Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

#240
Ik wilde het net posten, echt niet normaal!

Edit: Terschelling deed het ook goed vandaag: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=126&land=1&site=0&datum=20111007&taal=1.
Groeten, Lonnie Bregman

Albert de Jong

#241
Citaat van: Ben Wielstra op oktober 07, 2011, 16:30:01 PM
Gisteren was het wel goed bij Ouddorp George. Wat een fantastische foto's van Middelste Jagers zijn er trouwens ingevoerd. Veel subadulten. En check die 1e zomer Kleinste van Thomas Luiten!: http://waarneming.nl/waarneming/view/61119326?_popup=1 En wat denken jullie van deze jager?: http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5981&page=1

De onderste drie foto's bij de waarneming van Jaco laten dezelfde vogel zien. De bruinwitte tekening op de onderstaartdekveren pleit geloof ik voor kleine. Bij kleinste zou je toch ook lichtere onderdelen en een kortere snavel verwachten? Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61124731?_popup=1

PS. Wat een mooie foto's inderdaad!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ben Wielstra

Zelf vind ik het ook een Kleine (alles wijst daar verder op), maar met een bizarre staartpunt. Niet eerder zoiets gezien. Ben het niet eens dat de verre jager een Kleine is zoals Garry suggereert, dat lijkt me een Kleinste (maar dat zal Garry zelf ook wel vinden als-ie de foto op een goed scherm bekijkt).

georgetanis

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 07, 2011, 16:30:01 PM
Gisteren was het wel goed bij Ouddorp George. Wat een fantastische foto's van Middelste Jagers zijn er trouwens ingevoerd. Veel subadulten. En check die 1e zomer Kleinste van Thomas Luiten!: http://waarneming.nl/waarneming/view/61119326?_popup=1 En wat denken jullie van deze jager?: http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5981&page=1

Gisteren was het indd. goed, vandaag ook. maar de verschillen qua pijlen, jannen en jagers is wel erg groot met westkapelle.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Bas vd Burg

Het record Grote Jagers is overigens flink omhoog geschroeft. Volgens een twitter-bericht http://twitter.com/#!/PterodromaAdven staat de teller op Vlieland nu op 640 Grote Jagers!!! En dat was 2 uur geleden.

En het aantal jannen langs Terschelling is ook niet geheel verkeerd (1700! 4e dag ooit in NL)

pffff wat een aantallen zeg!

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Thijs Fijen

Langs vlieland vanmorgen met structureel tellen van 8 tot 12 700 jannen. Vanaf een uur of 11 trokken de jannen alleen maar aan en er is tot donker gekeken. Alleen niet meer structureel geteld. De 3000 is echter ruimschoots gehaald! Als het er 5000 zijn geweest zou het me niet verbazen.
Grote Jagers zal tegen de 700 aanhikken uiteindelijk. Megagaaf!
Thijs Fijen

Bas vd Burg

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 07, 2011, 19:45:39 PM
Langs vlieland vanmorgen met structureel tellen van 8 tot 12 700 jannen. Vanaf een uur of 11 trokken de jannen alleen maar aan en er is tot donker gekeken. Alleen niet meer structureel geteld. De 3000 is echter ruimschoots gehaald! Als het er 5000 zijn geweest zou het me niet verbazen.
Grote Jagers zal tegen de 700 aanhikken uiteindelijk. Megagaaf!

Niet structureel geteld, foei Thijs stoute Thijs ;D
3000 jannen (of meer) is wel een verbetering van het trektellen.nl-record (en dan hebben we het natuurlijk niet over de Grote Jager).
Ik ben benieuwd hoe het op Terschelling en Ameland is verlopen vandaag, gaaf hoor!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Op ameland kakte het rond 10.30 helemaal in. Tot die tijd een constante stroom van jannen en jagers zodanig dat het met 2 man niet bij te houden was. Er was niet eens tijd om te notuleren dus werden alleen de jannen en grote jagers getikt en de overige soorten geschat.

Tegen 12.00 werd het zulk klooten weer dat de telling gestaakt werd. Ik ben toen naar de boot gegaan. Of er daarna verder is geteld weet ik niet, maar ik neem aan dat Martin Jansen de totalen hier wel zal invoeren.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

Citaat van: Albert de Jong op oktober 07, 2011, 17:47:11 PM
Citaat van: Ben Wielstra op oktober 07, 2011, 16:30:01 PM
Gisteren was het wel goed bij Ouddorp George. Wat een fantastische foto's van Middelste Jagers zijn er trouwens ingevoerd. Veel subadulten. En check die 1e zomer Kleinste van Thomas Luiten!: http://waarneming.nl/waarneming/view/61119326?_popup=1 En wat denken jullie van deze jager?: http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5981&page=1

De onderste drie foto's bij de waarneming van Jaco laten dezelfde vogel zien. De bruinwitte tekening op de onderstaartdekveren pleit geloof ik voor kleine. Bij kleinste zou je toch ook lichtere onderdelen en een kortere snavel verwachten? Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61124731?_popup=1

PS. Wat een mooie foto's inderdaad!

kijk ook even naar de uitgebreide tekening op de handpentoppen = Kleine. Dergelijke staarten kom je bij Kleine Jagers wel meer tegen hoor, dat alleen is nooit genoeg voor determinatie.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bram Rijksen

Citaat van: lennartv op oktober 07, 2011, 16:31:43 PM
Citaat van: Bram Rijksen
Ook morgen zal het op Westkapelle niet veel zijn

Kijk naar deze telling en durf het dan nog eens te herhalen Bram ;)
Nou ja, wellicht trappen er toch een paar mensen in...

theomuusse

Echt een toevalstreffer vandaag.
Maar wel een erg vette!
Gefeliciteerd mannen met het uithoudingsvermogen.

Theo


Citaat van: lennartv op oktober 07, 2011, 16:31:43 PM
Citaat van: Bram Rijksen
Ook morgen zal het op Westkapelle niet veel zijn

Kijk naar deze telling en durf het dan nog eens te herhalen Bram ;)

arnotenhoeve

En deze dan? http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=147&land=1&site=0&datum=20111007&taal=1

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... in sommige opzichten beter dan Westkapelle


61 !!! Vaaltjes allemaal strak naar zuid


Groeten
Arno

August

Wat ik wel knap vind ( of eigenlijk niet geloof) is dat bijna alle jagers op naam zijn gebracht op 3 na, waarbij de aantallen Middelste en Kleinste Jagers erg opvallen!!!!  Terwijl op de andere telposten deze aantallen niet worden gehaald. En dat er al foto,'s van Kleinste zijn ontmaskerd als kleine.
Ik durf te stellen dat 30 procent van deze jagers verkeerd gedetimeerd is en dat geld voor meerdere posten.
Maar fout of niet de aantallen van Jagers totaal is wel gaaf
August van Rijn

August

Wat me trouwens opvalt dat er op Belgische zeetrektel posten veel meer Jager Spec word ingevuld dan op de Nederlandse posten. Zijn wij Nederlanders veel beter? Of veel minder kritisch?.
Lijkt me trouwens wel leuk om wat cijfers in percentages te zien van de verschillende telposten omtrend de Jagers. Misschien kan Herman ( HPM) iets verzinnen om uit te rekenen?
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op oktober 08, 2011, 11:56:25 AM
Wat me trouwens opvalt dat er op Belgische zeetrektel posten veel meer Jager Spec word ingevuld dan op de Nederlandse posten. Zijn wij Nederlanders veel beter? Of veel minder kritisch?.
Lijkt me trouwens wel leuk om wat cijfers in percentages te zien van de verschillende telposten omtrend de Jagers. Misschien kan Herman ( HPM) iets verzinnen om uit te rekenen?

* Hier * een indruk van Trektellen, maar dat zegt inderdaad weinig als je niet weet hoe zich dat verhoudt tot de op soort gedetermineerde aantallen.
Het is wel uit te zoeken maar dat is een flinke klus omdat er geen tabel op Trektellen staat waaruit dat is te berekenen.


Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Wielstra

Wow! Apart, je ziet daar nogal eens Yelkouans gemeld worden.

Corstiaan Beeke

Citaat van: August op oktober 08, 2011, 11:40:23 AM
Wat ik wel knap vind ( of eigenlijk niet geloof) is dat bijna alle jagers op naam zijn gebracht op 3 na, waarbij de aantallen Middelste en Kleinste Jagers erg opvallen!!!!  Terwijl op de andere telposten deze aantallen niet worden gehaald. En dat er al foto,'s van Kleinste zijn ontmaskerd als kleine.
Ik durf te stellen dat 30 procent van deze jagers verkeerd gedetimeerd is en dat geld voor meerdere posten.
Maar fout of niet de aantallen van Jagers totaal is wel gaaf

Tsja... Je kunt natuurlijk allerlei onderbuikgevoelens op een forum gaan posten en dan zelf met volledig uit de lucht gegrepen getallen aankomen: 'Ik durf te stellen dat 30 procent van deze jagers verkeerd gedetimeerd is en dat geld voor meerdere posten' Ik weet niet of je het specifiek over de telpost Maasmond hebt, maar ik voel me als regelmatige teller op Westkapelle ook wel enigszins aangesproken. We hebben inderdaad regelmatig aardig wat jagers daar en ook weleens veel Middelste en Kleinste. Tegen het argument dat er een enkele Kleinste Jager op een foto is ontmaskerd als Kleine (inderdaad een slippertje van Jaco) kan ik ook inbrengen dat er op maar weinig posten zoveel Kleinste Jagers gefotografeerd zijn als bij ons (check de foto's van Thomas even).

Groet,

Corstiaan


Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

UtrechtsVogelNet

Gave waarneming van dat Flevo-stormvogeltje; en dito foto.
Ik ben benieuwd of-ie daar (IJsselmeer) nu enige tijd blijft hangen (alhoewel het terugvinden natuurlijk geen sincecure is).

Phil

HPM

#261
Citaat van: HPM op oktober 08, 2011, 13:02:54 PM
Citaat van: August op oktober 08, 2011, 11:56:25 AM
Wat me trouwens opvalt dat er op Belgische zeetrektel posten veel meer Jager Spec word ingevuld dan op de Nederlandse posten. Zijn wij Nederlanders veel beter? Of veel minder kritisch?.
Lijkt me trouwens wel leuk om wat cijfers in percentages te zien van de verschillende telposten omtrend de Jagers. Misschien kan Herman ( HPM) iets verzinnen om uit te rekenen?

* Hier * een indruk van Trektellen, maar dat zegt inderdaad weinig als je niet weet hoe zich dat verhoudt tot de op soort gedetermineerde aantallen.
Het is wel uit te zoeken maar dat is een flinke klus omdat er geen tabel op Trektellen staat waaruit dat is te berekenen.

Ik heb het er toch maar op gewaagd. Hierbij een tabel met de aantallen en een grafiek met de percentages van gisteren. Het lijkt mij aannemelijk dat de meeste ongedetermineerden Grote Jagers zijn geweest. Zie bijvoorbeeld Blankenberge en Oostende.
Afgezien van de verschillen in het aantal ongedetermineerden vind ik het meest opmerkleijk dat gisteren er op Terschelling vrijwel geen Kleine zijn opgemerkt. Bij andere posten met 'afwijkende' verhoudingen gaat het in totaal om lage aantallen.
Als de verhouding tussen de soorten niet de hele dag hetzelfde was kunnen verschillen in telperiode verschillen veroorzaken.

Herman van der Meer

MLANG

Citaat van: HPM op oktober 08, 2011, 16:53:38 PM
Het lijkt mij aannemelijk dat de meeste ongedetermineerden Grote Jagers zijn geweest.

Dat lijkt me niet; Grote Jagers zijn meestal niet zo'n probleem. Maar de percentages ongedetermineerde jagers verschillen behoorlijk. Gr. M.

August

#263
Sorry Corstiaan was absoluut niet gericht naar jou of Westkappelle. Maar meer voor gelegensheid tellers op zulke dagen. En dat er makkelijk een naam geplakt word op de Jagers. Terwijl ervaren tellers uiters voorzichtig er mee om gaan. Ps dat percentage van 30 procent wat ik noemde had ik zelf een beetje uitgerekend maar wil ik graag veranderen in veel.
August van Rijn

HPM

Citaat van: MLANG op oktober 08, 2011, 17:00:00 PM
Citaat van: HPM op oktober 08, 2011, 16:53:38 PM
Het lijkt mij aannemelijk dat de meeste ongedetermineerden Grote Jagers zijn geweest.

Dat lijkt me niet; Grote Jagers zijn meestal niet zo'n probleem. Maar de percentages ongedetermineerde jagers verschillen behoorlijk. Gr. M.

Grote zijn misschien niet zo'n probleem, maar als je naar de verhoudingen kijkt dan zie dat vooral op de twee genoemde Vlaamse posten met veel ongedetermineerde Jagers het aantal gedetermineerde Grote opvallend laag is vergeleken met de meeste andere posten. Vergelijk Westkapelle eens met Blankenberge. Twee uitersten op ca 30 km van elkaar.
Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 08, 2011, 16:46:27 PM
Gave waarneming van dat Flevo-stormvogeltje; en dito foto.
Ik ben benieuwd of-ie daar (IJsselmeer) nu enige tijd blijft hangen (alhoewel het terugvinden natuurlijk geen sincecure is).

Phil
Raar Stormvogeltje staat er op de foto, ondervleugel pro Stormvogeltje alleen bovenvleugel is prima voor vaaltje?
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op oktober 08, 2011, 18:11:38 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 08, 2011, 16:46:27 PM
Gave waarneming van dat Flevo-stormvogeltje; en dito foto.
Ik ben benieuwd of-ie daar (IJsselmeer) nu enige tijd blijft hangen (alhoewel het terugvinden natuurlijk geen sincecure is).

Phil
Raar Stormvogeltje staat er op de foto, ondervleugel pro Stormvogeltje alleen bovenvleugel is prima voor vaaltje?
Ik was daar ook nog een beetje mee aan het worstelen.... zou nog wel wat meer (vage) foto's willen zien


arnotenhoeve

CiteerCitaat van: August op Vandaag om 11:40:23<blockquote>Wat ik wel knap vind ( of eigenlijk niet geloof) is dat bijna alle jagers op naam zijn gebracht op 3 na, waarbij de aantallen Middelste en Kleinste Jagers erg opvallen!!!!  Terwijl op de andere telposten deze aantallen niet worden gehaald. En dat er al foto,'s van Kleinste zijn ontmaskerd als kleine.
Ik durf te stellen dat 30 procent van deze jagers verkeerd gedetimeerd is en dat geld voor meerdere posten.
Maar fout of niet de aantallen van Jagers totaal is wel gaaf
</blockquote>
Tsja... Je kunt natuurlijk allerlei onderbuikgevoelens op een forum gaan posten en dan zelf met volledig uit de lucht gegrepen getallen aankomen: 'Ik durf te stellen dat 30 procent van deze jagers verkeerd gedetimeerd is en dat geld voor meerdere posten' Ik weet niet of je het specifiek over de telpost Maasmond hebt, maar ik voel me als regelmatige teller op Westkapelle ook wel enigszins aangesproken. We hebben inderdaad regelmatig aardig wat jagers daar en ook weleens veel Middelste en Kleinste. Tegen het argument dat er een enkele Kleinste Jager op een foto is ontmaskerd als Kleine (inderdaad een slippertje van Jaco) kan ik ook inbrengen dat er op maar weinig posten zoveel Kleinste Jagers gefotografeerd zijn als bij ons (check de foto's van Thomas even).

Groet,

Corstiaan

CiteerSorry Corstiaan was absoluut niet gericht naar jou of Westkappelle. Maar meer voor gelegensheid tellers op zulke dagen. En dat er makkelijk een naam geplakt word op de Jagers. Terwijl ervaren tellers uiters voorzichtig er mee om gaan. Ps dat percentage van 30 procent wat ik noemde had ik zelf een beetje uitgerekend maar wil ik graag veranderen in veel.


Even gerekend:
Westkapelle gisteren 616 jagers, wv 7 spec: da's 1,114% ongedetermineerd
Maasmond gisteren 261 jagers, wv 3 spec: da's 1,115%ongedetermineerd

Groeten
Arno (gelegenheidsteller met veel plezier)

frankneijts

Als je ziet hoe verschillend de reacties zijn, van vaak niet de minste zeevogelaars/determinatie-cracks, op de diverse jager-raadseltjes die hier (en op vele andere fora..) worden gepost, zijn dergelijke cijfers inderdaad opmerkelijk..... Zeker als je rekening houdt met de verschillen in waarnemers'comfort' tussen plaatjes bekijken op een comfortabele stoel achter een PC-scherm of "the real thing", bibberend op een wankel krukje bij NW-7 tussen stuivend zand & zoute tranen: het kan haast niet anders of relatief grote aantallen jagers worden goeddeels gedetermineerd op basis van 'jizz' en daar mag je best vragen bij stellen......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'