wat bloeit er bij jullie

Gestart door Windekind, oktober 14, 2006, 12:46:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

14 oktober en in mijn tuin bloeit o.a.

- eenstijlige meidoorn
- bosroos

... en dan heb ik het niet over een enkel bloemetje.

Zag donderdag ook nog een veldsalie in bloei, maar dat was slechts één plant van de honderden met nog wat bloemen.

Hebben jullie ook van die vroege soorten in bloei ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

Een clematis bloeit en een roos. En buiten Echte koekoeksbloem. Maar beide niet zo uitbundig als in het voorjaar. Maar het valt wel op...

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

mcbud

#3
Vandaag bloeiend gezien in Zuid Kennemerland en Spaarnwoude-Oosterbroek:
Akkerkool; Akkermelkdistel; Akkerdistel; Avondkoekoeksbloem; Boerenwormkruid;  Canadese guldenroede; Dagkoekoeksbloem; Dubbelkelk; Duinroos; Duizendblad; Echt bitterkruid; Echte guldenroede; Geel nagelkruid; Gekroesde melkdistel; Gestreepte dovenetel; Gewone berenklauw; Gewone braam; Gewone raket; Grote teunisbloem; Grote zandkool; Hondsroos; Haagwinde; Gestreepte winde; Harig knopkruid; Herderstasje; Herfstcrocus; Kaal Knopkruid; Klein kruiskruid; Klein streepzaad; Kleine veldkers; Klimop; Knoopkruid; Kompassla; Kruipend zenegroen; Madeliefjes; Moederkruid; Muskuskaasjeskruid; Paardenbloem; Raapzaad; Reukloze kamille; Reuzenbalsemien; Robertskruid; Rode klaver; Rode kornoelje; Ruig klokje; Schermhavikskruid; Scherpe boterbloem; Slangenkruid; Smeerwortel; Springzaad; Stinkende ballote; Vertakte Leeuwentand;Vlasbekje; Witte dovenetel; Zeepbloem; Zegekruid; Zwarte nachtschade; Zwarte toorts.

In tuinen (incl. heemtuin) o.a.:
Adderwortel; Beemdkroon; Bosrank; Bosroos; Centaurie; Gaspeldoorn; Rozemarijn; Verfbrem en Zomerfijnstraal.

Vorig jaar was extremer: toen bloeiden hier in midden oktober: Dotterbloemen, Koningskaars (éénjarig!) en Reuzenbereklauw. Die heb ik hier in de buurt nog niet in tweede bloei gezien.

vr groet

marc

derop

Nah! Dat viel mij nu ook al op,..ik zit maar op de herfst te wachten hier terwijl er nog vanalles in de bloei staat. Vreemd gezicht een bloeiende Echte Koekoeksbloem tussen de herfstverkleurde bladeren.
Op mijn balkon bloeit nog steeds een Begoniasoort die eigenlijk vorige maand al niet meer hoorde te bloeien. Fotografeerde vanmorgen een rode klaver en zag daarnaast een boterbloem staan.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

TESS13

Voor mijn deur o.a

Wilde Kardinaalsmuts die op openbarsten staat.

En dan nog Akkerkool,Dagkoekoeksbloem,Dubbelkelk (veel),Robertskruid,ZwarteNachtschade,GroteTeunisbloem,GroteZandkool,Haagwinde,Klimop,Madelief,Muskuskaasjeskruid,RodeKlaver,Smeerwortel,WitteDovenetel.

Gebied De manteling Zeeland
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Hinko

Ik zag vandaag Hulst die weer was gaan bloeien. Best maf gezicht zo tussen de andere bomen die al echt hersfkleuren krijgen of hun bladeren laten vallen. Maar niet uitzonderlijk. Ik heb een jaar of 15 terug ook wel eens een foto gemaakt van rijpe appels én bloesem aan dezelfde tak.
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Wat ik hier lees zijn voornamelijk soorten in de tweede bloei. Dat lijkt mij een natuurlijk verschijnsel dit jaar. Waar ik benieuwd naar ben zijn bloeiende planten van Vroegeling, Kandelaartje of Speenkruid. Zijn die al gezien?

In ieder geval heb ik de komende week iets om naar uit te kijken.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

CiteerGevolgen warme herfst voor natuur in beeld: welke planten bloeien nog?   


7 december 2006

De herfst was weer uitzonderlijk warm. De gemiddelde temperatuur in september, oktober en november is normaal 10,2ºC. Vorig jaar was de warmste herfst ooit met een record van 12,0 ºC. Dat record is dit jaar verpulverd met 13,6 ºC. De natuur reageert hier op haar eigen manier op. Planten staan nog in bloei, bomen waren veel langer groen en hadden veel langer blad dan normaal. Er worden nog vlinders en jonge vogels gemeld en trekvogels willen nog niet weg. En de extreme herfst beperkt zich niet tot Nederland. Heel Europa heeft ermee te maken.

Welke planten staan bij u tussen 1 en 15 december in bloei?
Om de effecten van de extreem warme december op planten vast te leggen voor onderzoek in aankomende jaren wil De Natuurkalender een momentopname maken. We roepen iedereen op om met behulp van het onderstaande formulier door te geven welke planten tussen 1 en 15 december 2006 in bloei gezien zijn. Dit kunnen zowel wilde als cultuurplanten zijn. Onder het formulier staan de invulinstructies.

marcel123

#9
Er bloeit bij mij nog 1 roos...in Utrecht.

Limosa

Momenteel bloeit hier in de buurt: Dagkoekoeksbloem, dotterbloem, veel paardebloem (een perceel in buurt zit er helemaal onder), kruldistel.
Groeten,

Joachim

han.endt

#11
Ik zal er vandaag eens op letten. Gisteren zag ik o.m. Muizenoor, Braam en Madeliefje bloeien en in een berm (vrijwel zeker ontsnapt) Duifkruid.

Limosa

Verder nog koebraam, duizendblad, madelief, scherpe boterbloem, akkerkool.
Groeten,

Joachim

han.endt

#13
Tijdens het paddenstoelen zoeken vanmiddag de volgende genoteerd:
Behaard Knopkruid
Kaal Knopkruid
Gewone Hennepnetel
Gewone Braam
Zwarte Nachtschade
Witte Dovenetel (veel)
Gewone Melkdistel
Gewone Vogelmuur
Kropaar
Veldbeemdgras (veel)
Canadese Fijnstraal
Geel Nagelkruid
Gewoon Duizendblad

In tuinen:
Grote maagdenpalm (bontbladig)
Moederkruid
Laurierkers (effect van snoeien)

TESS13

In Zeeland: Gebied de Manteling

DAGKOEKOEKSBLOEM
GEWONE BRAAM
MADELIEFJE
PAARDEBLOEM
ZWARTE NACHTSCHADE

En langs het Veerse meer op de SCHOTSMAN staat op dit moment aardig wat
REIGERSBEK in bloei weliswaar klein maar toch!
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Windekind

De meest opmerkelijke bloeiende soort van deze week was voor mij:
gisteren Liggende vleugeltjesbloem (Polygala serpyllifolia) 1 klein bloeiend polletje met roze bloemen (meestal is deze soort blauw bloeiend).

Plaats: Fayersheide

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins


Imperator

Wat er nog bloeit zal ik deze week eens naar kijken.

wel opvallend dat ik vandaag nog een schaal roodgekleurde tomaten kon plukken in de koude kas.  :D  
vriendelijke groet,

Trees

geertje

Afgelopen voorjaar heb ik een mandje met viooltjes opgehangen.
In de droge periode zijn deze allemaal dood gegaan.
Het is een heel vreemd gezicht dat in dit mandje veel nieuwe viooltjes in bloei staan (wel gezellig!).
Verder hier in de tuin ook de madeliefjes en rozen.
Nog geen echte voorjaarsbloemen.
Groeten,
Gera Nieland

mcbud

#19
In de loop van de afgeloop week (3-10 december) heb ik de volgende wilde planten in Zuid Kennemerland bloeiend gefotografeerd:

Algemeen ( >4 groeiplaatsen):
Akkerdistel
Bezemkruiskruid
Gekrulde melkdistel
Gestreepte dovenetel
Gewone berenklauw
Gewone hennepnetel
Gewone melkdistel
Gewoon biggenkruid
Gewoon duizendblad
Harig knopkruid
Herderstasje
Herik
Kaal knopkruid
Klein kruiskruid
Klimop
Madeliefje
Paardenbloem
Rode klaver
Scherpe boterbloem
Slangenkruid
Tuinwolfsmelk
Vogelmuur
Witte dovenetel
Zwarte nachtschade

Hier en daar (2-4 groeiplaatsen):
Akkerkool
Beklierde nachtschade
Braam
Dagkoekoeksbloem
Gewone raket
Gewone steenraket
Grijskruid
Klein springzaad
Klein streepzaad
Kleine maagdenpalm
Moederkruid
Paarse dovenetel
Raapzaad
Reukloze kamille
Witte klaver

Op één plek:
Bermooivaarsbek
Canadese fijnstraal
Doornappel
Duinkruiskruid
Duinreigersbek
Fluitekruid
Gewone spurrie
Kleine Leeuwentand
Knopherik
Roze hemelsleutel
Watermuur
Zwarte mosterd

Het meest bijzonder vond ik eigenlijk bloeiend Fluitekruid (zaterdag op de inlaagdijk in Spaarnwoude), de Knopherik op een veruigd landje in Haarlem Noord, de bloeiende Doornappel bij de ingang van de Herenduinen, nog in november gemaaid (!) en de al sinds begin november bloeiende Bermooievaarsbek in Santpoort Noord.

vr groet, marc

han.endt

#20
Wat een lijst! De kust nog zachter dan het binnenland, waar de nachten toch al een paar keer behoorlijk onderuit zijn gegaan.

Fluitenkruid heb ik hier niet bloeiend gezien, maar wel al opvallend flinke pollen. Goed ontwikkeld (tegen bloei aan zou je denken) waren ook Robertskruid, Hondsdraf en Zachte Ooievaarsbek.

Vorige week ook nog Boskruiskruid zien bloeien.

mcbud

O, Robertskruid vergeten. Hoort in de lijst algemeen. Kijk er nu op uit, hier in de tuin.
Ben verbaasd over Geum urbanum. Wel overal grote wortelrozetten hier maar nergens een bloemetje te zien.
Verder staan er hier ook een aantal soorten klaar vor de bloei, waaronder reuzeberenklauwen in de Veerpolder. Die bloeiden vorig jaar december ook.
vr gr, marc

Jeroen Nagtegaal

Ik zie redelijk wat echte koekoeksbloemen nog bloeien,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#23
Heeft iemand gezien of je plantwaarnemingen ook kan filteren op bloeiend of niet?
en idem de foto's?
(http://www.waarneming.nl/zoek_multimedia.php)

Limosa

Citeer


Het meest bijzonder vond ik eigenlijk bloeiend Fluitekruid (zaterdag op de inlaagdijk in Spaarnwoude
Fluitekruid had vorig jaar ook al een vreemd bloeiseizoen. In de periode tussen half december en half januari stonden er tussen ede en wageningen meerdere fluitekruidpollen te bloeien. Dit werd ook opgemerkt door de mensen van de natuurkalender, die er via de media veel aandacht aan gaven.

Verder hier (in de kop van Overijssel) ook nog steeds veel bloeiende planten waarbij ik enkele, tegen de bloei aanzittende, vogelwikkeplanten van een meter hoog de opmerkelijkste vind.
Groeten,

Joachim

Jan Essink

plukken nog steeds frambozen in onze tuin


Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Cees Veenema

Een mooie Roos en een wat minder mooie Hortensia
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

characea

Citeerplukken nog steeds frambozen in onze tuin
En ik druiven twee weken geleden (erg zoet !)

marcel123

In een krantje in Houten werd een  foto van een bloeiende kers getoond.