Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op mei 28, 2012, 21:56:44 PM
Je kan je twitter trouwens ook op Nederlands zetten ;)
Bedankt voor je tip.

Bart van Hoogstraten

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd een hele dag vrij. Vroeg opgestaan en eerst de achterstallige geit mijn tuin uit geduwd. Daarmee bezig besloten om er een "big day" van te maken en alle vogelsoorten te registreren die ik die dag zou zien. In de tuin ging het niet zo hard maar op weg naar locatie (Klompemwaard) en ter plekke was het redelijk goed scoren. Inclusief de Pasteiduifjes, de Soepeenden en de Parkganzen uiteindelijk afgeklokt op 45 aves-specs.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

In thijsse's hof vandaag voorbereidingen getroffen voor "Secret world of Thijsse's hof" morgen.

In het instructielokaal zaten we aan de computer toen we ineens de winterkoninkjes zagen uitvliegen.
Heel leuk, maar soms zijn ze nog wel wat onhandig...  ;D

http://waarneming.nl/waarneming/view/68902917









Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Like :duim: (erg schattige beestjes)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 01, 2012, 17:00:21 PM
Like :duim: (erg schattige beestjes)

Zeker! Thnx.
Zagen er op gegeven moment stuk of 3-4. En pa of ma elke keer van takje naar takje om ze allemaal van voer te voorzien.

Noot

Leuk hoor. Ik had vandaag in de achtertuin pas uitgevlogen heggenmussen en kauwen. Erg leuk om te zien.

Botervlieg

Vandaag gezien gehoord.

Een merel die hier al 20 minuten (als het niet al langer is) zit te alarmroepen? Ik wordt er een beetje gek van eigenlijk....

En waarom ze het doet? Don't know.

Of is het contactroep ofzo? Maar waarom dan zo enorm lang? Net waren mannetje en vrouwtje (denk ik) samen, maar ging het alsnog tekeer.

Groetjes, Marleen

Evert meijer

Marleen, misschien een Ekster/Gaai/Kraai in de buurt?? Als Merels dan een nest in de buurt hebben kunnen ze behoorlijk door piepen!
En terecht...
Evert Meijer, 16 jaar

Vincent Hart

... Maar natuurlijk ook best irritant  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

#1449
Citaat van: guusp op mei 22, 2012, 13:53:55 PM
Het is natuurlijk niet aardig van me, maar af en toe lees ik zulke dingen graag. Als troost als het jezelf ook even een beetje tegenzit, om je te verzoenen met het feit dat je nou eenmaal meer mist dan je ziet.


Het missen van soorten hoort er nu eenmaal bij. Vogels laten zich niet leiden en dat is maar goed ook. Dat neemt uiteraard niet weg dat het heel sneu is voor mensen wanneer ze net te laat komen of te vroeg weggaan om een soort te kunnen bewonderen. Zelf heb ik dat meer dan eens meegemaakt maar juist dat soort ervaringen vind ik wel zijn charme hebben. Een aantal jaren geleden heb ik eens een dagje roofvogels tellen gedaan op een telpost tijdens de trekperiode. Het weer was allerbelabberdst en na 6 uur zitten zonder ook maar 1 Buizerd of Sperwer gezien te hebben vond ik het wel best. Mijn medeteller bleef nog even en zag 10 minuten na mijn vertrek een Zeearend. De enige roofvogel die op die dag overkwam nota bene. Uiteraard baalde ik enorm in eerste instantie maar later heb ik er wel om kunnen lachen.

Botervlieg

Citaat van: Evert meijer op juni 02, 2012, 22:04:28 PM
Marleen, misschien een Ekster/Gaai/Kraai in de buurt?? Als Merels dan een nest in de buurt hebben kunnen ze behoorlijk door piepen!
En terecht...

Ekster en kraai kan wel ja. Bedankt voor je hulp. Terecht inderdaad, neem het ze ook niet kwalijk. Maar na 20 minuten .... Is het voor mij wel een beetje genoeg.

Yeronimo

Met als troost dat de merel dat ook niet voor zijn eigen plezier doet. Die heeft 20 minuten lang zitten stressen!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Sinds vandaag woont er een Springspin-spec. onder de lichtkap van mijn monitor. Als ik met mijn muis te dicht in de buurt kom valt hij hem aan. Lachen dit!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

willemxd


Fabian Meijer

Nadat ik gisteravond net op het nippertje de Roodkopklauwier bij Deventer had binnegetikt (nieuw voor NL en nieuw voor de regiolijst :) ) vanochtend opnieuw geweest in de hoop voor betere foto's. M'n vader herontdekte hem vrij snel and hij liet zich prachtig zien. Erg gaaf om weer een zeldzame vogel te zien in de regio na de Bairds van 3 weken geleden, welke slechts een paar 100m van de Roodkop plek zat.


Een verhaaltje met foto's is te vinden op m'n blog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com

Jan vH

Vandaag voor het eerst een Zwartkopmeeuw gezien!  :blink: Pas de 4e waarneming van de soort in de gemeente Barneveld (de anderen waren allemaal van de vuilnisbelt in de herfst/winter). Andere leuke vogels van vandaag waren Steenuil, Spotvogel, Groene Specht en IJsvogel, maar die zijn hier gewoon.

Een andere leuke waarneming van vandaag was een Mol die in het bos rondliep. Ik dacht eerst dat het een muis was, maar toen hij zich liet zien was het direct duidelijk dat het toch een Mol was. Wel grappig want ik had nog nooit een levende Mol gezien.

Verder ook nog verschillende soorten gallen, waaronder een paar soorten die ik nog niet eerder had gevonden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Tof Jan! Was een mooie meeuwendag  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Net een bessenglasvlinder van het raam af geplukt, wat een mooi vlindertje zeg
Gijs

lennartv

En dan zit er opeens zomaar een pas uitgevlogen winterkoning in het klaslokaal! Lees het op mijn weblog
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Botervlieg

Vandaag gezien... iets dat ik niet graag had willen zien...

http://waarneming.nl/waarneming/view/69083059
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-06-10 Haarlem - Houtvaartkwartier



Ik heb de waarneming ook ingevoerd als merel, juveniel, vondst (dood).

http://waarneming.nl/waarneming/view/69083063
Merel - Turdus merula gezien op 2012-06-10 Haarlem - Houtvaartkwartier


Maar is vondst-dood juist? Dood ja, vondst nee. Maar "spoor" is het ook niet. Iemand een idee?

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Tja, dat kan ook... De Merel is nu dood, wat mij betreft dus wel prima.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Dank je wel, Jeroen, dan laat ik het zo staan.

jonas D

Vandaag roodkopklauwier in Belgie getwitched. Onderweg is wel de ketting van men fiets gebroken en ben ik terug gereden. maar nadien is mama nog eventjes rondgereden. :D
Groeten,
Jonas

wolbert

Dit weekend was zo geslaagd, dat verdient wel een verhaaltje.
Vrijdagavond met een vriendin naar een bos- en heidegebied gegaan. Dit begon al goed, met meteen al met 2 Edelherten (hinde + jong vorig jaar). Vrij snel ook een baltsende Houtsnip. Verder ook nog een Ree, Haas en in de verte een baltsende Nachtzwaluw. Op de terugweg ineens een groepje jonge Zwijnen op 1,5 meter voor de fiets! Snel geremd en stukje achteruit gegaan. De beestjes weg laten rennen en zelf een poosje gewacht tot alles weg was, nog wel de knor van een volwassen zwijn gehoord.
Gisteren met de trein naar een 'verborgen' plek gegaan. Na de treinreis en stukje fietsen op de vouwfiets had ik al snel m'n eerste doelsoort binnen, Witwangstern! Meerdere erg mooi kunnen bekijken. Vlak langs me heen, roepend, foeragerend. Stoer beestje. Na dit genot op zoek gegaan naar het gebied waar Zwarte ibis en Steltkluut al een tijd bivakkeren. Na een flinke fietstocht (zeker op een vouwfiets), had ik al snel de Zwarte ibis in beeld. Erg goed gezien, maar verdween helaas achter de pollen. Na 10 min. speuren zat ik even te kijken naar een Gele kwikstaart en toen liep toch maar mooi een Steltkluut daar vlak achter! Wat een gaaf beest en wat was ik blij! Whoppa! Dag geslaagd met alle drie de doelsoorten.
Vandaag naar een lokaal heidegebied gegaan. Lekker in de zon gewandeld. Uiteraard niet alleen voor het lekkere weer. De eerste knaller werd ontdekt door m'n vriendin, een Adder! Vrijwel meteen had ik er ook 1. Paar meter verderop een prachtige Gladde slang en weer iets verder een Adder, gevolgd door weer een Gladde slang! Nog niet eerder 3 Adders op 1 dag gezien.


'jammer van het sprietje', zal iedereen nu denken.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Botervlieg

Vandaag gezien...

Op het strand, meeuw met 2 ringen, een metalen en een groene.

De meeuw had er alleen geen zin in dat ik ze ging aflezen.

De meeuw ging op de buik in het zand zitten slapen. Liep er iemand langs vloog die weg. Om op het volgende plekje weer te gaan liggen slapen.

SnapUtWel... MaarToch...   Beetje jammer....

Groetjes, Marleen

GijsB

2 weken veldpracticum op de veluwe (Garderen). Elke dag wel zwijnen gezien, verder ook nog een aantal reeën en edelherten. Komende week maar eens kijken of het lukt om dassen te zien.
Opvallend is wel dat de zwijnen overdag makkelijker lijken te zijn dan in de schemering.
Gijs

Yeronimo

Kwam gisteravond om 22:30 uur thuis en kwam erachter dat ik de volgende dag vrij had.
Wat doe je dan, je stapt op de fiets om naar het gebied te gaan waar je vorig jaar de tweede waarneming van Kwartels had gedaan. Na even wachten hoorde ik 'crex crex' voor me, YES! Nieuwe soort voor de gemeente Leeuwarden (nooit eerder ingevoerd laten we het daar op houden). Erg gave jaarlijstsoort om te ontdekken in je eigen regio :)
Nu nog even aan het nagenieten ervan.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Gisteravond 3 kleinst waterhoen ontdekt.
Toen ik dit in alle vreugde over de whatsapp stuurde kreeg ik te horen dat mijn medevogelaars in de peizermade minstens 10 nieuwe vogels hadden ontdekt. Inmiddels zie ik dat er 11 nieuwe zijn gevonden.
Houd in dat er dus minimaal 24 vogels in de onlanden zitten! Natuurherstel op zen best!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

willemxd

ff een vraagje, misschien heel dom.. maar hoe weet je of het allemaal verschillende zijn?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: willemxd op juni 18, 2012, 21:10:56 PM
ff een vraagje, misschien heel dom.. maar hoe weet je of het allemaal verschillende zijn?
Zie daarvoor oa: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=189561.0

Vogels zijn in de broedtijd teritoriaal. Elke vogel "bezit" dus een stukje grond waar ie wil gaan broeden. Door goed te luisteren en te orienteren kun je de grenzen min of meer bepalen en zo een telling uitvoeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com