vreemde hooiwagen - Astrobunus laevipes/Homalenotus quadridentatus

Gestart door harry60, mei 30, 2011, 14:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Wat je niet allemaal op een kussen tegen komt, ligt hier in Belgie in de struiken en als je het dan omdraait dan loopt
er genoeg rond, zo ook deze donkere bruine hooiwagen, lijkt mij een jong exemplaar ??
De pissebed zal Arp wel gelijk uit zijn mouw schudden  ;D

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ha Harry,

De pissebed is Porcellio scaber.

Als ik ook uitgenodigd ben een gokje te wagen over de Hooiwagen dan zou ik zwaar het vermoeden hebben dat het Astrobunus laevipes is. Die is ook volwassen niet al te groot. Het is een redelijk zeldzame soort.

Kijk even of je nog meer foto's hebt en vergelijk ook even Homalenotus quadridentatus (al denk ik niet dat het die is).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#2
Bij vergelijking van beide soorten kom ik ook op Astrobunus laevipes, de andere heeft veel meer stekels aan alle kanten.
Vond het ook al raar dat dit een jong exemplaar was, dus kan deze als adult invoeren.
Eens zien of deze in Belgie ook minder gezien is.
Het is de eerste waarneming op waarnemingen.be en inderdaad zeldzaam.

Bedankt arp ook voor de pissebed.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

hay

Ik twijfel een beetje. Heb je meer foto's, Harry?
Dat zou de eerste waarneming voor Belgie zijn! Details, we willen meer details! Waar precies (in de buurt van een rivier?), is het beest verzameld?
Luc Vanhercke zal zeker geinteresseerd zijn,
Groet,
Hay

Arp

Oeps, ik had me niet gerealiseerd dat die inderdaad helemaal nog niet gemeld is in BE - heb ze toch allemaal niet zo goed in m'n bolletje zitten  :rolleyes:

Ook ik was er niet 100% zeker van - vandaar de vraag om nog eens goed met meer foto's te vergelijken. Ik mis o.a. de lichte caudolaterale vlekken een beetje, maar die zijn ook op sommige exemplaren op mijn eigen foto's niet altijd even duidelijk. Dat gezegd hebbende, kon ik er eigenlijk ook niet echt iets anders van maken.

Wat zijn de alternatieven Hay?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik heb twee fotos kunnen maken, beide van dezelfde kwaliteit, ik kan het lichaam van deze hooiwagen misschien nog wel wat groter leveren.
Ik heb deze niet verzameld, en het biotoop, langs een spoorlijn grenzend aan een voetbalveld waar veel struiken en bomen ook staan.
Een rivier is er niet kort in de buurt.

Ik neem aan dat het om het lichaam gaat van deze hooiwagen, hieronder nog 2 fotos.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb ook al Dhr. Vanhercke een email gestuurd met alle drie de fotos.

Ik ben erg benieuwd.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb nog een andere foto gemaakt op een andere dag met een juveniele hooiwagen op dezelfde plek.
De foto is onscherp, maar misschien is het wel dezelfde soort dan hier boven ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#8
Hoi Harry, Hay

Ik heb gisteren redelijk lang naar de eerste twee plaatjes zitten turen, met foto's van verschillende stadia man/vrouw en uit allerlei hoeken erbij van beide genoemde soorten en kwam er niet eenduidig uit. Voor allebei zijn er aspecten die wel, maar ook die niet kloppen, c.q. niet te herkennen zijn.

Voor Astrobunus mis ik:
- De licht gekleurde vlekken dorsolateraal helemaal achteraan op het achterlijf
- De vaak toch wel in het oog springende licht gekleurde tuberkels achteraan op het ocularium

Voor Homalenotus mis ik:
- De meestal toch wel wat duidelijke naar achteren uitstekende tandjes op de achterrand van het lijfje
- De grote centrale tand voorop de neus kan ik niet herkennen

Geen hele sterke argumenten - de lichte kleuren kunnen afgedekt zijn door vuil, de tanden op het achterlijf kunnen eventueel soms wat verder omhoog staan ipv achteruit (afhankelijk van ontwikkelingsstadium, volgevretenheid en houding) - andersom is ook mogelijk trouwens: bij hele magere/verse Astrobunus staan ze soms ook naar achteren (c.q. vouwt het achterlijfje achter de vier tuberkels scherp naar beneden), maar dat is hier niet van belang en tot slot gaat die centrale voortand wellicht onder in vuil en onscherpte.

Eén van de opvallende verschillen is de bewapening van de poten die bij Homalenotus ook op de femora en tibia nog doorloopt, maar die is min of meer juist "bedoelt" om vol te zitten met vuil en alleen op vers vervelde exemplaren echt duidelijk. Het "gebrek" aan bewapening kan hier dus aan de mate van "bevuiling" liggen.

Het kleintje van de laatste foto doet me wat dat betreft sterker aan Homalenotus denken, maar ik ken de juvenielen van Astrobunus niet en kan daar dus eigenlijk niks over zeggen.

Misschien dat Hay wel zekerheid durft te geven, de ene kant op of de andere, maar ik moet het niet doen. Mijn voorkeur ligt inmiddels, vooral op basis van de juveniel en het genoemde habitat, ietwat bij Homalenotus, maar zeker ben ik allerminst.

Harry: Het is absoluut de moeite waard deze beesten terug te vinden en beter op de foto te zetten. Ook de Homalenotus is een zeldzame soort waarvan elke zeker te bevestigen waarneming helpt om zicht te krijgen op de verspreiding en habitatsmogelijkheden. En mocht het toch Astrobunus zijn, dan heb je een hele toffe primeur!  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dat zal nog even moeten wachten ik ga volgende week pas weer terug naar Belgie de 10e juni, dan zal ik zeker weer gaan kijken en wat meer opnames maken als ze er nog zijn.

Ik hoop dat het wat word en het weer ook een beetje mee zit.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#10
Inmiddels ook email terug gehad van Luc Vanhercke
Met als reactie:

Geachte,

Misschien ligt het aan mijn scherm, maar de foto's zijn toch wel zeer
donker. Ik slaag er niet in om voldoende detail te zien om helemaal
zeker te zijn.
Het zou wat mij betreft even goed een donkere Homalenotus quadridentatus
kunnen zijn (ik zie op een van de beelden precies een
uitstekende doorn vooraan ipv twee tanden; en ook doornen op de basis
van de palp).

Gr harry

Dat houd in dat ik volgend weekend weer ga kijken of ik ze vind en nog wat meer opnames ken maken.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#11
Gisteren geen succes maar vandaag iets meer geluk.
Ik kwam 2 soorten tegen en ik heb nu een schoon exemplaar en volgens mij zijn de kenmerken duidelijk te zien dat het bij deze foto om een Homalenotus quadridentatus gaat.
Ik neem aan dat dit een volwassen exemplaar is ?
En is toch nog een leuke zeldzame vondst.

De tweede handelt om een ander soort zal ik even apart bericht van maken.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Ja dit is onmiskenbaar Homalenotus - toch frapant hoe "afwijkend" die eerste foto's waren  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Inderdaad om tureluurs van te worden Arp,
dus gooi je oude stoffen bankstelkussens in het struikgewas en binnen afzienbare tijd heb je zeldzame hooiwagens er onder zitten.

Bedankt allen voor de hulp.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik kreeg afgelopen nog een bericht van deze waarneming van William Slosse.

Beste Harry.

Ik heb even de foto's bekeken en wat dat juveniele beest betreft meen ik toch een Homalenothus te herkennen.

Bij het (sub?)adulte dier denk ik toch ook wel voor een Homalenothus te gaan. Hier in de duinen aan de Westkust heb ik deze soort jaren geleden in abundante aantallen in mijn bodemvallen aangetroffen (cfr. o.a. Nwsbr. Belg. Arachnol. Ver. (1996), 11 (3): 61-78). Vaak is de bedoorning van de trochanters en de femora en zelfs ocularium gecamoufleerd door aanklevende bodemdeeltjes, zelfs reeds bij jongere exemplaren. Ik meen ook op de meest uitvergrote foto een typische middentand te herkennen op de frontale rand van de cephalothorax. De vier einddoornen op het abdomen lijken mij ook die typische witte punten te vertonen. Ook het habitat van jouw vondst sluit aan bij de habitatpreferentie van een Homalentohus.

Eén handicap voor mij: Astrobunus heb ik nog nooit live gezien. Misschien zijn er echter reeds mannelijke exemplaren gevangen die mijn twijfel van tafel vegen zoniet dan zou ik op die plaats toch es een potteke in de grond steken.

Mvg,

William
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dan zal er nog een in staan met de verkeerde naam op wrn.be, zal eens even kijken en evt aanpassen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning