesproken over iemand die op vrijdag 16 september om 14.30 uur de vogel dicht wil benaderen waarbij de vogel wegvliegt. Vervolgens wordt er gesteld dat dus wel makkelijk uit de waarnemingen zal zijn af te leiden wie diegene is. Welke gelijkenis zie jij met de waarneming van die valk? Je punt ontgaat me.

[...]

Misschien is wat ik schreef wel wat te subtiel maar ik ga het toch niet uitleggen. Ik heb gewoon wat moeite met de gang van zaken en met de argumentatie daarvoor.

Herman van der Meer

lesley van loo

wat een rare mensen zitten hier toch op dit forum, pfff
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Jeroen Nagtegaal

Zie dat ik de verkeerde Rutger had. Zijn mailadres is: rrotscheid[at]hotmail.com

Op een waarneming komen vele andere af die ook fotograferen maar niet invoeren. Waarom zou hij degene zijn die het hem heeft opgestoten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Tsja Herman, als je iets wilt, dan zal je toch duidelijker moeten zijn.

Voor de mensen die het niet snappen en niet de moeite nemen om deze en de vorige bladzijde van dit topic te lezen, maar het zich gek genoeg wel permitteren om een mening te verkondigen ;) , hier wat opeenvolgende posts waarmee een niet genoemd persoon verdacht wordt gemaakt:
CiteerIk neem aan dat jullie de fotograaf (combi van tijd van wegvliegen vogel en tijd van laatst gemaakte foto laat weinig twijfel over de identiteit van de 'dader') hier vermanend op hebben aangesproken..?

CiteerMocht de identiteit van deze fotograaf bekend zijn, dan hoop ik dat de gerenommeerde bladen en websites zijn of haar foto's niet zullen plaatsen.

CiteerZie de post van je naamgenoot. Hier hoef je geen Sherlock Holmes voor te zijn...

CiteerZomaar wat feitjes:
- De laatste foto's zijn om 14.30 gemaakt.
- Zowel fotograaf als andere waarnemer meldt dat de vogel om 14.30 wegvliegt.
- Na 14.30 is de vogel niet meer gezien.
Maar inderdaad kan het nog steeds zo zijn dat de vogel is opgevlogen door een onbekend persoon die zijn foto's niet op het net heeft geslingerd. Het zou zelfs kunnen zijn dat de vogel geheel uit eigen beweging de lucht in is gegaan...

Mijn reacties daarop:
Citaat van: BramtK op september 17, 2011, 22:45:26 PM
Tsja, ik vind dat een beetje moeilijk gedoe. Op dit weblog lees ik wel over tot 10 meter benaderen, maar daaruit kan ik nog niet afleiden dat dit de verstoorder is. Er zijn anderen met dezelfde soort foto's. Uberhaupt een beetje vreemd als de massa denkt dat het goed is om een vogel tot op 10 meter te benaderen. Ik zou liever zien dat de schuldige zich hier gewoon meldt en verteld wat er is gebeurd.

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 08:40:25 AM
Oke, het gaat dus om Rutger Rotscheid. Graag lees ik een reactie van hem hier. Er hoeft wat mij betreft niemand geslachtofferd worden, maar een minimum aan fatsoen mag je van een iedr vragen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

#236
Je 5e citaat betrof een blog waarvan de eigenaar aangaf dat hij ruim voor 14.30 weg was. Heeft er dus niets mee te maken... Verder blijft altijd de optie open van iemand die niet actief is op waarneming.nl. Dus om zomaar een naam te roepen zonder dat hij daar weet van heeft vind ik belachelijk.

Edit: 4e vervangen door 5e.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Nee Jeroen, het vierde citaat (van boven geteld) is een zoektip voor het vinden van de fotograaf die het wegvliegen van de vogel mogelijk heeft veroorzaakt.

Wellicht bedoel je het vijfde citaaat, als je goed leest dan zie je dat daar een ander kopje boven staat. Dat gaat dus niet over verdachtmakingen.

Ik vind het "belachelijk" dat er openlijk wordt gesproken over een verdacht persoon en de wijze waarop je zijn identiteit kan achterhalen, maar dat niemand de moeite neemt om zijn kant van het verhaal te horen. Zeg dan liever niets. Ik heb hem inmiddels een email gestuurd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Sorry. Bedoel inderdaad het 5e citaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: guusp op september 17, 2011, 18:52:15 PMEr zijn bijvoorbeeld ook nog steeds zonderlingen die hun waarnemingen en foto's niet op deze site invoeren.
Hu? Ben ik een zonderling?