Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op mei 05, 2012, 10:05:34 AM
De aankomende tijd weinig updates van mijn kant aangezien ik nu een week officieel vader ben. Haar naam is Liselot Sophie Roeke. Enjoy birding :)

Gefeliciteerd Timo!  :duim: (en dat er nog vele Roeken mogen volgen  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jos Welbedacht

Gefeliciteerd Timo!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

willemxd

ook namens mij: GEFELICITEERT timo :duim:

Margreet Kwh

Timo, gefeliciteerd met je dochter!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Stijn E.

Tussen de felicitaties door: Een verslag van een donderdag op Texel en omgeving staat op mijn blog!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Margreet Kwh

Leuk verslag, Stijn!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

#1386
Vandaag de Maldense Griel gedipt  :P  Maar toch een leuk rondje gemaakt met onderweg Zanglijster, GroBo, RoboTap, Boompiepert onzekere Boomleeuwerik (schaamsoort  :right:  ;) ) en Gekraagde Roodstaart. Morgenvroeg is het mooi weer en dan probeer ik het nog eens (het is immers vlakbij huis...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robertmeer

Gisteravond zijn we thuisgekomen van een erg gaaf weekje Texel. Het hoogtepunt was de Kleine Geelpootruiter van gisteren, wat voor ons nog een nieuwe soort betrof. Leuk was dat de vogel vaak in één beeld zat met een Poelruiter (de vogel uiterst links op de foto in bovenstaande link). Andere leuke zeldzaamheden waren Brilzee-eend, Zwarte Zeekoet, Roodstuitzwaluw, Roodkopklauwier, Baardgrasmus
Morinelplevier, Kleine Burgemeester, Grote Burgemeester, Draaihals, Grauwe Franjepoot, Zwarte Rotgans, Witbuikrotgans en Kraanvogel.

Leuk voor de fenologielijst was een Spotvogel op Koninginnedag, Strandleeuweriken vanuit mijn slaapkamerraam, Paarse Strandlopers in april en mei, late Kramsvogels, een Kleine Jager en gisteren een Ruigpootbuizerd. Zie ook alle foto's gemaakt door mij van deze week.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Citaat van: Robertmeer op mei 06, 2012, 12:34:07 PM
[...]

Leuk voor de fenologielijst was een Spotvogel op Koninginnedag,
[...]

Er waren al foto's van 30 april. Zonder tijd dus die waarneming komt altijd eerder in de volgorde van de spotvogellijst dan de jouwe met tijd en misschien ook wel omdat hij eerder is ingevoerd.  Het is niet eerlijk.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vandaag weer gezocht naar de Griel bij Malden maar wederom noppes. (oh was ik gisterochtend maar meteen gegaan...). En voorts de lenskap kwijtgeraakt van mijn scope.  :P
Maar ondanks dat ook nu toch weer een leuk rondje gemaakt om mijn nieuwe kistjes in te lopen en lekker gevogeld met maar liefst 4 fouragerende Tapuiten tegelijk in mijn kijker.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 06, 2012, 15:34:43 PM
Vandaag weer gezocht naar de Griel bij Malden maar wederom noppes. (oh was ik gisterochtend maar meteen gegaan...). En voorts de lenskap kwijtgeraakt van mijn scope.  :P
Maar ondanks dat ook nu toch weer een leuk rondje gemaakt om mijn nieuwe kistjes in te lopen en lekker gevogeld met maar liefst 4 fouragerende Tapuiten tegelijk in mijn kijker.

Dan moet je wel een erg grote kijker hebben  :)
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 06, 2012, 18:38:03 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 06, 2012, 15:34:43 PM
Vandaag weer gezocht naar de Griel bij Malden maar wederom noppes. (oh was ik gisterochtend maar meteen gegaan...). En voorts de lenskap kwijtgeraakt van mijn scope.  :P
Maar ondanks dat ook nu toch weer een leuk rondje gemaakt om mijn nieuwe kistjes in te lopen en lekker gevogeld met maar liefst 4 fouragerende Tapuiten tegelijk in mijn kijker.

Dan moet je wel een erg grote kijker hebben  :)

;D (vandaar dat ik die Griel niet te pakken kreeg, die paste gewoonweg niet...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Vandaag eindelijk een Gierzwaluw gehoord. Mooi lentegeluid!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Yeronimo

Ach een dag met Baardgrasmus, Roodkopklauwier, Zwarte Rotgans (2x), Kleine Geelpootruiter, Poelruiter, Morinelplevieren, Brilzee-eend en Zwarte Zeekoet was zo slecht nog niet  ;D
Wel jammer van die Roodstuitzwaluw-piep die precies binnen kwam toen we in de rij voor de boot op de terugweg stonden en niet meer terug konden. Maar prima dagje, dank Marchel!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Harm058

#1394
@ Jeroen! dat is zeker een topdagje te noemen! :duim:
By the way, die Roodstuitzwaluw...... vloog zowat tussen onze benen door! ;) :P
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


jonas D

Vanavond een bericht gekregen dat er redelijk wat roofvogeltrek bezig was, daarom meteen naar buiten. Direct een buizerd gevonden. Even later een Zwarte wouw laag naar NO om 17u20, dan rap gegeten en terug naar buiten en daar kwam een grote roofvogel aan. Toen hij zijn zijkant liet zien riep ik meteen VISAREND!!! , het zou mijn eerste ooit geweest zijn. Toen kwamen men vader en broer aangelopen en zagen hem ook mooi. Altijd leuk zo'n soort boven je huis hebben en zeker je eerste. Even later nog een grote valk over, helaas niet af kunnen maken maar vermoedelijk slechtvalk. Later heel in de verte nog onzekere wespendief maar die bleef ook nog op onzeker. Verder in de nestkast nog 3 dode pimpelmezen en 1 onbevrucht ei gevonden.
Groeten,
Jonas

Margreet Kwh

Vandaag voor het eerst van mijn leven een Oranjetipje gezien, en nog wel in eigen tuin!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marcel van kammen

Ik had vandaag mn eerste jonge Grutto's. 4 stuks liepen de boel op stelten te zetten, volgens mij heb ik nog nooit zo vroeg jonge Grutto's gezien.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marcel van kammen op mei 09, 2012, 21:02:59 PM
Ik had vandaag mn eerste jonge Grutto's. 4 stuks liepen de boel op stelten te zetten, volgens mij heb ik nog nooit zo vroeg jonge Grutto's gezien.

:duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jorien

Vandaag in de Vliet: een witte fuut. Leucistisch, denk ik, want hij had wel gekleurde koppluimen. Nooit eerder gezien.
Groet,

Jorien

Maarten Sluijter

Citaat van: Jorien op mei 13, 2012, 16:59:54 PM
Vandaag in de Vliet: een witte fuut. Leucistisch, denk ik, want hij had wel gekleurde koppluimen. Nooit eerder gezien.

Was het niet gewoon z'n buik, zie bijv. http://waarneming.nl/fotonew/0/60710.jpg
.

Jorien

Citaat van: Maarten Sluijter op mei 13, 2012, 18:04:56 PM
Citaat van: Jorien op mei 13, 2012, 16:59:54 PM
Vandaag in de Vliet: een witte fuut. Leucistisch, denk ik, want hij had wel gekleurde koppluimen. Nooit eerder gezien.

Was het niet gewoon z'n buik, zie bijv. http://waarneming.nl/fotonew/0/60710.jpg

Nee, toch niet, want ik zag hem van de achterkant, en hij sloeg zijn vleugels ook nog even uit. Het was wel vanuit de auto, maar ik zag alleen maar wit. En ik heb vanuit mijn slaapkamerraam de hele dag zicht op futen, en zo wit heb ik heb ik ze nog nooit gezien. Maar goed, ik kon niet stoppen, dus tsja...
Ik  hoop dat ik van de week nog een keer kan kijken en als ik hem weer zie hopelijk een beter gedocumenteerde waarneming  kan plaatsen.
Groet,

Jorien

HPM

Welk stuk van de Vliet? Misschien kom ik binnenkort wel in de buurt.

Herman van der Meer

Jorien

Citaat van: HPM op mei 13, 2012, 21:15:42 PM
Welk stuk van de Vliet? Misschien kom ik binnenkort wel in de buurt.
[/quote
ik zou zeggen halverwege tussen de sluisjes van Leidschendam en Starrevaart.
Groet,

Jorien

HPM

Citaat van: Jorien op mei 13, 2012, 21:38:53 PM
Citaat van: HPM op mei 13, 2012, 21:15:42 PM
Welk stuk van de Vliet? Misschien kom ik binnenkort wel in de buurt.
[/quote
ik zou zeggen halverwege tussen de sluisjes van Leidschendam en Starrevaart.

Ik zal mijn ogen open houden als ik er langs fiets.
Herman van der Meer

Botervlieg

Vandaag gezien....

Voor het eerst van mijn leven 'in het echt'....

http://waarneming.nl/waarneming/view/68418089
Mandarijneend - Aix galericulata gezien op 2012-05-14 Haarlem - Koninginnebuurt





Ik zag er op waarneming wel eens foto's van en ik wou ze zo graag een keer in het echt zien. En nu... gewoon op de route van de bus naar huis... Ben echt blij dat ik ze nu in het echt eens heb gezien. En nog blijer dat ik altijd mijn camera bij me heb zodat ik van dit soort onverwachte waarnemingen een foto kan maken.

Blij blij blij

Groetjes, Marleen

Folkert Jan

#1406
Pff wat een heerlijke maand tot nog toe.
Voor de TOH jaarlijst wat ups en downs

Zo kon ik woestijnplevier, terekruiter, breedbekstrandloper, blauwvleugeltaling, roodstuitzwaluw, lachstern, witwangstern, morinelplevier, poelruiter en steltkluut toevoegen evenals een leuk aantal andere schaarse soorten.

Aan de andere kant dipte ik driemaal de zwarte ibis en kwam deze vanavond net te laat door om hem nog voor het donker te kunnen zien.
Doordat ik 5 mei op texel en in noord holland zat dipte ik de hop. Helaas dipte ik vrijdag wederom een hop doordat 3 mensen de pijl verkeerd hadden gezet. Wel vloog een mooie visarend over



Ook begon ik mij erg zorgen te maken over morinelplevier. Ik had de akkers bij Anjum en rondom de eemshaven al zins eind april afgezocht, maar niets gevonden. Ze leken alleen langs te vliegen op de telposten op momenten dat ik er niet zat. Toen er eindelijk 1 aan de grond zat ben ik gelijk gegaan maar was deze alweer weg of zat deze net buiten zicht. Gelukkig deed Rommert goede zaken op de TOH dag!
Ook Terek leek mij niet gegund.

Zo kwam ik zondagavond in de hut maar was de vogel niet gezien. Na hier 1,5 uur te hebben gezocht ging ik buitendijks zoeken, maar ook hier niets. Wel vond ik de woestijnplevier terug terwijl een vogelaar voor mij de vogel net gedipt had. Een snelle piep zorgde ervoor dat deze vogelaar nog om kon keren en de vogel alsnog zag. Altijd leuk!
Ook vanmiddag leek het op een debacle uit te lopen. De vogel werd vanmorgen gemeld dus na het werk gelijk die kant op. Bij aankomst was de vogel net 1 minuut uit beeld. Waar ik ook keek geen Terek. Aangezien er verder ook totaal niets te zien was begon het op mijn humeur te werken en begon ik mijn frustraties via whatsapp te uitten. Dit zal gewerkt hebben want de vogel liep zo vanuit het riet mijn scoopbeeld in. Het leek de klein waterhoen van de lepelaarsplassen wel. Na een piep met exacte plekinfo ben ik naar huis gereden. Later die dag zat de vogel nog steeds op dezelfde plek.
Lang kon ik niet rustig thuis zitten want Andre Boven vond in "zijn" Oldambt 9 witwangsterns. Wij kwamen uiteindelijk op 7, maar mij hoor je niet klagen.

Andere momenten van slecht humeur waren een roodkeelpieper over de Noordkaap terwijl ik daar net niet zat en een ortolaan op de eemshaven dijk die 15 min tp zat (had ik eventueel gehaald vanaf de noordkaap als ik er gezeten had. Voor een landelijke jaarlijst hoef je je over dergelijke soorten niet druk te maken, maar voor de TOH is het anders. Niks is echter verloren. Zwarte ibis kan nog, Hop, roodkeelpieper en ortolaan zijn ook nog prima mogelijk de komende weken of in het najaar.

De TOH jaarlijst staat op 248.
Eens een prognose maken waar ik op uit zou kunnen komen.

De volgende soorten kunnen nog:

makkelijk
01 sneeuwgors
02 houtsnip
03 nachtzwaluw
04 bosrietzanger
05 purperreiger
06 dwergstern
07 kleine zilverreiger
08 grote zee-eend
09 kwartel
10 kwartelkoning
11 wespendief
12 grauwe pijlstormvogel
13 noordse pijlstormvogel
14 kleine jager
15 ijsvogel

moeilijk
16 grote karekiet
17 buidelmees
18 ijseend
19 grauwe franjepoot
20 gestreepte strandloper
21 vorkstaartmeeuw
22 kleinste jager
23 dwerggans
24 slangenarend
25 zwarte ooievaar
26 roodkeelpieper
27 grote pieper
28 dwerggors
29 kleine vliegenvanger
30 bladkoning
31 pallas boszanger
32 rosse franjepoot
33 sperwergramsus
34 roodmus
35 Zwarte ibis

met veel geluk
36 woudaap
37 kwak
38 flamingo
39 waterrietzanger
40 ijsduiker
41 roodpootvalk
42 kleinst waterhoen
43 roze spreeuw
44 bijeneter
45 hop
46 witvleugelstern
47 ortolaan
48 krekelzanger
49 blonde ruiter
50 kuifaalscholver

Eventueel wat missers uit het bovenste rijtje compenseren met ander mega's als papegaaiduiker, stormvogeltje, vale pijlstormvogel, grauwe fitis, grote grijze snip etc

Met bovenstaand zou ik op 298 uitkomen. Dan zou ik nog 8 kunnen missen en alsnog het record hebben! Mocht ik de motivatie vol kunnen houden. Want ik met eerlijk zijn, als ik die terek niet had gezien was ik er waarschijnlijk mee gekapt. 8 dips in een week terwijl je weet dat de vogel er zit is wat teveel van het goede.

Ook leuk om te vermelden voor TOH begrippen is dat ik tijdens een MAS telling een patrijs vond (Had ik nog nooit zelf ontdekt)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

De vraag is wel Folkert Jan, waarom je als één iemand zit te wachten op jouw melding van woestijnplevier, je niet gewoon telefoonnummers uitwisselt  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op mei 15, 2012, 23:20:01 PM
De vraag is wel Folkert Jan, waarom je als één iemand zit te wachten op jouw melding van woestijnplevier, je niet gewoon telefoonnummers uitwisselt  :angel:


Dat moet je allicht aan die ander vragen  ;)
Persoon reed net weg en gaf aan dat de plevier er niet zat maar vroeg mijn nummer niet. Ik de zijne ook niet want ik was alleen geïnteresseerd in de ruiter. In de hut kreeg ik toevallig een alert via waarneming.nl binnen. Hij niet en gaf aan dat het dus geen DBA alert was. Daardoor wist ik dat ik hem kon bereiken met een piepje. Hoop dat ik je niet al teveel heb lastig gevallen  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: rnbflavour op mei 15, 2012, 23:44:22 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 15, 2012, 23:20:01 PM
De vraag is wel Folkert Jan, waarom je als één iemand zit te wachten op jouw melding van woestijnplevier, je niet gewoon telefoonnummers uitwisselt  :angel:


Dat moet je allicht aan die ander vragen  ;)
Persoon reed net weg en gaf aan dat de plevier er niet zat maar vroeg mijn nummer niet. Ik de zijne ook niet want ik was alleen geïnteresseerd in de ruiter. In de hut kreeg ik toevallig een alert via waarneming.nl binnen. Hij niet en gaf aan dat het dus geen DBA alert was. Daardoor wist ik dat ik hem kon bereiken met een piepje. Hoop dat ik je niet al teveel heb lastig gevallen  ;)

Da's geen probleem, als je weet dat je zo iemand kan helpen, doen! Daar is het systeem voor.
Wietze Janse